پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۳ - Oct. 23,2003
احمدي نژاد در جمع دانشجويان دانشگاه اميركبير
جوانان را وارد حوزه تصميم گيري شهري مي كنيم
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد دهمين كنفرانس سراسري دانشجويان مهندسي عمران در محل سالن اجتماعات دانشگاه صنعتي اميركبير برگزار شد.
شهردار تهران در اين مراسم طي سخناني جوانان را مظهر شادابي، اميد و آرمانخواهي و حركت هاي بزرگ و ارزشمند ناميد و از حضور در ميان دانشگاهيان اظهار شادماني كرد.
وي از وجود برخي تحليل هاي ناروا نسبت به جوانان در ميان مديران و برنامه ريزان كشور گلايه كرد و گفت: بعضا در سطح مجامع تصميم گيرنده مشاهده مي شود كه مشكلات و كمبودهاي كشور را به گردن جوان بودن جمعيت انداخته و از آن به عنوان يك تهديد در متن برنامه ريزي هاي اقتصادي خود ياد مي كنند و يا اينكه معتقدند جوانان كشور هيچ نگاه ملي و كلان به كشور نداشته و مسئوليت پذير نيستند و آرمان هاي بزرگ انساني و متعالي را فراموش كرده به دنبال مسايل شخصي و لذت جويي انفرادي هستند.
به گفته شهردار تهران، با چنين اعتقادي نسبت به جوانان يا بايد صبر كرد تا دوران جواني جمعيت سپري شده و از حوزه تصميم گيري مديران دور شود و يا اسباب سرگرمي جوانان را فراهم كرد درحالي كه اعتقاد شخصي من خلاف اين است.
وي ادامه داد: من معتقدم جوان هاي ما به همان نسبت سال هاي انقلاب آرمانخواه هستند و بايد از حضور اين جمعيت عظيم، دلسوز، پاك و مبتكر به عنوان يك فرصت استثنايي براي اعتلاي كشور استفاده كرد.
شهردار تهران در جمع اساتيد و دانشجويان دانشگاه اميركبير افزود: به طور متوسط هر ۵۰ سال يكبار كشور ما در معرض يك جنگ تحميلي بوده و امروز هم ما از جانب سه محور در معرض تهديد قرار داريم اول دشمنان خارجي كه تلاش مي كنند از همه ابزارهاي سياسي، اقتصادي، نظامي جهت القاي شكست ناپذيري خود و مهار ما استفاده كنند، دوم دشمنان داخلي كه با عظيم و حل ناشدني جلوه دادن مشكلات تخم يأس و نااميدي و ناتواني را در جامعه مي پاشند و گره در كارها مي اندازند و سوم عناصري كه متأسفانه به دليل ناكارآمدي و ضعف عملكرد و سوءتدبير و بي برنامگي زمينه هاي حضور دشمن را در كشور فراهم مي كنند.
شهردار تهران راه حل همه مشكلات يادشده را اعتماد و اتكاء به جوانان و استفاده از حضور آنها در عرصه هاي مديريتي كشور دانست.
وي گفت: همانطور كه حضور جوانان ما در عرصه هاي پيروزي انقلاب و جنگ تحميلي معجزه آسا بود امروز هم مي تواند چنين باشد بنابراين مديران و مسئولان كشور بايد شجاعانه راه را براي حضور خيل عظيم جوانان در عرصه هاي تصميم گيري باز كنند.
احمدي نژاد ادامه داد: ما در شهرداري تهران به سهم خود تلاش داريم در حوزه پر مسأله حمل و نقل ترافيك در كنار اجراي برنامه هاي كارشناسانه تدوين شده از حضور جوانان تحصيلكرده دوره فوق ليسانس در حوزه تصميم گيري و جوانان دوره ليسانس در ساير بخش ها استفاده كنيم.
شهردار تهران گفت: علاوه بر اين در حوزه عمراني هم براي هر پروژه اي نيازمند استفاده از دانشجويان فوق ليسانس مديريت ساخت هستيم تا بدين وسيله بتوانيم از شيوه هاي قديمي ۵۰ سال قبل با بازدهي بسيار پايين نجات يابيم.
به اعتقاد وي، تصميم گيرندگان حوزه پروژه هاي بزرگ حدود ۳۰ سال از دانش روز عقب هستند و با استفاده از ساز و كارهاي قديمي توان لازم را براي انجام سريع و به موقع پروژه هاي عمران شهري كه يكي از ويژگي هاي اساسي آن سرعت و دقت بالاست ندارند.
احمدي نژاد گفت: استفاده از روش ها و شيوه هاي جديد، شكستن تابوهاي عمران شهري و افزايش سرعت كار تنها از روح پرنشاط، مبتكر و تخصص جوانان اين مرز و بوم برمي آيد بنابراين به هرزرفتن استعدادهاي جوانان در فضاي كاذب موجب اتلاف انرژي ها بدون هيچ بازدهي مي شود.
وي افزود:  چنانچه ۱۰ درصد هزينه هاي عمراني از راه هاي اشاره شده كاهش يابد اعتبار همه دانشگاه ها را مي توان به دو برابر و اعتبار تحقيقات كشور را حتي تا ۲۰ برابر افزايش داد.
احمدي نژاد گفت: تا روزي كه در شهرداري تهران باشم از اين اقدامات استقبال و حمايت خواهم كرد.

نگاه
000014.jpg
افشين سبوكي

به منظور روان سازي ترافيك و حمل و نقل درون شهري
۲۷ طرح ترافيكي در شمال شرق تهران اجرا مي شود
گروه شهري: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۴ تهران امروز اعلام كرد با تخصيص اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليون تومان، ۲۷ پروژه اصلاح هندسي به منظور روان سازي و ايمن كردن تردد در معابر عمومي شمال شرق تهران اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۴ تهران، مهندس عباس نژاد گفت: در راستاي اجراي طرحهاي ترافيكي، ضمن حذف گره هاي ترافيكي، عمليات اصلاح هندسي در تقاطع هاي پرتردد از جمله رسالت - مجيديه، سراج - وفادار، سه راه آزمايش و ميدان استخر اجرا مي شود.
وي با بيان اين مطلب كه در ۴ ماهه نخست سال جاري ۱۲ طرح اصلاح هندسي اجرا شده است افزود: عمليات اجرايي اصلاح هندسي ۹ تقاطع در دست اجرا مي باشد و اجراي ۶ تقاطع ديگر بزودي اجرا و تا پايان سال مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي افزود: به منظور تسهيل در آمد و شد شهروندان به ويژه ناتوانان حركتي، معلولين و جانبازان، طرح پيوسته سازي مسير عابرين پياده اجرا مي شود و به تدريج سطح كل پياده رو را شامل خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۴ تهران در ادامه افزود: به زودي عمليات نصب چراغ راهنما در ۴۴ تقاطع آغاز مي شود و بدين ترتيب تمام تقاطع هاي موجود در شمال شرقي تهران به چراغ راهنما تجهيز خواهند شد.
عباس نژاد همچنين افزود: به منظور رفاه حال آن دسته از شهرونداني كه براي انجام سفرهاي درون شهري خود از ناوگان عمومي نظير اتوبوس استفاده مي كنند، طرح ساماندهي ايستگاه هاي اتوبوس در شمال شرق تهران اجرا مي شود.
براساس اين طرح در ۱۰۰ ايستگاه اتوبوس، سايبان نصب شده و افزون بر انجام عمليات خط كشي، پل همسطح نصب مي شود.
وي درباره عملكرد ۶ ماهه نخست سال جاري گفت: با صرف اعتباري بالغ بر ۲ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال، دهها طرح ترافيكي در شمال شرق تهران اجرا شد و در حال حاضر شاهد كاهش آمار تصادفات و بار ترافيكي و از سويي افزايش سرعت سفر و ارتقاء سطح ايمني تردد هستيم و پيش بيني مي شود با بهره برداري از طرحهاي در دست اجرا تا پايان سال جاري زمان سفر در اين منطقه از تهران استاندارد شود.

راهبندان ها و تأخيرها ما را فقيرتر مي كنند
زيان اقتصادي ترافيك تهران:روزانه ۱۶ ميليارد تومان
000016.jpg
گروه شهري: يك  استاد دانشگاه  تصريح  كرد ترافيك  ضربات  سنگيني  بر اقتصاد كشوروارد مي كند و اثر مستقيمي  در اقتصاد شهري تهران  دارد.
عطوفي  گفت: فقط در شهرتهران  روزانه  حدود ۱۲ ميليون  ساعت  وقت  مردم  تلف  مي شود كه  خسارتي معادل  ۱۶ ميليارد تومان  به  اقتصاد كشور وارد مي كند و پيامدهاي  غيرمستقيم  اجتماعي  و رواني  نيز دارد كه  قابل  تعيين  نيست .وي  گفت:  در شهر تهران  حداكثر سالانه  ۵۰ هزار افزايش  خانواده  داريم  اما حدود ۳۰۰ هزار خودرو اضافه  مي شود بنابراين  اگر روزي ۱۰۰۰ دستگاه  خودرو به  شهر اضافه  شود و هر كدام  ۵۰ مترمربع  مكان  اشغال  كند بايد روزانه  ۵۰ هزار متر مربع  فضاي  تردد ايجاد كرد.
عطوفي  با بيان  اينكه  وزارت  نفت  حدود يك  ميليارد و دويست  ميليون  دلار يارانه  به  خودروهاي  تهراني  مي دهد تصريح  كرد: اگر يكسال   اين  هزينه در اختيار شهرداري  و شركت  واحد قرار گيرد ناوگان  شهري  دو برابرمي شود.
اين  استاد دانشگاه  تصريح  كرد: تجهيز ناوگان  اتوبوسراني ، توسعه مترو، خودكفايي  مناطق  در مورد نيازهاي  اداري ، ورزشي  و فضاي  سبزتأثير بسزايي  در كاهش  ترافيك  دارد.
عطوفي  يكي  از مشكلات  ترافيكي  تهران  را افزايش  بي  رويه  جمعيت  دانست  وگفت:  تهران  به علت  مركزيت  خدمات ، پذيراي  سيل  مهاجران  است  و روزانه بيش  از ۳ تا ۵/۳ ميليون  شهروند غير تهراني  براي  گذراندن  امور معيشتي در تهران  رفت  و آمد مي كنند بنابراين  دولت  بايد تلاش  كند اين  خدمات را از پايتخت  خارج  و در روستاها و شهرهاي  كوچك  متمركز كند.

۸۰۰ دستگاه اتوبوس به شبكه حمل ونقل تهران افزوده مي شود
گروه شهري: عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران تعداد اتوبوسهاي شركت واحد تهران و حومه را ۵۰۰۰ دستگاه اعلام كرد و گفت: تا پايان سال جاري ۸۰۰ دستگاه اتوبوس جديد به شبكه حمل و نقل تهران افزوده مي شود.واعظي آشتياني گفت: از زمان تشكيل دومين دوره شوراي اسلامي شهر تهران تاكنون ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل ونقل شركت واحد تهران و حومه اضافه شده است.
واعظي آشتياني به ترافيك شهر تهران اشاره كرد و افزود: با گسترش شبكه حمل ونقل عمومي مي توان مشكل ترافيك موجود اين شهر را حل كرد.

ديدار اعضاي شوراي شهر تهران با شهروندان مناطق ۱۴ و۱۷
گروه شهري: صدور بخشنامه هاي متعدد در زمينه ساخت و ساز و نبود رويه يكسان در شهرداري هاي مناطق براي اجراي اين بخشنامه ها، يكي از دلايل بروز نارضايتي شهروندان است.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر دكتر حسن زياري و دكتر مهنوش معتمدي آذري اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران صبح امروز در ديدار با مردم منطقه ۱۴ به بررسي مشكلات آنان پرداختند.
دكتر مهنوش معتمدي آذري، با اشاره به صدور بخشنامه هاي مختلف در زمينه ساخت و ساز گفت: تعدد بخشنامه ها و نبود وحدت رويه در شهرداري ها براي اجراي آنها،  مشكلات زيادي را براي شهروندان به وجود آ ورده است. شهرداري هاي مناطق چون وحدت رويه ندارند، اجراي بخشنامه ها را به زعم خودشان تفسير مي كنند.وي افزود: بدنه شهرداري ها به ايرادگرفتن و سخت گيري كردن نسبت به مردم عادت كرده اند. بنابراين حضور اعضاي شوراي شهر در ملاقات مردمي موجب تلطيف برخورد مسئولان شهرداري ها با مردم مي شود.وي خاطرنشان كرد: ما از مسئولان در شهرداري ها نمي خواهيم كه خارج از قوانين و ضوابط عمل كنند، بلكه با مردم به طور شفاف ومنطقي برخورد كنند. اگر اين گونه عمل شود و مردم با قوانين آشنا شوند توقعشان از شهرداري ها به نصف مي رسد.
عضو كميسيون فرهنگي، اجتماعي و زيست شهري شوراي شهر در ادامه به مشكلات منطقه ۱۴ اشاره كرد و گفت: بافت فرسوده و قديمي،  ساختمان هاي احداث شده در زمين هاي كوچك، از مشكلات اصلي اين منطقه است. بيشتر مردم به دليل بخشنامه جديد شوراي عالي شهرسازي كه زمين هاي زير ۲۰۰ متر نمي توانند بالاي ۱۲۰ درصد از تراكم استفاده كنند گله مندند و نمي توانند ساخت و ساز داشته باشند.خوشبختانه بخشنامه جديد كه به بخشنامه تسهيلات معروف شده است، اين امكان را براي زمين هاي كوچك مي دهد كه علاوه بر دو طبقه ساخت مي توانند يك نيم طبقه هم احداث كنند. وي افزود: براي تعدادي از مردم همين نيم طبقه هم غنيمت است.
براساس اين گزارش، وي به بدنه شهرداري پيشنهاد كرد كه با نگاهي مهربان با مردم برخورد كنند و در مراجعات شهروندان، با سعه صدر قوانين را شفاف براي آنان بازگو كنند.
همچنين مهندس واعظي آشتياني نيز با حضور در جمع شهروندان منطقه ۱۷ تهران در محل شهرداري اين منطقه به مشكلات شهروندان رسيدگي كرد.
وي كه در جريان بازديدهاي دوره اي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران از مناطق شهرداري و ديدار با شهروندان در اين منطقه حضور يافته بود پس از رسيدگي به مشكلات مطرح شده، از بافت قديمي و طرح هاي در دست اجراي شهرداري در اين منطقه بازديد كرد. اين عضو شوراي شهر تهران، قوانين دست و پاگير را عاملي براي تحديد انگيزه خدمت به مردم دانست.وي افزود: بافت منطقه فرسوده و قديمي است، براي بهبود اين وضعيت قانون تجميع سازي پيشنهاد شده است ولي بيشتر مردم در اين مناطق اجراي آن را قبول نمي كنند.

آلايندگي دو ميليون موتورسيكلت معادل ۱۶ ميليون سواري است
گروه شهري: مجري  طرح  برنامه جامع  كاهش آلودگي  هوا گفت  آلايندگي  دو ميليون  دستگاه  موتورسيكلت  چهار زمانه  معادل  ۱۶ ميليون  خودروي  سواري  است  . مجيد شفيع پور در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر با اشاره  به  اينكه آلايندگي  موتورسيكلت  هاي  چهار زمانه  در صورتي  كه  با استاندارد ايي  سي  ار چهل  صفر يك  تطابق  پيدا كند در مقايسه  با خودروهاي  سواري  استاندارد به  ازاي  هر كيلومتر پيمايش  هشت  برابر خودروهاي  سواري  است  افزود: چنانچه  استاندارد آلايندگي  ايي  سي  ار چهل  صفر يك  در موتورسيكلت  هاي  چهارزمانه  رعايت  نشود ميزان  آلايندگي  در هر كيلومتر پيمايش  ۱۶ برابرخودروهاي  سواري  خواهد بود . وي  در ادامه  درباره  اجراي  طرح  رسوب  زدايي  رايگان  در خودروها گفت:  اين  طرح  از ۲۹ دي  سال  گذشته  تاكنون  در مراكز معاينه  فني  اجرا مي شود.

توسط شهرداري منطقه ۳
بافت فرسوده منطقه سه تهران ساماندهي مي شود
000018.jpg
گروه شهري: معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  منطقه  سه  گفت : بافت  فرسوده  اين  منطقه با مشاركت  بخش  خصوصي  ساماندهي  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  منطقه  سه  تهران ، مهندس «محمد پاكزاد» افزود: مشاوران  شهرداري  در حال  انجام  مطالعه  بافتهاي مناطقي  همچون  «زرگنده»، «ده  نارمك» و محله  معروف  به  «درب  دوم» واقع در پشت  باغ  سفارت  انگليس  هستند كه  پس  از حصول  نتايج  مطالعات  و تصويب  آن دركميسيون  ماده  پنج ، مراحل  اجرايي  ساماندهي  آغاز مي شود.
وي  اظهار داشت : اراضي  حاشيه  شرقي  بزرگراه  چمران  در حد فاصل  خيابان  ملاصدرا تا خيابان  سئول  به  متراژ ۲۱۶ هزار متر مربع  با عرض  ۱۰۰ متر بعنوان  فضاي  سبز اتوبان  چمران  داخل  طرح  است .
وي  ادامه  داد: در صورت  تخصيص  اعتبار لازم  كه  حدود ۵۰۰ ميليارد ريال است ، شهرداري  منطقه  نسبت  به  ايجاد فضاي  سبز اقدام  و مشكلات  مالكين  اين املاك  نيز حل  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: به  دليل  عدم  تخصيص  بهنگام  اعتبار مورد نياز، متاسفانه بخشي  از باغات  ده  نارمك  در حال  تخريب  بوده  و ساخت  و سازهاي  غير مجاز در آن  انجام  شده  كه  البته  شهرداري  با استفاده  از ابزارهاي  قانوني  از گسترش  آنها جلوگيري  كرده  است .
معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  منطقه  سه  اظهار داشت : به منظور رفاه  حال شهروندان  و تسريع  در امور آنان  طرح  ساماندهي  رسيدگي  به  امور شهروندان  در حوزه  شهرسازي  و معماري  اجرا و براساس  آن ، متوسط زمان  صدور انواع  پروانه ها اعم از پايان  كار و مجوز ساخت  و ساز از ۳۹ روز به  حداكثر ۱۰ روز كاهش يافته  است .

افزايش جرايم بريدن و ريشه كن كردن درختان جنگل ها
گروه شهري: هيأت  وزيران  در جلسه  ۲۳ مهر ماه  امسال  خود ميزان  جرايم  مندرج  در مواد «۴۲ ، ۴۳ ، ۴۴ ، ۴۶ و ۵۰» قانون  حفاظت  و بهره برداري  از جنگل ها و مراتع  مصوب  سال  ۱۳۴۶ را ضمن  اصلاح ، افزايش  داد.
اين  پيشنهاد در جلسه  ۱۸ خرداد سال  جاري  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي كشور و به  استناد ماده  «۶۸» قانون  تنظيم  بخشي  از مقررات  مالي  دولت  مصوب ۱۳۸۱، تصويب  شد.
بر اساس  ماده  «۴۲»  اين  مصوبه ، جريمه  نقدي  بريدن ، ريشه كن  كردن  و سوزاندن  هر اصله  نهال ، صد هزار ريال  تا ۲۵۰ هزار ريال  افزايش  يافت .
جريمه  بريدن  و ريشه كن  كردن  نهال  درختان  موضوع  ماده  «۱» (قانون  حفظ وحمايت  از منابع  طبيعي  و ذخاير جنگلي  كشور، مصوب  ۱۳۷۱) و گونه هاي  كهور، آكاسيا و كنار ۲۵۰ هزار ريال  تعيين  شد.همچنين  بريدن  و ريشه كن  كردن  نهال  درختان  دسته  دوم  موضوع  بند «۱۷» ماده  «۱» «قانون  حفاظت  و بهره برداري  از جنگل ها و مراتع»  ۱۵۰ هزار ريال  و نهال درختان  ساير گونه ها ۱۰۰ هزار ريال  تعيين  گرديد.هيأت  وزيران  جريمه  نقدي  بريدن  و ريشه  كن  كردن  هر اصله  درخت  و تهيه  هر مترمكعب  چوب ، هيزم  و ذغال  از آن را دو تا پنج  ميليون  ريال  تعيين  كرد.
جريمه  درختان  دسته  دوم  موضوع  بند «۱۷» ماده  «۱» «قانون  حفاظت  و بهره برداري  از جنگل ها ومراتع» نيز سه  ميليون  و ۵۰۰ هزار ريال  و درختان  ساير گونه ها دو ميليون  ريال  تعيين  شده  است .

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |