پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۳ - Oct. 23,2003
عبدالعلي زاده:
۷۰۰ هزار واحد مسكوني در كشور در دست احداث است
000002.jpg
ايرنا: وزير مسكن  و شهرسازي  گفت : هم اكنون  در سطح  كشور بيش  از ۷۰۰ هزار واحـدمسكوني  در حال  احداث  است .
«علي  عبدالعلي زاده » افزود: اين  تعداد واحد مسكوني  با بيش  از ۸۰ هزار ميليارد ريال  سرمايه گذاري  بخش خصوصي  و تسهيلات  بانكي  در حال  احداث  است.وي  يادآور شد، سرمايه گذاري  در بخش  مسكن  در سطح  كشور امسال  در مقايسه  باسال  گذشته  ۱۰ هزار ميليارد ريال  افزايش  يافته  است .عبدالعلي  زاده  از اختصاص  ۴۰۰ ميليارد ريال  اعتبار براي  ساخت  مسكن  اجاره  به شرط تمليك  به  وزارت  مسكن  و شهرسازي  در سالجاري  خبر داد وگفت : ۱۰۰ ميلياردريال  از اين  اعتبار از محل  اعتبارات  ملي  و ۳۰۰ ميليارد ريال  نيـز از محل فروش  زمين  سازمان  ملي  زمين  شهري  تامين  شده  است .
وي  به  مشكل  مسكن  در سطح  كشور اشاره  كرد و گفت :چنانچه  از سال  ۸۵ تا سال ۹۵ سالانه  يك  ميليون  واحد مسكوني  در كشور احداث  شـود پس  از ۱۰ سال  مشكل مسكن  در كشور مرتفع  خواهد شد.وي گفت: اكنون  نياز كشور بـه  مسكن  بـر مبناي سه  عامل  ازدواجهاي  ثبت  شده ، نرخ  استهلاك  ساختمانهاي  فرسوده  و تقاضاهايي كه  از سالهاي  گذشته  انباشته  شده  تعيين  و برنامه ريزي  مي شود.

معاون اقتصادي بانك مركزي:
اسكناس دو هزار توماني تا پايان سال عرضه مي شود
گروه اقتصادي: چاپ و توزيع اسكناس دو هزار توماني بيش از يك سال است كه در دستور كار دولت و بانك مركزي قرار دارد.
برخي مشكلات موجب شده است ورود اين اسكناس ها به بازار برخلاف وعده مسئولان اقتصادي با تاخير مواجه شود.
به گزارش واحد مركزي خبر اكبر كميجاني، معاون اقتصادي بانك مركزي گفت اسكناس هاي ۲ هزار توماني تا پايان امسال وارد شبكه پولي كشور مي شود.
اين اسكناس ها به رنگ سبز و با تصوير امام خميني(ره) و ميدان نقش جهان اصفهان در حال چاپ است.
وي با اشاره به فرسودگي سالانه بيش از ۷۰۰ ميليون برگ اسكناس به علت نگهداري نادرست گفت: هزينه چاپ اين تعداد اسكناس ۱۰ ميليارد تومان است.
چاپ اسكناس با ارزش بيشتر از راهكارهاي مناسب براي جلوگيري از فرسودگي اسكناس ها است.

در جلسه سران سه قوه
رئيس جمهور بر لزوم مبارزه ريشه اي با مفاسد اقتصادي تأكيد كرد
گروه اقتصادي: در جلسه سران سه قوه رويكرد جديد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي مطرح و مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
در اين جلسه آقاي خاتمي رئيس جمهور با تقدير از عملكرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: ريشه يابي مفاسد فعاليت اصلي اين ستاد است و بايد ريشه ها را نابود كرد.
وي افزود: پرونده هاي قضايي به طور طبيعي مسير خود را طي مي كنند ولي آنچه كه مهم است اينكه فسادي كه از نقص سيستم ها به وجود مي آيد، صدمات جبران ناپذيري به نظام اقتصادي كشور وارد مي كند.
در اين جلسه كه روساي قواي مجريه، مقننه و قضاييه و نمايندگان آنان در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي حضور داشتند، موارد مهم مربوط به موضوعاتي از قبيل قاچاق، سوءاستفاده از روند توزيع سوخت، چاي، آرد و نان و زمين مورد بررسي قرار گرفت و بر لزوم شناسايي آسيب ها و سالم سازي سيستم ها تأكيد شد.
در اين جلسه نحوه واگذاري امتيازات فعاليت هاي بخش دولتي به خصوصي يكي از گلوگاه هاي مهم رشد مفاسد اقتصادي شناخته شد كه مي بايستي آسيب شناسي و شفاف سازي شده و با آن مقابله شود.
وزير اطلاعات نيز در اين جلسه از چگونگي ناامن كردن فضا براي خلاف كاران و برخورد با باندهاي قاچاق سوخت و سالم سازي گردش سوخت در كشور گزارشي ارايه نمود.
بخش يارانه هاي دولتي نيز منشا برخي فسادهاي اقتصادي توصيف و مقرر شد، يارانه در برنامه و سيستم جديد هدفمند شود و اقشار ضعيف جامعه موردتوجه خاص قرار گيرند.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور نيز در اين جلسه در گزارشي رويكرد نظارتي اين سازمان و روند جاري دستگاه ها و مقايسه عملكرد آنان با قوانين و مقررات را تشريح و اعلام كرد: آسيب ها شناسايي و نتايج بررسي ها براي دستگاه ها و وزارتخانه ها ارسال و تاكنون نتايج مثبت و موثري براي مقابله با رشد مفاسد اقتصادي درپي داشته است.

معاون اجتماعي سازمان مديريت:
ده درصد ثروتمندان ۲/۱۷ برابر ده درصد فقيران درآمد دارند
گروه اقتصادي: معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در نشست مطبوعاتي كه در حاشيه همايش «تلاش ملي براي كاهش فقر» برگزار شد به خبرنگاران گفت: سياستگذاران و برنامه ريزان كشور بايد توزيع عادلانه درآمد بين طبقات مختلف اجتماعي را به عنوان يك برنامه اصلي براي رسيدن به يك جامعه همگن در دستور كار خود قرار دهند.
محمدرضا واعظ مهدوي با اشاره به اينكه براساس تازه ترين آمار شاخص توسعه سازمان ملل متحد، ايران در گروه كشورهاي متوسط قرار گرفته، اظهارداشت: براساس اين شاخص جمعيت زير خط فقر كه در رديف فقر شديد دسته بندي مي شوند، ۲/۱ درصد از جمعيت را تشكيل مي دهند.او افزود: همين الان دولت تلاش مي كند توزيع عادلانه درآمد و توسعه مناطق روستايي و محروم را از اولويت هاي برنامه چهارم توسعه قرار دهد.
به گفته وي سازمان ملل درآمد سرانه ايرانيان را براساس شاخص هاي برابري قدرت خريد ۶ هزار دلار درنظر گرفته و به همين دليل ايران جزو كشورهاي با درآمد متوسط قرار گرفته است.
معاون امور اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تصريح كرد: نسبت درآمد ده درصد گروه پردرآمد به ده گروه كم درآمد جمعيت براساس شاخص هاي توسعه انساني برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) ۲/۱۷ برابر اعلام شده كه اين رقم در مقايسه با كشورهايي چون آمريكاي جنوبي يا آفريقا بسيار كمتر است.او گفت: اين رقم در آمريكا ۶/۱۶ درصد اعلام شده است.
واعظ مهدوي سياست هاي تأمين اجتماعي، مالياتي، محروميت زدايي و توازن منطقه اي را راهكار كاهش شكاف طبقاتي در ايران ذكر كرد و گفت: درحالي كه در بسياري از كشورهاي دنيا ماليات به عنوان بازتوزيع درآمد اعضاي جامعه تلقي مي شود،  در ايران به عنوان محل تأمين درآمدهاي دولت از آن استفاده مي شود.
فردريك لاينز نماينده UNDP در ايران نيز به خبرنگاران گفت: براساس شاخص هاي توسعه انساني سازمان ملل، ايران در بين كشورهاي دنيا ازنظر توزيع عادلانه درآمد در رتبه ۱۰۶ قرار دارد. به همين دليل به نظر مي رسد مشكل ايران در توسعه انساني مربوط به عدم تعادل بين گروه هاي اجتماعي است.
او افزود: مسئله برابري و نابرابري كه در گروه هاي اجتماعي مردم ايران وجود دارد مثل نابرابري جنسيتي و دسترسي گروه هاي مختلف به منابع كالا و خدمات از بيكاري بسيار زيادي كه وجود دارد، ناشي مي شود.
لاينز با اشاره به پيوستن ايران به كنوانسيون منع تبعيض عليه زنان و كنوانسيون منع شكنجه خاطرنشان كرد:  سازمان ملل متحد با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي ايران برنامه هايي را در دستور كار دارد تا براي رسيدن به اهداف هزاره سوم كه همان برقراري عدالت اجتماعي، فقرزدايي و ايجاد فرصت هاي برابر براي همگان است، وضع ايران را در اين  باره مشخص كند.
همايش ملي براي كاهش فقر به مناسبت روز جهاني فقرزدايي روز گذشته با حضور مديران، متخصصان و كارشناسان مسائل فقر در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور برگزار شد.

گفت و گوي امروز
آزادسازي سيمان؛ آبان ماه
000020.jpg
وزير صنايع و معادن در تازه ترين موضع گيري خود درباره آزادسازي قيمت سيمان اعلام كرد، در صورتي كه وزارت بازرگاني با اجراي طرح جامع و آزادسازي قيمت سيمان موافقت نكند، به  روش هاي قانوني متوسل مي شود. در همين رابطه نظر محمد شريعتمداري وزير بازرگاني را درخصوص مخالفت با اجراي طرح جامع سيمان جويا شديم:
* دليل مخالفت شما با اجراي طرح جامع سيمان كه اين روزها در كانون توجه رسانه هاست و گفته مي شود موجب اختلاف شما با وزير صنايع و معادن نيز شده، چيست؟
- وقتي در بازار داخلي تقاضاي محصولي مثل سيمان افزايش مي يابد و به دنبال آن بازار سياه تشكيل مي شود و اين افزايش قيمت كام عده اي را شيرين مي كند، طبيعي است كه توليدكننده هم علاقه مند مي شود، قيمت را افزايش دهد. در اين شرايط آزادسازي قيمت كار درستي نيست.
* اگر شما موافق آزادسازي نبوديد، پس چرا با كليات طرح جامع سيمان موافقت كرديد؟
- «طرح جامع سيمان» را وزارت بازرگاني براي نخستين بار مطرح كرد و ما اين طرح را با همكاري وزارت صنايع و معادن و نظرات كارشناسان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و بانك مركزي تهيه كرديم و خود را ملزم به اجراي طرح مي دانيم. اما به دليل نامتعادل بودن بازار و قيمت هاي كاذبي كه به دليل بازار سياه بوجود آمد، در آخرين جلسه كميسيون تنظيم بازار كه نمايندگان وزارت صنايع و معادن نيز حضور داشتند، به اين جمع بندي رسيديم كه فعلاً زمان مناسبي براي اجراي طرح نيست.
* اين زمان مناسب چه وقت فرا مي رسد؟
- طبق توافقي كه با آقاي جهانگيري داشتيم مقرر شد زمان مناسب را معاونان دو وزارتخانه يعني از طرف وزارت بازرگاني آقاي سينكي معاون بازرگاني داخلي و آقاي سرقيني معاون معدني وزارت صنايع و معادن با بررسي بازار و در بهترين شرايط تعادل در عرضه و تقاضا مشخص كنند و پس از آن سيمان با قيمت تعادلي مشخص آزاد شود.
* فكر مي كنيد چه تاريخي اين شرايط بوجود مي آيد؟
- نيمه دوم آبان ماه سال جاري.
* پس اختلافات دو وزارتخانه نيز آن زمان برطرف مي شود؟
- اختلافي وجود نداشته است. ما به وزارت صنايع و معادن پيشنهاد داديم براي تعادل در بازار طرح هاي ناتمام خود را كه حدود ۸ طرح است، به اتمام برساند كه در صورت اجراي آنها ۴ ميليون تن به ظرفيت توليد سيمان كشور اضافه خواهد شد.

بيژن زنگنه:
ميدان نفتي آرش،ميدان مشترك ايران و كويت است
000022.jpg
وزير نفت،ميدان نفتي آرش را ميدان مشترك ميان ايران و كويت اعلام كرد و گفت:عربستان سهمي از اين ميدان ندارد.
بيژن نامدار زنگنه در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه كويت با عربستان در ميدان نفتي ديگري اشتراك دارند،افزود: تفاهم ميان وزارت خارجه  ايران و كويت به اين صورت بوده كه تا قبل از اين كه فلات قاره بين دو كشور تعيين نشود، درباره  اين ميدان اقدامي نشود.
وزير نفت درباره امضاي پروتكل به وسيله ايران و تاثير آن بر موضوع ميدان آزادگان گفت: بايد صبر كرد و منتظر پيش آمدها بود.
زنگنه،  درباره افزايش توليد نفت ايران و تأثير آن در خروج ايران از اوپك براي حفظ منافع ملي خاطرنشان كرد: در بين مقامات وزارت نفت در اين باره هيچ بحثي صورت نگرفته است نظر رسمي وزارت نفت، اصل بودن در اوپك براي حفظ منافع ملي است و بحثي با عنوان خروج از اوپك در دستور كار نداريم.
وي درباره گفته  محمد العطيه،وزير انرژي قطر، در خصوص افزايش قيمت ها و اقدام اوپك در جلوگيري از افزايش توليد نفت گفت: اين امر بايد در اجلاس آتي مورد بحث قرار گيرد.اعتقاد ما بر اين است كه به شكلي عمل كنيم تا قيمت نفت در محدوده ۲۲ تا ۲۸ دلار باشد. وي افزود: بحثي در مورد كاهش توليد نفت به علت بالا بودن قيمت در وزارت نفت وجود ندارد.
زنگنه درباره  افزايش ظرفيت توليد نفت به ۸ ميليون بشكه در روز گفت: درباره  اين مطلب تنها بحث وجود دارد.در برنامه چهارم بايد به اعدادي دست پيدا كنيم و سپس آن را اعلام كنيم.وي تصريح كرد: نتيجه اكتشاف هشت بلوك نفتي در خليج فارس در مرحله تصميم گيري است.
زنگنه درباره تأثير فشارهاي وارد بر اوپك بر توليد نفت ايران اظهار داشت: اوپك هيچ فشاري بر ايران نمي گذارد.وي افزود: ايران نامزدي را براي دبير كلي اوپك معرفي كرده، اما بدليل آن كه سه كانديد براي اين سمت وجود دارد و انتخاب دبير كل نياز به اجماع دارد،هيچيك به دبيركلي نمي رسند.
وي با اشاره به اينكه اساسنامه راه حلي مبني بر روال الفبايي كانديدايي ارائه كرده است پيشنهاد داد: براي اين كه از اين بن بست بطور كلي خارج شويم، بر مبناي الفبا اقدام كنيم.

يادآوري
ميدان گازي «آرش»
تعدادي از ميدانهاي «نفت» و «گاز» ايران با كشورهاي همجوار «مشترك» است. ميدان گازي پارس جنوبي، بزرگترين ميدان گازي جهان يكي از اين ميدانهاي مشترك است كه ايران و قطر در آن اشتراك دارند.
ميدان نفتي «آرش» نيز از جمله اين ميدانهاي گازي مشترك است. در حالي كه بيژن زنگنه، وزير نفت ايران معتقد است، اين ميدان بين ايران و كويت مشترك است و عربستان در آن شريك نيست، وزير نفت كويت معتقد است سهم ايران در اين ميدان ناچيز است و كويت و عربستان بيشترين سهم را در اين ميدان دارند.برپايه همين ادعاست كه گفته مي شود شيخ احمد فهدالصباح وزير نفت كويت با علي النعيمي وزير نفت عربستان روز شنبه مذاكره خواهند كرد.
به نظر مي رسد پيش از هر گونه اقدام عملي از سوي كويت و عربستان اعم از برگزاري مناقصه، عقد قرارداد براي اجرايي كردن عمليات استخراج و توسعه اين ميدان گازي، بايد ايران هر اقدامي را كه لازم است انجام دهد تا شرايط گونه اي پيش نرود كه بعدها نتوانيم كاري انجام دهيم.

خبرها و نكته ها
هر ماه ۴/۲ ميليارد دلار
خبر: حسين عبده تبريزي دبيركل بورس تهران گفته است: ارزش سهام بورس ۲۸ ميليارد دلار است و پيش بيني مي شود ظرف ۵ ماه آينده اين رقم به ۴۰ ميليارد دلار برسد...
نكته: يك محاسبه ساده نشان مي دهد ارزش سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس در ۵ ماه بايد رشدي معادل ۴۸درصد را تجربه كند. براساس گفته دبيركل بورس تهران، در ۵ ماه آينده بايد هر ماه به طور متوسط ۴/۲ ميليارد دلار سرمايه جديد به بورس تهران تزريق شود كه به نظر مي رسد رقم بالايي است. اميدواريم اين اتفاق بزرگ رخ دهد، اما كمي عجيب است.

مشاور ارشد استات اويل:
قيمت نفت در شش ماه آينده به حدود بيست دلار كاهش مي يابد
خبرگزاري فارس: مشاور ارشد استات اويل گفت: قيمت نفت در شش ماه آينده به حدود بيست دلار كاهش خواهد يافت.
«تور كارتولد» اظهارداشت: براي تحليل بازار دو سناريو پيش رو است كه اين دو سناريو را مي توان در كوتاه مدت و ميان مدت ارزيابي كرد.
وي خاطرنشان كرد: در كوتاه مدت باتوجه به وجود مازاد تقاضا در بازار مسلما قيمت كاهش پيدا خواهد كرد، به طوري كه در ماه هاي آينده قيمت نفت به بيست دلار نزديك خواهد شد.وي گفت: اما در بلندمدت كه منظور سال هاي ۲۰۰۷ به بعد است، با فرض كاهش قيمت ها در سال هاي آينده، همكاري كشورهاي اوپك و غيراوپك بيشتر خواهد شد و اين همكاري به افزايش قيمت ها خواهد انجاميد.
وي خاطرنشان كرد: در سال هاي آينده سهم اوپك در بازار حفظ و يا افزايش خواهد يافت.
مشاور ارشد و تحليلگر مبادلات نفتي شركت استات اويل افزود: به نظر مي رسد، اگر اوپك در شرايط فعلي يك ميليون بشكه توليد خود را كاهش دهد، ديگر كشورها نيز ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشكه توليدات خود را كاهش خواهند داد.كارتولد افزود: در ميان مدت نيز عملكرد ايران و عربستان اهميت دارد به طوري كه اگر همكاري وجود داشته باشد،  قيمت ها در حدود ۲۵ دلار در هر بشكه حفظ خواهد شد.

راهبردهاي توسعه بلندمدت منابع آب كشور تصويب شد
000024.jpg
معاون  امور آب وزارت  نيرو اعلام  كرد: راهبردهاي  توسعه  بلندمدت  منابع  آب كشور هفته جاري  به  تصويب  هيات  وزيران  رسيد و پس  از ابلاغ  به  تمام  دستگاه هاي ذيربط، لازم الاجراخواهد بود.
«رضا اردكانيان» ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  افزود: آب  نقش  كليدي  در زيربناهاي  توسعه  دارد و به  همين  دليل  ارتباط آن با ساير بخش ها به  لحاظ اقتصادي ، سياسي ، توسعه ، امنيت ، اجتماعي  و... در اين  تصويب نامه  به  طور جدي  مورد توجه  قرار گرفته  است .
وي  افزود: بي ترديد عملي  كردن  تمام  راهبردهاي  تعيين  شده  در اين  تصويب نامه  سبب  تغييرات  كمي و كيفي  جدي  در مديريت آب كشور خواهد شد. به  موجب اين  مصوبه وزارت  نيرو فقط مسئول  بخش آب نخواهد بود، بلكه  تمام دستگاه هاي  اجرايي  ذي  ربط در اين  زمينه  بايد همكاري  كنند.
وي  تصريح  كرد: تصويب  نامه  «راهبردهاي  توسعه  بلندمدت  منابع آب كشور» بايد در مدت  ۲۰ سال  اجرا شود و اكنون  كه  در آستانه  تدوين  چهارمين  برنامه توسعه  اقتصادي  كشور هستيم ، وضعيت  اين بخش در برنامه  چهارم نيز مشخص مي شود.

وزير بازرگاني:
واردات برنج تا پايان خريد برنج داخل انجام نمي شود
تهران- واحد مركزي خبر: وزير بازرگاني  با اعلام  اينكه  دولت  تا پايان  هفته  گذشته  ۳۸ هزار تن  از محصولات  برنج  كاران  كشور را خريداري  كرده  است  گفت : دولت  پس  از پايان  خريد برنج  توليد داخل  كشور درباره  واردات  اين  محصول  تصميم خواهد گرفت .
محمد شريعتمداري  در پايان  جلسه  هيأت  وزيران  در جمع  خبرنگاران  افزود: دولت  هنوز برنج  وارد نكرده  است .
وزير بازرگاني  درباره  ايجاد بازار قيمت  گذاري  سيمان  در كشور، به  تصويب  طرح  جامع  اين  وزارتخانه  با همكاري وزارت خانه هاي  صنايع  و معادن  و امور اقتصادي  و دارايي ،بانك  مركزي  و سازمان  مديريت  و برنامه ريزي كشور اشاره  كرد و گفت : هدف  اصلي  از اين  طرح،افزايش توليد سيمان  در كشور است .
شريعتمداري  همچنين  با اشاره  به  نبود تناسب  ميان  ميزان  توليد سيمان  و تقاضا در شش  ماه  نخست  امسال  گفت : مجموع  سيمان  توليد شده  كشور كه ۳۰ ميليون  و ۵۰۰ هزارتن  است  با ميزان  مصرف  آن  تطابق  ندارد و به  همين  دليل  دولت  با اتخاذ تصميماتي، محدودكردن  قيمت  فروش  محصولات  سيمان  و حذف  بازار سياه  در ماههاي  اخير را در دستور كار قرار داد كه  تاثير قابل  توجهي  در بازار سيمان  داشت .
وزير بازرگاني  همچنين  خبر كاهش  صادرات  غيرنفتي  در كشور را تكذيب  كرد و گفت : صادرات  غيرنفتي  در شش  ماه  نخست  امسال  نسبت  به  مدت  مشابه  سال  قبل  ۸/۲۳ درصد رشد داشته  كه  ۵/۹۸ درصد هدف  كمي  برنامه  توسعه  را تامين  كرده  است .
وي  افزود: حركت  اقتصاد تك  محصولي  كشور به  سمت  تنوع  سازي  با رشد دورقمي  در صادرات  غيرنفتي  كافي  نيست  و دراين  باره  بايد به  ميزان  بالاتري  دست  يابيم .
شريعتمداري  با اشاره  به  افزايش  صادرات  صنعتي  كشور از ۵۰ درصد حجم صادرات  غيرنفتي  در سال  ۱۳۷۶ به  ۶۵ درصد آن در سال ۱۳۸۱افزود: اين  موضوع  نشان دهنده  كاهش  صادرات  محصولات  سنتي  و افزايش  صادرات  محصولات  صنعتي  است .
وي  تنوع  در صدور محصولات  غيرنفتي  را در سال  ۱۳۷۹ حدود ۱۴ هزار قلم  و در پايان  سال  گذشته ۰ ۳ هزار قلم  كالا اعلام  كرد و گفت: كالاهاي ايراني  در سال  ۱۳۷۶ به  ۱۲۳ كشور جهان  صادر مي شد اما در حال  حاضر به ۱۷۰ كشور صادر مي  شود.

تا پايان امسال ۸۵۰ ميليارد ريال خسارت به كشاورزان پرداخت مي شود
ايرنا:قائم  مقام  صندوق  بيمه  محصولات  كشاورزي  پيش بيني  كرد، تا پايان  سال  جاري ۸۵۰ ميليارد ريال  خسارت  به  كشاورزان  پرداخت  شود.
عباس  نظري  ديروز در گفت  و گو با خبرنگاران  گفت : در سال  زراعي ۸۲ - ۸۱ حدود ۳۹۰ ميليارد ريال  حق  بيمه  توسط اين  صندوق  دريافت  خواهد شدكه  ۳۵ درصد آن سهم  پرداختي  كشاورزان  و مابقي  سهم  دولت  است ،وي  يكي  از اهداف  اصلي  صندوق  را حفظ توان  بهينه  توليد در بخش  كشاورزي  وتامين  منابع  لازم  براي  پرداخت  خسارت  به  كشاورزان  و توليدكنندگان  دانست .به  گفته نظري، در سال  زراعي  ۸۱ - ۸۰ به  ازاي  دريافت  ۲۰۰ ميليارد ريال  حق بيمه  (۴۴ درصد سهم  پرداختي  كشاورزان )، ۶۰۰ ميليارد ريال  خسارت  به  آنهاپرداخت  شد.وي  اظهار اميدواري  كرد، در سال  زراعي  ۸۳ - ۸۲ حدود ۱۱۰۰ ميليارد ريال  خسارت  به  محصولات  كشاورزي  پرداخت  شود كه  سهم  بيمه  كشاورزان  از اين  ميزان  معادل  ۲۲ درصد خواهد بود.

نيروگاه سيكل تركيبي نيشابور امروز افتتاح مي شود
گروه اقتصادي: نيروگاه سيكل تركيبي نيشابور با ۱۰۲۴ مگاوات توليد برق امروز توسط وزير نيرو افتتاح مي شود.
حسين محمودزاده مدير عامل سازمان توسعه برق ايران با اعلام اين خبر افزود: نيروگاه نيشابور در دو مرحله اجرا شده است. در مرحله نخست شش واحد گازي هر يك به قدرت ۴/۱۲۳ مگاوات در سال ۷۶ به بهره برداري رسيد.
در مرحله بعد ۳ واحد بخاري هر يك به قدرت ۵/۱۰۰ مگاوات احداث شده است.
اين نيروگاه در مجموع ۶۵ درصد ساخت داخل و بقيه تجهيزات آن از خارج وارد شده است.
۱۰۰ درصد كارهاي پيمانكاري، ۷۰ درصد كار طراحي و مهندسي و ۱۰۰ درصد كار نصب و راه اندازي اين نيروگاه توسط متخصصان داخلي انجام شده است.
هزينه اجراي اين طرح ۴۰۹ ميليون دلار و ۸۵۶ ميليارد ريال بوده است.

براي كمك به عراق برگزار مي شود
همايش نمايندگان ۷۰ كشور جهان در مادريد
گروه اقتصادي: امروز هيات هاي دولتي و نمايندگان شركتهاي خصوصي از بيش از ۷۰ كشور جهان در مادريد، براي جستجوي راه هاي كمك به بازسازي عراق در كنفرانسي شركت مي كنند.
در اين اجلاس كه به ابتكار اسپانيا برگزار مي شود اتحاديه اروپا، آمريكا، سازمان ملل، ژاپن، امارات متحده عربي، صندوق بين المللي پول و بانك جهاني در برگزاري اين نشست همكاري ويژه دارند.
بلندپايه ترين مقام حاضر در اين كنفرانس تاكنون دبيركل سازمان ملل متحد است.
دولت آمريكا كالين پاول وزير خارجه اين كشور را به اين كنفرانس اعزام كرده است. دولتهاي آلمان و فرانسه كه از ابتدا با جنگ در عراق مخالف بودند هيات هاي بلندپايه اي به  اين كنفرانس اعزام نكرده اند.
پل برمر مسئول آمريكايي اداره عراق اظهار اميدواري كرد كه در اين كنفرانس، كمكهاي مهمي به بازسازي عراق بويژه از سوي مؤسسه هاي اقتصادي بين المللي جذب شود.
تاكنون در زمينه هزينه بازسازي عراق رقم دقيقي اعلام نشده است، اما سازمان ملل و بانك جهاني ميزان هزينه بازسازي عراق را ۳۶ ميليارد دلار اعلام كرده اند.
تاكنون بانك جهاني از كمك ۳ تا ۵ ميليارد دلاري اين بانك در ۵ سال آينده به عراق خبر داده است.
گزارش ها حاكي است، انگليس پرداخت ۲۹۶ ميليون پوند (معادل ۴۹۵ ميليون دلار) تا سال ۲۰۰۶، اتحاديه اروپا ۲۰۰ ميليون يورو (معادل ۲۳۵ ميليون دلار) تا سال ۲۰۰۴، آلمان بيش از ۱۰۰ ميليون يورو كه ۵۰ ميليون آن از طريق اتحاديه اروپا پرداخت مي شود را تعهد كرده اند.
همچنين اعلام شده است ژاپن ۵/۱ ميليارد دلار در كوتاه مدت، اسپانيا ۳۰۰ ميليون دلار تا سال ۲۰۰۷و آمريكا ۲۰ ميليارد دلار طي ۱۸ ماه به عراق كمك مي كنند.

همه سيم كارت ها تا پايان آذرماه واگذار مي شود
با پايان يافتن واگذاري ۹۵۰ هزار سيم كارت تلفن همراه در ۱۶ استان تا پايان مهرماه ۳۵ اولويت باقي مانده در ۸ استان تا پايان آبان و ۴ استان ديگر از جمله تهران تا پايان آذرماه واگذار مي شود.
دكتر داوود زارعيان ، مدير كل روابط عمومي شركت مخابرات ايران ، در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب،  در خصوص تأخير در واگذاري سيم كارت و باقي ماندن ۳۵ اولويت ديگر، اظهار داشت: مجموع ثبت نام هاي به عمل آمده ۱ ميليون و ۲۰۰ هزار شماره در ۲۸ استان كشور بود، كه بالاترين رقم با ۲۴۷ هزار شماره مربوط به استان تهران بود.
وي افزود: استان هاي فارس، خوزستان و اصفهان نيز ارقامي بالاتر از ۱۰۰ هزار شماره ثبت نام داشته اند و كمترين ثبت نام با ۲۸۵۰ شماره مربوط به كهكيلويه و بوير احمد است.
وي تصريح كرد: از مقدار ياد شده تا پايان مهر ماه نزديك به ۹۵۰ هزار شماره واگذار مي شود و بدين ترتيب واگذاري سيم كارت در ۱۶ استان كشور به اتمام مي رسد.
از ميان ۱۲ استان باقي مانده نيز كار واگذاري در
۸ استان در آبان ماه و مابقي در آذرماه به اتمام مي رسد، لذا قطعا ۳۵ اولويت باقي مانده تا آخر آذرماه واگذار مي شود.

ستاري فر:
لايحه برنامه چهارم توسعه آبان ماه تقديم مجلس مي شود
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور گفت : لايحه  برنامه  چهارم  توسعه  اقتصادي ، اجتماعي  و فرهنگي ، آبان ماه ، تقديم  مجلس  شوراي  اسلامي  مي شود.
«محمد ستاري فر» ديروز  در پايان  جلسه  هيأت  دولت  در جمع خبرنگاران  با اعلام اين خبر افزود: اگر سياستهاي  كلي  برنامه  چهارم  توسعه  در مجمع  تشخيص مصلحت  نظام  تصويب  شود، دولت  در آبان  ماه  سال  جاري  مي تواند لايحه  برنامه چهارم  توسعه  را تقديم  مجلس  كند.وي با يادآوري  اين  مطلب  كه  «بودجه  سال  ۱۳۸۴ كه  در شهريورماه  ۸۳تنظيم  خواهد شد، بايد مطابق  با اهداف  برنامه  چهارم  توسعه  باشد»، گفت :سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  بايد قانون  برنامه  چهارم  را در سال  آينده  در اختيار داشته  باشد.
وي  در مورد لايحه  بودجه  سال  ۱۳۸۳ گفت : لايحه  بودجه  سال  آينده ، هم اكنون  توسط دستگاههاي  دولتي  در دست  بررسي  است  كه  و پس  از كارشناسي  دستگاههاي  دولتي ، به  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  ارسال  خواهد شد.

بورس
تغييرات قيمت سهام
چهارشنبه ۳۰ مهر
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۶-
۴۸۱۴
۲۰۱۰
معادن منگنز ايران
۱
۵۹۰۰
۲۱۳۹۸۵
نوش مازندران
۱۴-
۲۷۸۸
۳۱۲۴۳
روغن نباتي پارس
۱۵۸
۵۶۴۰
۲۹۰۶۳۹
مارگارين
۱۹۶
۴۶۰۶
۱۲۹۵۹۰
صنعتي بهشهر
۲
۵۳۲۹
۱۱۲۹۳
روغن نباتي جهان
۶۲
۲۴۳۶
۱۶۵۶۴
قند ثابت خراسان
۳۳
۴۷۲۸
۸۹۶۲
پارس مينو
۱۳۹-
۳۸۵۲
۲۲۶۸۰۴
توليدي مهرام
۲۱۸
۴۵۸۰
۱۵۲۰۰
كارتن ايران
۱۵۷-
۲۱۵۰۶
۴۲۰۷
افست
۶۸
۱۷۸۸۲
۳۰۱۰
نفت پارس
۴۸
۸۱۲۵
۱۱۵۶۴۲۸
پتروشيمي خارك
۱۵۱
۱۹۱۵۰
۲۶۰۱۰
پتروشيمي اصفهان
۲۶۸
۶۵۲۳
۲۲۶۲۶۲۰
پتروشيمي اراك
۴۳۰
۹۲۸۰
۱۴۶۲۷۲
پتروشيمي آبادان
۶۱۸
۱۳۰۰۹
۶۳۵۸۵
داروسازي جابر ابن حيان
۱۲۹
۶۴۲۵
۳۱۴۹۶۷
كيميدارو
۷۹-
۸۴۴۲
۲۰۰۶۶
داروسازي كوثر
۱۰
۹۰۹۳
۱۱۳۵۹
پارس دارو
۱۲۰
۱۳۸۷۲
۷۹۱۰
داروسازي فارابي
۵۴-
۲۳۸۶
۴۰۶۶۶
كف
۵-
۱۸۸۶
۲۱۶۳۰
گلتاش
۸۰
۱۶۶۸۴
۴۰۸۷
كربن ايران
۱۸۵-
۲۰۳۹۹
۲۰۹۲۸۷
صنايع لاستيكي سهند
۱۶
۹۷۳۱
۳۷۷۱۳
گاز لوله
۱۳
۵۱۹۲
۹۳۱۰۴
فرآورده هاي نسوز آذر
۲۸-
۳۸۰۴
۲۱۶۰۹
كاشي تكسرام
۷۰۱
۲۱۲۲۶
۴۶۴۵۲
سيمان تهران
۳۱۴۸
۴۱۲۰۳
۲۳۸۲۲
سيمان كرمان
۳۰۴
۲۲۳۶۰
۸۹۰۰۷
سيمان فارس و خوزستان
۲۲
۱۵۲۲۶
۴۸۰۷۹
سيمان شرق
۸
۳۴۳۶۶
۱۳۷۱۱
سيمان سپاهان
۳۴۳
۲۴۴۳۳
۲۹۵۱۰
سيمان شاهرود
۷۰
۳۸۳۹
۶۶۸۴
لوله و ماشين سازي ايران
۴۷
۴۱۲۶
۲۰۳۸۱
ماشين سازي اراك
۲۱۳
۷۴۵۹
۱۰۴۰۳۴
صنايع آذرآب
۵۵-
۳۲۶۴
۲۲۵۲۸
صنعتي آما
۱۷۷-
۳۳۷۴
۴۰۱۰۰
پمپ سازي ايران
۴۱۲
۸۶۵۹
۱۲۱۴۷۴
تراكتورسازي ايران
۹۲-
۳۶۴۱
۱۷۰۲۰
موتوژن
۱۲۲۳-
۴۰۰۴
۲۰۷۳
صنايع مخابراتي راه دور ايران
۴۱۲
۸۶۷۰
۱۴۴۳۲۴۴
ايران خودرو
۲۶۴
۶۴۵۲
۴۹۶۷۵۰
گروه بهمن
۶۵۸
۱۸۰۵۶
۷۳۵۱۹
سايپا ديزل
۱۰۹۲
۲۳۳۸۰
۷۲۸۶۴۰
سايپا
۶۱۵
۱۵۴۵۶
۱۷۴۷۷۴
زامياد
۸۷-
۳۵۵۶
۸۷۶۸۰
نيرو محركه
۶۱۷
۱۲۹۶۲
۵۱۰۶۵
سايپا آذين (سهامي عام)
۷۳۹
۱۵۵۳۸
۳۶۰۱۱۱
صنعتي دريايي ايران
۲
۱۷۰۱
۱۶۰۱۰
شركت ساختمان اصفهان
۱۸۵
۷۶۸۴
۲۶۲۵۲۳
بانك كارآفرين
۳-
۲۳۱۰
۱۸۳۵۷
سرمايه گذاري البرز
۱۵۶
۳۷۲۵
۳۵۵۰۵۹
توسعه صنايع بهشهر
۱۲۷
۳۴۱۳
۴۲۲۹۲۸
سرمايه گذاري ملي ايران
۸۷
۲۳۹۷
۳۲۳۷۸۶
سرمايه گذاري سپه
۲۸
۱۷۲۲
۸۷۱۳۹
سرمايه گذاري ملت
۳۱-
۴۰۴۱
۶۳۹۶۵۷
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۱۷
۳۴۱۶
۷۳۵۱۰
سرمايه گذاري پارس توشه
۱۰۰
۳۳۴۱
۸۴۶۴۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران
۶۳
۳۳۳۰
۲۸۶۶۶۸
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۷۱
۱۶۷۱
۴۲۹۱۴۴
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۷
۲۰۰۵
۱۱۲۱۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۱۸۵-
۱۲۶۱۰
۷۶۸۱۰
داروپخش
۴-
۲۱۰۳
۲۰۰۱۰
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۶۰
۳۳۷۴
۳۰۰۰۰۰۰
معدني و صنعتي چادرملو (سهامي عام)
۳-
۲۴۰۱
۱۰۰۱۰
بهپاك
۲۷۴
۱۳۰۶۲
۸۹۲۴
ويتانا

قيمت طلا و ارز
نوع --- قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۷۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۴۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۷۷۵

اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |