سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
كميسيون تلفيق بودجه تصويب كرد
احداث نيروگاه  هسته اي؛۱۲۰۰ ميليارد تومان
015648.jpg
گروه اقتصادي- كميسيون تلفيق بودجه مجلس پيشنهاد دولت را در لايحه بودجه 86 براي اختصاص 1200 ميليارد تومان به منظور مطالعه و احداث نيروگاه هاي هسته اي تصويب كرد.
محمد مهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق بودجه ديروز در تشريح مصوبات اين كميسيون با بيان خبر فوق افزود: كميسيون تلفيق مقرر كرد 10 درصد از مبلغ فوق براي تربيت نيروي متخصص و آموزش علوم هسته اي از طريق عقد قرارداد با دانشگاه هاي كشور اختصاص يابد. كميسيون تلفيق همچنين مقرر كرد براي تسريع در اجراي سياست هاي كلي اصل 44 و ماده 25 قانون برنامه چهارم توسعه دولت مجاز باشد 300 ميليون دلار معادل 267 ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي سهم بخش خصوصي به متقاضيان بخش غيردولتي كه متقاضي خريد يا احداث نيروگاه هستند، اختصاص دهد. به گفته مخبر كميسيون تلفيق، اين كميسيون مقرر كرد 200 ميليون دلار معادل 1870 ميليارد ريال از حساب ذخيره ارزي به متقاضيان بخش غيردولتي براي افزايش راندمان مصرف سوخت در نيروگاه ها و كاهش تلفات شبكه  هاي انتقال به صورت بيع متقابل اختصاص يابد؛ بازپرداخت اين مبلغ از محل صرفه جويي در برق و سوخت نيروگاه ها خواهد بود. بر اساس مصوبه ديگر، دستگاه هاي اجرايي مكلف شدند يك تا 4 درصد اعتبارات هزينه اي خود را به امور پژوهش كه 10 هزار ميليارد ريال پيش بيني مي شود، اختصاص دهند.
۴ هزار ميليارد تومان بازپرداخت بدهي دولت
مفتح در ادامه گفت وگوي خود
با خبرنگاران گفت: در لايحه بودجه
4 هزار ميليارد تومان از محل فروش سهام شركت هاي دولتي براي بازپرداخت بدهي دولت به صندوق هاي بازنشستگي و پرداخت تعهدات ارزي سررسيد شده در نظر گرفته شده بود كه كميسيون تلفيق، سازمان هاي بازنشستگي و نهادها و آستان قدس رضوي را به اين بند اضافه كرد.
پالايشگاه ها؛۴ هزار ميليارد تومان
مفتح گفت: كميسيون تلفيق همچنين پيشنهاد دولت را كه شركت ملي نفت و پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي را مجاز كرده است براي افزايش توليد گاز و بنزين و نفت گاز 4 هزار ميليارد تومان به صورت بيع متقابل تامين منابع مالي كند تا صرف بهينه سازي پالايشگاه اصفهان، توسعه پالايشگاه تبريز و احداث پالايشگاه نفت خام سنگين با اولويت بخش غيردولتي و توسعه ميادين پارس شمالي، گلشن و فردوس كند، به طور كامل به تصويب رساند.

در برخي جايگاه هاي تهران آغاز شد
عرضه آزمايشي بنزين
با كارت هوشمند
015645.jpg
گروه اقتصادي- توزيع سوخت با كارت هوشمند با هدف رفع مشكلات اجرايي در برخي جايگاه هاي تهران آغاز شد.
اين اقدام به دليل ضرورت ايجاد فرهنگ استفاده از كارت هوشمند براي متصديان جايگاه هاي سوخت و دارندگان كارت انجام مي شود و استفاده از كارت هوشمند هيچ محدوديتي براي ديگر مراجعه كنندگان به جايگاه هاي سوخت ايجاد نمي كند. براساس اطلاعيه منتشر شده از سوي شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، اين اقدام در برخي از جايگاه ها از جمله جايگاه شماره 24 خيابان شهيد بهشتي، جايگاه شماره 15 در خيابان وليعصر بالاتر از خيابان زرتشت و جايگاه شماره 26 خيابان دولت انجام مي شود.
اين شركت از دارندگان كارت هوشمند درخواست كرد در صورت تمايل با مراجعه به اين جايگاه ها نسبت به خريد سوخت با استفاده از اين كارت اقدام كنند.اين شركت از ديگر دارندگان خودرو كه به تدريج كارت خود را دريافت مي كنند نيز خواست با استفاده از كارت خود اقدام به تهيه سوخت كنند.
استفاده از كارت سوخت از اين پس به صورت تدريجي در مراكز عرضه سوخت كه به تجهيزات لازم مجهز مي شوند و آمادگي لازم را دارند در سراسر كشور رايج مي شود. به گفته مسئولان مربوطه اين روند تا سال آينده و رفع مشكلات احتمالي و غيرقابل پيش بيني در مسير اجراي طرح ادامه مي يابد. زمان اجراي سراسري و اجباري كارت سوخت به طور دقيق مشخص نشده است ولي براساس پيش بيني هاي انجام شده روند عملياتي شدن اين طرح و رفع مشكلات احتمالي آن تا اواخر خرداد ماه سال آينده زمان نياز دارد.

گفت وگوي امروز
ارزاني در ارتباطات سيار
مرهون حضور بخش خصوصي است
گروه اقتصادي- سازمان تنظيم مقررات راديويي از جمله سازمان هاي جديدي است كه با توجه به تغيير ساختار ارتباطاتي كشور و خصوصي شدن شركت مخابرات با توجه به سياست هاي اصل 44 ايجاد شده است. با محمود خسروي رئيس سازمان تنظيم مقررات گفتگو كرده ايم.
***
سازمان تنظيم مقررات راديويي چگونه شكل گرفت؟
در قانون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و بر اساس تحولات جديد در بخش ارتباطات جهان تشكيل سازمان و كميسيون تنظيم مقررات پيش بيني شده بود. به اين ترتيب اين دو بخش كه يكي كميسيون تنظيم مقررات است و تصويب و بررسي مقررات امور كارشناسي را برعهده دارد و يكي سازمان تنظيم مقررات است كه كار اجراي مقررات و مصوبات و نظارت و پيگيري اجراي آن را به عنوان بازوي اجرايي كميسيون تنظيم مقررات بر عهده دارد تشكيل شد.
با توجه به تحولات پيش بيني شده در بخش مخابرات براساس اصل 44 و خصوصي سازي گسترده در كشور آينده سازمان به چه شكل ادامه خواهد يافت؟
سازمان تنظيم مقررات از جمله بخش هايي است كه مثل شبكه زير ساخت در اختيار دولت باقي مي ماند تا در اين بخش مديريت و نظارت كند. در اساس نامه اي كه براي سازمان تهيه شده و بسيار خوب تنظيم شده است كار ادامه مي يابد. البته به دليل تحولات سريع در اين بخش و تغييراتي كه در وزارت ارتباطات رخ داده اين اساس نامه همواره در حال بازنگري و به روزرساني است. مفاد و قوانيني كه تصويب مي شود مثل سياست هاي ابلاغ شده اصل 44 قانون اساسي بازنگري را ضروري مي كند.
اين وظايف سنگين در واقع به يك تشكيلات قوي و كارآمد نياز دارد. در اين زمينه چه تمهيداتي پيش بيني شده است؟
يك مشكل ما تشكيلات سازماني بود كه در حال حل شدن است و در حال حاضر وظايف به ما محول شده است ولي هنوز تشكيلات و نيروي لازم را در اختيار نداريم. اين مساله البته با تعاملي كه ميان وزارت و سازمان مديريت است در حال حل شدن است. با سازمان مديريت به توافق هاي لازم رسيديم.از سال قبل كه اساس نامه تصويب شده كار را آغاز كرديم و براساس سازمان و تشكيلات اداره كل ارتباطات راديويي كار را ادامه داده ايم و در حقيقت بيشترين نيروها به صورت قراردادي و مامور به خدمت از ديگر ادارات وزارت هستند.ساختار جديد بايد ايجاد شود ولي با توجه به روشي كه در پيش گرفته ايم امور را به خارج از سازمان و بخش خصوصي واگذار خواهيم كرد.
سازمان تنظيم مقررات براي سا ما ند هي شبكه ارتباطات سيار هنوز در سطح قابل قبولي ظاهر نشده و كنترل اين بخش بويژه نظارت بر شبكه دولتي را در دست نگرفته است؟
حضور بخش خصوصي در بخش ارتباطات سيار بسيار روند خوب و مناسبي داشته است و علاوه بر اشتغال فراواني كه ايجاد كرده خدمات مناسب و ارزاني براي مردم و متقاضيان فراهم كرده است. اين امر روند خوبي دارد ولي براي رسيدن به شرايط مطلوب نياز به وقت هست. ما در شرايط گذار هستيم و مراحل تحت پوشش قرار گرفتن شبكه دولتي و رعايت مقررات بر اساس پروانه هنوز عملي نشده و اميد و اريم كه از سال آينده و همزمان با خصوصي شدن اين شركت عملي گردد.

هيأت وزيران براي بازنشستگان وشاغلان تصويب كرد
۹۰۰ ميليارد ريال براي تهيه سبد كالاي مصرفي
گروه اقتصادي- هيأت وزيران اعتباري معادل 900 ميليارد ريال بابت تهيه سبد كالاي مصرفي كارمندان شاغل و بازنشسته دستگاه هاي دولتي و نيروهاي مسلح اختصاص داد.هيأت وزيران طي مصوبه اي كليه وزارتخانه ها، مؤسسات و شركت هاي دولتي و نيروهاي مسلح را موظف كرد نسبت به تهيه سبد كالاي مصرفي از طريق وزارت بازرگاني به ارزش سرانه حداكثر 318 هزار و 600 ريال براي توزيع بين كارمندان شاغل و بازنشسته خود كه حقوق و مزاياي مستمر و يا مستمري ماهانه كمتر از چهار ميليون ريال دريافت مي دارند، اقدام كنند.

معرفي۴ شركت موفق كشور در تعالي سازماني
گروه اقتصادي- چهارمين همايش جايزه ملي بهره وري و تعالي سازماني با حضور جمعي از نمايندگان مجلس، مديران ارشد سازمان ها و شركت هاي برتر منتخب و نيز مهمانان داخلي و خارجي ديروز در مركز همايش هاي بين المللي صداوسيما آغاز به كار كرد.
در اين همايش شركت هاي طراحي مهندسي و تامين قطعات ايران خودرو (ساپكو)، ايران خودرو، فولاد مباركه، در سطح شركت هاي بزرگ و شركت توليدي صنعتي فراسان در سطح شركت هاي كوچك و متوسط موفق به دريافت تنديس بلورين تعالي سازماني شدند.

هدف گذاري صادرات يك ميليارد دلار كالا
به آمريكاي لاتين
گروه اقتصادي - همايش بررسي فرصت هاي تجاري و سرمايه گذاري ايران و آمريكاي لاتين با حضور 5 كشور ونزوئلا، مكزيك، برزيل، اروگوئه و كوبا و وزير بازرگاني، معاونين اقتصادي وزارت امور خارجه و وزارت صنايع و معادن و نمايندگان بخش خصوصي كشورمان برپا شد.
وزير بازرگاني در حاشيه اين همايش، حجم كنوني صادرات ايران به كشورهاي آمريكاي لاتين را بسيار ناچيز و در حدود 200 ميليون دلار دانست و گفت: براي صادرات كالا به 30 كشور منطقه آمريكاي لاتين برنامه ريزي كرده و در نظر داريم حجم صادرات كالا به اين كشورها تا پايان برنامه چهارم توسعه را بدون احتساب صادرات خدمات فني مهندسي به بيش از يك ميليارد دلار افزايش دهيم.
در اين همايش همچنين معاون اقتصادي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: امروز پيمانكاران ايراني در ونزوئلا، مكزيك و بوليوي فعاليت خود را آغاز نموده و از احترام بالايي برخوردار هستند. دولت ونزوئلا براي حضور شركت پتروپارس در اين كشور امتيازاتي را در نظر گرفته كه اين امتيازات را حتي به شركت هاي آمريكايي نداده است. عليرضا شيخ عطار، افزود: در بوليوي نيز يك شركت ايراني توليد ماشين آلات مواد لبني را آغاز كرده است.
همچنين رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با اشاره به نبود شناخت سرمايه گذاران كشورهاي آمريكاي لاتين و ايران از توانمندي هاي اقتصادي يكديگر، گفت: براي حضور تجار و سرمايه گذاري بخش خصوصي ايران در كشورهاي اين منطقه افزايش تبادل اطلاعات از نزديك و حتي اقامت تجار و بازرگانان در اين كشورها ضروري است. علينقي خاموشي، افزود: براي تسهيل در اين روابط شكل گيري شركت مشترك سرمايه گذاري الزامي  است.

بانك مركزي:
نقدينگي در سطح 40 درصد مهار مي شود
گروه اقتصادي - بانك مركزي اعلام كرد: انتشار اوراق مشاركت و تلاش هاي به عمل آمده توسط دولت، مجلس و بانك مركزي، اقدامات مناسبي در جهت مقابله با رشد نقدينگي و آثار تورمي ناشي از آن بوده است. آخرين اطلاعات موجود نشان مي دهد كه رشد نقدينگي در پايان دي ماه نسبت به اسفند ماه سال 1384 معادل 27 درصد و نسبت به دي ماه سال گذشته معادل 38 درصد بوده است. اين درحالي است كه متوسط شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در 12ماهه منتهي به دي ماه سال جاري 5/12 درصد افزايش يافته است.
بانك مركزي درجهت سياست هاي پولي انقباضي به منظور كنترل نقدينگي و در راستاي مهار تورم، در سال جاري،  مبادرت به انتشار اوراق مشاركت و ساير اقدامات احتياطي نموده است. در اين رابطه در سال جاري مجلس محترم شوراي اسلامي در مرحله اول مجوز انتشار 20 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت را به بانك مركزي اعطا و در بهمن ماه نيز مجور انتشار 10 هزار ميليارد ريال اوراق مشاركت جديد را به بانك مركزي اعطا نمود.
در مجموع با اقدامات و تلاش هاي صورت گرفته انتظار مي رود نرخ رشد نقدينگي در سال 1385 در حد 40 درصد مهار گردد. بديهي است بدون اين تلاش ها و اقدامات نرخ رشد نقدينگي در سطحي به مراتب بالاتر قرار مي گرفت، لذا ملاحظه مي شود انتشار اوراق مشاركت بانك مركزي و تلاش هاي به عمل آمده توسط دولت، مجلس و بانك مركزي، اقدامات مناسبي در جهت مقابله با رشد نقدينگي و آثار تورمي ناشي از آن بوده است.

واگذاري بيش از 30 اسكله ماهيگيري به بخش خصوصي
گروه اقتصادي: بيش از 30 اسكله ماهيگيري و صيادي سازمان شيلات ايران به دنبال اجراي اصل 44 قانون اساسي به بخش خصوصي واگذار مي شود.
مديرعامل سازمان شيلات ايران در حاشيه اولين همايش ماهيان تن كه در چابهار برگزار شده بود، با بيان اين مطلب به همشهري گفت: تاكنون بخش اندكي از اين اسكله ها واگذار شده اند و مابقي واگذاري ها براساس قانون و تا چند سال آينده انجام خواهد گرفت.
دكتر شعبانعلي نظامي افزود: پيش از ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري نيز كار واگذاري كل كشتي هاي اين سازمان به مردم آغاز شده بود كه هم اكنون به پايان رسيده است. وي در عين حال تأكيد كرد: ايران از ميان 45 كشور بهره بردار تن ماهيان در غرب اقيانوس هند رتبه نخست و در كل اقيانوس هند پس از اندونزي رتبه دوم را دارد.
معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اين كه در ماه آينده بزرگترين كشتي صيادي با قدرت صيد 15 هزار تن در سال به ناوگان صيد كشور اضافه خواهد شد، اظهار كرد: به اين ترتيب سالانه 15 ميليون كيلوگرم صيد خواهيم داشت و سهم ايران در كميسيون تن ماهيان اقيانوس هند به 280 تا 300 هزار تن خواهد رسيد.وي گفت: نيل به رقم 300 هزار تن تا 4 سال آينده محقق خواهد شد.

افزايش قيمت نفت و طلا در بازارهاي جهاني
گروه اقتصادي- در آغاز معاملات هفته، در پي ادامه كاهش قيمت دلار و شدت گرفتن سرما و تداوم مسأله هسته اي ايران قيمت نفت افزايش يافت. ديروز هر بشكه نفت بيش از 61 دلار دادوستد شد كه در سال جاري ميلادي بي سابقه است. ديروز هر  بشكه نفت خام سبك آمريكا 59/61 دلار و هر  بشكه نفت برنت درياي شمال نيز 51/61 دلار معامله شد. قيمت نفت از روز جمعه روند رو به افزايشي را تجربه كرده  است.به گزارش خبرگزاري فرانسه ديروز همچنين قيمت طلا به دليل ادامه كاهش ارزش دلار افزايش يافت و هر  اونس طلا به 700 دلار نزديك شد. انتشار برخي گزارش هاي مقدماتي از رشد اقتصادي سه ماه آخر سال گذشته ميلادي آمريكا و كاهش آن به 3/2 درصدبه كاهش ارزش دلار و افزايش قيمت طلا كمك كرده است.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |