جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۲
خبرهاي كوتاه
تساوي در اهواز
ديدار تيم هاي استقلال اهواز و ابومسلم مشهد از هفته بيستم رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي برتر ايران به تساوي انجاميد. در اين ديدار كه عصر روز پنج شنبه در ورزشگاه تختي شهر اهواز و به قضاوت «رحيم رحيمي مقدم» و در حضور بيش از ۶ هزار تماشاگر برگزار شد، دو تيم به تساوي يك بر يك رسيدند. «علي نيك خو» در دقيقه ۶ دروازه تيم استقلال اهواز را باز كرد و «آدريانا آلوز» با گل دقيقه ۴۹ خود بازي را به تساوي كشاند.
نظرات مربيان استقلال اهواز و ابومسلم مشهد
سرمربي تيم استقلال اهواز گفت: بازيكنان تيم استقلال در ديدار با تيم ابومسلم كه با تساوي خاتمه يافت، نتوانستند از موقعيت ها به خوبي استفاده كنند.
امير قلعه نوئي افزود: اگر بازيكنان دقت بيشتر به خرج مي دادند و با بدشانسي روبه رو نمي شدند، تيم برتر ميدان ما بوديم. وي با بيان اينكه از عملكرد بازيكنان خود راضي است، گفت: هر دو تيم بازي هاي خوبي ارائه دادند. همچنين سرمربي تيم ابومسلم نيز گفت: من فكر مي كنم نتيجه مساوي براي هر دو تيم عادلانه بود. فيروز كريمي گفت: از آن جا كه دو تيم از هم شناخت داشتند بنا بر اين در طول بازي كاملاً همديگر را زير نظر داشتند. وي اضافه كرد: با شناختي كه از تيم استقلال اهواز داشتم، مهره هاي خود را چيده و مي دانستم كه چه طور بايد با اين تيم بازي كرد.
در حاشيه
• بازيكنان تيم استقلال اهواز پيش از آغاز بازي با حضور در نيمكت ذخيره هاي تيم ابومسلم از فيروز كريمي مربي سابق خود براي حضور در اين ديدار رخصت گرفتند.
• امير قلعه نوئي سرمربي تيم استقلال اهواز كه به دليل محروميت نمي توانست در نيمكت ذخيره هاي اين تيم بنشيند، نخست از سكوي تماشاگران و سپس بدون آنكه فردي به او اعتراض كند از كنار زمين اين تيم را هدايت كرد.
• صمد مرفاوي، مربي تيم استقلال اهواز در نيمكت ذخيره هاي اين تيم حضور داشت.
003365.jpg

موفقيت شطرنج در ازبكستان
مربي تيم شطرنج نوجوانان ايران اعزامي به ازبكستان گفت: شطرنج بازان ايراني حاضر در مسابقات قهرماني زير ۱۶ سال آسيا در حال صعود به مراحل بعدي اين مسابقات هستند. «محسن قرباني» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در تاشكند افزود: سيد جواد علوي مقدم در مسابقات روز گذشته خود با برتري مقابل حريفان ويتنامي و ازبكستاني خود در صدر جدول قرار گرفت. به گفته وي امين نصري ديگر شطرنج باز ايراني حاضر در اين رقابت ها در نخستين گام مقابل حريفش متوقف شد. شطرنج بازان كشورمان در هفت مسابقه ديگر مقابل حريفان مختلف خود در اين مسابقات حضور خواهند يافت. قرباني نسبت به صعود شطرنج بازان ايراني در اين مسابقات به جايگاه هاي برتر اطمينان داد و اظهار اميدواري كرد تا جايگاه اول يا دوم اين مسابقات از آن يكي از شطرنج بازان كشورمان شود. در مسابقات شطرنج زير ۱۶ سال قهرماني كه در شهر فرغانه در ازبكستان برگزار مي شود، هفت تيم از كشورهاي ايران، ويتنام، تاجيكستان، قرقيزستان، قزاقستان، قطر و ازبكستان شركت كرده اند.

تساوي ملوان مقابل فولاد
از هفته بيستم رقابت هاي فوتبال قهرماني باشگاه هاي برتر ايران عصر روز پنج شنبه يك ديدار در ورزشگاه تختي بندرانزلي برگزار شد و در آن تيم ملوان اين شهر مقابل تيم فولاد خوزستان به تساوي يك بر يك رسيد. «سيدمحمد علوي» در دقيقه ۳ دروازه تيم ملوان را باز كرد و «سيدابراهيم صادقي» با گل دقيقه ۱۶ خود بازي را در حضور بيش از ۶ هزار تماشاگر و در هوايي آفتابي به تساوي كشاند. «بابك پورغلامي» بازيكن تيم ملوان بندر انزلي در دقيقه ۸۹ بازي از زمين اخراج شد. اين ديدار را حسينعلي يدي به كمك عليرضا رجبلو و سهراب ساعي قضاوت كرد.

ايست پيكان در اصفهان
از مرحله يك چهارم پاياني مسابقات فوتبال جام حذفي باشگاه هاي ايران دو تيم ذوب آهن اصفهان و پيكان تهران در ورزشگاه ۲۲ بهمن اصفهان به تساوي دست يافتند. در اين ديدار كه عصر روز پنج شنبه به قضاوت سيامك بخشي با كمك هاي محمدحسين معتمدي و داوود رفعتي برگزار شد، دو تيم به تساوي يك بر يك رسيدند. علي لطيفي در دقيقه ۱۵ براي پيكان و رضا عزيزي در دقيقه ۸۶ براي تيم ذوب آهن گلزني كردند.

غول ها در ترازو
خرگوش قاتل
003380.jpg

از بازي فوق العاده و استثنايي منچستر يونايتد و رئال مادريد تنها خاطره اي خوش براي اسپانيايي ها و حسرت و تلخكامي براي مردم بندر منچستر باقي مانده است. اگر چه شياطين سرخ در اين بازي پيروز شدند اما بي ترديد شرنگ وداع و حذف تا مدت ها آن ها را خواهد سوزاند. در اين بازي كه فوجي از بهترين ستارگان جهان حضور داشتند، عده اي فراتر از انتظار و عده اي هم معمولي بازي كردند. بد نيست نگاهي به نمرات كسب شده توسط اين بازيكنان بيندازيم. نمراتي كه توسط كارشناسان شبكه BBC به آن ها اعطا شده است:
• منچستر يونايتد
۱ - فابين بارتز: ۶ از ۱۰
دروازه بان فرانسوي منچستر در صحنه گل اول رئال تا حدي خطاكار به نظر مي رسيد. گل خوردن از اين فاصله نزديك و در شرايطي كه روبه روي رونالدو بود دور از انتظار بود. اما دو گل بعدي رونالدو آن قدر دقيق و عالي بود كه نمي توان بارتز را مقصر دانست.
۲ - وس براون: ۵ از ۱۰
اوايل بازي خيلي عصبي به نظر مي آمد و مدت زيادي را در حالت مسخ شدگي به سر مي برد. اگر چه او چند توپ را در نيمه اول لو داد اما پس از مدتي از لحاظ روحي آزاد شد و حتي در حملات به بازيكنان مهاجم اضافه شد.
۳ - ميكائيل سيلوستره: ۶ از ۱۰
سيلوستره معمولاً بازيكن كندي است. اما در بازي مقابل رئال سرعت خوبي از خود نشان داد، در حالي كه جايگيري هايش منطقي و درست به نظر نمي رسيد، خصوصاً در زمان گل دوم رئال.
۴ - ريو فرديناند: ۵ از ۱۰
رونالدو بيش از همه فرديناند را مشغول به خود كرده بود. بنابراين نتيجه مي گيريم كه با درخشش او فرديناند روز بدي را پشت سرگذاشته است. حتي زماني كه رئال در دفاع فرو رفته بود اثري از فرديناند نبود.
۵ - جان اوشي: ۸ از ۱۰
يكي از بهترين هاي منچستر. اوشي در زمان حمله يكي از موثرترين ها بود و در موقعيت دفاعي نيز فوق العاده ظاهر شد. يادمان هست كه چه بلايي بر سر فيگو آورد.
۶ - خوان سباستين ورون: ۶ از ۱۰
يك نمايش دلپذير بعد از سپري شدن دوران مصدوميت مي تواند بازگشت لذتبخشي باشد. بازي درگيرانه او نشان داد كه هيچ واهمه اي از مصدوميت دوباره ندارد. ورون هر زماني كه توانست بر رئال مادريد تاخت.
۶ - روي كين: ۵ از ۱۰
هر وقت يونايتد نياز فراواني به توپسازي هافبك هايش احساس مي كرد از روي كين خبري نبود. كين بيشتر علاقه مند به باقي ماندن در يك سوم دفاعي بود و در زمان حمله كسي او را نمي ديد. فرگوسن بايد او را تعويض مي كرد.
۸ ـ نيكي بات: ۶ از ۱۰
نيكي بات در بيشتر اوقات در محدوده مياني زمين در حال دويدن بود. او انرژي زيادي صرف كرد و ظاهراً خيلي دوست داشت در حملات نقش موثري ايفا كند، اما بيشتر اوقات او فقط سايه ها را تعقيب مي كرد.
۹ ـ رايان گيگز: ۶ از ۱۰
گيگز مثل هميشه پرتلاش و دونده بود. او بارها و بارها از محاصره مردان رئال گريخت اما به نظر مي رسيد كه هيچ وقت به محوطه شش قدم نمي رسد. گيگز مثل هميشه نبود.
۱۰ ـ اوله گونار سولشاير: ۶ از ۱۰
قطعاً خواسته فرگوسن از سولشاير اين بود كه او مثل يك منجي يونايتد را نجات دهد.
اما مرد نروژي يونايتدها فرصت هاي زيادي را از دست داد. اما به هر حال گل اول را بايد به حساب او گذاشت.
۱۱ - رودفان نيستلروي: ۸ از ۱۰
يك بار ديگر اين هلندي بهترين بازيكن يونايتد شد. او واقعاً عذاب دائمي مدافعان رئال مادريد بود و گل او قبل از پايان نيمه اول روحيه منچستري ها را بالا برد.
۱۲ ـ ديويد بكام: ۶ از ۱۰
آمدن او به زمين خون تازه در رگ هاي منچستر جاري كرد. شايد فقط بكام بتواند اولين ضربه كاشته اش را به گل تبديل كند. به هر حال اين گل زيبا تاثير زيادي بر امتياز او داشته است.
۱۳ ـ فيل نويل: مدت زمان بازي او كمتر از حدي بود كه امتيازي به وي تعلق بگيرد.
۱۴ - كوئنتين فورچون: شرايط او هم مثل فيل نوين بود.
مربي: آلكس فرگوسن: ۶ از ۱۰
مهم ترين سوالي كه در ذهن تمامي هواداران منچستر و بينندگان اين بازي ايجاد شد اين بود: «چرا بكام از ابتدا به ميدان نيامد. » مطمئناً هر پاسخي كه فرگوسن بدهد راضي كننده نخواهد بود.
003375.jpg

• رئال مادريد
۱ - ايكر كاسياس: ۶ از ۱۰
شايد هيچ وقت دروازه بان كاملي به نظر نيايد مخصوصاً زماني كه در بازي هاي بزرگ و مهم به ميدان مي آيد. اما بايد گفت كه چند بار به طرز عجيبي دروازه مادريد را از حملات فان نيستلروي نجات داد.
۲ - ميشل سالگادو: ۶ از ۱۰
مثل روبرتو كارلوس، سالگادو از اركان كليدي رئال در حملات به شمار مي آيد. او پشتيبان واقعي خط حمله رئال است و در مواقع دفاعي نيز مثل صخره محكم و استوار مي نمايد.
۳ - روبرتوكارلوس: ۶ از ۱۰
مثل هميشه روبرتو كارلوس وظايفش را به درستي انجام داد. بي دليل نيست كه جناح چپ مادريد يكي از مطمئن ترين مناطق آن به شمار مي آيد. او مثل هميشه ميل افزون تري در حمله از خود نشان داد. مدتي است از ضربات كاشته وحشتناك او خبري نيست اما به هر حال تاثيرگذاري او در حمله بي ترديد است، مثل حضور او در صحنه گل دوم رونالدو.
۴ - فرناندو هيرو: ۶ از ۱۰
در نيمه اول خيلي راحت و متكي به نفس بازي كرد اما در نيمه دوم با فزوني حملات يونايتد كمي بر آشفت.
۵ - ايوان هلگرا: ۶ از ۱۰
نيمه اول براي ايوان عالي بود. او به طور كلي سولشاير را از كار انداخت و با تمام وجود دفاع كرد. اما در نيمه دوم شرايط تغيير كرد. او يك گل به دروازه خودي زد و در برابر گل دوم بكام نيز عكس العمل مناسبي انجام نداد.
۶ - لوئيس فيگو: ۶ از ۱۰
ستاره ديدار رفت، ابتداي بازي را خوب شروع كرد اما در ادامه كنترل عصبي خود را از دست داد و به خطا كردن روي آورد. يك بار هم تير دروازه را به لرزه در آورد آن هم در شرايطي مشابه بازي رفت كه شوت او به گل تبديل شد.
۶ - كلودماكلله: ۶ از ۱۰
فرانسوي سيه چرده رئال مثل هميشه در ميانه ميدان به عنوان بازيكن بازي خراب كن حريف به ميدان رفت، توپ هاي زيادي را دزديد و فرصت هاي زيادي را براي مهاجمان خلق كرد. چيز ديگري به غير از اين ها انتظار داشتيد؟
۸ - استيومك منمن: ۶ از ۱۰
او در نظر انگليسي هاي حاضر در ورزشگاه تا حد يك خائن نزول كرده بود. اما صرف نظر از سابقه ليورپولي، او بازيكن موثري بود. دوندگي و شور و حرارت او به خاطر بازي در وطن جالب توجه بود.
۹ - زين الدين زيدان: ۶ از ۱۰
زيزو مثل هميشه جذاب و دوست داشتني بازي كرد، به طوري كه همه منتظر حركات نمايشي او روي توپ بودند. اما يونايتدها او را به طور محسوس كنترل كرده بودند و مجال چنداني براي او باقي نگذاشتند. ضمن آنكه زيدان در شرايط آرماني نبود.
۱۰ - گوتي: ۶ از ۱۰
جانشين رائول در ميدان وظايفش را به خوبي انجام داد. با اين كه از او خواسته شده بود برخلاف معمول بازي كند اما فكورانه بازي كرد.
۱۱ - رونالدو: ۹ از ۱۰
همه آن هايي كه رئال را به خاطر پرداخت بيش از ۵۰ ميليون دلار به رونالدو سرزنش مي كردند مطمئناً از اظهاراتشان پشيمان شدند. رونالدو در ابتداي بازي سردرگم مي نمود اما پس از گل اول همه چيز تغيير نمود. صحنه گل دوم او را مرور كنيد، به نظر ما تنها كسي كه مي تواند اينچنين به توپ ضربه بزند فقط رونالدوست. او به راستي قاتل منچستر يونايتد بود.
۱۲ ـ سانتياگو سولاري: ۶ از ۱۰
براي كسي كه جاي رونالدو را مي گيرد بازي كردن خيلي سخت است. سولاري بار رواني سنگيني را بر دوش داشت و شايد به همين دليل بود كه تنها فرصت مناسبش را به دليل اشتباه در هدفگيري از دست داد.
۱۳ - خاوير پورتيو: زمان براي او كافي نبود.
۱۴ - فرانسيسكو پاون: براي او هم فرصت بسيار اندك بود.
مربي: ويسنته دل بوسكه ۸ از ۱۰
وقتي دل بوسكه گوتي و مك منمن را به صورت توام به ميدان فرستاد حتي هواداران رئال هم هاج و واج ماندند. اما جريان بازي و تاثيرگذاري اين دو در ايجاد فضا براي رونالدو نشان داد كه دل بوسكه چقدر حيله گر است. سيستم دفاعي او در طول بازي لرزان به نظر مي آمد اما او با توجه به توان تهاجمي بي نظير رئال اين نقيصه را كمرنگ كرد.

صفر ـ صفر به نفع سپاهان
003370.jpg
فجر سپاسي شيراز ۰ ـ پرسپوليس۰
اخطار: رضا جباري (۳۶) از پرسپوليس و بهرام شفيعي (۶۳) از فجر سپاسي
داور: نظري
فجرسپاسي: رحمتي، شفيعي، رضايي، زارع، اكبرپور (۶۲ ـ محمدي)، پورمند، عليزاده (۸۸ ـ مرداني)، خرمزي، فلاحي (۸۴ ـ مقيمي)، زارعي، معدنچي.
پرسپوليس: فنايي، باهنر، انصاريان، رهبري فرد، اسدي، ميناوند (۶۶ ـ تارتار)، خان محمدي، جباري (۸۶ ـ رافت)، جمشيدي، استيلي، انتظاري (۶۵ ـ علي سلماني)
ورزشگاه: حافظيه شيراز
۱۵ دقيقه اول: بازي سرد و بي روح است. هر دو تيم تلاش مي كنند كه با پاسكاري بفهمند، روزنه هاي تيم مقابل كجاست. اين زهرچشم گيري ميانه زمين به جز شوت دقيقه ۱۰ خان محمدي كه قدرت زيادي نداشت و رحمتي در دو ضرب گرفت هيچ لحظه جالب ديگري نداشت.
۱۵ دقيقه دوم (۱۶ تا ۳۰): در دقيقه ۶ سهراب انتظاري با شوتش فقط يك كرنر مي تواند بگيرد. يك دقيقه بعد تعلل دو پرسپوليسي در ۶ قدم حريف كه مي توانست گل پيروزي باشد نتيجه اش تنها يك كرنر بود. در دقيقه ۲۳ فرار عليزاده براي فجر هم حاصلي جز ضربه كرنر به سود فجر سپاسي نداشت. يك دقيقه بعد هم سانتر ميناوند و ضربه سر انتظاري با فاصله كمي از بالاي دروازه فجر به اوت رفت.
لحظات ناب: فجر سپاسي در شيراز هو مي شود. مجري تلويزيوني هم پژمان جمشيدي را از ابتدا اشتباهاً جمشيديان معرفي مي كند. كسي هم اشتباه او را اصلاح نمي كند. براي سرگرم كردن تماشاگران حاضردر استاديوم گروه موزيك ساز و دهل و آهنگ زنده پخش مي كند. به سازمان ليگ پيشنهاد مي شود براي سرگرم تر شدن تماشاگران، وسط بازي فيلم سينمايي پخش كنند. اين كار دو سود دارد، اول اينكه حوصله شان از اين بازي هاي بي مزه سر نمي رود و دوم اينكه، باعث مي شود در صورت سررفتگي چيزي به نام حوصله، كارهاي غيراخلاقي انجام ندهند يا تماشاگرنما نشوند.
۱۵ دقيقه سوم (۳۱ تا ۴۵): اولين لحظه حساسش در دقيقه ۳۴ بود. رضايي هرچه قدرت دارد به پايش منتقل مي كند تا شوت محكمش دروازه پرسپوليس را باز كند اما نشد، فنايي توپ را جمع كرد. ۳ دقيقه بعد حركت جباري با اخطار مواجه مي شود. او ۳۰ ثانيه قبل خود را به زمين زد تا داور پنالتي بگيرد. دردقيقه ۳۹ ميناوند به قصد زدن توپ روي هوا با بيني فلاحي يك جا مي زند. در دقيقه ۴۴ تمام حملات بي جان ،۴ ۵ پرسپوليسي به هيچ منتهي مي شود.
۱۵ دقيقه چهارم (۴۶ تا ۶۰): خطا روي ميناوند را خودش در دقيقه ۵۲ از پشت ۱۸ قدم حريف سانتر مي كند. سانتر زيباي او با مشت رحمتي همراه مي شود و. . . در دقيقه ۵۸ خان محمدي در موقعيتي مناسب، ضربه اي آرام مي زند تا رحمتي توپ را به راحتي جمع كند. در همين دقيقه فجري ها خطاي پشت ۱۸ قدم پرسپوليس را به قصد پشت سرفنايي سانتر مي كنند اما او توپ را جمع مي كند.
۱۵ دقيقه پنجم (۶۱ تا ۶۵): داماد علي آقا مترجم اشميت است اما بيشتر با پدرزنش حرف مي زند. اشميت هم فقط نگاهش مي كند. در دقيقه ۶۰ انفجاري مهيب، بي روحي بازي را حداقل براي لحظاتي مي گيرد، پشت سر اين نارنجك، ترقه هاي تماشاگران زمين كناري بازي را حس مي كند. در دقيقه ۶۱ موقعيت فجر با ۳ ضربه سر متوالي مدافعان پرسپوليس از ۱۸ قدم خارج مي شود. ۳ دقيقه بعد هم شوت سنگين خان محمدي با مشت رحمتي به كرنر مي رود.
۱۵ دقيقه ششم (۶۶ تا ۹۰): در دقيقه ۶۶ شوت جباري حاصل از ارسال بلندفنايي از روي دروازه فجر به اوت مي رود. در دقيقه ۸۲ شوت استيلي، در ارتفاع ۲۸ هزارپايي به بال هواپيمايي برخورد مي كند. در دقيقه ۸۴ تمام بازيكنان پرسپوليس داخل ۱۸ قدم فجر هستند. موقعيت خطرناكي است اما بي فايده. ۴ دقيقه بعد هم دوباره استيلي شوت مي زند اما اين بار به دستان مهدي رحمتي. بازي تمام مي شود. آمار تلويزيوني مي گويد فجر ۴۹ درصد صاحب توپ بوده، پرسپوليس ۵۱ درصد. همه چيز متعادل بود. صفر - صفر به سود سپاهان.

يك جمعه و ۴ تيم
مقابل تلويزيون كه نشستيد، شبكه سوم را كه انتخاب كرديد، ورزشگاه نقش جهان اصفهان را كه ديديد، ظاهر زيبايش گول تان نزند. اين ورزشگاه هنوز از حاشيه امنيت زيادي برخوردار نيست. معضلات استاديوم بزرگ شهر اصفهان هنوز به قوت خود باقي است. مشكل حصاركشي پابرجاست و گويا اين مشكلات حل نمي شود مگر با تفكري اساسي و تغيير در ساختار مديريتي اش.
استانداري و اداره كل تربيت بدني اصفهان به طور پنهاني در حال كشمكش هستند. استانداري توانايي سرمايه گذاري بيشتر ندارد، اداره تربيت بدني نيز شرط تامين اعتبار دولتي براي تكميل نقش جهان را تحويل مجموعه به سازمان تربيت بدني دانسته است. با اين حال شما اصلاً ذهنتان را درگير اين مسائل نكنيد، براي امروز، مهم بازي سپاهان - استقلال است.
سپاهان اصفهان
دو باخت كذايي مقابل ملوان بندر انزلي و فولاد اهواز، كارها را خراب كرد. تيمي كه با ۱۰ امتياز اختلاف نسبت به تيم دوم يكه تازي مي كرد، با از دست دادن ۶ امتياز و البته با چند پيروزي متوالي توسط سرخ هاي تهراني امروز شرايط را خطرناك مي بيند. جدا از اينها غيبت سهيل كرمي - هافبك دفاعي - و ادموند بزيك بهترين گلزن سپاهان و ليگ برتر مي تواند خلق زردپوشان اصفهان را بيش از پيش تنگ كند. به هر حال سپاهان ساعت ۱۴ بعدازظهر ديروز آخرين تمرين اش را در ورزشگاه آرارات و در غياب فرهاد كاظمي كه به قم سفر كرده بود انجام داد و شب گذشته را در هتل اسپادانا گذراند تا امروز آمادگي بيشتري داشته باشد. در غياب بازيكنان مطرح، فرهاد كاظمي طي روزهاي گذشته تلاش مي كرد تا با جانشينان آنها به گونه اي رفتار كند كه بازيكنان جديد روحيه بازي مقابل استقلال را داشته باشند. يادتان نرود، فرهاد كاظمي نشان داده كه هنر استفاده از بازيكنان در مواقع حساس و بحراني به شكلي كه بهترين نتيجه حاصل شود را دارد. اما نكته اي كه به نظر مي رسد حائز اهميت باشد اين است كه سپاهان بيشترين حجم گل زده اش در ۲۰ دقيقه پاياني بوده، يعني ۸ گل و ۲۵ درصد تمام گل ها. استقلالي ها بايد بدانند كه سپاهاني ها ۱۵ دقيقه اول هم بد گل نزده اند يعني ۶ گل و ۲۲ درصد. اما تيم فرهاد كاظمي به خوبي مي داند ۳۵ درصد گل هايي كه خورده در ۱۵ دقيقه پاياني نيمه اول بوده است. به هر حال سپاهان پيش از بازي امروز از ۱۸ بازي، ۱۲ برد داشته، ۲ مساوي و ۴ باخت. ۳۲ گل زده و ۱۶ گل خورده و با تفاضل مثبت ۱۵ گل، ۳۸ امتياز دارد و همچنان صدرنشين است، حتي اگر بازي امروز عصر را هم ببازد.
استقلال
اخراج كخ را مي توان به تيغ دو لبه تشبيه كرد. هر چقدر احتمال دارد كه با اين تغييرات استقلالي ها روحيه گرفته و با اوجگيري سپاهان را مغلوب كنند اما وضعيت ديگري هم قابل تصور است، امكان دارد اين تغيير وضعيت را به مراتب بدتر كند. به هر حال فرهاد كاظمي و كلاً سپاهاني ها نگران شكل گيري حالت اول هستند. حالتي كه قطعاً با توجه به شناختي كه از روحيه ايراني ها داريم مي تواند براي سپاهان خطرناك به شمار آيد. با وجود اين استقلال هنوز سرمربي ندارد. جواد زرينچه مربي تيم است و تمرين دهنده. چه كسي تيم را ارنج مي كند؟ چه كسي تغييرات را به وجود مي آورد؟ شما فكر كنيد منصور پورحيدري و جواد زرينچه، پشت درهاي بسته. ضمن اينكه دست زرينچه و همفكرش چندان بسته نيست، زيرا آنها فقط از مهدي هاشمي نسب نمي توانند استفاده كنند. مصدوم هم ندارند. اگر كمي به جدول گل هاي زده و خورده استقلال نگاه كنيد، متوجه مي شويد كه بيشترين گل زده آبي ها در ۱۵ دقيقه نخست نيمه دوم بازي ها بوده و در ۴ زمان ۰ تا ،۱۵ ۳۱ تا ،۴۵ ۶۱ تا ،۶۵ ۶۶ تا ۹۰ تعداد گل هاي زده شان يعني ۴ گل يكسان بوده.
اما در مقابل در ۱۵ دقيقه پاياني بازي ۵ گل تاكنون خورده اند يعني ۲۸ درصد. گويا بدن بازيكنان استقلال در اين دقايق جواب نمي دهد. باز هم اين تيم در سه زمان ۰ تا ،۱۵ ۳۱ تا ،۴۵ ۴۶ تا ۶۰ به طور مساوي ۳ گل خورده. نمودار آماري گل هاي زده استقلال تقريباً نرمال است، هر چند كشيدگي نمودار گل هاي خورده شان به دقايق پاياني متمايل است. آنها به نرمال بودن معتقدند؟
تا قبل از بازي امروز استقلال از ۱۸ بازي ۶ برد، ۶ مساوي و ۴ باخت داشته. ۲۴ گل زده و ۱۸ گل خورده و با تفاضل ۶ گل مثبت، ۲۸ امتياز دارد و در رده ششم جدول جا خوش كرده است.
جنوب، هوا كم كم گرم مي شود. براي تيم هايي كه ميزبانشان صنعت نفت و شهر آبادان است، اميد صبر داريم. اين هفته براي سايپا دعا مي كنيم چون قرار است در ورزشگاه تختي شهر آبادان، مقابل تماشاگران آباداني با تيمي بازي كند كه هفته قبل امتياز را از چنگ پيكان خارج كرده و در كيسه خود گذاشته. اما باور نكنيد كه اين هفته تماشاگران آباداني، طرفدار تيم شان هستند. اصولاً وقتي تعصب بالا باشد، طاقت باخت كم مي شود. اين دو رابطه عكس با هم دارند اما شدت همين رابطه را هم مي توان در آبادان ديد. آنها پرچم برزيل را به استاديوم مي برند اما خدا نياورد لحظه اي را كه سايپا اول گل بزند. خدا به ابراهيم قاسمپور و شاگردانش رحم كند. خدا به داد جمشيد بشاگردي - مدير عامل باشگاه - برسد.
صنعت نفت
صنعت از ۱۹ بازي قبلي اش، ۴ برد، ۶ تساوي و ۹ باخت داشته. ۱۳ بار توپ را درون دروازه حريفان قرار داده و ۲۱ بار توپ را درون دروازه اش ديده. با تفاضل ۸ - و ۱۸ امتياز جاي دوازدهم را گرفته البته قاسمپور براي اين بازي تمامي بازيكنانش را در اختيار دارد جز يوسف بخشي زاده كه آن هم دواخطاره است. اما جدول گل هاي زده و خورده صنعت نفت حكايت از آن دارد كه بيشترين گل زده در دقايق ۳۱ تا ۴۵ بوده و البته ۱۵ دقيقه ابتدايي نيمه دوم هم تا حالا گل نزده اند. در دقايق ۰ تا ،۱۵ ۱۶ تا ۳۰ و ۶۱ تا ۶۵ يك گل زده اند. در مقابل بيشترين گل خورده را در ۱۵ دقيقه پاياني داشته اند يعني ۵ گل. شايد بدنسازي تيم اشكال داشته باشد. به هر حال صنعت نفت امسال چهره برتري نداشته. هر كسي در يك يا نهايتاً دو بازي رشد چشمگيري داشته و بعد. . .
سايپا
جيوواني مي خيلي دلخور بود. اين امر بر او غالب شده بود كه فدراسيون براي نتيجه نگرفتن تيم تحت كنترلش تلاش مي كند، اما هفته پيش محمد دادكان در تمرينات سايپا حضور پيدا كرد تا اين شايعه كمرنگ شود. با تمام اين اوصاف امروز سايپا كه در رده نهم قرار گرفته، از ۱۹ بازي قبلي اش ۵ بار برده، ۶ بار مساوي و ۶ بار هم باخته. ۱۶ گل زده و ۲۱ گل خورده و تفاضل گل اش ۴ - است. مجموعه امتيازات سايپا هم ۲۲ است. سايپا هم بيشترين گل زده اش در دقايق ۶۶ تا ۹۰ بوده يعني ۵ گل (۲۹ درصد) و در دقايق ۱۶ تا ۶۰ هر ۱۵ دقيقه ۳ گل زده. در مقابل در ۱۵ دقيقه دوم نيمه اول ۲۴ درصد گل هايش را دريافت كرده يعني ۵ گل. از دقيقه ۳۱ تا ۹۰ هم هر ۱۵ دقيقه ۳ گل خورده. تلاش براي حفظ وضعيت نرمال نمودار در نزد مي و شاگردانش بيداد مي كند.

تقويم فدراسيون هاي ورزشي در سال ۸۲ قسمت سوم
سفيد خانه اول
اگر مايل باشيد مي توانيم بقيه تقويم سال ۱۳۸۲ فدراسيون هاي ورزشي را، البته براي ۶ ماه اول سال ـ كه خوب يك ماهش گذشت ـ با هم مرور كنيم. در مورد استفاده هاي داشتن برنامه ريزي هم گفته اند و هم در دو شماره قبل ذكر شده، پس نه شما حوصله نصيحت هاي پيرمردانه من و ما را داريد ونه ما توان نوشتن چيزي كه جديد باشد و لااقل خودمان يك مرتبه بخوانيمش. اين هم مقدمه اين شماره.
•••
۸ ـ فدراسيون بسكتبال
تحول جديدي در اين فدراسيون قابل مشاهده است. اين فرضيه در فدراسيون بسكتبال طي سال هاي گذشته رد شده كه پول رشد و فرهنگ و. . . مي آورد. برنامه نيم سال اول فدراسيون محمود مشحون و دستيارانش به شرح زير است:
• آموزش
۱- برگزاري سمينار كليه مربيان فعال استان ها (خرداد ماه - تهران)
۲- برگزاري سمينار مسئولين كميته مربيان سراسر كشور (ارديبهشت ماه- تهران)
۳- برگزاري كلينيك توجيهي براي كليه مربيان كلاس هاي آموزشي تابستان (نيمه اول خرداد ماه- تهران و استان هاي داوطلب)
۴- برگزاري كلينيك ارتقاي سطح علمي و تمريني مربيان تيم هاي ملي با مدرسين FIBA (قبل از تشكيل اردوها- تهران)
۵- برگزاري كلينيك ارتقاي سطح علمي و تمريني مربيان جام برتر، دسته يك و. . . با مدرسين FIBA (يك ماه قبل از مسابقات- تهران)
۶- برگزاري كلينيك ارتقاي سطح علمي و تمريني مربيان منتخب استان ها با مدرسين بين المللي (يك ماه قبل از مسابقات-تهران يا استان هاي داوطلب)
۶-تشكيل كلاس تربيت مدرس باحضور مدرس بين المللي و همكاري كميته ملي المپيك (نيمه اول سال- تهران)
۸- دوره توجيهي مربيان نونهالان و ميني بسكتبال (خردادماه- تهرانَ)
۹- تشكيل كلاس ارتقاي داوري درجه يك به شكل متمركز مدت ۳ روز كليه افراد شركت كنند. در كليه سطوح پس از موفقيت كامل در امتحانات در يك دوره از مسابقات رسمي كشور دعوت شده و پس از نظارت بر نحوه قضاوت آنها در صورت تاييد سرپرست فني آن دوره از مسابقات، كارت داوري مربوطه از سوي فدراسيون صادر مي شود. (در طول سال)

• مسابقات و اردوها
۱ - اردوي تداركاتي تيم ملي بزرگسالان براي شركت در مسابقات آسيايي در فيليپين (در ماه هاي ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد و شهريور - تهران)
۲ - اردوي تداركاتي تيم ملي اميد (ارديبهشت، ۱۰ - ۳ خرداد، ۲۴ ـ ۱۶ خرداد، ۳۰ ـ ۲۰ تير - تهران)  ۳ - اردوي تيم ملي نوجوانان جهت انتخاب تيم ملي اعزامي به كشور يمن (ارديبهشت - قزوين)
۴ - اردوي تيم ملي نوجوانان (خرداد، تير، مرداد - تهران)
۹ ـ فدراسيون شطرنج
003245.jpg

خيلي ها معتقدند شطرنج ورزش نيست اما اين فدراسيون ورزشي همچنان بر فعاليت هاي ورزشي خود اصرار و پافشاري دارد. به هر حال تقويم ورزشي فدراسيون شطرنج به شرح زير است:
• مسابقات بين المللي و برون مرزي:
۱ - مسابقات منطقه غرب آسيا(طبق دعوت نامه)
۲ - پنجمين دوره مسابقات انفرادي مردان آسيا (طبق دعوت نامه)
۳ - يازدهمين دوره مسابقات انفرادي زنان آسيا (ارديبهشت ماه ـ هندوستان)
۴ - مسابقات بين المللي آذربايجان، تيمي زير ۱۶ سال (تير ماه ـ آذربايجان)
۵ - شركت در جلسات فصلي هيأت رئيسه فيده (طبق تقويم فيده)
۶ - مسابقات جوانان زير ۲۰ سال كشور (ارديبهشت ـ استان داوطلب)
۶ ـ آغاز مسابقات ليگ اول باشگاه هاي كشور (هفته آخر ارديبهشت ـ استان هاي مختلف)
۸ ـ مسابقات نهايي قهرماني كشور (نيمه دوم مرداد ـ استان داوطلب)
• آموزش:
۱ ـ كلاس هاي آموزشي برترين هاي رده هاي سني (تهران)
۲ ـ دوره هاي آماده سازي تيم ملي (تهران)
۳ ـ كلاس آموزش مربيگري درجه ۱ (تهران)
۴ ـ كلاس آموزش داوري درجه ۱ (تهران)

۱۰ ـ فدراسيون دوچرخه سواري
اينكه شما تفريحي دوچرخه سواري مي كنيد يا گهگاهي به پيستِ دوچرخه سواري پارك چيتگر مي رويد نشان مي دهد قلباً به اين رشته علاقه منديد. فدراسيون دوچرخه سواري طي سال هاي گذشته نتوانسته در اين رشته جذابيت ايجاد كند، امروز جاي آن است كه با برنامه ريزي درست سطح علاقه مندي مردم را بالا برد. آيا اين برنامه مي تواند چنين كند؟
• رده بزرگسالان
۱ ـ تور تركيه (۳۰ فروردين تا ۶ ارديبهشت ـ تركيه)
۲ ـ تور كره (۲۱ تا ۲۶ ارديبهشت ـ كره)
۳ ـ جام جهاني سيدني (۲۶ تا ۲۸ ارديبهشت ـ استراليا)
۴ ـ مسابقات قهرماني آسيا (۱۱ تا ۱۶ خرداد ـ كره جنوبي)
۵ ـ تور چين (۶ تا ۱۰ تيرـ چين)
۶ ـ مسابقات قهرماني پيست جهان (۱۱ تا ۱۳ مرداد ـ چين)
۶ ـ اردوي چين (۱۴ تا ۱۹ مرداد ـ چين)
۸ ـ تور چين (۲۰ تا ۲۶ مرداد ـ چين)
۹ ـ تور مالزي (۳۰ مرداد تا ۴ شهريور، مالزي)
۱۰ ـ مسابقات بين المللي جابره (۶ تا ۱۰ شهريور و چين)
۱۱ ـ تور چين (۱۱ تا ۱۴ شهريورـ چين)
۱۲ ـ تور هوكايدو (۲۰ تا ۲۹ شهريورـ ژاپن)
• رده جوانان
۱ ـ اردوي تيم ملي جوانان (۱ تا ۳۱ ارديبهشت و ۱ تا ۱۰ خرداد ـ تهران)
۲ ـ مسابقات قهرماني جوانان آسيا(۱۱ تا ۲۶ خرداد ـ كره جنوبي)
۳ ـ قهرماني كشور ـ پيست و جاده (۵ تا ۸ تير ـ تهران)
۴ ـ تور لهستان (۲۶ تا ۲۹ تير ـ لهستان)
۵ ـ قهرماني جوانان (۳۰ مرداد تا ۴ شهريور ـ روسيه)
۶ ـ تور مازندران (۳۱ شهريور تا ۴ مهر ـ مازندران)

۱۱- فدراسيون تكواندو
هميشه يكي از فدراسيون هاي مدال آور ايران بوده. طي سال هاي اخير ارتقاي و رشد ويژه اي هم داشته به نظر مي رسد سطح كسب مدال هاي بين المللي، نشانگر تلاشي است كه مسئولان اين فدراسيون دارند.
ّ• ارديبهشت ماه
۱. برگزاري دوره هفتم از مرحله اول اردوي آمادگي تيم ملي جهت كسب سهميه المپيك ۲۰۰۴ (۵ تا ۳۱ ارديبهشت - تهران)
۲. برگزاري كلاس همگاني متخصصين سراسر كشور (۱۲/۲)
۳. برگزاري مراسم افتتاحيه و اولين هفته نهمين دوره ليگ جام نقش جهان (۳۰ ارديبهشت)
• خرداد ماه
۱. گردهمايي مسئولين كميته هاي تحقيقات و پژوهش استان ها (۲۱ خرداد ـ تهران)
۲. اردوي آمادگي تيم ملي ـ مشترك بين المللي (۱ تا ۱۵ خرداد)
۳. برگزاري هفته دوم از نهمين دوره ليگ نقش جهان (۹ خرداد)
۴. برگزاري دوره هشتم از مرحله اول اردوي آمادگي ويژه المپيك ۲۰۰۴ (۲۰ تا ۳۱ خرداد ـ تهران)
۵. برگزاري يازدهمين دوره مسابقات بين المللي تكواندو جام فجر (۲۱ تا ۲۳ خرداد ـ تهران)
•تيرماه
003260.jpg

اعزام تيم ملي نوجوانان به مسابقات قهرماني آسيا (۱ تا ۱۰ تير ـ ويتنام)
۲. اردوي آمادگي تيم ملي ويژه المپيك (۱ تا ۱۰ تير ـ تهران)
۳. هفتمين دوره ليگ آينده سازان المپيك (۶ تير ـ تهران)
۴. هفته چهارم از ليگ نقش جهان (۱۳ تير)
۵. برگزاري دوره نهم از مرحله اول آماده سازي تيم ملي جهت شركت در مسابقات قهرماني جهان (۱۵ تا ۳۰ تير ـ تهران)
۶. هفته دوم ليگ آينده سازان (۲۶ تير)
۶. هفته پنجم ليگ نقش جهان (۲۶ تير)
• مرداد ماه
۱. اردوي آمادگي تيم ملي ويژه شركت در مسابقات قهرماني جهان (۱ تا ۳۰ مرداد ـ تهران و يكي از كشورهاي مطرح)
۲. هفته ششم از ليگ نقش جهان (۱۰ مرداد)
۳. هفته سوم از ليگ آينده سازان (۱۶ مرداد)
۴. مسابقات قهرماني نوجوانان كشور (۲۴ مرداد)
۵. حضور تيم منتخب دانشجويان در بيست و دومين دوره مسابقات قهرماني دانشجويان جهان (۳۰ مرداد تا ۹ شهريور ـ كره جنوابي عدائه گو)
۶. مسابقات قهرماني نوجوانان كشور (۲۴ مرداد)
۶. برگزاري كلاس مربيگري درجه يك (دهه دوم مرداد)
• شهريور ماه
۱. اردوي آمادگي تيم ملي جهت شركت در مسابقات قهرماني جهان (۵ تا ۲۶ شهريور ـ تهران)
۲. هفته چهارم ليگ آينده سازان (۶ شهريور)
۳. هفته هفتم از ليگ نقش جهان (۶ شهريور)
۴. برگزاري كلاس داوري درجه يك كشوري (۱۶ تا ۲۱ شهريور ـ اصفهان)
۵. هفته پنجم ليگ آينده سازان (۲۰ شهريور)
۶. هفته هشتم ليگ نقش جهان (۲۱ شهريور)

۱۲- فدراسيون بولينگ و بيليارد
سال گذشته با تأسيس ۸۵۰ باشگاه بيليارد ركورد تأسيس باشگاه هاي ورزشي كه تا پيش از اين طي سال هاي ۶۲ تا ۶۹ با ۶۱۶ مورد تأسيس، در اختيار پرورش اندام بود را شكست. حضور در مسابقات بين المللي و كسب اعتبار ميان كشورهاي مطرح از ديگر اهداف مسئولان اين رشته است. ركورد تأسيس به دليل مهجور ماندن بيليارد طي پس از انقلاب تقريباً قابل پيش بيني بود امّا در مورد حضور شايسته در مسابقات بين المللي بايد كمي صبر كرد.
• مسابقات و اردوها
الف ـ بولينگ:
۱. مسابقات زير ۲۳ سال انفرادي (ارديبهشت ـ تهران)
۲. مسابقات بزرگسالان انفرادي ـ دان (ارديبهشت ـ تهران)
۳. مسابقات بزرگسالان انفرادي ـ بانوان (خرداد ـ تهران)
۴. مسابقات جام شهداي ۶ تير (تير ـ تهران)
ب. بيليارد:
۱. برگزاري مسابقات قهرماني باشگاه ها و انفرادي كشور در رشته اسنوكر ـ زير ۲۱ سال (تير ماه)
۲. برگزاري مسابقات قهرماني باشگاه هاي كشور در رشته ايت بال ـ زير و بالاي ۱۸ سال (مرداد)
۳. برگزاري مسابقات قهرماني انفرادي كشور در رشته ايت بال ـ زير و بالاي ۱۸ سال (شهريور)
• برون مرزي
۱. اعزام تيم ملي ايت بال به مسابقات قهرماني آسيا (طبق برنامه)
۲. اعزام تيم ملي اسنوكر به سومين دوره مسابقات قهرماني آسيا (ارديبهشت ـ هندوستان)
۳. اعزام تيم ملي ناين بال به يازدهمين دوره مسابقات قهرماني آسيا (ارديبهشت ـ چين تايپه)
۴. اعزام تيم ملي اسنوكر به نخستين دوره مسابقات قهرماني آسيا ـ زير ۲۱ سال (ارديبهشت ـ چين)
۵. اعزام تيم ملي بولينگ به مسابقات قهرماني آسيا (طبق تقويم)
• گردهمايي و سمينار
۱. گردهمايي داوران كشور (شهريور ـ اصفهان)
۲. گردهمايي مربيان كشور (تير ـ رشت)
۳. برگزاري گردهمايي مديران باشگاه هاي كشور (خرداد ـ تهران)
۴. گردهمايي سازندگان ميزهاي بيليارد و اسنوكر (خرداد ـ تهران)
۵. گردهمايي مديران ارشد بخش اقتصادي كشور جهت جذب منابع مالي
• آموزش
الف - بولينگ:
۱. برگزاري كلاس آموزشي تربيت مدير مسابقات و فني (تير ـ تهران)
۲. كلاس آموزشي براي نوجوانان و جوانان (تابستان ـ تهران)
ب ـ بيليارد:
۱. برگزاري كلاس آشنايي با نحوه استانداردها، قوانين اوليه مسابقات بيليارد و اسنوكر (جهت مسئولين تيم هاي استان ها) ـ چهار دوره (در طول سال)
۲. برگزاري كلاس سوليداريتي با كمك كميته ملي المپيك ـ مربيگري (تهران)
۳. اعزام ۲ نفر از داوران به كلاس هاي بين المللي داوري
۴. اعزام ۲ نفر از مربيان به كلاس هاي بين المللي مربيگري
۵. برگزاري يك دوره كلاس مربيگري با حضور مربي فدراسيون آسيايي
۶. برگزاري يك دوره كلاس داوري با حضور داور بين المللي.

آگرانديسمان
او شغلش را انجام داد
003250.jpg
'امير عليزاده
اول اين هفته اتفاق عجيبي در دنياي ورزش افتاد. روز شنبه در جام بزرگ ايمولا، ميشائل شوماخر و ساير رانندگان فرمول يك طبق روال عادي مسابقات مشغول زمان گيري براي روز مسابقه بودند، تا اينكه به ميشائل و برادرش رالف، راننده ويليامز ـ ب. ام. و، خبر دادند كه مادر آنها راهي بيمارستان شده است. عصر همان روز اين دو برادر با يك هواپيماي خصوصي به آلمان رفتند تا مادرشان را ملاقات كنند. بعد از آن دوباره به ايتاليا بازگشتند. چند ساعت پيش از آغاز مسابقه فدراسيون بين المللي اتومبيلراني FIA طي يك فاكس به برادران شوماخر خبر داد كه مادرشان فوت كرده است. بعد از اين نامه از رانندگان گرفته تا مربيان و تكنسين ها و خبرنگاران، همگي مات و مبهوت از اين واقعه، از خود سوال مي كردند كه با وجود اين حادثه ناگوار، آيا مسابقه برگزار خواهد شد؟ يا اينكه شوماخرها كنار مي روند و جام بدون آنها انجام خواهد گرفت؟ به هنگام استارت، ماشين ها در جايگاه هاي تعيين شده قرار گرفتند و تماشاچيان و بينندگان با نگاهي حيرت زده به صفوف ماشين ها خيره شده بودند. هم ميشائل و هم رالف در جايگاه خود يعني در صف اول قرار گرفتند و بعد از سبز شدن چراغ جلوتر از ساير ماشين ها استارت زدند. در آغاز رالف از ميشائل جلو زد، اما در پايان ميشائل اول شد و رالف چهارم.
هر چه قدر كه سرود ملي بيشتر طول مي كشيد، اشك در چشمان شوماخر كه هميشه خندان بود، حلقه بزرگ تري مي زد. رالف هم با چشماني گريان پيست را ترك كرد. برادر بزرگ ترش حتي در جلسه مطبوعاتي هم حاضر نشد، اليزابت شوماخر در سن ۵۵ سالگي در گذشته بود و پسرانش غم و اندوه خود را در پيست اتومبيلراني تخليه كردند. يك روز بعد از مسابقه ميشائل شوماخر در وب سايت خود نوشت: «او تماشاي جنگ رالف و من را درون پيست خيلي دوست داشت. مطمئن هستم كه خواست قلبي او اين بود كه ما مسابقه دهيم. »
خيلي ها هنوز نمي توانند درك كنند كه آنها آن روز پس از خبر مرگ مادرشان چرا مسابقه دادند. خوان ـ پابلو مونتوياي كلمبيايي هم تيمي رالف مي گويد: «هنگامي كه حادثه ۱۱ سپتامبر رخ داد، شوماخرها به قدري ناراحت بودند كه نتوانستند تمركز كنند. اما وقتي مادرشان فوت شد در رديف اول كنار يكديگر استارت زدند. »
ديويد كولتهارد راننده مك ـ لارن مرسدس هم مي گويد: «من از خودم مي پرسم كه اگر من به جاي آنها بودم فكر مي كردم كه آن فرد چه مي خواست و چه آرزويي داشت. اما بايد اقرار كنم كه نمي توانستم به اين سوال پاسخ دهم. » مدير تيم مرسدس موضع ديگري داشت. «واقعاً بايد وجدان كاري و رفتار حرفه اي شوماخرها را ستود. »
ژان تود مدير تيم فراري ملقب به «ناپلئون كوچك» كه به جاي شوماخر در جلسه مطبوعاتي ظاهر شده بود گفت: «ميشائل شغلش را انجام داد و بدون اشتباه رانندگي كرد. او نشان داد كه نه تنها يك راننده بزرگ، بلكه يك انسان بزرگ نيز هست. او بود كه به تنهايي اين تصميم را گرفت و از سوي تيم هيچ اجباري در كار نبود. »
تلويزيون آلمان بعد از مسابقه يك برنامه را به همين موضوع اختصاص داد و نظر افراد گوناگوني را سنجيد. بعضي ها معتقد بودند كه اشتباه بوده و آنها به عنوان الگوهاي اخلاقي نبايد مسابقه مي دادند. عده اي ديگر نيز اعتقاد داشتند كه تصميمشان كاملاً درست بوده و نشان دهنده حرفه اي بودن آنهاست. در هر صورت شوماخرها مسابقه دادند. ميشائل براي اولين بار در اين فصل اول شد و ۱۰ امتياز بسيار پراهميت را گرفت. پراهميت براي خود و تيمش كه از ابتداي فصل سختي هاي بسياري كشيده بودند. انتقادهاي فراواني را از سوي مطبوعات و تيفوسي هاي احساساتي اسكودريا فراري تحمل كرده بودند.
رالف نيز چهارم شد و ۵ امتياز گرفت و فاصله اش را با رقباي خود در جدول كاهش داد. حقيقتاً اگر برادران آلماني فرمول يك در آن روز به نشانه عزادار بودن در مسابقه شركت نمي كردند، نماد اخلاق مي شدند؟ براي چه كساني؟ براي همان هواداران و بينندگاني كه دو هفته صبر مي كنند و انتظار مي كشند تا يك مسابقه فرمول يك را ببينند؟ براي همان كساني كه از رقابت شوماخر بزرگ با رايكونن و مونتوياي جوان لذت مي برند و محو مسابقه مي شوند؟ يا براي تيمشان كه هر امتياز ميليون ها دلار را برايشان در پي خواهد داشت و موفقيت و مقام، شهرت و اعتبار را برايشان به ارمغان خواهد آورد؟ با شركت نكردن در مسابقه نه تنها مادر آنها بازنمي گشت، بلكه زيان هاي هنگفتي نيز به خود و تيمشان وارد مي آمد. فراري ۱۰ امتياز مهم را از كف مي داد و در كورس با مك لارن ـ مرسدس عقب مي افتاد و ميشائل بيش از پيش از كيمي رايكونن جوان فاصله مي گرفت.

آگرانديسمان
حرارت در دسته اول
003255.jpg
اين بار مي خواهيم كاري به استقلال و پرسپوليس نداشته باشيم. بهتر است كاري به كار اين دو تيم نداشته باشيم تا خودشان مشكلاتشان را حل كنند. چرا بايد فكر كنيم كه مهم ترين مشكل فوتبال ما درحال حاضر نتيجه نگرفتن استقلال، بدكار كردن يا خوب كار كردن كخ، نقد شدن چك نيكبخت يا پر شدن حساب بانكي پرسپوليس براي پرداخت حقوق بازيكنان است. مگر ما به غير از اين دو تيم ديگر چيزي نداريم. درست بيخ گوش ليگ برتر، در حالي كه همه مشغول داد و بيداد و سروصدا هستند چند تيم ديگر در مسابقات دسته اول رقابت جانانه اي براي حضور در ليگ برتر دارند.
بازي هاي گرم و رقابت نفسگير در دسته اول همان چيزي است كه سال ها به آن نياز داشتيم. سال ها بود كه يك گروه ديگر در فوتبال ما نتوانسته بودند به عنوان دسته دوم يا دسته اول جنگ و جدل واقعي فوتبال را ايجاد كنند. اما حالا يك لايه پايين تر از اوج فوتبال باشگاهي اتفاقات خوبي در حال رخ دادن است. شموشك نوشهر درست دو هفته مانده به پايان مسابقات دسته اول جواز حضور در رقابت هاي ليگ برتر را به دست آورد تا پس از يك سال حسرت، دوباره به جمع برترين باشگاه هاي ايران بپيوندد. شموشك در سال گذشته نيز جزوچهارتيم برتر ليگ دسته اول قرار گرفت اما در بازي هاي پلي آف نتوانست موفقيت خود را ادامه داد و به اين ترتيب يكسال حضور خود را در جمع بالانشين هاي دسته اول ادامه داد.
در مورد شموشك نوشهر بايد گفت كه با توجه به كمبودهاي كاملاً آشكار در زمينه امكانات ورزشي در مازندران بايد موفقيت اين تيم را يك شاهكار تلقي كرد. هرچند كه اين تيم سال هاي قبل تجربه حضور در جام آزادگان را داشته، اما همواره به دليل مشكلات ناشي از زمين هاي نامناسب و عدم سازماندهي قوي دچار ضعف و ناتواني شده است. با اين حال شموشك نوشهر با استفاده از انگيزه فراوان جوانان مازندراني و رهبري اكبر ميثاقيان توانست زودتر از ديگران از خط پايان بگذرد.
اما رقابت اصلي در شرايط موجود بين تيم هاي دوم تا پنجم جدول است. تيم هايي كه هريك سابقه حضور در ليگ آزادگان را در ادوار گذشته داشته اند. پگاه گيلان كه پيش از اين با نام استقلال رشت مشهور بود بعد از سقوط به ليگ دسته اول تلاش زيادي را براي بازگشت به ليگ برتر آغاز كرد. اولين نكته مهم در آغاز اين تحولات، تغييرات مديريتي در اين تيم بود و اين تغييرات تا حد زيادي موثر واقع شد و تنش هاي دائمي در اطراف اين تيم فروكش كرد. پيام مشهد نيز در تلاش است تا با سقوط احتمالي ابومسلم به دسته اول سهميه خراسان را درليگ برتر حفظ كند و از همه مشهورتر هم تيم تراكتورسازي تبريز است كه با استخدام حميد عليدوستي عطش فراواني براي حضور مجدد در ليگ برتر دارد.
با نگاهي به جدول مي توان دريافت كه امروز روز بسيار مهم و سرنوشت سازي براي ليگ دسته اول به حساب مي آيد. امروز قرار است پيام پيكان خراسان و پگاه گيلان تيم هاي دوم و سوم جدول ديدار حساس و تعيين كننده اي را برگزار كنند. پيام پيكان با ۴۸ امتياز تيم دوم جدول و پگاه گيلان نيز با ۴۶ امتياز تيم سوم است. ديدار اين دو تيم در صورت برتري پيام مي تواند جشن و سرور را در مشهد به راه بيندازد. از سوي ديگر اگر پگاه برنده اين ديدار باشد، راه نزديكي به ليگ برتر پيش رو خواهد داشت. اما تساوي اين دو تيم بهترين نتيجه براي تراكتورسازي تبريز خواهد بود كه در فاصله نزديك اين دو تيم قرار دارد.
تراكتورسازي تبريز در يك ديدار نسبتاً آسان با نيروي زميني ديدار خواهد داشت. نيروي زميني هم اكنون در رده هاي انتهايي جدول به سر مي برد و شرايط نامناسبي دارد. به هر حال به فرض پيروزي تراكتورسازي و تساوي پگاه و پيام دو تيم تبريزي و مشهدي امتياز برابري خواهند داشت و اين مسئله مي تواند بازي هفته آخر ليگ را بيش از پيش گرم و پرحرارت كند. اما از سوي ديگر تيم هاي نيروي زميني، فجر، نساجي مازندران و مس كرمان نيز شرايط بسيار بدي دارند و احتمال سقوط آنها به دسته دوم زياد است. حال بايد ديد كه در دو هفته پاياني كدام يك شرايط باقي ماندن را پيدا خواهند كرد.
اما در ميان گلزنان برتر اين مسابقات بايد به اميرحسين سلامي بخش و خاقان محمداف گلزنان پگاه گيلان و ماشين سازي تبريز اشاره كرد كه هر دو با ۱۶ گل زده بهترين گلزنان دسته اول هستند.
به نظر مي رسد پخش مستقيم بازي هاي مهم ليگ دسته اول از سوي صدا و سيما بتواند حساسيت اين ديدارها را دوچندان كرده و توجه بيشتري را به اين قسمت از فوتبال ايران معطوف سازد. شايد بازي هاي داغ دسته اول دست كمي از بازي هاي كسل كننده پرسپوليس و استقلال نداشته باشد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
دهكده جهاني
زمين
شهر
عكس
علم
كتاب
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |