سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
شهردار تهران :
گره ترافيك را مديريت واحد مي گشايد
015642.jpg
گروه شهري- مشكل ترافيك تهران لاينحل نيست. هر كشوري به فراخور اطلاعات ، امكانات و توانمنديهاي خود به نوعي با اين مشكل كنار آمده و ما نيز به عنوان يكي از كلانشهرهاي درگير با معضل ترافيك ، مي توانيم با بهره مندي از اين تجربيات مشكل ترافيك تهران را حل كنيم.
محمد باقر قاليباف صبح ديروز در هفتمين كنفرانس حمل و نقل و ترافيك كه در سالن همايش هاي رازي برگزار شده بود ، با تاكيد بر اينكه مهم ترين وظيفه يك مدير اجرايي عمل كردن است نه سخنراني كردن ، تصريح كرد: بارها در مورد معضل ترافيك كنفرانس و همايش برگزاركرديم اما در عمل خروجي كار مشخص نيست و تا همين حالا كه ما در اين همايش دور هم جمع شده ايم هنوز تكليف ترافيك مشخص نيست .به اعتقاد شهردار تهران، راهكارهاي بهبود معضل ترافيك با دو عنصر مديريت واحد ترافيكي و نگاه درست و سيستماتيك به مديريت شهري ميسر است. شهردار تهران با يادآوري زماني كه در سمت فرمانده نيروي انتظامي كشور فعال بود ، گفت: به ياد دارم در آن زمان طرح 18 ماهه اي را مطرح كرديم كه در صورت اجرايي شدن فرصت خوبي پيدا مي شد كه با برنامه ريزي هاي دقيق و بلندمدت ترافيك تهران كنترل و از اين حالت لجام گسيختگي خارج شود اما متاسفانه بوروكراسي حاكم بر سيستم ادارات مانع از تحقق اين طرح شد.به گفته شهردار تهران بر اساس اين طرح 50 سناريوي شبيه سازي شده ترافيكي تا افق سال 1390 پيش بيني شده بود . وي از نبود مديريت واحد در حوزه ترافيك گلايه كرد و آن را غيركارشناسانه خواند به طوري كه در حال حاضر بيش از 17 سازمان و نهاد در امر ترافيك تصميم گيرنده هستند كه هماهنگ كردن هر يك از آنها با ديگري كار دشوار و زمان بري است ،حتي در درون مجموعه شهرداري نيز گاهي اوقات چندين سازمان براي اتخاذ يك تصميم واحد زمان زيادي براي توافق نظر تلف مي كنند در حالي كه بايد يك نهاد واحد تصميم گيرنده باشد تا در مواقع ضروري هم در مقابل مردم و هم مسئولين پاسخگو باشد. شهردار تهران با اشاره به اين كه هنوز تكليف مساله مهمي مانند ترافيك در پايتخت كه به اعتقاد 45 درصد تهراني ها مهم ترين معضل شهر است، مشخص نيست، گفت: 60درصد اقداماتي كه براي كاهش ترافيك در تهران نياز است، خارج از اختيارات شهرداري است.
شهردار تهران كشته شدن بيش از 27 هزار نفر در كشور و مجروح شدن بيش از 100 هزار نفر در سال بر اثر تصادفات رانندگي را يك فاجعه ملي عنوان كرد و افزود : تلفات تصادفات رانندگي در كشور ما از تلفات جنگ نيز بيشتر است. وي ارزيابي خود را از وضعيت حمل و نقل عمومي در تهران متوسط رو به ضعيف خواند و گفت: در عين حال در سال 86 به عنوان مهمترين دستور كار شهرداري گسترش سيستم حمل و نقل عمومي و در كنار آن شبكه سازي است. وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت كه افزايش قيمت بنزين بايد بدون تاثيرگذاري بر سيستم حمل و نقل عمومي باشد.

آژير خطر در 22 منطقه تهران
كسي غافلگير نشد، زلزله فرضي بود
گروه شهري- ششمين مانور زلزله با پخش آژير خطر رأس ساعت 14:37 دقيقه ديروز در۲۲ منطقه تهران آغاز شد.
وقوع زلزله فرضي به مسئولان 30 سازمان درگير مانور، از طريق بي سيم و شبكه هاي مخابراتي اعلام شد و هركدام به سمت اتاق مديريت بحران حركت كردند.
در اين مانور نيروهاي عملياتي تمامي  مناطق شهرداري تهران، هلال احمر، نيروي انتظامي، مركز اورژانس، نيروي مقاومت بسيج، دانشگاه هاي علوم پزشكي شهيد بهشتي، ايران و تهران، شركت مخابرات، سازمان آتش نشاني، سازمان بهزيستي، شركت برق منطقه اي، شركت گاز تهران، شركت آب و فاضلاب، شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، صدا و سيما، راهنمايي و رانندگي، سازمان بهشت زهرا و... شركت داشتند.
پنهان بودن مكان، نامشخص بودن زمان و چگونگي وقوع زلزله، از ويژگي هاي اصلي اين مانور بود. مسئولان سازمانها و نيروهاي عملياتي، طبق سناريوي نوشته شده اي عمل كردند كه در پاكتهاي دربسته به آنان ارائه شده بود به طوري كه تنها پس از باز كردن پاكت، متوجه عمليات و وظايف محوله خود شدند.
در همين زمينه طي روزهاي گذشته ده ها جلسه و نشست با حضور ده ها تن از مديران، كارشناسان ارشد و ارزيابان مانور در سازمان پيشگيري و مديريت بحران برگزار شد و هماهنگي هاي لازم براي اجراي اين مانور در سطوح 22 منطقه تهران و با مشاركت حدود 30 سازمان، نهاد و تشكيلات فعال در حوزه مديريت شهري و خدمات اضطراري به عمل آمد.
ديروز عمليات ششمين مانور مديريت بحران شهر تهران در دو شاخه انجام شد؛ در شاخه نخست نيروهاي عملياتي به صورت ميداني در مكان هاي پيش بيني شده به 6 تمرين تخليه اضطراري شهروندان از محل حادثه، اسكان اضطراري، عمليات ترياژ (جداسازي مصدومان بر حسب اولويت درمان و جراحت) ارائه خدمات بهداشت و درمان اضطراري، امداد هوايي و نيز تمرين مسدودسازي و بازگشايي يكي از بزرگراه هاي شهر پرداختند.
در شاخه دوم عمليات اين مانور فرضي، ترميم شبكه ها و تأسيسات عمومي مثل آب، برق و گاز، جست وجو و نجات و امنيت و انتظامات به اجرا درِآمد و نيروهاي عملياتي با اطلاع از نوع حادثه براي مقابله به محل هاي اعلام شده اعزام شدند.

۹۵ هتل مشهد، مسافران نوروزي را پذيرايي مي كنند
مشهد- خبرنگار همشهري: مسئول ستاد تسهيلات زائران در فرمانداري مشهد از پلمب 120 واحد اقامتي غيرمجاز در اين شهر خبر داد. عباس باغبان گفت: اين واحدها در راستاي اجراي طرح ساماندهي واحدهاي اقامتي در سطح شهر مشهد طي ماههاي گذشته پلمب شده اند. اين واحدها به طور غيرمجاز و بدون رعايت موازين بهداشتي، مبادرت به پذيرش زاير و مسافر مي كردند. او گفت: از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون هزار و 104 واحد اقامتي شامل منازل مسكوني در مشهد شناسايي و از اين ميان 600 واحد اقامتي به اتحاديه مربوطه و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري معرفي شده اند.
وي افزود: اين واحدها بيشتر در محدوده بلوار طبرسي، خيابان امام رضا(ع)، خيابان شيرازي و نواب صفوي شهر مشهد قرار دارند. او گفت: گروهي متشكل از فرمانداري، بهداشت و درمان، شهرداري، اماكن عمومي نيروي انتظامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، نظارت بر واحدهاي اقامتي را بر عهده دارند و با موارد غيرمجاز برخورد مي كنند.وي همچنين افزود: با تأكيد استاندار خراسان رضوي، نظارت بر فعاليت زائرسراهاي دولتي در مشهد نيز در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفت. او گفت: با توجه به تقارن آخر ماه صفر با آغاز تعطيلات نوروزي و سالروز شهادت امام رضا(ع)، شمار زائران و مسافراني كه در اين ايام به مشهد سفر مي كنند نسبت به تعطيلات نوروز پارسال 20درصد افزايش خواهد داشت.مسئول ستاد تسهيلات زائران در فرمانداري مشهد افزود: طي تعطيلات نوروز گذشته در مجموع بيش از پنج ميليون زائر و مسافر به اين شهر سفر كرده اند. هم اكنون 95 هتل، هتل آپارتمان و مهمان پذير با حدود 130 هزار تخت در مشهد فعال و آماده ارائه خدمات به زائران و مسافران هستند.

مهم ترين هدف همايش گردشگري اسلامي
راه اندازي اتاق فكر
براي جذب گردشگر
ميراث خبر:دبير همايش بين المللي گردشگري كشورهاي اسلامي كه توسط خبرگزاري ميراث و با همكاري اتاق بازرگاني برگزار مي شود، هدف اصلي برگزاري همايش كنفرانس اسلامي را تشكيل اتاق فكر دائمي براي سياست گذاري در زمينه توسعه گردشگري اسلامي عنوان كرد.
اميد ملكي، در مصاحبه مطبوعاتي اين همايش كه در محل خبرگزاري ميراث فرهنگي برگزار شد، گفت: تعريف ما از كشورهاي اسلامي ۵۷ كشوري است كه به عضويت سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) درآمده اند و قابليت بالايي را نيز در اين زمينه در اختيار دارند.
وي به ارائه آمار گردشگران اين كشورها پرداخت و افزود: در سال 2005 درآمد جهان اسلام از محل صنعت گردشگري 35 ميليارد دلار و كل درآمد گردشگري جهان در سال 2006، 860 ميليارد دلار بوده است.
دبير اين همايش با بيان اينكه اين اتاق فكر سياست هاي تجويزي را براي اين صنعت در كشور هاي اسلامي ارائه مي دهد، عنوان كرد: اين همايش شامل دو بخش محتوايي است كه به بررسي ساختارهاي توسعه صنعت گردشگري اين كشورها و همچنين نقش سياست خارجي اين كشورها در جذب گردشگر مي پردازد.

نوروز 86
يگان حفاظت در اماكن تاريخي
پليس: فرمانده يگان حفاظت از آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي از استقرار نيروهاي يگان حفاظت در 307 مكان تاريخي و باستاني در نوروز 86 خبر داد.
سردار عباسعلي روحي فرمانده يگان حفاظت از آثار تاريخي سازمان ميراث فرهنگي با اعلام اين مطلب، افزود: نيروهاي يگان حفاظت از آثار تاريخي سازمان در ايام نوروز در آماده باش كامل به سر مي برنند و با نيروي انتظامي و ستاد تسهيلات نوروزي در تعامل بوده و تقويت هاي لازم را انجام خواهند داد.

تجهيز 6 مدرسه علميه مشهد
به وسايل ورزشي
مشهد خبرنگار همشهري: شهرداري مشهد مدرسه علميه در سطح اين شهر را به وسايل و امكانات ورزشي تجهيز كرد.
شهرداري مشهد اين امكانات را كه مجموعه اي از وسايل ورزشي، تفريحي و بدنسازي است، طي مراسمي به مدارس علميه شهر واگذار كرد.معاون فرهنگي اجتماعي شهردار مشهد بدين مناسبت گفت: اهم فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي شهرداري بر محور دين استوار است و تلاش ما آن است كه اين فعاليت ها را با مركز علمي، فرهنگي و ديني مرتبط ساخته و جوانان را جذب مساجد كنيم.با اهدا اين امكانات شامل ميز پينگ پنگ، فوتبال دستي، دمبل، كيسه بكس، تور و توپ، دستگاههاي مكانيكي دو و پرورش اندام، اين مدارس علميه داراي سالن ورزشي شدند.

نگاه
015639.jpg
مهدي كاظمي
برف و باران در اكثر استان ها

3 تصفيه خانه براي حفاظت از كارون
اهواز خبرنگار همشهري: به منظور حفاظت از منابع آب به ويژه رودخانه كارون و رعايت شاخص هاي زيست محيطي و دفع بهداشتي فاضلاب، عمليات اجرايي احداث سه تصفيه خانه فاضلاب در خوزستان در حال انجام است.مديرعامل شركت آب و فاضلاب خوزستان ديروز گفت: اين تصفيه خانه ها در شهرهاي دزفول، شوشتر و رامهرمز و به ترتيب در مساحتي بالغ بر 53 هكتار، 10 هكتار و 13 هكتار در حال اجراست كه تصفيه خانه دزفول قادر به تصفيه 76 هزار مترمكعب فاضلاب خانگي در شبانه روز است.
محسن پويا افزود: در سال جاري اعتباري بالغ بر 27 ميليارد ريال براي ساخت اين تصفيه خانه ها جذب و هزينه شده و براي تكميل آنها اعتباري بالغ بر 150 ميليارد ريال مورد نياز است كه در صورت تأمين، امكان بهره برداري از آنها در سال آينده فراهم مي شود.
وي با بيان اين كه هم اكنون مقدمات اوليه احداث شش تصفيه خانه فاضلاب توسط شركت آب و فاضلاب خوزستان فراهم شده است تصريح كرد: براي شروع عمليات اجرايي و تكميل آنها اعتباري بالغ بر 500 ميليارد ريال مورد نياز است. اين تصفيه خانه ها در شهرهاي بستان، ماهشهر، بندر امام، خرمشهر و شادگان احداث خواهد شد.

برف سنگين
مشهد را غافلگيركرد
گروه شهري- روز گذشته در حالي  كه بارش برف سنگين شهروندان مشهدي را غافلگير كرده و رفت و آمد در اين شهر را با مشكل مواجه كرده بود، شهردار اين شهر از عمل نكردن برخي ارگان ها به وظايف خود گلايه كرد.
بارش برف كه از يكشنبه شب آغاز و تا ديروز ادامه داشت موجب اخلال در رفت و آمد مردم شهر و روستاهاي شمالي استان خراسان رضوي شد. به  دليل بارش برف 3 پرواز مشهد به تهران روز گذشته لغو شده و بسياري از شهروندان مشهدي دير به محل كار خود رسيدند.
از سوي ديگر رئيس پليس راهبر خراسان رضوي از وقوع يك هزار و 195 حادثه در سطح خيابان هاي مشهد در يكشنبه شب و صبح دوشنبه خبر داد و علت بيشتر اين تصادفات را سرخوردن خودرو در سطح خيابان ها ذكر كرد.
سرهنگ محمدرضا شاهرضايي اضافه كرد: در اثر بارش شديد برف مردم غافلگير شده و باتوجه به لغزندگي سطح معابر و بي توجهي به قانون دچار حادثه شدند.
سرهنگ شاهرضايي درحالي از شهرداري مشهد درخواست كرد به طور جدي تر براي برف روبي از خيابان ها وارد عمل شوند كه شهرداري مشهد اعلام كرده بود با پاشيدن شن مانع از لغزندگي خيابان ها شده است.
شهردار مشهد در پاسخ به انتقادات در خصوص وضعيت روز گذشته مشهد گفت: توان ما در همين حد است.
به گزارش ايسنا، هاشم بني هاشمي گفت: كارهايي كه انجام داديم در حد توانمان است ولي متأسفانه ساير ارگان هاي مرتبط با اين موضوع به وظايف خود عمل نكرده اند.بني هاشمي در خصوص وضعيت حمل ونقل عمومي صبح روز گذشته مشهد گفت: سازمان اتوبوسراني و اتوبوس هاي اين سازمان به صورت ويژه وارد عمل شده ولي قبول دارم كه در خصوص وضعيت تاكسي ها ضعف هايي وجود داشت.وي ادامه داد: تاكسي رانان تقريباً يك بخش خصوصي محسوب مي شوند و در مواقعي كه نياز به آنها وجود دارد، معمولاً وارد عمل نمي شوند، به همين دليل بايد در اين خصوص فكري اساسي كرد.

همشهري
رسانه برتر محيط زيست
گروه شهري- تنديس رسانه زيست محيطي برتر در جشنواره توسعه سبز ششمين همايش ملي دوسالانه محيط زيست كشور به روزنامه همشهري اعطا شد.
هيأت داوران اين جشنواره توجه جدي و مستمر به موضوع توسعه پايدار، فرهنگ سازي براي حفظ محيط زيست، انعكاس گسترده و دقيق اخبار حوزه محيط زيست و چاپ يادداشت ها و مقالات متعدد در اين زمينه را دليل انتخاب روزنامه همشهري براي كسب جايزه اول اين جشنواره اعلام كرد.
براساس اين گزارش همچنين منطقه 22 شهرداري تهران به عنوان منطقه پيشتاز در مفهوم توسعه پايدار، شركت بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران به خاطر فعاليت فراگير براي حل يكي از معضلات زيست محيطي تهران، شركت ملي نفتكش، گروه خودروسازي بهمن، شركت نفت سپاهان، توسعه نيشكر، كشت و صنعت امام خميني و كشت و صنعت ميرزاكوچك خان، شركت چوب و كاغذ مازندران، شركت قند نقش جهان، شركت اسفراين و چيني مقصود ديگر مؤسساتي بودند كه به خاطر تلاش براي حفظ محيط زيست طي دو سال گذشته، مورد تقدير قرار گرفتند.جشنواره توسعه سبز و ششمين همايش ملي دوسالانه محيط زيست كشور امسال با همكاري انجمن متخصصان محيط زيست ايران و ستاد محيط زيست شهرداري تهران برگزار شد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |