پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۳ - Oct. 23,2003
رزمايش دريايي پاكستان و چين
رزمايش  مشترك  دريايي  پاكستان  و چين  در نزديكي  شانگهاي  آغاز شد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبراز اسلام  آباد به  نقل  ازمطبوعات  و منابع  رسمي ، اين  رزمايش  مشترك  كه  نخستين  رزمايش  چين  با كشوري  خارجي  است  ، به  مدت ۳ روز در درياي  شمال  شرق  شانگهاي  ادامه  خواهد داشت .
به گفته  منابع  خبري  ، ناوگان  جنگي  ، زيردريايي  ، هواپيماها و بالگردهاي  هر دو كشور در اين  رزمايش  مشترك  شركت  دارند.
جمعا ۱۶۰۰ نظامي از دو كشور در اين  تمرين  حضور دارند.
پاكستان  و چين  همچنين  از خريدوفروش  هواپيماهاي  نظامي  و غيرنظامي براي  تامين  نيازهاي  نيروي  هوايي  يكديگر استقبال  كرده اند.
در اين  زمينه  كليم  سعادت  فرمانده  نيروي  هوايي  پاكستان  با وزير دفاع  چين  نيز ديدار و گفتگو كرده  است .

يادداشت
جمع آوري كمك يا تقسيم غنيمت
دكتر علي صباغيان
امروز در شهر مادريد اسپانيا كنفرانسي موسوم به كنفرانس جمع آوري كمك براي بازسازي عراق آغاز به كار مي كند.
امريكا به عنوان اشغالگر عراق سعي كرده تا در اين كنفرانس كه دو روز به طول خواهد انجاميد كشورهاي موسوم به كشورهاي كمك كننده و نهادهاي مالي بين المللي همچون بانك جهاني و صندوق بين المللي پول را گردهم آورد تا ضمن كسب مشروعيت بيشتر براي اقدامات يكجانبه خود در عراق با شريك كردن هر چند اندك ساير كشورها جلو مخالفت بيشتر آنها را بگيرد. هدف ظاهري كنفرانس مادريد كه آمريكا از ساير كشورهاي جهان نيز خواسته است تا سخاوتمندانه در آن شركت كنند كمك به بازسازي عراق و كمك به مردم مظلوم اين كشور است.
صرف نظر از اين امر كه خرابي هايي كه اكنون براي بازسازي آن امريكا متوسل به جمع آوري كمك از سوي ديگران شده چگونه ايجاد گرديده، اين پرسش مطرح است كه آيا واقعيت امر هم آنطوري كه سياست هاي اعلامي آمريكا بر آن اذعان دارد مي باشد؟پاسخ كوتاه به اين پرسش خير است.
دولت آمريكا هنگامي كه در پرتو عقده قدرت حاكمان خود بي توجه به اصول و موازين بين المللي و افكار عمومي جهان به طور يكجانبه به عراق حمله كرد، قادر نبود پيامدهاي اين اقدام خويش را به درستي ارزيابي كند. بعلاوه جذابيت شديد ذخاير عظيم نفتي عراق كه دومين ذخاير اثبات شده در جهان است كه از كمترين هزينه توليد در منطقه نيز برخوردار مي باشد مقامات امريكايي به ويژه صاحبان صنايع نفتي و نظامي مؤثر بر سياستمداران آن كشور را چنان ذوق زده كرده بود كه هرگونه واقع بيني و دورانديشي را در حمله به عراق از آنها سلب نموده بود. اما واقعيت هاي دنياي سياست با خواسته هاي اين مقام يا آن سياستمدار آمريكايي تفاوت اساسي دارد.
از فرداي روزي كه جورج دبليو بوش رئيس جمهور عراق پايان درگيري هاي بزرگ در عراق را اعلام كرد مشكلاتي كه قبل از آن سياستمداران بسياري از كشورهاي جهان و نيز تحليلگران و انديشمندان خطرات آن را بارها به آمريكا گوشزد كرده بودند و امريكا يا نتوانسته بود و يا نخواسته بود آنها را بفهمد آغاز شد.
اولين مورد مسئله مشروعيت اقدام يكجانبه امريكا در تهاجم به عراق بود. مشروعيت اين اقدام امريكا به شدت از سوي كشورهاي مختلف و افكار عمومي مورد پرسش واقع شد. بعلاوه استمرار درگيري هاي كم شدت و كشتار روزانه نيروهاي آمريكايي نيز مشكل ديگري فراروي مقامات
كاخ سفيد قرار داد و افكار عمومي آمريكا را بر آنها برانگيخت. پيدا نشدن سلاح هاي كشتار جمعي ادعايي مقامات آمريكايي كه نابودي آنها هدف اصلي حمله به عراق بود و نيز نشت اطلاعات سري درباره دستكاري گزارش هاي اطلاعاتي مربوط به زمينه سازي براي توجيه حمله به عراق در آمريكا و انگليس وخامت اين مسئله را دوچندان كرد. همچنين افزايش هزينه هاي مالي استمرار اشغال كه سر به ميلياردها دلار مي زد و بر دوش دولت آمريكا سنگيني مي كرد نيز به يك مشكل حاد براي مقامات كاخ سفيد تبديل شد.
دولتمردان آمريكايي براي رهايي از مخمصه اي كه با دست خويش و مشتاقانه و متكبرانه به طور يكجانبه وارد آن شده بود وقتي ناتواني خود در رفع مشكلات ناشي از آن را ملاحظه كردند به جامعه بين المللي به ويژه متحدان آمريكا در بين كشورهاي غربي كه قبل از جنگ حرفشان از سوي آمريكا خريداري نداشت متوسل شدند.
طبيعي است كه رام كردن متحداني كه در ابتدا و طول تهاجم مورد بي توجهي و بلكه پرخاش قرار گرفته بودند بدون پرداخت هزينه و اعطاي امتياز امكان پذير نبود.
در اين مسير امريكا با نشان دادن چراغ سبز به برخي كشورهاي اروپايي و نيز روسيه كه از گذشته هاي دور هميشه چشم طمع به منافع بي شمار اقتصادي، تجاري، سياسي و به ويژه نفتي عراق دوخته بودند آنها را اندكي نرم كرد و موافقتشان را براي تصويب چند قطعنامه كه مي توانست آغاز فرآيندي براي تبديل اشغال يكجانبه عراق توسط آمريكا به يك مسئله چندجانبه بين المللي باشد را جلب كرد كه تصويب چند قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد شاهدي بر اين مدعاست.
در خصوص رفع مشكل كشتار روزانه سربازان آمريكايي در عرق كه موجب مخالفت افكار عمومي آمريكا آن هم در زماني كه روند انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا كليد خورده است مي شود، آمريكا سعي كرد تا نيروهاي خود در عراق را كاهش دهد و وظيفه استمرار اشغال را به نيروهاي ارسالي از سوي ساير كشورها واگذار كند و به قول معروف آنها را نيز در هزينه جاني اشغال شريك كند. اين خواسته آمريكا نيز با مخالفت جامعه بين المللي مواجه شده است.
اگر چه آمريكا سعي كرده تا با استفاده از اهرم پول و كمك مالي ساير كشورهاي جهان به ويژه كشورهايي مثل تركيه، پاكستان، بنگلادش و هند را كه نيازمند كمكهاي مالي مستمر امريكا هستند با خود همراه كند اما تاكنون جز تركيه كشور ديگري هنوز براي اين امر اعلام آمادگي نكرده كه مورد تركيه هم به دليل مخالفت هاي شديد داخلي در تركيه و عراق و نيز مخالفت كلي افكار عمومي جهاني به شدت در شك و ترديد قرار گرفته است.
پرداخت هزينه هاي تهاجم به عراق و به ويژه هزينه هاي لازم براي بازسازي اين كشور از سوي امريكا كه براي بهره برداري از منافع به عراق حمله كرده بود نقض غرض تلقي مي شد. به همين دليل امريكا از ابتدا مواردي همچون درآمدهاي نفتي عراق، منابع حاصل از سوي ماليات دهندگان امريكايي را مد نظر قرار دارد كه اولي به دليل شرايط حاكم بر ضعف نفت عراق در سالهاي گذشته و نيز اقدامات خرابكارانه از سوي مخالفان اشغال حداقل در كوتاه مدت اميدواركننده نبود. مورد دوم نيز به دليل فشاري كه بر ماليات دهندگان امريكايي وارد مي كرد از يك حد مشخص نمي توانست فراتر رود چرا كه واكنش هاي داخلي در آمريكا ايجاد مي كرد و روند انتخابات آينده رياست جمهوري اين كشور را تحت الشعاع قرار مي داد.
پس بايد راه حل سومي جستجو كرد كه آن هم توسل به كمكهاي ساير كشورها و يا نهادهاي مالي بين المللي بود. جذابيت اين ايده كه اكنون كنفرانس مادريد براي عملي كردن آن برگزار مي شود علاوه بر جنبه مالي آن ناشي از مشروعيت بخشي به اقدامات مختلف آمريكا در عراق نيز بود.
با اين احوال همچنان اين پرسش مطرح است كه آيا كشورهاي جهان حاضرند آنطوري كه امريكا خواستار آن است سخاوتمندانه هزينه اشغال يكجانبه آن كشور را بپردازند؟
توجه به اين اصل ذاتي كلي نظام سرمايه داري كه سرمايه دار بي دليل پول خود را خرج نمي كند مسئله را روشن مي كند. اكنون بسياري از كشورهاي جهان كه پيش بيني مي كنند شركتهاي آمريكايي و انگليسي سهم چنداني براي آنها در منافع آتي حاصل از اقتصاد تجارت و نفت عراق باقي نخواهد گذاشت اعلام كرده اند كه در كنفرانس مادريد براي كمك حاضر نخواهند شد كه روسيه كه به طور سنتي عراق را در حوزه نفوذ خود تلقي مي كرده از جمله اين كشورهاست. بعلاوه كشورهاي ديگر كه حاضر به حضور در كنفرانس مادريد شده اند اعطاي هرگونه كمك براي بازسازي عراق را مشروط به اختصاص سهمي از منافع حاصل از بازسازي آن كشور به شركتهاي خود كرده اند. آنها همچنين براي شانه خالي كردن از زيرتعهدات احتمالي بر اين نكته اصرار كرده اند كه عراق يك كشور فقير از نظر منابع نيست و داراي دومين ذخاير اثبات شده نفت جهان است كه از پايين ترين هزينه توليد نفت در منطقه برخوردار است. موضع كشورهاي اروپايي كه از قبل در خصوص كنفرانس مادريد اعلام شده بود از اين دست است.
اين وضعيت به اضافه حضور بيش از ۵۰ شركت خصوصي در كنفرانس مادريد اين امر را به ذهن متبادر مي كند كه اين نشست بيش از آنكه مجمعي براي جمع آوري اعانات خيريه براي بازسازي خرابي هاي عراق و كمك به مردم ستمديده آن كشور باشد جلسه اي براي تقسيم غنايم بدست آمده از فتح عراق توسط اشغالگران امريكايي است.
در اين نشست كشورها و شركت هاي حاضر هر كدام به دنبال كسب سهم بيشتري از قراردادهايي كه در نهايت با هزينه ملت عراق بسته مي شود براي خود هستند و امريكا نيز سعي دارد با اعطاي بخشي از اين قراردادها به آنها پاي آنها را به اين مخمصه بكشد.
به هر حال يك نكته به خوبي روشن است و آن اين كه كنفرانس مادريد هزينه هاي مالي زيادي بر عراق تحميل خواهد كرد، هر چند كه ظاهر آن كنفرانس جمع آوري كمك براي بازسازي اين كشور باشد.

گفت وگوهاي پشت پرده سوريه و آمريكا
منابع  آگاه  ديپلماتيك  غربي ، عربي  و لبناني  مي گويند كه  با وجود تنش  موجود ميان  دمشق  و واشنگتن  و حمله  هوايي  اخير اسراييل  به  خاك  سوريه ، گفت وگوهاي  پشت  پرده  ميان  سوريه  و آمريكا جريان  دارد كه  شامل  مسائل  سياسي  و امنيتي مي شود.
اين منابع  كه خواستند نامشان  ذكر نشود روز سه شنبه  به خبرنگار ايرنا در بيروت گفتند: گفت وگوهاي  محرمانه  دمشق  و واشنگتن  پس  از حمله  هوايي  اسراييل  به  منطقه  عين الصاحب  در شمال  دمشق  و پس از تصويب طرح  مجازات  سوريه  در مجلس  نمايندگان  آمريكا آغاز شده  و هدف  از آن  ايجاد راه  خروج  براي  سوريه  از دايره  فشارها و تهديدها است .
اين  منابع  مي افزايند همزمان با همين  گفت وگوهاي  محرمانه  سه شنبه  گذشته  معمر عبدالله  العوامه  يكي  از اعضاي  مهم  سازمان  القاعده  در لبنان  بازداشت  شد و اين  در حالي  بود كه  العوامه  عضو يمني  القاعده  معروف  به  ابن  الشهيد پس  از هفت  سال  اقامت  در اردوگاه  عين الحلوه  در جنوب  لبنان  در راه  سفر به  عراق  بود.
منابع  امنيتي  لبنان ، العوامه  را پس  از بازداشت  به  سركردگي  يك  گروه  متهم  كردند كه  در حمله  چهار ماه  پيش  به  چند مركز آمريكايي  در لبنان  دست  داشت  و در حال  اجراي  طرحي  تازه  براي  منفجر كردن  رستوران هاي  آمريكايي  در اين  كشور بود.
به گفته  منابع  ديپلماتيك  غربي ، عربي  و لبناني  بازداشت  العوامه  ۲۷ ساله ابعاد داخلي  و منطقه اي  دارد اما مهم ترين  پيام  آن  اعلام  همكاري  سوريه  با آمريكا براي  كنترل  مرز غربي  عراق  است  و دمشق  كنترل  از اين  مرز را به  طور عملي  از لبنان  آغاز كرد.

سازمان ملل اسرائيل را از ساخت ديوار امنيتي منع كرد
000060.jpg
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نشست ويژه اضطراري سه شنبه شب خود با صدور قطعنامه اي از اسراييل خواست ساختن «ديوار امنيتي» در كرانه باختراي رود اردن را متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سازمان ملل، اين قطعنامه كه در آن آمده است ساختن اين ديوار با قوانين بين المللي مغايرت دارد، با ۱۴۴ راي موافق، چهار راي مخالف و ۱۲ راي ممتنع، به تصويب رسيد.
در اين قعطنامه خاطرنشان شده است كه كشورهاي عضو سازمان ملل نگراني خاصي درباره راهي كه اسراييل براي بناي اين ديوار انتخاب كرده است،  دارند زيرا مي تواند موجب پيش داوري درباره هرگونه مذاكره اي در آينده شود، تحقق عملي راه حل تشكيل دو دولت جداگانه اسراييل و فلسطين را غيرممكن سازد و دشواري هاي انساني بيشتري براي فلسطينيان ايجاد كند.
در اين قطعنامه از اسراييل و فلسطينيان خواسته شده است كه به تعهدهاي خود به «نقشه راه» عمل كنند. براساس اين طرح سه مرحله اي كه از حمايت آمريكا و اتحاديه اروپا برخوردار است، زمينه تشكيل دولت مستقل فلسطينيان را تا سال ۲۰۰۵ هموار مي كند.اين قطعنامه همچنين تشكيلات خودگردان فلسطين را به تلاش ملموس عملي براي توقف عمليات خشونت آميز فرا مي خواند و از اسراييل نيز مي خواهد از عمليات تضعيف اعتماد همچون تبعيد،  ضرب و جرح و كشتارهاي فلسطينيان، خودداري كند.
آمريكا، اسراييل، ميكرونيزيا و جزاير مارشال راي مخالف به اين قطعنامه دادند.
«ناصر القدوه» ناظر فلسطيني از اعضاي اتحاديه اروپا به  خاطر ارايه اين قطعنامه سپاسگزاري كرد.رأي مجمع عمومي به قطعنامه هاي خود از ضمانت اجرايي برخوردار نيست.
وزير دفاع اسرائيل ديروز گفت: اين رژيم بخش هاي موجود اين ديوار را تخريب نمي كند و ديوارهاي جديدي را براي حفظ امنيت شهروندان اسرائيلي ايجاد مي كند.

كره شمالي پيشنهاد بوش را رد كرد
راديو رسمي كره  شمالي  ديروز اظهارات  اخير جرج  بوش  رئيس جمهور آمريكا درباره  دادن  تضمين  امنيتي  چندجانبه  به  پيونگ  يانگ  براي دست  برداشتن  اين  كشور از برنامه  هسته اي  را مضحك  و بي ارزش  توصيف  كرد.
به گزارش ايرنا از پكن در تفسير اين  راديو آمده است ، كره شمالي  از آمريكا مي خواهد به  سياست هاي خصمانه  خود پايان  داده  و براي  حل  مسالمت  آميز بحران  هسته اي  كره  شمالي ،پيمان  عدم  تعرض  متقابل  را با اين  كشور امضا كند.
رئيس  جمهور آمريكا اخيرا در حاشيه  نشست  سران  سازمان  همكاري  آسيا واقيانوس  آرام  (اپك ) در تايلند اعلام  كرد، اين  كشور با دادن  تضمين امنيتي  چندجانبه  به  كره  شمالي ، براي  حل 
صلح  آميز مساله  هسته اي  تلاش خواهد كرد.

دولت كويت نقل و انتقال پول بنگاههاي خيريه را متوقف كرد
يك مقام بلندپايه كويتي ديروز اعلام كرد اين كشور به منظور نظم و ترتيب بخشيدن به فعاليت سازمانها و بنگاههاي خيريه اسلامي در كويت بطور موقت روند نقل و انتقال پول را از اين سازمانها به خارج متوقف كرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كويت معاون وزير كار و امور اجتماعي كويت ديروز در مصاحبه با روزنامه «الراي العام» اعلام كرد اين وزارتخانه سازمانها و بنگاههاي خيريه اسلامي را از انتقال پول به خارج موقتاً منع كرده است. وي بدون اشاره به زمان معين افزود تعليق ارسال پول تا زمان تكميل عمليات كنترل انتقال پول به خارج ادامه خواهد يافت.
اين تصميم كمتر از سه هفته پس از آن اتخاذ مي شود كه هياتي از وزارت خزانه داري آمريكا و تيمي از صندوق بين المللي پول درباره راههاي توقف تامين مالي گروه هاي تروريستي با مسئولان كويتي به گفتگو پرداخت.
اين اقدامات همچنين در حالي صورت مي گيرد كه تنها چند روز به فرارسيدن ماه مبارك رمضان و افزايش فعاليت بنگاههاي خيريه اسلامي باقي مانده است.
از سوي ديگر آمريكا دارايي هاي يك گروه الجزايري را كه گفته مي شود امكان دارد دست به «اعمال تروريستي» عليه شهروندان يا منافع ملي آمريكا بزند مسدود كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر، وزارت امور خارجه آمريكا گروه «جماعت حاميان دعوت سلفيه» را يك گروه سازمان يافته و مسلح توصيف و اعلام كرد اين گروه در فعاليت هاي تروريستي در الجزيره و در سطح بين المللي كه از اواسط دهه ۱۹۹۰ موجب مرگ تعداد بي شماري از مردم شده، شركت داشته است.
آدام ارلي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در اين باره گفت: با اين اقدام، دارايي هاي اين گروه در آمريكا از تاريخ ۱۷ اكتبر سال ۲۰۰۳ مسدود مي شود و معامله آمريكايي ها با اين گروه ممنوع است.

شوراي حكومت انتقالي عراق:آمريكايي ها با ما هماهنگ شوند
شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  به  تازگي  از مقام هاي  اشغالگر اين  كشور خواست  كه  قبل  از هر تصميم گيري ، با اين  شورا مشورت  كند.
به  گزارش  منابع  نزديك  به  شوراي  حكومت  انتقالي ، اين  شورا در نشست  اخير با پل  برمر حاكم  غيرنظامي  آمريكا در عراق  ضمن  تأكيد بر هماهنگي  ميان  دو طرف  خواسته است ، مقام هاي  اشغالگر قبل  از اتخاذ تصميم ، با اين شورا مشورت  كنند.
براساس  اين  گزارش ، اعضاي  شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  همچنين  بر ضرورت  ايجاد اتاق  عمليات  مشترك  براي  هماهنگي  ميان  اين  شورا و مقام هاي  اشغالگر تاكيد كرده اند.
تصميم  يك  جانبه  آمريكا براي  دعوت  از نيروهاي  نظامي  تركيه  به  منظور مشاركت  در تامين  امنيت  عراق  كه  بدون  هماهنگي  با شوراي  حكومت  انتقالي  صورت گرفت ، با موضع گيري  و مخالفت  نسبتا شديد اعضاي  اين  شورا روبرو شد.
يك عضو سازمان القاعده در عراق
بازداشت شد
روزنامه  عراقي  الصباح  ديروز  نوشت ، يك  عضو سازمان  تروريستي  القاعده  در بغداد بازداشت  شد.
اين  روزنامه  به  نقل  از يك  منبع  مسئول  در پليس  عراق  افزود: پليس  گشت  بغداد، اين  عضو القاعده  را در يكي  از مناطق  پر رفت وآمد بغداد بازداشت  كرد.
براساس  اين  گزارش ، به  همراه  فرد بازداشت  شده  ۱۹ نارنجك ، مقداري  مهمات ، لوازم  يدكي  اسلحه  و مقاديري  پول  كشف  و ضبط شد.
الصباح  افزود: اين  فرد حامل  فهرستي  از اسامي  اعضاي  القاعده  در عراق  بود.اين  منبع  به  نام  و مشخصات  فرد بازداشت  شده  اشاره اي  نكرده  است .

اعتراف تكان دهنده معاون صدام:
فرمان اعدام ۱۰ هزار نفر
طه  ياسين  رمضان  معاون  رئيس  جمهور سابق  عراق  فاش كرد؛ دستور اعدام  ۱۰هزار جوان  عراقي  را به  اتهام  ايراني تبار  بودن  به  توصيه  صدام  صادركرده  ومسئوليت  اين  عمل  را به  گردن  مي گيرد.
به گزارش ايرنا از ايلام تلويزيون  اطلاع رساني  عراق  سه شنبه  شب  به  نقل  از معاون  صدام  كه  در جريان  بازجويي  از وي  به  افشاگري  پرداخته  است ،افزود: حكومت  صدام  درسال  ۱۹۸۰به  اخراج  هزاران  عراقي  ايراني تبار و راندن  آنها اقدام  كرد.
براساس  گزارش  اين  تلويزيون ، طه ياسين رمضان  گفت : ما جوانان  رانده شده به  ايران  را باز داشت  كرديم  و در دهه  ۸۰ ميلادي  آنها را به  صور مختلف اعدام  و يا به  قتل  رسانديم .
معاون  صدام گفت  :شمار اين  جوانان  عراقي  ايراني  تبار ۱۰ هزار نفر بودندكه  يااعدام  شدند و يا در زرادخانه هاي  شيميايي  وميكربي  ارتش  عراق  به  عنوان نمونه  مورد آزمايش  تسليحات  كشتارجمعي  قرار گرفتند.
طه ياسين  به  بازجويان گفته  است : در اين  آزمايشگاهها صدها جوان  عراقي ايراني تبار بازداشت  شده  براثر استنشاق  مواد شيميايي  وميكروبي  كه  روي  آنها به  كار مي رفت ، جان  دادند. رژيم  صدام  درسال  ۱۹۸۰ بيش  از ۵۰۰ هزار نفر را به  اتهام  ايراني تبار بودن به  مرزهاي  جمهوري  اسلامي  راند.اين  رژيم  جوانان  بالاي  ۱۸ سال  رانده شده  را زنداني  كرد.

طرح اسرائيل براي روزهاي بعد از مرگ عرفات
000062.jpg
روزنامه  اسراييلي  يديعوت  احرونوت ديروز از طرح  نظامي رژيم صهيونيستي  براي  مرحله  پس  از مرگ  ياسر عرفات  رئيس  حكومت  خودگردان  فلسطين خبر داد.
به گزارش ايرنا از بيت المقدس به  نوشته  اين  روزنامه ، در اين  طرح  نظامي كه  «سرماي  سوزان» نام دارد، سازمان  اطلاعات  و ستاد اطلاعات  نظامي ارتش ، پليس  و وزارت  بهداري  رژيم صهيونيستي  شركت  دارند.
يديعوت  احرونوت  نوشت، در اين  طرح  پيش  بيني  شده  است  كه  ده ها هزار فلسطيني خشمگين  با حمل  جسد عرفات  خواهند كوشيد آن را براي  خاكسپاري  به  شهر قدس ببرند.
اين  روزنامه  افزود، در اين  وضعيت  از ارتش  اسراييل  خواسته  خواهد شد، فلسطيني هاي  تشييع كننده  جسد عرفات  را از ورود به  قدس  منع  كند، بي آنكه  سبب خونريزي  شود.بر اساس  اين  گزارش ، اقدام  «شائول  موفاز» وزير جنگ  رژيم  صهيونيستي  در فراخواني  نيروهاي  احتياط به  خدمت  به  منظور آماده  شدن  براي  چنين  روزي  است ،زيرا اسراييل  نگران  آن است  كه  با مرگ  عرفات ، پليس  حكومت  خودگردان  فروريزد و گروه هاي  انتفاضه  با بدست  گرفتن  زمام  امور در مناطق  خودگردان  براي سيطره  بر شهرك هاي  صهيونيست نشين  در اين  مناطق  تلاش  كنند.
به  نوشته  اين  روزنامه ، در اين  زمينه «عوني  المشني » از مسئولان  بلندپايه جنبش  فتح  گفته  است  كه  پس  از مرگ  عرفات  اوضاع  براي  مدت  ۱۰ تا ۱۵ روز بحراني  و متشنج  خواهد بود.

پيكر علي عزت بگوويچ تشييع شد
مراسم تشييع جنازه علي عزت بگوويچ رئيس جمهوري سابق بوسني و هرزگوين در سارايوو مركز اين كشور برگزار شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از سارايوو مراسم تشييع جنازه با حضور مسلمانان بوسني از سراسر كشور ،مقامات دولتي و هيات هاي كشورهاي خارجي در مقابل ساختمان پارلمان مجلس برگزار شد.قبل از برگزاري نماز ميت به اقامه رئيس العلماي بوسني پدي اشداون نماينده عالي جامعه بين الملل در بوسني و سليمان تيهيچ عضو مسلمان شوراي رياست جمهوري بوسني طي سخناني از شخصيت و نقش عزت بگوويچ در دفاع از بوسني تجليل كردند.
پس از نماز ميت پيكر علي عزت بگوويچ به همراهي مقامات دولتي بوسني و انبوه مردم بوسني از خيابانهاي اصلي شهر سارايوو تا مزار شهدا تشييع و در گلزار شهداي سارايوو به خاك سپرده شد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |