جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۳۲
زير آسمان سرخ
گفت و گو با ديويد اتنبورو
مايكل بوند
003210.jpg

ترجمه: زينب همتي
يقيناً ديويداتنبور (D.Attenborough) بيش از هر پيام رسان تلويزيوني ديگري در بريتانيا و احتمالاً در جهان توانسته است چشمان مردم عادي را به زيبايي و پيچيدگي دنياي طبيعي بگشايد. طي ۵۰ سال همكاري با BBC او توانسته است برنامه هايي از دورافتاده ترين نقاط جهان تهيه كند. او شغل هاي سطح بالايي در شركت هاي بزرگ داشته است وليكن همواره به سمت حرفه دوست داشتني خود بازگشته است. او عاشق ساختن فيلم هايي در مورد طبيعت بوده است. مايكل باند (M.Bond) قصد دارد ياد بگيرد كه چگونه پيام خودش را به مخاطبين برساند.
•••
• شما به طبيعت عشق مي ورزيد و همچنين دوست داريد براي مردم در اين زمينه چيزي تهيه كنيد. آيا اين دو در كنار يكديگر رشد يافته اند؟
Homo sapiens يك ارتباط گر اجباري است. به افراد بي شماري كه در اطرافتان در حال راه رفتن و صحبت كردن با تلفن هاي همراهشان هستند نگاه كنيد. به نظر مي رسد ما داراي ظرفيت بي نهايتي براي برقراري ارتباط با يكديگر بوده و با يكديگر ارتباط برقرار مي كنيم. من مطمئن نيستم كه چگونه مي توان اين كار را ستايش كرد ولي مطمئنم كه اين رفتار به خوبي نشان دهنده اين مسئله است كه ما موجوداتي اجتماعي هستيم. برقراري ارتباط با برنامه هاي علمي بسيار مشكل تر از برقراري ارتباط با مطالبي است كه من مي گويم. اگر من دانشمندي در رشته فيزيك كيهاني باشم مطمئناً براي من انجام آزمايش هاي فيزيكي بسيار آسان تر از توضيح اين رشته علمي براي مردم عادي خواهد بود. تاريخ طبيعي از نظر توضيح به عوام بسيار آسان است. اين امر پيچيدگي هاي خاص خود را داراست وليكن شما در هيچ كجا نمي توانيد خارج از محدوده تجربي مردم با آنها صحبت كنيد. شما ممكن است در مورد گونه اي كه خارج از محدوده تجربي آنهاست بتوانيد صحبت كنيد، وليكن اين مسئله به اندازه فيزيك فضايي دور از ذهن نيست.
003200.jpg

به عنوان عشق و علاقه خاصم به طبيعت، هنوز هم زماني را كه براي اولين بار در دوران كودكي فسيلي را يافتم به ياد دارم. من در ليسستر، درست در مركز بريتانيا، بزرگ شده ام. غيرممكن است كه بتوانيد چيز زيادي از دريا به دست آوريد. بنابراين هنگامي كه تكه سنگي را جابه جا مي كردم و چيزهايي را كه در دريا زندگي كرده بودند پيدا مي كردم شگفت زده مي شدم. من فكر مي كردم كه اين مي تواند بسيار رمانتيك باشد و اگر به شما راست گفته باشم هنوز آن كار را انجام مي دهم. علاوه بر اين، ادعاي بچه گانه اي براي جست وجو و جمع آوري اشياء وجود دارد كه اين ويژگي ديگر انسان است. من اين ويژگي را در خود داشته و هنوز هم اين كار را انجام مي دهم.
• اگر شما اكنون در سن رشد يا در نوجواني خود بوديد به طور قانوني نمي توانستيد تخم پرندگان را جمع كنيد. آيا اين براي شما اهميت داشت؟
من فكر مي كنم كه اين كار بسيار باشكوه است. من نياز به حفاظت از گل ها، پرندگان يا هوا را حاشا نمي كنم. وليكن به عنوان يك پسربچه، من تخم پرندگان را جمع مي كردم. اين كار بعدها به صورت قانوني در آمده و ما داراي نظم اخلاقي اي براي انجام اين كار هستيم. شما مي دانيد كه هنگامي به شما اجازه جمع آوري يك تخم داده مي شود كه مطمئن باشيد پرنده ماده حتماً تخم ديگري خواهد گذاشت. بنابراين من چيزهاي زيادي در مورد پرندگان، جايي كه آشيانه مي سازند و چگونگي تخمگذاري آنها و غيره ياد گرفتم. تمامي طبيعي دانان بزرگ نيز چنين كارهايي را انجام داده اند. به داروين نگاه كنيد، كسي كه علاقه وافري به سوسك ها داشته و ديوانه جمع آوري تاريخ طبيعي بود.
• شما يك درجه دانشگاهي در علوم طبيعي و يكي هم در مردم شناسي داريد. آيا هرگز انگيزه اي براي زندگي دانشگاهي داشته ايد (آيا هرگز دلتان مي خواست يك استاد دانشگاه بشويد)؟
003225.jpg

پدر من استاد دانشگاه بود. اما در سال ۱۹۴۰ هنگامي كه من درجه علوم طبيعي ام را در رشته زيست شناسي گرفتم تحقيقات صورت گرفته در اين رشته بيشتر آزمايشگاهي بود. به عنوان مثال اگر شما مي خواستيد در مورد حركت يا جابه جايي حيوانات چيزي بدانيد مي بايست يك كبوتر را در جلوي نوعي گراتيكول به حركت درمي آورديد. كاري كه شما انجام نمي داديد اين بود كه به صحرا رفته و ببينيد چگونه يك زرافه با قدم هاي بلند خود افق را مي پيمايد و اين دقيقاً همان چيزي است كه من از گذشته تاكنون انجام داده ام. من مايل نيستم كه مابقي عمرم را در آزمايشگاه بگذرانم. علاوه بر اين مطمئن نيستم كه بتوانم در انجام كارهاي آزمايشگاهي موفق باشم. من فكر نمي كنم كه ذهن تحليلگري بيش از ديگران و يا درجه تحصيلي قدرتمندتري بيش از سايرين داشته باشم تا بتوانم يك دانشمند تراز اول از آب درآيم.
• آيا شما حوصله تان از برنامه هاي تلويزيوني سر نمي رود و فكر نمي كنيد مي بايست در اين برنامه ها عميق تر به مسائل مربوط به حيات بپردازند؟
تنها يك درصد. من ژورناليستي هستم كه از تصاوير استفاده كرده و بيشتر وقت خود را صرف اين مسئله كرده ام كه ديگران چه كشفياتي را انجام داده اند. مطالعه مقالات علمي در اين زمينه به اندازه كافي كفايت مي كند. به عنوان مثال، من پرنده شناس خوبي نيستم و در جهت نوشتن يك مجموعه تلويزيوني خوب در مورد پرندگان، مي بايست چيزهاي زيادي را در مورد پرندگان بهشتي (Paradise) ياد بگيرم و مايلم كه اين كار را تكرار كنم. وليكن براي ساختن فيلمي در مورد پرنده آلاچيق شما مي بايست با كساني مشغول به كار شويد كه نزديك به ۲۰ سال بر روي آنها كار كرده اند.
• آيا هرگز شما متهم شده ايد كه براي تهيه فيلم هاي تلويزيوني خود كيفيت علمي آنها را كم كرده باشيد؟
چنين چيزي وجود داشته است اما نه مستقيماً در مورد من. شما در مجله نيوساينتيست با مقالات علمي روز در ارتباط هستيد. اما من معتقدم كه عده زيادي از مردم چيز زيادي در مورد بيولوژي پايه نمي دانند. بنابراين من برنامه هاي خودم را براساس درك و فهم دانشجويان سال اول دانشگاه ها تهيه مي كنم. شما بايد كارتان را صحيح انجام دهيد ولي اين به آن معنا نيست كه اگر كار خود را صحيح انجام داده باشيد كيفيت آن را سقوط داده ايد. تعداد زيادي از برنامه هاي من از ۲۰ سال قبل تاكنون در دوره هاي كارشناسي دانشگاه ها نشان داده مي شوند.
003235.jpg

• اما شماگاه نتايج تحقيقات برجسته اي را نشان داده ايد و همچنين تعدادي گونه جديد را معرفي كرده ايد.
درست است. در آخرين مجموعه تلويزيوني در مورد پستانداران، ما آندوسكوپي را در داخل سد سگ آبي در اواسط زمستان قرار داديم تا ببينيم در داخل اين سد چه روي مي دهد. اين مسئله از اين نظر حائز اهميت بود كه تا قبل از اين چنين كاري صورت نگرفته بود. از طريق آندوسكوپ جاسازي شده در سد ما متوجه موجودي شديم كه ظاهراً شبيه سگ آبي بود اما نهايتاً ماسك رات (Muskrat) از آب درآمد. تا آنجا كه من به خاطر دارم هيچ كس تاكنون مطلبي در مورد اينكه ماسك رات با سگ آبي در زمستان زندگي مي كند ننوشته است. حتي از برخي از صحنه هاي فيلم هايي كه ما تهيه كرده ايم برمي آيد كه ماسك رات براي سگ آبي چوب جمع آوري مي كند. من معتقدم كه اين صحنه ها بسيار اثرگذارند.
• طي ساليان سال، شما به مورد كنسرواسيون محيط زيست و تخريب آن علاقه مند شده ايد. آيا شما هرگز وسوسه شده ايد كه بدل به يك طرفدار محيط زيست شويد. شبيه ديويد بلمي (D.Bellamy)؟
من معتقدم كه شما مي بايست اين كارها را از طريق فرآيند دموكراتيك طبيعي انجام دهيد. اگر شما بخواهيد كه به مقوله حفاظت دست پيدا كنيد مي بايست در وهله اول مردم را متقاعد كنيد كه جهان طبيعي، زيبا، باارزش و پيچيده بوده و ارزش نگهداري را دارد. در صورتي كه مردم اين مسئله را درك نكنند و به اين مسئله در قلب هايشان اعتقادي نداشته باشند كنسرواسيون شانسي براي بقا نخواهد داشت. اين اولين مرحله در انجام كار است و اين دقيقاً همان كاري است كه من انجام مي دهم. من فكر نمي كنم كه نتوانسته ام مجموعه تلويزيوني بزرگي را تنها از طريق پخش تعدادي اعلاميه در رابطه با اهميت انجام هر آنچه در رابطه با دنياي طبيعي و ضرر و زيان هايي كه به آن وارد مي شود به پايان برسانم. اما فكر نمي كنم كه شما مي توانيد هر برنامه اي را با دعوت به كنسرواسيون به پايان برسانيد. چرا كه فكر مي كنم مردم به سادگي نخواهند پذيرفت.
• طي ساليان سال شما دنياي طبيعي را مورد مطالعه قرار داده ايد. شما مي بايست شاهد تغييرات بسياري بوده باشيد. آيا تغييرات ويژه اي وجود داشته كه شما را به وحشت انداخته و يا فكر كرده باشيد كه بسيار بااهميت هستند؟
شكي ندارم مشكل اساسي كه در حال حاضر سياره زمين را تهديد مي كند افزايش بي اندازه جمعيت انسان هاست. شما شاهديد كه انسان هر جايي را به اشغال خود درآورده است. مكان هايي كه ۵۰ سال قبل از اين بسيار پرت بودند اكنون به اشغال جمعيت انساني درآمده است. افزايش جمعيت انساني اولين مشكل ماست. در سال ۱۹۵۵ من به مكاني در اندونزي براي تهيه فيلم اژدهاي كومودو مسافرت كردم. در آن زمان هيچ كس در اندونزي چيزي در مورد اژدهاي كومودو نشنيده بود و هفته ها طول كشيد تا ما به جزيره كومودو، جايي كه اين اژدهاها در آنجا زندگي مي كردند برسيم. در آن زمان تنها راهي كه مي توانست ما را به اين جزيره برساند استفاده از قايق چوبي كوچك بود. چند سال پيش من براي انجام پروژه ديگري به اين منطقه سفر كردم. با كمال تعجب مشاهده كردم كه روزانه ۲ يا ۳ كشتي توريستي به اين منطقه وارد مي شوند. اين مسئله از اين لحاظ كه جزيره را به صورت يك منطقه توريستي درآورده بود و ساكنين جزيره نيز كه به واسطه آمدوشد توريست ها، وضعيت مالي بالنسبه خوبي يافته اند بسيار حائز اهميت است. چنين به نظر مي رسد كه اين اژدها روزگار بدي نداشته باشد چرا كه جزيره آنقدر بزرگ است كه مي تواند آنها را در شرايط خوبي تأمين كند. اين آمدوشد بيش از حد افراد در اين منطقه مي تواند باعث درهم كوبش منطقه شود.
• آيا شما در مورد آينده جهان و تنوع زيستي خوش بين هستيد يا بدبين؟
من فكر مي كنم، ما مايل نيستيم كه در ۲۰ سال آينده يك بيابان اكولوژيك داشته باشيم بنابراين شكي وجود ندارد كه تعداد زيادي از گونه هاي گياهي و جانوري خود را از دست خواهيم داد. در حال حاضر تعداد زيادي از گونه هايي كه ما مي شناسيم در آستانه انقراض قرار دارند. از طرفي بسياري از مهره داران بزرگي كه من آن ها را مي شناختم شاهد از ميان رفتنشان در طول زندگي خود بوده ام. عليرغم تمامي اين تفاسير نسبت به ۳۰ سال گذشته تعداد گوريل هاي كوهستاني، كرگدن ها و فيل ها بيشتر شده است و خدايا متشكرم.
• غافلگيركننده ترين و عجيب ترين چيزي كه در طبيعت ديده ايد چه بوده است؟
ديدن پرنده آلاچيقي و گلكاپي كه در حال ساختن يك سايبان است، نشستن و تماشاي پرنده آلاچيق نري كه با حوصله تمام شكوفه ها را آورده و طبق الگوي مشخصي آن ها را مرتب مي كند، او پس از اندكي تامل يك شكوفه را برداشته و جاي آن را تغيير مي دهد تا ببيند كه آيا اين كار تاثيري در بزرگ شدن يا بهتر شدن آلاچيق خواهد داشت يا نه؟ اين يكي از خارق العاده ترين و مسحوركننده ترين چيزهايي است كه من در طبيعت ديده ام. چرا كه عده بسيار كمي از مردم موفق به تماشاي اين صحنه شده اند.
• در مورد لحظات يا موارد معروفي كه شما با گروهي از گوريل هاي پشت نقره اي در كوه هاي ويرونگا در گوآندا دوست شده بوديد چه مي گوييد؟
اين يكي از بهترين خاطراتي است كه من به ياد مي آورم و تنها به اين دليل كه تنها ماهي يك بار از تلويزيون پخش مي شود. من فكر مي كنم كه تماشاچيان اين برنامه تلويزيوني نيز از اين وضعيت اندوهگين هستند.
• اگر شما بخواهيد به راز موفقيت خود در رساندن پيام به ديگران اشاره كنيد چه چيزي را عامل موفقيت خود قلمداد مي كنيد؟
نكته مهم اين است كه بتوان در مقابل دوربين، بدون متن از قبل آماده شده و بدون كمك ديگران صحبت كرد. استفاده از Teleprompter (متن رسان) و نوشتن چيزي در مورد آن بسيار مشكل است. شما مي توانيد در مورد موضوع فيلم هاي خود مطالب اديبانه اي را تهيه كنيد ولي مردم به چنين مطالب اديبانه اي علاقه اي نشان نمي دهند. اگر شما چيزي را واقعاً باور داشته و آن را به طور روشني شناخته ايد مي توانيد در مورد آن بدون كمك ديگران صحبت كنيد.
• آيا آرزوي برآورده نشده اي داشته ايد؟
من در اين راه هيچ روياي برآورده نشده اي ندارم. تنها كاري كه شما مي توانيد انجام دهيد اين است كه به اين اكوسيستم ها نگاه كنيد، سعي كنيد آن ها را درك كنيد و بفهميد كه چقدر جذاب هستند. دست يافتن به يك رويا به معني ربودن يك جايزه است. در اينجا است كه همه چيز به پايان مي رسد.
وليكن در مورد طبيعت مسئله فرق مي كند. طبيعت، سوالي براي ربودن جايزه يا به دست آوردن يك لحظه خاص نيست. آنچه كه شما مي بايست سعي در رسيدن به آن داشته باشيد فهميدن و درك طبيعت است و اين را نمي توان از طريق تعقيب روياها به دست آورد.
• آن چيزي كه به نظر مي رسد تماشاچيان را به سمت برنامه هاي شما جلب مي كند انرژي و حرارت فراواني است كه شما در گفت وگوي خود با آن ها به خرج مي دهيد. آيا اين شيوه كار شما است يا اين كه در هنگام اجراي برنامه به طور طبيعي پيش مي آيد؟
من فكر مي كنم كه اين تنها شيوه سخن گفتن در مورد طبيعت است و به طور اتفاقي پيش مي آيد اما من از آنچه كه انجام مي دهم بسيار خرسندم. اين يك مزيت فوق العاده است و تقريباً تمامي موجوداتي كه من با آن ها در ارتباط بوده ام چيزهاي بسيار مهيجي بوده اند. به عنوان مثال، محال است كه آدمي از ديدن ۱۰ هزار پنگوئن امپراتور به شوق و هيجان نيايد.
New Scientist,Jul.۲۰۰۲

داستان بقا
حيات به سبك هاي ديگر ـ ۱
003220.jpg
مينارد اسميت
كارل زيمر
ترجمه: كاوه فيض اللهي
آيا قوانيني جهاني براي تكامل وجود دارد؟ هيچ پرسشي بزرگ تر و دشوارتر از اين در زيست شناسي نيست. براي كشف قاعده اي جهاني بيش از يك مورد لازم است و هنگامي كه پاي حيات به ميان مي آيد، منحصر به فرد بودن مجموعه داده ها ما را گير مي اندازد. تمام اشكال كنوني حيات بر روي زمين از نيايي مشترك منشا گرفته اند و هرگونه، اطلاعات ژنتيكي خويش را در DNA (يا در مورد بعضي ويروس ها RNA) ذخيره كرده است. اگر دانشمندان روزي شكل ديگري از حيات را كه شايد در يكي از قمرهاي مشتري يا در منظومه شمسي دوري مخفي شده كشف كنند، ممكن است بتوانند تكامل آن را با تكامل حيات بر سياره ما مقايسه كرده و ببينند كه آيا تاريخ يكساني بر هر دو گذشته است يا خير. اما چنين فرصتي شايد به اين زودي ها دست ندهد.
در سال ۱۹۹۲ زيست شناس مشهور، جان مينارد اسميت (J.Maynard Smith) اعلام كرد كه تنها راه خروج از اين بلاتكليفي آن است كه خودمان شكل جديدي از حيات بسازيم. او نوشت: «ما بدجوري نياز به نوعي زيست شناسي مقايسه اي داريم. تاكنون تنها توانسته ايم يك نوع سيستم تكامل يابنده را بررسي كنيم و نمي توانيم به انتظار آن بنشينيم كه پروازهاي بين ستاره اي سيستم تكامل يابنده دومي را براي ما به ارمغان آورد. اگر مي خواهيم تعميم هاي مربوط به سيستم هاي تكامل يابنده را كشف كنيم، ناگزير بايد به سراغ اشكال مصنوعي آن برويم. »
طي اين نه سالي كه از فراخوان مينارد اسميت مي گذرد، دانشمندان كامپيوتر هر چه در توان داشتند انجام داده اند تا به آن پاسخ دهند. آنها تلاش كرده اند باغ وحشي از اشكال حياتي مصنوعي از نرم افزارهاي خود همانندساز گرفته تا روبات هاي «هوشمند» خلق كنند و در اين روند موجب بر پا شدن هوچي گري هاي نفس گير بسياري شده اند. براي مثال بعضي ها ادعا مي كنند سرعت پردازش كامپيوتر در عرض پنجاه سال آينده با چنان سرعتي افزايش خواهد يافت كه روبات هايي با هوش ابرانساني در ميان ما خواهند گشت. عصب شناسان نيز در پاسخ به اين ادعا به مخالفت گفته اند كه مغز خيلي پيچيده تر از آن است كه صرفاً توده اي از سلول هاي عصبي پنداشته شود. مغز از شبكه هاي پيچيده اي تشكيل يافته كه با استفاده از چندين نوع پيام شيميايي با يكديگر ارتباط برقرار مي كنند. حتي رمزگشايي از ساده ترين اين شبكه ها نيز ممكن است چند دهه به طول انجامد. روشن كردن طرز كار سيستمي متشكل از فقط سي سلول عصبي كه لابسترها (خرچنگ دراز) از آن براي عبور دادن غذا از معده شان استفاده مي كنند، بيش از سي سال وقت گرفته و نيازمند كار گروهي پانزده تيم پژوهشي بوده است. با اين حساب، درك كامل طرز كار ۱۰۰ ميليارد سلول عصبي كه مغز انسان را مي سازند، احتمالاً ميليون ها سال وقت دانشمندان را خواهد گرفت.
اما تمام ماجرا هم هوچي گري و شك آوري نبود. كارشناسان فروتن در زمينه حيات مصنوعي و زيست شناسان بدون تعصب، كار كردن با يكديگر را آغاز كرده اند. يكي از اين همكاري هاي نويدبخش ميان كريس آدامي (C.Adami)، فيزيكدان انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا؛ چارلز آفريا (C.Ofria)، دانشجوي سابق آدامي كه اكنون در دانشگاه ايالتي ميشيگان مشغول است؛ و ريچارد لنسكي (R.Lenski)، ميكروب شناسي در ايالت ميشيگان، جريان دارد. آدامي و آفريا براساس كارهاي پيشگامانه تام ري (T.Ray) (كه اكنون در دانشگاه اوكلاهما به سر مي برد)، برنامه هايي كامپيوتري ـ موجودات ديجيتال ـ ساخته اند كه به طرز چشمگيري حيات مانند رفتار مي كنند و با همكاري لنسكي نشان داده اند كه اين موجودات، كه آنها را ديجيتاليا ناميده اند، بسيار شبيه به اشكال حياتي زيستي تكامل هر ديجيتالي عبارت است از يك برنامه كوتاه كه مي تواند با كامپيوتر اجرا شود. كامپيوتر در امتداد برنامه خط به خط حركت كرده و به طور منظم هر فرمان را اجرا مي كند تا به پايان برسد و سپس به ابتدا بازگشته و از نو شروع مي كند. هر برنامه مي تواند با صدور فرمان كپي به كامپيوتر توليد مثل كند و اين نسخه مي تواند از آن پس خودش به طور مستقل اجرا شود.
Natural History,May.2001

اخبار زمين
طرح ابتكاري ژاپن
003205.jpg

موسسه ملي تحقيقات قطبي وابسته به دولت ژاپن درصدد است با نصب ۱۰۰۰ آنتن، هر يك به طول ۳ متر، در يك محدوده دايره اي شكل با محيط ۱۶۰ كيلومتر شناخت دقيق تري از شرايط آب و هوايي قطب جنوب به دست آورد. اين آنتن ها مي توانند اطلاعات مهمي را در مورد پديده هايي كه كمتر مورد بررسي قرار گرفته اند مانند چگونگي انتقال انرژي در لايه هاي جو در اختيار پژوهشگران قرار دهند. پژوهشگران با استفاده از اين آنتن ها مبادرت به صدور امواج راديويي به سمت لايه هاي مختلف جو زمين بر فراز قطب جنوب مي كنند و آن گاه با بررسي نحوه بازتاب اين امواج از لايه هاي گوناگون جو اطلاعات متنوعي در خصوص ميزان تغييرات دما، شدت و چگالي الكترون ها و نحوه عمل بي نظم توفان هاي جوي جمع آوري خواهند كرد.

به گل نشستن نهنگ ها
003215.jpg

ده ها نهنگ پيلوت (Pilot Whale) با ورود به يك منطقه ساحلي در فلوريداي آمريكا جان خود را در معرض خطر قرارداده اند. تاكنون ۶ نهنگ جان خود را از دست داده اند. تخمين زده مي شود در مجموع ۳۱ نهنگ، خود را در اين منطقه ساحلي كه در جنوب ميامي واقع است به دام انداخته باشند. علت به گل نشستن نهنگ ها در سواحل مشخص نيست. دكتر جنت والي از اداره شيلات آمريكا گفت: ممكن است اين نهنگ ها در جست و جوي شكار به ساحل كشيده شده باشند و يا اين كه سردسته هاي آن ها در جهت يابي اشتباه كرده باشند. نيروهاي امدادرسان دولتي و داوطلب در فلوريدا براي كمك به نهنگ هاي به گل نشسته عازم محل شده اند. آن ها پوششي از حوله و پارچه بر روي بدن نهنگ ها قرار داده تا آفتاب پوست آن ها را نسوزاند. علاوه بر اين به اين نهنگ ها آب خالص و موادي كه مانع از دفع آب بدن مي شود خورانده اند.

تسريع تخريب ازن
003230.jpg

نازك شدن لايه ازن در ماه هاي فصل بهار تسريع مي شود. پژوهشگران اعزامي به جنوبگان مطالعات زيادي را بر روي حفره ازن و تاثيرات آن بر جو زمين انجام داده و مرتباً ميزان تراكم گازهاي گلخانه اي را اندازه گيري مي كنند. دانشمندان معتقدند لايه ازن به عنوان سپري براي كره زمين عمل مي كند و آن را در برابر تشعشعات فرابنفش زيانبار خورشيد محافظت مي كند. اين پژوهشگران در جديدترين بررسي هاي خود توانسته اند نشان دهند كه نازك شدن لايه ازن برفراز جنوبگان در خلال ماه هاي فصل بهار تسريع مي شود. دانشمندان هشدار داده اند كه اين امر ممكن است خطرات زيادي را براي توازن زيست محيطي در بخش هاي مختلف كره زمين به همراه داشته باشد.

مرگ تصادفي
003240.jpg

دوازده پرنده وحشي به دنبال نشت نفت به داخل آب دربندري در سافولك جان خود را از دست دادند. اين حادثه هفته گذشته پس از تركيدن لوله حامل سوخت به يك كشتي در فليكس استاو به وقوع پيوست. RSPCA مي گويد كه بدن ۱۲ پرنده پوشيده شده با نفت كه شامل چندين اردك، گيله مات و مرغابي تاجدار است در ناحيه اي بني هارويچ و ميستلي شسته شدند. به گفته مسئولان بيمارستان حيات وحش RSPCA در وينچ شرقي، در حال حاضر خطر بزرگي ۴۲ قوي مهاجر وارد شده به اين منطقه را تهديد مي كند. به نظر مي رسد كه پاكسازي اين بندر ۵ هفته به طول بينجامد. سخنگوي آژانس محيط زيست گفت ما كار پاكسازي را تا جايي انجام خواهيم داد كه هيچ لكه چربي بر روي سطح آب باقي نماند.

زمين
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
دهكده جهاني
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  زمين  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |