پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۲۰۳ - Oct. 23,2003
مروري بر راهها و بيراهه ها در بازار داغ ترك اعتياد
فريب نخوريد
000042.jpg
قسمت آگهي هاي اغلب روزنامه هاي پرتيراژ صبح و عصر و مجله هاي پرطرفدار خانواده ها و جوانان لبريز از آگهي هاي تبليغاتي درمان اعتياد است با عباراتي چون «درمان قطعي» «درمان تضميني» «موفق ترين و جديد ترين روش» «درمان پنهاني و به دور از عوارض ترك» «درمان اعتياد بدون عود مجدد» و... مشاهده مي شود و به دنبال آن انواع متعددي از روش هاي ترك اعتياد معرفي شده است. «درمان با گياهان دارويي»، «درمان با دارو»، «درمان به روش بستري كوتاه مدت يا بلند مدت در بيمارستان»، «درمان به روش طب سوزني»، «سم زدايي به روش فوق سريع UROD و سريع RDL» و... كه اغلب بدون توجه به ابعاد وابستگي رواني، فرهنگي و اقتصادي فرد تنها به زدودن ماده مؤثره مواد مخدر يعني «مرفين» مي پردازند. در معدود مواردي پيگيري و درمان توسط روانپزشك و تيم درماني مددكار اجتماعي، روان شناس باليني و مشاور خانواده و... با مجوز رسمي از وزارت بهداشت و درمان مشاهده مي شود ،كه به دور از تبليغات پرزرق و برق و آنچناني است واغلب اين موارد هم براي فريب آگهي مي شود و پيگيري بعدي كمتر وجود دارد.
اينكه بسياري از افراد غيرمتخصص چون حكيمان عطاري ها و حتي در مواردي پزشكان بدون تخصص و بدون گذراندن هيچ دوره آموزشي معتبر و رسمي مكانهايي را جهت بستري كردن موقت معتادان و ترك اعتياد آنها برپا نموده اند وبا بهايي اندك به اين كار بيشتر تجاري خود اقدام مي كنند؛ مورد سخن ما نيست كه پيگيري اين مسئله كه تخصص ترك اعتياد در محدوده كار كدام گروه از پزشكان است و چرا اقدام به جمع آوري مراكز نامعتبر و غيرعلمي ترك اعتياد نمي شود بر تمام مسئولين و متصديان اين امر عيان است. آنچه مسلم است آن است كه مبارزه عليه توليد و توزيع مواد مخدر به تنهايي باعث كاهش مصرف مواد مخدر نخواهد شد. تنها روش مؤثر براي كاهش شيوع اعتياد، به كارگيري برنامه هاي پيشگيري و درمان همگام با مبارزه با عرضه مواد است. از سوي ديگر درمان يك معتاد كاري گروهي است كه حمايت مسئولين جامعه و سرويس هاي خدماتي مدد كاري كارآمد و داراي امكانات وسيع را مي طلبد و از اين جهت بايد گفت كه اگر يك فرد معتاد دوره ترك را كه حداكثر هفت تا ده روز است طي كرد، تنها وابستگي جسمي و نياز فرد به ماده مخدر رفع خواهد شد و براي رفع مسائل رواني و ريشه هاي اصلي گرايش فرد به اين مواد دوره هاي شش ماهه تا يك ساله روان درماني و گروه درماني و مشاوره خانواده ضروري و اجتناب ناپذير است تا از عود مجدد جلوگيري شود. اعتياد به مخدرها باعث يك سري دگرگوني هاي جسمي و رواني در معتاد شده مانند كاهش درد، خوش بيني اغراق آميز و بي مورد به ويژه در حال نشئگي، نداشتن هدف و رسيدن به پوچي بخصوص در حالت خماري همچنين جرم و جنايت و اعمال ضد اجتماعي و همسرآزاري و اين مسائل باعث شده جمع كثيري از معتادان به دلايل متعددي براي ترك اعتياد اقدام نمايند.
علل ترك اعتياد از نظر بيماران (معتادان)
۱- بيشترين تعداد افراد معتاد به دليل خستگي و دلزدگي از اعتياد براي ترك آن مراجعه مي كنند.
۲- عده اي نيز به دليل آينده نگري به خاطر همسر و فرزندان خويش مراجعه مي كنند.
۳- در مضيقه مالي قرار گرفتن شديد افراد نيز آنان را براي ترك اعتياد مصمم مي كند.
۴- حفظ آبروي خانوادگي نيز از علل مراجعه معتادان است.
۵- و سرانجام عده اي نيز به خاطر ناراحتي جسمي كه از اعتياد نصيبشان شده براي ترك آن مراجعه مي كنند. اينك به بررسي چند اصطلاح مي پردازيم.
تعريف معتاد
معتاد فردي است كه ماده شيميايي خاصي را استفاده كرده و به آن وابستگي بدني پيدا مي كند، به اين معني كه با قطع آن ماده تظاهرات فيزيولوژيكي غيرارادي در او پيدا مي شود.
تعريف دارو
سازمان بهداشت جهاني دارو را چنين تعريف كرده است: «دارو عبارت است از هر ماده اي كه وقتي وارد بدن موجود زنده شد موجب تغيير يا تعديل در خاصيت يا عمل موجود زنده شود.»
تعريف وابستگي دارويي
وابستگي را مي توان به دو نوع كلي تقسيم كرد:
وابستگي روحي: كه ريشه اش در خاصيت بعضي از انواع داروهاست كه قادر به رفع حالت كسلي و دلتنگي انسان هستند، اين اصطلاح به طور ضمني به وجود تعارضات دروني و روابط اجتماعي دلالت دارد كه سرانجام منجر به اشتباه ذهني فرد در فراهم كردن و استفاده نمودن از مواردي مي گردد كه برخلق و تفكر انسان مؤثر واقع مي شوند.
وابستگي جسمي: به تغييرات در فيزيولوژي بدن گفته مي شود كه ناشي از مصرف مكرر دارو است. مصرف مكرر بعضي مواد منجر به پيدايش «تحمل دارويي» مي شود كه معني آن، اين است كه: «شخص براي كسب اثرات فرماكولوژيك اوليه آن ماده ناگزير مي گردد كه مرتباً مقدار مصرف مواد را بالا ببرد» سرعت پيدايش تحمل بستگي به نوع، مقدار، دفعات مصرف و احتمالاً به برخي عوامل فيزيولوژيك فردي دارد.
وقتي وابستگي جسمي پيدا شد. قطع ناگهاني و حتي قطع تدريجي ممكن است منجر به پيدايش «سندرم مشخص قطع دارو» شده و استفاده كنندگان را به مصرف مجدد آن وادار سازد.
به همين جهت است كه در افراد معتاد دوره هاي متناوب محروميت دارويي و تكرار مصرف دارويي مشاهده مي شود.
كسي كه از مواد اعتيادآور، مدتي استفاده كرده است اگر به طور ناگهاني آنها را قطع كند، علائمي دروني تظاهر مي كند كه به اين علائم نشانه نرسيدن آن ماده گفته مي شود.
مهمترين علائم و نشانه هاي قطع ناگهاني مواد مخدر بر بدن يا نرسيدن ماده مخدر به شخص معتاد عبارتنداز:
۱- در مورد مخدرها مثل ترياك، پس از قطع ناگهاني،  علائمي مانند دردهاي شكمي، اسهال، بيخوابي، تحريكات عصبي، گشاد شدن مردمك چشم و سيخ شدن موها ديده مي شود.
۲- بدمزه شدن دهان، شل شدن عضلات صورت، سردرد شديد و زياد شدن ادرار، عرق سرد مداوم، پريدن اعضاي بدن در خواب، بدبو شدن بدن، كم شدن ديد چشم، رقيق القلب شدن به طوري كه با كوچكترين تحريك عصبي گريه كند، آب ريزش از چشم و بيني و دهان، ظهور دردهاي كهنه كه در بيمار بوده ولي به جهت استفاده از مرفين و مخدرها اين دردها پنهان شده بودند، گوش درد، پادرد، كمردرد و دندان درد و... كم شدن آب بدن و كم شدن فشار خون و عدم تعادل در راه رفتن و...
درمان اعتياد
درمان اعتياد سه مرحله دارد:
سم زدايي: يعني درمان وابستگي جسمي و فيزيولوژيك فرد كه به مصرف ماده مرفين دارد (ترياك، هروئين و شيره) و پيشگيري از بروز علائم محروميت دارويي يا سندرم قطع مصرف كه روش هاي گوناگوني داردچون:
ـ دارو درماني توسط روانپزشك به صورت سرپايي يا بستري در بيمارستان
ـ طب سوزني
UROD_و RD توسط متخصص بيهوشي در بيمارستان
قطع وابستگي رواني: كه نياز به ارزيابي دقيق روانشناختي شخصيت فرد معتاد و برنامه هاي طولاني مدت مشاوره و روان درماني فردي و گروهي و خانواده درماني دارد.
جلوگيري از عود مجدد اعتياد: يا روي آوردن دوباره فرد به مصرف مواد مخدر است يا يعني احساس ولع شديد براي مصرف مجدد مواد.
مرحله قطع وابستگي
درمان دارويي
داروهايي وجود دارند كه علائم محروميت را تسكين مي  دهند. اين داروها مي توانند تجربه محروميت را آسانتر و قابل تحمل تر نموده و شانس موفقيت را بيشتر كنند.
كلونيدين
دارويي است كه به طور رسمي براي درمان فشار خون تأييد شده ليكن در درمان محروميت از مواد افيوني، تهوع، استفراغ، اسهال، كرامپ ها و تعريق ناشي از اپيوئيد ها را از بين مي برد ولي تأثير چنداني در كاهش دردهاي عضلاني و بيخوابي و ولع مصرف ندارد.
علاوه بر اين اثر سداتيوكلونيدين در كاهش علائم ترك كمك زيادي مي كند. بايد توجه كرد كه بعضي از بيماران به مصرف كلونيدين بسيار حساسند و حتي با مقادير جزئي آن دچار كاهش شديد فشار خون مي شوند. لذا اين دارو بهتر است در درمان هاي سرپايي بيماران مصرف و موارد منع مصرف آن نيز رعايت شود.
آنتي هيستامين ها و ضدافسردگي ها
براي درمان اضطراب و بيقراري و بيخوابي اين افراد داروهاي خانواده ضد افسردگي سه حلقه اي مثل آمي تريپتيلين و... تجويز مي شود. همچنين داروهاي آنتي هيستاميني مانند ديفن هيدرامين و هيدروكسي زين و...
درمان هاي دارويي را مي توان تحت عنوان اگونيست ها و آنتاگونيست هاي مرفين طبقه بندي كرد.
آگونيست ها يعني مواد شبه افيوني يا شبه مرفيني كه از اوايل قرن بيستم، از نظر قانوني براي درمان سوء مصرف مواد مخدر قابل دسترسي بود و ديگر مواد شبه مخدر متادون و بوپرونورفين با اسم متداول آمپول تمجيزك در بين معتادين و قرص زيرزباني آن، مي باشند.
متادون
اولين ماده شبه مخدر مصنوعي است كه تنها در درمانگاه هاي داراي مجوز رسمي از وزارت بهداشت و درمان قابل دسترسي است.
اين دارو به مقدار كافي براي جمعيت وسيع معتاداني كه متقاضي درمان هستند وجود ندارد. پژوهش ها حاكي است سندرم محروميت همراه با مصرف متادون به ندرت شديد تر از يك سندرم آنفولانزايي است و حداكثر شدت آن از ۷۲ ساعت تجاوز نمي كند. اما در درمان كوتاه مدت با متادون علائم زير مشاهده شده است:
۱- تعريق، يبوست، چرت زدن، اشكالات خواب (كم خوابي)
۲- اضطراب و تهوع و استفراغ
۳- كاهش تهويه ريوي مانند وضعيت مسموميت با مرفين
۴- افت فشار خون وضعيتي
۵- اسهال غيرعفوني در انتهاي مرحله درمان در اثر فعاليت بيش از حد روده ها
۶- دردهاي استخواني و عضلاني
نكته ديگر قابل توجه در استفاده ازمتادون به عنوان درمان اعتياد آن است، افرادي كه يك بار توسط متادون درمان شده باشند احتمال قطع موفقيت آميز اين دارو توسط آنها امري بعيد است، چرا كه در بيشتر موارد «فرد معتاد به افيون»  به «بيمار وابسته به متادون» تبديل شده و تمايل دارد زندگي خود را به همين صورت ادامه دهد.
بوپرونورفين
اين دارو فعلاً در مراحل آزمايش باليني قرار دارد و احتمال مي رود در آينده با رفع مشكلات و مضرات آن به طور وسيعي جهت انجام سم زدايي مورد استفاده قرار گيرد. ليكن امروزه اين دارو علي رغم آنكه دارويي ممنوع است در بازار آزاد دارويي موجود مي باشد كه بسياري از معتادين و مراكز غيرمجاز ترك اعتياد اين داروي شبه مخدر را جايگزين اعتياد قبلي خود كرده اند.
روش هاي درماني U.R.O.D و R.Dو بستري در بيمارستان
به عنوان يك قاعده عملي و كاربردي براي فردي كه اكثر روش هاي درماني را امتحان كرده و نتيجه نگرفته يا قادر به تحمل قطع وابستگي دارويي اش به طور تدريجي نمي باشد و مسئله اي را كه ماه ها و شايد سالها گرفتارش بوده مي خواهد، يك شبه يا يك هفته اي كنار بگذارد توصيه به بستري در بيمارستان و يا انجام روش هاي U.R.O.D و R.D مي شود.(۱)
دومين روش يعني روش سم زدايي فوق سريع مواد افيوني(۲)، فرد معتاد در بيمارستان پذيرش شده، بيهوشي عمومي به او داده مي شود و با استفاده از داروهاي آنتاگونيست (ضد) مورفين مثل آمپول نالوكسون به درمان فرد معتاد اقدام مي شود. اين دارو بعد از ورود به بدن در يك واكنش رقابتي با مورفين آن را از گيرنده هاي(۳) خود جدا كرده و جاي آن را در سيناپس ها(۴) اشغال مي كند و سريع علائم محروميت را آشكار مي سازد كه به علت بيهوش بودن فرد، درد و رنج ناشي از اين علائم را احساس نمي كند و در طي مدت بيهوشي كم كم فرد سم زدايي يا درواقع مورفين زدايي مي شود. بعد از به هوش آمدن به او داروي نالتروكسون كه كپسولهاي خوراكي است و مانند نالوكسون تزريقي آنتاگونيست مورفين است داده مي شود. در بعضي از تبليغات تجاري به عنوان داروي بيزاري و جلوگيرنده از عود اعتياد معرفي مي شود.
در روش سم زدايي فوق سريع فرد در معرض خطرات بيهوشي قرار مي گيرد و براي استفاده از افراد كه بدون بررسي هاي قبلي و قلبي، ريوي و دادن شرح حال درست در مورد بيماريهاي خاص و مزمن خود به پزشك معالج به اين روش اقدام مي كنند ممكن است خطر جاني دربرداشته باشد. ولي به هر حال اولاً بايد شخصي كه از اين روش استفاده مي كند ساير روش هاي ساده تر را امتحان كرده باشد. ثانياً بررسي كامل جسمي شده باشد تا بيماري قلبي يا ريوي و ... نداشته باشد. ثالثاً توسط متخصص بيهوشي كه در اين روش ها تسلط داشته باشد و قطعاً  در بيمارستاني انجام گيرد كه مجهز به ICU و CCU  باشد.
روش درمان R.D
اين روش كه روش سريع سم زدايي است به بيمار بيهوشي عمومي داده نمي شود بلكه با استفاده از تزريق داروهايي مثل ديازپام توسط روانپزشك فرد در وضعيت نيمه هشياري قرار مي گيرد تا عوارض محروميت را كمتر احساس كند و در اين وضعيت با دوزهاي معيني نالوكسون به فرد تزريق مي شود تا عمل سم زدايي انجام شود.
ترك با داروهاي گياهي يا ترفند جديد سودجويان
مدتي است كه تبليغات وسيعي در اين زمينه به چشم مي خورد؛ تبليغاتي كه با هزينه اندك و تضمين صد در صد معتادين را به سوي خود جلب مي كند!
اين كه محتواي اين كپسول ها و شربت ها و داروهاي گياهي چيست شايد اكثر مردم از آن بي خبر باشند. عطاران انواعي از قرص هاي روانگردان نظير واليوم (اكسازپام)، لارگاكتيل (كلروپرومازين) و غيره را كوبيده و با پودر ديونين و برگ تاتوره خرد شده مخلوط مي كنند و براي اين كه مزه تلخ و رنگي قهوه اي يابد قدري پودر قهوه به آن اضافه مي كنند و آنها را در پوكه هاي كپسول خالي كه در ناصرخسرو فراوان به فروش مي رسد ريخته و با جوشانده همين معجون هم شربت درست مي كنند!
داروهاي روانگردان
داروهاي شيميايي هستند كه تجويز آنها در محدوده روانپزشكان يا متخصصين اعصاب و روان است و نه هيچ فرد ديگري چرا كه دوز و ميزان مصرف اين داروها، اثرات آنها، مكانيسم عمل آنها و تداخلات دارويي آنها و مورد تجويزشان و طول مدتي را كه بيمار نياز به درمان با چنين داروهايي دارد تنها به اين متخصصين طي گذراندن دوره تخصص در دانشگاه آموزش مي دهند و به همين دليل است كه مقوله ترك اعتياد از نظر سازمان بهداشت جهاني تنها مسئوليت روانپزشكان است و نه هيچ متخصص ديگري!
تاتوره
تاتوره  گياهي است خودرو كه در ايران در نواحي مختلف مي رويد. اين گياه از خانواده  گياهان تيره سيب زميني و داراي برگهاي پنجه اي شكل است.
تاتوره همان گياه توهم زايي است كه كارلوس كاستانداي معروف در تعاليم دن خوان يا ساير كتابهايش تحت عنوان «عرفان سرخپوستي» معرفي مي كند.
تاتوره را قديمي ها به عنوان «داروي سگ كش» مي شناسند. مصرف اين گياه در انسان باعث توهم شديد، بي قراري، ترس اختلالات تكلم، لكنت زبان، عدم كنترل حركات و عدم كنترل ادرار، تنگ شدن مردمك چشم، بر هم خوردن تعادل، تاري ديد و رقص ذرات موهوم مقابل چشم، تعريق زياد و سستي و ضعف شديد مي شود. به علت تخريبي كه اين ماده در لوب بينايي مغز انجام مي دهد كسي كه تاتوره دم كرده مصرف كند هزاران مورچه خيالي روي زمين مي بيند كه سعي در گرفتن آنها دارد. ظاهراً فروشندگان داروهاي گياهي ترك اعتياد از اين دارو به عنوان محركي براي جبران ضعف بيماران معتاد در مرحله ترك استفاده مي كنند و به مقادير كم و از اثرات مخرب آن بر روي مغز انسان بي خبرند.
ديونين
يكي از آلكالونيدهاي مرفين يعني از مشتقات آن است كه اهل فن آن را «جوهر شيره» مي نامند. در واقع عطاران اين ماده را به اشتباه به عنوان يك آگونيست مرفين مصرف مي كنند كه البته تهيه آن و بهايي كه براي تهيه آن مي پردازند به دشواري و هزينه اي نيست كه براي تهيه متادون يا تمجيزك در بازار آزاد بايد صرف نمايندو استفاده از اين دارو مورد تأييد هيچ يك از متخصصان علم داروشناسي و ترك اعتياد نمي باشد. چرا كه اين دارو توانايي اشغال گيرنده هاي مورفيني را ندارد و اما وقتي فرد معتاد از اين كپسول ها و شربت ها استفاده مي كند چون محتواي آنها نيز مخدر است سرحال است و نيازي به مصرف مواد مخدر حس نمي كند و آن را به حساب تأثيرات معجزه آساي داروهاي حكيم عطار مي داند و با تعريف از آن نزد ديگران باعث روي آوردن عده بيشتري به اين نوع داروها مي شود غافل از اين كه با اتمام داروها روز از نو و روزي از نو خواهد بود و بايد از همان مواد مخدر قبلي و اين بار با دوز بيشتر به علت پيدايش تحمل دارويي مصرف كند يا معتاد به استفاده از داروهاي گياهي حكيم عطار شده كه او نيز دوز داروهاي روانگردان و غيره را مجبور است بالاتر ببرد!
طب سوزني
تعريف طب سوزني: طب سوزني يك روش درماني است كه در آن سوزني ظريف از ميان پوست در عمق چند ميلي متر يا بيشتر قرار مي گيرد. براي مدتي در محل باقي گذاشته مي شود، گاهي دستكاري شده و نهايتاً بيرون آورده مي شود.
شيوه هاي درمان با سوزن: طب سوزني يعني درمان با سوزن، شيوه هاي مختلفي دارد.
استفاده از يك سوزن تا دو جين سوزن و باقي گذاشتن از يك تا بيست دقيقه.
موارد استفاده از طب سوزني در سندرم ترك
طب سوزني يا به صورت غيراختصاصي براي تخفيف علائم عصبي مثل اضطراب يا افسردگي كه حين سندرم ترك اتفاق مي افتد به كار مي رود كه در آن صورت در كنار ديگر داروها يا روان درماني استفاده مي شود و يا به صورت كاملاً اختصاصي براي مقابله با علائم سندرم ترك به كار مي رود.
قطع وابستگي رواني
از آنجايي كه مصرف مواد مخدر اختلالات شخصيتي و رواني در فرد معتاد بوجود مي آورد قطع وابستگي رواني او نياز به درمان روانپزشكي و روان درماني و مشاوره اي دارد. اينك به چند مورد ازمسائل روانشناختي و شخصيتي معتادان اشاره مي كنيم.
۱- معتادان به مواد مخدر خود را فهيم تر از ديگران مي دانند بويژه در حالت خماري خود را صاحب حق دانسته و از همه طلبكار و متوقع هستند و در رابطه با انجام نشدن كارها و خواسته هايشان و خطاهاي زندگي شان همه را مقصر مي دانند جز خودشان، چرا كه بارزترين خصيصه رواني آنان، خود شيفتگي است. آنان رفيق بد و همسر ناسازگار يا رفتار نادرست والدين را به عنوان عوامل گرايش خود به اعتياد در اولويت قرار مي دهند.
۲-پرگويي و احياناً دروغگويي بخصوص در حالت نشئگي از خصايص ديگر شخصيتي آنان است. اكثر آنها به نگرش هاي فلسفي روي مي آورند و بر پوچي دنيا اشاره مي كنند و اين نگرش را كه در اثر اعتياد حاصل شده، جهان بيني و ژرف بيني خود نسبت مي دهند و اين ديدگاه ممكن است به افسردگي عميق، خودكشي و كناره گيري از كار و فعاليت اجتماعي منجر شود.
۳- با پيشرفت مصرف تغييرات رفتاري و شخصيتي زيادي در فرد بوجود مي آيد از مهمترين تغيير آنها اين است كه معتاد را به موجودي زبون و ذليل بدل مي سازد و ضعف و ناتواني و ترس زيادي بر او تحميل مي كند.
۴- كليه معتادان انسانهايي ظريف و زود رنج هستند و در بين معتادان فردي كه اراده قوي داشته باشد تاكنون مشاهده نشده است. لذا كساني كه پايداري و ثبات رواني ضعيف دارند يا به قول خودشان لطيف مي باشند بيشتر گرايش به مواد مخدر پيدا مي كنند و اينها اكثراً مصرف مواد را تفنني آغاز كرده اند كه اندك اندك به صورت نيازشان در مي آيد.
۵- افراد معتاد به هيچ چيز و هيچ كس وفادار نيستند و تنها سعي آنان در بدست آوردن مواد مخدر مورد نيازشان است.
۶- بيشتر آنها لذت طلب و خشن هستند و حتي بعد از مصرف مواد از هر كار و هر چيزي لذت مي برند. ولي با اين حال زودرنج و خشن هستند و بسيار متوقع.
۷- از لحاظ عاطفي در برابر هيچ كس و هيچ چيز احساس مسئوليت نمي كنند و مردم و اطرافيان را مسئول رفتار خود مي دانند.
جلوگيري از اعتياد مجدد
اين مرحله تنها با استفاده از داروي بيزاري موسوم به نالتروكسون كه بين معتادان به اين عنوان معروف گشته ميسر نيست. نالتروكسون كه به صورت كپسول هاي ۲۵ ميلي گرمي و ۵۰ ميلي گرمي در داروخانه ها موجود است در واقع يك آنتاگونيست (ضد مورفين) است و با مصرف روزانه اين دارو گيرنده هاي مورفين در بدن فرد اشغال مي شود و حتي در صورت حضور فرد در محيطي كه ترياك كشيده مي شود فرد دچار حالت تهوع گشته و اين وضعيت اندك اندك باعث بيزاري وي از اين ماده مي شود و در نتيجه از حضور در جمع معتادين و مصرف مجدد ماده مخدر دور مي ماند. نكته قابل توجه آن است كه اگر فرد از روي ناآگاهي مثلاً ترياك مصرف كند در عرض مدت كوتاهي دچار شوك گشته و مرگ او قطعي است. لذا تجويز اين دارو بايد زماني آغاز شود كه حتي يك ميلي گرم مورفين يا ماده مخدر در خون شخص نباشد و آزمايش خون او از نظر مواد مورفيني كاملاً مفيد باشد چرا كه در غير اين صورت تشنج و عوارض مرگباري به دنبال خواهد داشت اگر خودسرانه به مصرف دارو اقدام شود.
از طرفي مصرف بلند مدت نالتروكسون هرگز توصيه نمي شود چرا كه مكانيسم  متابوليزه شدن اين دارو از راه كبد است و مصرف بيش از ۶ ماه آن ممكن است عوارض خطرناكي براي كبد داشته باشد.
دليل ديگر عدم توصيه علمي مصرف دراز مدت اين دارو آن است اگر فرد مصرف كننده نالتروكسون دچار سانحه  اي شده و به بيمارستان انتقال يابد چون پزشكان و كادر درماني از اين مسأله مطلع نيستند ممكن است به فرد مصدوم كه معمولاً به آرامبخش نياز دارد از داروهايي كه حاوي مواد مخدر ضددرد است استفاده كنند. لذا در چنين مواردي فرد حتماً  بايد يادداشتي همراه خود داشته باشد تا كادر درماني از وضعيت بيمار مطلع باشند و دارويي تجويز نكنند كه منجر به مرگ وي گردد.
راه حل علمي براي جلوگيري از عود مجدد اعتياد فرد، مصرف كوتاه مدت داروي نالتروكسون همراه با روان درماني و ريشه يابي علل گرايش فرد به سوي مواد مخدر است چرا كه مصرف مواد مخدر مثل خاكستري است كه روي آتش مشكلات رواني و شخصيتي فردي را مي پوشاند و بعد از قطع مصرف است كه مشكلات فرد تازه نمايان مي شود.
كساني كه اضطراب، افسردگي و اختلال شخصيت ضداجتماعي و اختلال شخصيت مرزي دارند بيشتر روي به مصرف اين گونه مواد مي آورند.
سابقه اختلال سلوك در دوران كودكي يا نوجواني به عنوان عامل مهم خطر ساز براي اختلال هاي مرتبط با مصرف مواد مخدر شناخته شده است.
در افرادي كه به مواد افيوني وابستگي دارند خطر بروز نشانه هاي افسردگي كوتاه مدت، خفيف تا متوسط وجود دارد. لذا، حل مشكلات شخصيتي و درمان مشكلات رواني فرد كه توسط تيم درماني شامل روانپزشك، روانشناس، مشاور و مددكار اجتماعي بايد انجام گيرد از كارهاي ضروري است كه پس از قطع وابستگي دارويي و رواني فرد بايد انجام گيرد.
حل مشكلات و معضلات اقتصادي، اجتماعي و اشتغال مجدد فرد معتاد موفق به ترك شده و پذيرش مجدد او به عنوان يك انسان سالم و طبيعي در جامعه، محل كار و خانواده از مواردي است كه مي تواند به پيشگيري از روي آوردن مجدد فرد به اعتياد كمك كند و اين توجه مسئولين و متصديان امر پيشگيري و درمان اعتياد را مي طلبد.(۵)
پژوهش: سيده لادن مطلبي پور
منابع پژوهش:
۱- كتاب و جزوه آموزشي سازمان بهزيستي
۲- كتاب اعتياد به مواد مخدر- تأليف دكتر ابراهيم واحد روانپزشك، نشر سبحان، تهران ۱۳۷۷.
۳- كتاب مباني طب سوزني- تأليف دكتر ابراهيم واحد روانپزشك، نشر سخن گستر، مشهد ۱۳۷۹.
۴- تئوري و اصول كاربردي طب سوزني- مؤلف دكتر محمدعلي حيدرنيا، مترجم دكتر جاويد ثابتي، چاپ نصر سبحان ۱۳۷۸.
۵- فلور ايران- نوشته دكتر احمد پارسا جلد چهارم صفحه ۳۰۸
پانوشت  ها:
۱- گيرنده هاي مواد شبه مخدر كه در همه پستانداران در مغز و لوله گوارش يافت مي شوند شامل گيرنده اصلي (مو) (+) (m) و گيرنده هاي فرعي (كاپا) و (دلتا) است كه مواد مخدر و شبه مخدر اعمال خود را از طريق گيرنده مو بيشتر صورت مي دهند.
۲- مواد مخدر افيوني اپيوئيدي شامل ترياك، هروئين ، شيره و مورفين است.
۳- شبه مخدرها كه در واقع اثر آرام بخشي و ضددردي دارند كه مواردي كه بدن دچار آسيب ديدگي شود به ميزان بيشتري براي كاهش درد بدن ترشح مي شوند و به طور طبيعي به عنوان يك نوروترانسميتر (انتقال دهنده پيام عصبي) در سيناپس هاي سلول عصبي ترشح مي شوند شامل مورفين، اندروفين وداينورفين و ... است.
۴- سيناپس به محل اتصال دو سلول عصبي يا سلول عصبي به سلول عضلاني گفته مي شود.
۵- خودآموز ترك اعتياد، دكتر محمدعلي كفاشيان، چاپ معاصر، بهار ۱۳۸۰.

واگذاري واحدهاي صنعتي دولتي به تامين اجتماعي صحيح نيست
ايرنا: معاون  اداري  مالي  سازمان  تامين  اجتماعي  كشورگفت : واگذاري  برخي  واحدهاي صنعتي  از سوي  دولت  به  جاي  بدهي  به  اين  سازمان ، مقرون  به  صرفه  و درست  نيست .
غلامرضا سليماني  ديروز در نشست  كارگاه آموزشي  برنامه و بودجه  مديران  بيمه ودرمان  تامين  اجتماعي  سراسر كشور در بندرعباس  افزود: اينكه   دولت  فكر كند سازمان  تامين  اجتماعي  مشكل  صنعت  را حل  كند، تفكر درستي  نيست .
وي  گفت : اين  تفكر كه  سازمان  تأمين  اجتماعي ، سازمان  بزرگ  و پولداري  است  و مي تواند به  كمك  دولت  بيايد، براي  ما مشكل  ساز شده  است .
سليماني  افزود: اين  تفكر وجود دارد كه  سازمان  تامين  اجتماعي  مشكلات  بيمه و بيكاري  را حل  كند.او گفت : اگر وضع  به  اين  منوال  پيش  رود در بودجه  ۸۲ در خصوص  انجام  طرحهاي سخت  و زيان  آور بودن ، نوسازي  صنايع  و بيمه  بيكاري  نمي توانيم  پاسخگو باشيم .

پنجمين همايش ري شناسي برگزار شد
پنجمين  همايش  ري  شناسي  با موضوع  شناخت  جغرافياي  ري  با حضور محققان  وپژوهشگران  روز چهارشنبه  در شهرري  برگزار شد.
رضا محمدي  مدرس  دانشگاه  تربيت  معلم  ري  در اين  همايش  درمورد موضوع پژوهش  خود در زمينه  مباني  جغرافيايي  ري  شناسي  گفت : ري  از جمله  شهرهايي است  كه  عوامل  مورفولوژيك  و اقليمي جايگاه  ويژه اي  در آن دارند كه  درك  وارزيابي  آن الگويي  عميق  از تنظيم  روابط انساني  با محيط براساس  تغيير و ياتكامل  روش ها و تكنيك هاي  انساني  را ارائه  مي دهد.
وي  افزود: محيط جغرافيايي  و فيزيكي  ري  در فرايند تاريخي  با روحي  عميق توام  مي گردد و همدستي  جغرافيا و تاريخ  چشم انداز كالبدي  فرهنگي  را شكل مي بخشد كه  در يك  نگرش  همه  جانبه  و فراپوشي  قابل  مطالعه  است .
اين  همايش  به همت  واحد پژوهشي  اداره  فرهنگ  وارشاد اسلامي شهرستان  ري  وبا حضور مسئولان  محلي  برگزار شد.

سانحه رانندگي در ايلام شش كشته برجا گذاشت
ايرنا: بر اثر برخورد يك  دستگاه  اتوبوس  با يك  منزل  مسكوني  در حاشيه  جاده  «چوار» - ايلام  در ۱۵ كيلومتري  اين  شهر شش  نفر كشته  شدند.در اين  حادثه  كه  صبح  ديروز به وقوع  پيوست ، ۲۱ نفر ديگر هم  مصدوم شدند.معاون  جمعيت  هلال  احمر ايلام  گفت : كليه  كشته شدگان و مجروحان  اين  سانحه  زايران  عراقي  بازگشته   از مشهد مقدس  هستند.
محمد سليماني   افزود: مصدومان  اين  حادثه  بلافاصله    به  مركز فوريت هاي  پزشكي بيمارستان  امام  خميني  (ره ) شهر ايلام  انتقال  يافتند.
راهنمايي  و رانندگي  فرماندهي  انتظامي ايلام ، علت  وقوع  اين  حادثه  را سرعت  زياد و بي احتياطي  راننده  اتوبوس  در كنترل  اين  وسيله  نقليه  عنوان  كرد.

كانون  هاي وكلاي كشور خواستار حذف موانع مداخله وكيل در پرونده ها شدند
ايرنا: سيزدهمين  همايش  كانونهاي  وكلاي  كشور با هدف  بررسي  مشكلات  كانونهاي  كشور روز چهارشنبه  در سالن اجتماعات  كانون  وكلاي  تبريز گشايش  يافت .
رئيس  كانون  وكلاي  دادگستري  مركز در آيين  گشايش  اين  همايش  گفت : كانون  وكلاموسسه اي  مستقل  و مردمي بوده  و به  هيچ  وجه  نبايد تحت  نظارت  باشد.
«بهمن  كشاورز» افزود: متأسفانه  بعضي  از كانونهاي  وكلاي  كشور از سوي  برخي سازمانها مورد بازرسي  قرار مي گيرند در حاليكه  نبايد اين  كار صورت  بگيرد.
وي  در ادامه  گفت : هم اكنون  در جهان  دوميليون  و ۴۰۰ هزارنفر عضو كانونهاي وكلا هستند كه  از اين  تعداد ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در ايران  مي باشند.
رئيس  كانون  وكلاي  آذربايجان  شرقي  و اردبيل  نيز در اين  آيين  اهتمام  به حفظ منزلت  قانوني  وكيل  و خودداري  از تعقيب  و محاكمه  قبل  از تعليق  توسط كانون  متبوع ، حذف  هر گونه  نهاد موازي  با كانونهاي  وكلا و محول  كردن  امراعطاي  پروانه  وكالت  به  كانونهاي  وكلا كه  از تجربه  كافي  برخوردارند را ازخواسته هاي  كانون  وكلا عنوان  كرد.
«حسن  فرهودي نيا»، حذف  موانع  قانوني ، مداخله  وكيل  در برخي  از مراحل رسيدگي  و جواز مداخله  در كليه  پرونده ها از ابتدا تا انتها، اجباري  نمودن  امر وكالت  با پيش  بيني  راهكارهاي  مناسب  براي  جلوگيري  از اجحاف  احتمالي  وايجاد رويه  واحد در خصوص  مسايل  مبتلابه  كانونها از جمله  كارآموزي  را ازديگر خواسته هاي  كانونهاي  وكلاي  كشور عنوان  كرد.
در اين  همايش  دو روزه  مباحث  مربوط به  آخرين  روند شكل گيري  و تثبيت  اتحاديه  كانون  وكلاي  كشور و برنامه هاي   آينده  اين  اتحاديه  و مسايل  تخصصي  فني  و صنفي  وكالت  بررسي  خواهد شد.
تاسيس  و شكل گيري  انجمن  زنان  حقوق دان  كشور و تحولات  مربوط به  كميسيون كارآموزان  وكالت  و صندوق  حمايت  وكلاي  كشور ازديگر موضوعات  مورد بحث  همايش كانونهاي  وكلاي  كشور است.

مخالفت رئيس سازمان بهزيستي با انتقال معتادان ولگرد به جزيره
000054.jpg
رييس سازمان بهزيستي كشور اجراي طرح نگهداري معتادان در جزيره و مكانهاي امثال آن را اتلاف منابع مالي دانست و گفت: عوارض منفي اين طرح بيش از نتايج مثبت آن است و از آن جا كه بيشتر معتادان ولگرد، به بيماري ايدز و هپاتيت مبتلا هستند، امكان انتقال اين بيماريها در تجمعات بزرگ اردوگاهي بيشتر است.
دكتر «راه چمني» در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران همچنين با اشاره به متاهل بودن ۷۰ درصد معتادان كشور افزود: بطور متوسط در هر خانواده معتاد، ۲/۷ نفر زندگي مي كنند كه جمعيتي در حدود ۴/۵ ميليون نفر را تشكيل مي دهند؛ بنابراين امكان آلوده شدن اين افراد نيز وجود دارد.
وي بر لزوم برخورد با معتادان ولگرد تاكيد كرد و در عين حال افزود: درمان معتادان از طريق نگهداري در جزيره و مراكز بازپروري كه در گذشته با شكست مواجه شده، امكان پذير نيست و از نظر كارشناسي اشتباه است.
به گفته رييس سازمان بهزيستي كشور مجبور كردن معتادان به ترك اعتياد و جمع آوري آنها در مراكزي مانند بازپروري موفق نبوده است و طبق آمار حدود ۹۸ درصد از معتاداني كه در اين مراكز نگهداري مي شدند، بازگشت مجدد اعتياد داشتند.
راه چمني، نگرش سازمان بهزيستي در خصوص شيوه مبارزه با مواد مخدر را متفاوت با نگرشهاي ساير دستگاهها اعلام كرد و اظهار داشت: اعتياد از نظر بهزيستي نوعي بيماري است؛ هرچند از نظر قانون، جرم است، اما نبايد با ديد مجرميت با آن برخورد كرد.
وي شمار معتادان كشور را ۲ ميليون نفر اعلام و خاطرنشان كرد: از اين تعداد ۵۰ هزار معتاد پرخطر تزريقي و ۱۰۰ هزار معتاد ولگرد و خياباني وجود دارد كه امكان دارد تعداد آنها افزايش يابد.
رييس سازمان بهزيستي كشور، با تاكيد بر برخورد علمي و استفاده از روشهاي نوين در مبارزه با مواد مخدر، تصريح كرد: اگر اعتبار طرح اعزام معتادان به جزيره به سازمان بهزيستي اختصاص يابد، در مبارزه با اعتياد به نتايج مطلوب تري دست مي يابيم.
دكتر راه چمني، با اشاره به بررسي طرح «جامع ساماندهي معتادان خياباني» گفت: در اين طرح، معتادان به دسته هاي مختلف خياباني، ولگرد، داراي خانواده، مجرم و غيرمجرم تقسيم مي شوند و در مناطقي كه به عنوان مراكز قرنطينه اي در نظر گرفته شده اند، حداكثر به مدت ۱۰ روز سم زدايي شده، پس از آن به مراكز خود معرف، TC و اصلاح رفتاري معرفي و معتادان مجرم نيز به سازمان زندانها تحويل داده مي شوند.
وي استفاده از روش «دادگاه مدار » را نيز يكي از طرحهاي بهزيستي براي درمان اعتياد نام برد و افزود : در اين طرح ، معتادان پس از دستگيري در دادگاه متعهد
مي شوند كه در مراكز خود معرف ، اعتياد را ترك كنند و پس از آن دادگاه ميزان محكوميت آنها را به جزاي نقدي تبديل مي كند و در صورت همكاري نكردن معتادان در ترك اعتياد ، تحويل زندان مي شوند .

جايزه نخست مهرگان ادبيات به سيمين  دانشور رسيد
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : خانم  سيمين  دانشور راوي  صادق تاريخ  معاصر است  اما اين  تاريخ  را در قالب  ادبيات  و سبكهاي  پذيرفته  شده اي كه  خود پايبند به  آن  است ، بيان  مي كند.
وزير ارشاد نگاه دانشور به تاريخ هنر را نگاهي به تاريخ هنر شرق خواند و اظهار داشت: بيان  تاريخ  هنر شرق  در شرايط دشوار اجتماعي  و عدم  دسترسي به  منابع  در آن  زمان ، نشانگر شخصيت  مستعد و توانمندي  اين  نويسنده  در خلق داستانها و رمانهاي  بي نظير تاريخ  فرهنگ  ايران  بوده  است .
در چهارمين  دوره  جايزه  مهرگان  از سيمين  دانشور براي  يك  عمر تلاش  در عرصه  نوشتن  تجليل  شد.
در مراسم  جايزه  مهرگان ، كتابهاي  اقتصاد زيست  محيطي  اثر لستربراون  و ترجمه  دكتر حميد طراوتي  از نشر هواي  تازه ، بوم شناسي  علم  عصيانگر ترجمه عبدالحسين  وهاب زاده  از نشر چشمه ، زمين شناسي  زيست  محيطي  تاليف  فريدون  غضبان  از انتشارات  دانشگاه  تهران  و غليان  قدرت  اثر كريستوفر فلاوين  و نيكلاس  لنسن  ، ترجمه  اميرعباس  صديقي  از نشر ني به  عنوان  برگزيدگان  مهرگان  علم  معرفي  شدند.
همچنين  در رشته  مهرگان  ادبيات  كودك  و نوجوان ، از ميان  كتابهاي  امپراطور كلمات  نوشته  احمد اكبرپور از نشر پيدايش ، حسني  جان  حسني  نوشته محمدرضا يوسفي  از نشر شباويز، حماسه  بيداري  نوشته  محمدرضا يوسفي  از نشر پيدايش  ، قصه  هامون  و دريا نوشته  عباس  جهانگيريان  از نشر تضمين  دانش ، قهرمان  من  نوشته  رضا رئيسي  از انتشارات  كانون پرورش  فكري ، كوسه  ماهي  نوشته  جمشيد خانيان  از انتشارات  كانون  پرورش فكري  و ميهماني  ديوها نوشته  جعفر توزنده  جاني  از انتشارات  مدرسه برهان و كتاب  مهماني  ديوها به  عنوان  بهترين  رمان  فارسي  نوجوانان  معرفي شد.

فراخوان جانبازان بالاي ۲۵ درصد تهراني براي تعيين وضعيت مسكن
گروه اجتماعي: اداره كل امور جانبازان تهران بزرگ طي اطلاعيه اي از جانبازاني كه در قالب برنامه هاي مصوب اول و دوم مسكن قرار گرفته اند دعوت كرد تا با مراجعه به دفاتر محل پرونده، نسبت به مشخص نمودن وضعيت مسكن خود اقدام كنند.
به گزارش روابط عمومي اداره كل امور جانبازان تهران بزرگ، در اين اطلاعيه همچنين از جانبازاني كه تنها قسمتي از تسهيلات مربوط به مسكن نظير وام مؤسسه مالي و اعتباري بنياد يا وجه بلاعوض را دريافت كرده ولي موفق به تهيه مسكن نشده اند نيز خواسته شده كه درخصوص تهيه مسكن به صورت انفرادي و يا در قالب پروژه هاي مسكن درحال ساخت توسط سازمان امور جانبازان، وضعيت و درخواست خود را به معاونت هاي مسكن مناطق ۶گانه تابعه شامل دفتر شمال، دفتر غرب، دفتر مركزي، دفتر شرق، دفتر بهمن و دفتر جنوب اعلام كنند.
برابر ضوابط موجود در صورت عدم مراجعه جانبازان تغيير آدرس داده يا فاقد آدرس قابل شناسايي در پرونده، تا ۲۰ روز پس از صدور اين اطلاعيه، دفتر محل پرونده ناچار به قائل شدن اولويت براي جانبازان مراجعه كننده به ترتيب تاريخ مراجعه بوده و در قبال حذف از برنامه هاي مصوب اول و دوم تأمين مسكن كساني كه وضعيت خود را به اطلاع دفتر محل پرونده نرسانيده اند مسئوليتي نخواهد داشت.

خبرنگاران بدون مرز، آمريكا و اسرائيل را متهم به اقدام عليه خبرنگاران كرد
خبرنگاران بدون مرز، رژيم صهيونيستي و آمريكا را متهم به انجام اقدامات غيرقابل قبول عليه خبرنگاران در سرزمين هاي اشغالي فلسطين و عراق كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نوشته  روزنامه  جنگ، گروه خبرنگاران بدون مرز در دومين گزارش سالانه  خود از آزادي هاي مطبوعات در جهان آورده است كه وضعيت استانداردهاي آزادي رسانه ها در آسيا بسيار وخيم است و هشت كشور از ۱۰ كشوري كه در انتهاي جدول تهيه شده از سوي اين گروه قرار دارند، از آسيا هستند.
خبرنگاران بدون مرز به آمريكا و رژيم صهيونيستي براي احترام به آزادي مطبوعات در داخل مرزهايشان و عملكرد آنها در خارج از مرزها دو رتبه  جداگانه داده است.
سخنگوي اين گروه مي گويد: «ارتش اسراييل به دليل آزار و تهديد خبرنگاران در نوار غزه و كرانه  باختري مقصر است.»خبرنگاران بدون مرز در اطلاعيه اي اعلام كرده است: «ارتش اسراييل به خشونت عليه خبرنگاران در سرزمين هاي اشغالي ادامه مي دهد و ارتش آمريكا مسئول مرگ چندين خبرنگار طي جنگ در عراق است.» اين گروه مستقر در پاريس مي افزايد كه رژيم صهيونيستي و آمريكا دو طرفي هستند كه هرگز در اظهاراتشان از تأكيد بر آزادي بيان چشم پوشي نمي كنند. آمريكا در احترام به آزادي بيان در داخل كشورش رتبه سي ويكم و براي احترام به آزادي بيان در خارج از مرزهايش رتبه ي صد و سي وپنجم را در ميان ۱۶۴ كشور جهان كسب كرده است. رتبه هاي رژيم صهيونيستي به ترتيب در داخل ۴۴ و در خارج از مرزهايش ۱۴۶ بوده است. اين رتبه بندي حاصل گفتگو با خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، محققان و كارشناسان حقوقي است. سخنگوي گروه خبرنگاران بدون مرز مي گويد: «طي جنگ تحت رهبري آمريكا در عراق ۱۲ خبرنگار كشته شده اند كه ارتش آمريكا مسئول مرگ پنج تن از آنهاست. دو تن از اين خبرنگاران براي خبرگزاري رويتر كار مي كردند.»سعيد ابوطالب و سهيل كريمي دو مستند ساز ايراني مدت ها است در عراق در اسارت نيروهاي آمريكايي به سرمي برند و تلاش هاي ديپلماتيك براي آزادي آنها تاكنون نتيجه نداشته است.

دهمين همايش سراسري دانشجويان مهندسي عمران آغاز شد
دهمين نمايشگاه سراسري دانشجويان مهندسي عمران چهارشنبه در دانشگاه صنعتي اميركبير آغاز به كار كرد.
اين همايش با هدف ارتباط مستمر و پيوسته دانشجويان و دانشگاهيان رشته مهندسي عمران با صاحبان طرح هاي عمراني تا روز جمعه (دوم آبان ماه) ادامه دارد.
رئيس دانشگاه اميركبير در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت: هنر معماري و ساختمان سازي در كشور از پيشينه غني تاريخي برخوردار است.
دكتر احمد فهيمي فر با تأكيد بر احساس تعهد اخلاقي دانشجويان مهندسي عمران گفت: بايد در نظام مهندسي عمران، قسمنامه اي تنظيم شود تا دانش آموخته عمران، رسماً در خصوص حرفه مهندسي و پايبندي اخلاقي قسم ياد كند.
در اين همايش بيش از ۵۰ مقاله در قالب پوستر و بيش از ۹۰ مقاله نيز در قالب سخنراني ارائه مي شود.

توزيع بن بازنشستگان و مستمري بگيران شنبه آغاز مي شود
000052.jpg
گروه اجتماعي: مستمري بگيران تامين اجتماعي تهران بزرگ، مي توانند از روز شنبه سوم آبان ماه، با مراجعه به شعب مربوطه بن كمكهاي غيرنقدي خود را دريافت كنند.
مجيد روزيفراخ مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ، پس از پايان نشست مشترك خود با اعضاي هيات مديره كانون كارگران بازنشسته و مستمري بگير گفت: توزيع بن ها حتي در روزهاي تعطيل نيز صورت مي گيرد.
مدير كل تامين اجتماعي درخصوص مبلغ كمك غيرنقدي به مستمري بگيران و بازنشستگان استان تهران گفت بيش از ۸۰ ميليارد ريال كمك غير نقدي به
مستمري بگيران و بازنشتگان استان تهران اختصاص يافت .
وي افزود: ميزان مبلغ بن در نظر گرفته شده براي هر يك از مستمري بگيران و بازنشستگان ۵۰۰ هزار ريال است. مدير كل تامين اجتماعي با اشاره به افزايش ۲۰ هزار ريالي مستمري بگيران تهران بزرگ نسبت به استانهاي ديگر گفت افزايش ۲۰ هزار ريالي كمك غير نقدي به بازنشستگان و مستمري بگيران استان تهران از بابت تخفيف خريد بن از فروشگاههاي زنجيره اي حاصل شده است كه به ۲۰۰ هزار مستمري بگير و بازنشسته در سطح تهران بزرگ پرداخت مي گردد.
روزيفراخ درخصوص انتخاب فروشگاههاي زنجيره اي گفت: اعضاي ستاد بن با هدف رضايتمندي مستمري بگيران، كيفيت ارائه خدمات و فراهم بودن كالاهاي اساسي با مديران فروشگاههاي زنجيره اي رايزني نمود و پس از بررسي همه جانبه و رعايت سبد كالاهاي اساسي با بيش از ۵۰ شعبه فروشگاههاي زنجيره اي اتكا، سپه، رفاه، قدس به توافق نهايي رسيدند.
مدير كل تهران بزرگ با اشاره به اينكه بن هاي تحويلي به مدت ۲ سال اعتبار خواهد داشت از بازنشستگان و مسمتري بگيران خواست براي دريافت بن هاي خود به مرور به شعب مراجعه كنند. وي در خصوص اين نكته كه سال گذشته برخي از فروشگاهها فقط بخشي از اجناس خود را به عنوان كالاهاي بني در اختيار بازنشستگان و مستمري بگيران قرار مي دادند گفت: امسال در يكي از بندهاي قرارداد به صراحت قيد شده كه تمام اجناس قابل خريداري مي باشند. مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ تاكيد كرد انتخاب فروشگاهها براساس نزديكي آنها به محل سكونت مستمري بگيران صورت گرفته و تلاش كرديم از سرگرداني و تردد ايشان جلوگيري كنيم .روزيفراخ در خصوص شكايات مستمري بگيران نسبت به توزيع بن و يا خريد از فروشگاههاي زنجيره اي تصريح نمود: مستمري بگيران هر گونه شكايتي نسبت به توزيع بن و يا خريد اجناس از فروشگاههاي زنجيره اي دارند مي تواند شكايات خود را به روابط عمومي اداره كل تهران بزرگ و يا كانون بازنشستگي كارگري استان تهران ارسال نمايند.
مدير كل تامين اجتماعي تهران بزرگ نصب برنامه توزيع بن را در سيستم مكانيزه طي سال گذشته موفق ارزيابي نمود و افزود: با توجه به سرعت، دقت، نظم كه منجر به رضايتمندي مستمري بگيران شده است توزيع بن امسال هم در شعب تهران بزرگ از طريق سيستم مكانيزه به مستمري بگيران و بازنشستگان ارائه مي گردد.

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |