سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۱۷ - Feb 27, 2007
گزينه  جديد براي جست و جوي حيات در كرات ديگر
اروپا را دريابيد
تصاوير فضاپيماي گاليله مواد رنگي را بر سطح اقيانوس نشان داده  است
015573.jpg
گروه دانش- دانشمندان اميدوارند ناسا در برنامه هاي بعدي خود كاوشگري را راهي اروپا (قمر مشتري) كند، زيرا اين قمر يكي از بهترين گزينه ها براي جست وجوي حيات در منظومه شمسي است. يو، اروپا، گانيمد و كاليستو چهار قمر مشتري اند كه گاليله آنها را كشف كرد و شباهت زيادي به ماه دارند. در مورد اين قمرها هنوز ناشناخته هايي وجود دارد؛ مانند كوه ها و گدازه هاي آتشفشاني.  قمر يو يا ميدان مغناطيسي كه در هسته آهني گانيمد وجود دارد و دانشمندان اميدوارند از طريق شناخت آن، به راز ميدان مغناطيسي منظومه  شمسي پي ببرند. اما در اين بين اروپا بهترين شانس ما براي شناخت منشأ حيات است؛ زيرا اين قمر علاوه بر آب مايع، داراي منابع انرژي زيادي است كه مي تواند كربن و ديگر عناصري را كه محصول  فعاليت  موجودات  زنده  هستند، به وجود آورد.پرفسور رونالد گريلي و ديگر محققان دانشگاه آريزونا مي گويند كه ناسا در ماموريت بعدي خود به سيارات خارجي منظومه شمسي بايد كاوشگري را به سوي قمر معروف مشتري اروپا بفرستد. تمام شرايط براي وجود و شكل گيري حيات در اروپا وجود دارد از جمله منبع انرژي ، ارگانيسم هاي شيميايي و از همه مهمتر آب مايع .
هنگامي كه فضاپيماي گاليله ناسا از كنار اين قمر عبور كرد ، معلوم شد كه سطح اين قمر با لايه نازكي از يخ پوشيده شده  است. هم اكنون دانشمندان فكر مي كنند كه در زير اين لايه نازك يخي اقيانوسي از آب مايع وجود داشته باشد و وجود اين آب مايع احتمال وجود حيات در اين سياره را افزايش مي دهد.
اروپا به دور مشتري در گردش است و نيروي گرانش مشتري باعث ايجاد جزر و مد در اين قمر مي شود. اقيانوسي كه در زير لايه يخي قرار دارد هر روز بالا و پايين مي رود و اگر فضاپيمايي به ارتفاع سنج دقيق مجهز باشد مي تواند اين تغييرات را اندازه گيري كند. اين كار به دانشمندان امكان مي دهد تا قطر لايه يخي سطح اين قمر را اندازه بگيرند و متناسب با آن كاوشگري بسازند تا بتواند با سوراخ كردن اين لايه ، در آب هاي سرد اين قمر به جست و جوي حيات بپردازد.
پروفسور ويليام مك كينون از دانشگاه واشنگتن مي گويد: چون آنتن اصلي فضاپيماي گاليله گشوده نشد، ما قادر به گرفتن تصاوير زيادي از آب فشان هاي فعال نبوديم. سطح اين قمر جوان است و ناحيه هايي دارد كه همه علاقه مند به دانستن تركيب آن هستند. تمامي شواهد نشان مي دهند كه در فاصله ?? تا ?? كيلومتري زير سطح بدون هواي اروپا يك اقيانوس وجود دارد. از ديد يك شخص عادي اين فاصله زياد است ولي از نظر زمين شناسي فاصله اي به شمار نمي آيد.
دانشمندان مي گويند به دليل وجود مواد رنگي بر روي سطح كه در تصاوير فضاپيماي گاليله نشان داده شده اند؛ اقيانوس اروپا نياز به بررسي دارد. تصاوير با كيفيت بالا و همچنين رادارهاي نفوذ كننده در يخ، مانند آن هايي كه در نقشه برداري ها از مريخ به كار برده مي شوند، به شناسايي اين اقيانوس و همچنين مواد سطح كه حاصل فعاليت موجودات زنده است، كمك مي كنند. طراحي ماموريتي به اروپا قابل انجام است و حدوداً به ?? سال زمان نياز دارد كه ? سال آن صرف ساختن ماهواره مي شود و هزينه آن حدود ? ميليارد دلار برآورد شده است.

ساخت نمايشگري
با قابليت پخش دو طرفه
015570.jpg
گروه دانش- يك نمايشگر ال سي دي ابداع شده كه مي تواند همزمان 2 تصوير مختلف در 2 طرف خود نمايش دهد. در اين ال سي دي كه قابل نصب بر روي تلفن هاي همراه است، مي توان 2پنل نمايش را به جاي يك پنل جايگزين كرد، حتي اگر ضخامت تلفن هاي همراه توليد شده يك ميليمتر باشد.
اين نمايشگر 2/2 اينچي و با كيفيت تصوير 240*۳۲۰ پيكسل است.

آنتي ويروس جديد براي جلوگيري
از ورود اس ام اس هاي ناخواسته
گروه دانش- كاسپرسكي براي تلفن هاي همراه  هوشمند آنتي ويروسي عرضه كرده كه علاوه بر حفاظت سيستم عامل هاي ويندوز موبايل و سيمبين در برابر ويروس ها، دارندگان تلفن همراه را از هرزنامه هايي كه در قالب پيام كوتاه ارسال مي شوند نيز خلاص مي كند.
البته قسمت آنتي اسپم اين نرم افزار بسيار ساده كار مي كند و به جاي اسكن محتويات ارسالي كه روش معمول آنتي اسپم است، تنها شماره تلفني را كه SMS از طريق آن ارسال شده، بررسي مي كند و با بررسي ليست سياهي كه توسط دارنده  تلفن همراه تهيه شده در صورت وجود شماره  پيغام ارسالي در ليست سياه آن را مسدود مي كند. اگر هم شماره اي كه بررسي مي كند در هيچ يك از ليست سياه و يا معمولي تلفن همراه نباشد، از دارنده  آن در مورد مسدود كردن يا اضافه كردن شماره به ليست ها سؤال مي كند.
گفتني است نرم افزارهاي مخربي كه تلفن هاي هوشمند را هدف قرار مي دهند، مي توانند SMS و MMSهاي انبوه ارسال كرده، اطلاعات ذخيره شده در تلفن را پاك و يا به سرقت ببرند، تمام يا برخي از كاركردهاي تلفن را از كار بيندازند، فايل هاي آلوده را از طريق ايميل،  wi-fi و يا بلوتوث به ديگران ارسال كنند و يا به هنگام اتصال تلفن به رايانه، كدهاي مخرب را به رايانه انتقال دهند. داده هاي اين آنتي ويروس  مي تواند از طريق WAP و يا HTTP به روز شود.كارشناسان امنيتي مي گويند با ظهور فناوري GSM در اروپا و CDMA در آمريكا و آسيا، سيستم هاي پيشرفته اي به كار گرفته شد كه ابتدا گمان مي رفت براي ارتقاي امنيت مكالمات تلفني بسيار سودمند و مفيد واقع شود، اما با اين وجود، امنيت اين سيستم هاي مبتني بر رمزگذاري نيز مورد حمله و نفوذ خرابكاران قرار گرفته است.
بنا بر گزارش اخير گروه امنيتي پاندا، گذشته از مخدوش شدن امنيت مكالمات تلفني، تلفن هاي همراه رفته رفته در معرض هجوم ويروس ها و كدهاي مخرب رايانه اي نيز قرار خواهند گرفت كه اكثر آنها قابليت سرقت اطلاعات حساس و بسيار حياتي را از روي تلفن همراه دارند.
به تازگي پاندا نسخه بتاي نرم افزار MobileSecurity، ابزار قدرتمند امنيتي، ويژه تلفن هاي همراه با سيستم عامل سيمبين سري 60 را منتشر كرده است.
اين برنامه قادر به حفاظت از تلفن هاي همراه در حين فعاليت آنها بوده و از نفوذ كدهاي مخرب در حافظه داخلي، كارت هاي حافظه و ساير بخش ها و قسمت هاي آنها، جلوگيري مي كند.

فرهنگ وآموزش
مقررات جديد اعطاي بورس تحصيلي در دانشگاه آزاد
ايسنا : مقررات جديد اعطاي بورس تحصيلي دانشگاه آزاد ابلاغ شد.
سيد جعفر حسينچي ، معاون آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: اولويت جذب با دارندگان مدرك دكتراي تخصصي است و به واحدهاي دانشگاهي نيز توصيه شد، چنانچه هر يك از اعضاي هيأت علمي در مقطع بالاتر پذيرفته شدند، سريع تر نسبت به انجام امور لازم در رابطه با بورسيه آنان اقدام كنند.
تازه  ترين مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي
گروه اجتماعي- تازه  ترين مصوبات شوراي گسترش آموزش عالي از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اعلام شد.
شوراي گسترش آموزش عالي ايجاد دوره دكتراي فيزيولوژي گياهي در دانشگاه تربيت مدرس را به صورت قطعي و دوره  هاي دكتراي مديريت گرايش مديريت مالي دانشگاه امام صادق ،شيمي گرايش شيمي تجزيه دانشگاه صنعتي خواجه نصير الدين طوسي، شيمي گرايش شيمي فيزيك دانشگاه اراك ،  حقوق خصوصي دانشگاه مازندران با همكاري دانشگاه تهران و برق ـ الكترونيك دانشگاه شهيد بهشتي را به صورت يك بار پذيرش دانشجو به تصويب  رساند.
در مقطع كارشناسي ارشد رشته هاي مهندسي كشاورزي و مهندسي عمران دانشگاه اروميه، رياضي محض دانشگاه شاهد، مهندسي نفت دانشگاه صنعتي سهند ، حقوق مالكيت فكري دانشگاه قم،  ترويج و آموزش كشاورزي دانشگاه رازي، مهندسي عمران دانشگاه سيستان و بلوچستان، شيمي آلي دانشگاه محقق اردبيلي، مهندسي برق ـ قدرت دانشگاه شهركرد و مهندسي منابع طبيعي و مهندسي برق (ويژه فرهنگيان) دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي به صورت يك بار پذيرش دانشجو به تصويب شورا رسيد.
سرگرداني داوطلبان دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور
015576.jpg
گروه اجتماعي- براي دومين بار ثبت نام اينترنتي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مقطع كارشناسي به تعويق افتاد كه اين امر موجب سرگرداني داوطلبان شركت در دوره هاي فراگير اين دانشگاه شده است .
بر اساس اين گزارش ثبت نام پستي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور از 12 اسفند و همزمان با ثبت نام اينترنتي آغاز خواهد شد.
قراربود ثبت نام اينترنتي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور در مقطع كارشناسي 5 اسفند آغاز شود كه بنابر اعلام مسئولان اين دانشگاه ،اين زمان به دوشنبه 7 اسفند موكول شد. اما بار ديگر زمان ثبت نام به شنبه 12 اسفند تغيير پيدا كرده است.
برگزاري همايش نقشه جامع علمي كشور
گروه اجتماعي- همايش نقشه جامع علمي كشور با حضور جمعي از رؤسا و معاونان دانشگاه ها و سازمان ها و نهادهاي علمي كشور ديروز در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شد.آريا الستي رئيس مركز تحقيقات سياست علمي در اين همايش گفت: تدوين سند ملي توسعه آموزش عالي و سند ملي توسعه پژوهش و فناوري بر مبناي طرح مطالعاتي توسعه علمي و توسعه فناوري از مهمترين مفاد سند توسعه علمي كشور است كه اخيراً پيش نويس آن در مركز سياست هاي علمي كشور آماده شده است.
تأسيس دانشگاه در همه شهرهاي آذربايجان شرقي
تبريز- خبرنگار همشهري: در همه شهرهاي آذربايجان شرقي دانشگاه تأسيس مي شود و با توجه به نياز هر منطقه، در مقطع كارشناسي دانشجو جذب مي شود.
سرور الدين رئيس دانشگاه تبريز با اعلام اين خبر گفت: سياست كلان دانشگاه تبريز افزايش ظرفيت آموزش عالي و تربيت نيروهاي متخصص در زمينه هاي گوناگون علمي در سراسر استان است.
واكنش علما و مراجع نسبت به طرح سئوالات موهن
عذرخواهي كافي نيست
گروه اجتماعي- نامه عذرخواهي وزير آموزش و پرورش ، توسط حجت الاسلام علي ذوعلم ، مشاور وزير تقديم علما ومراجع تقليد شد.
آيت الله العظمي نوري همداني در اين باره گفت: عزل شخص مسئول يا عذرخواهي كافي نيست بلكه بايد كار با جديت دنبال شده و با عوامل آن برخورد شود.
وي در ادامه با تاكيد بر اطاعت از قانون و رهبري گفت: بايد افراد جاهل و مغرض شناسايي و طبق قانون با آنها برخورد شود.
كاري شيطاني و مغرضانه
به گزارش ايسناآيت الله العظمي مكارم شيرازي نيز با موهن توصيف كردن طرح سئوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگيان گفت: اين سئوالات نه فقط در مورد پيامبر ص حتي در مورد شخص عادي هم توهين است.
وي افزود: اين كار مغرضانه است و بايد اين مسئله پيگيري شود .
مكارم شيرازي با تاكيد بر دقت در انتخاب طراحان سئوال، مخالفت خود را درباره ي انتشار اين مساله در رسانه ها عنوان كرد و گفت: اين مسئله سبب مي شود دشمنان ايران و شيعه از اين حركت سوءاستفاده كنند.
برخورد قضايي با عوامل
در همين حال آيت الله جوادي آملي نيز خواستار برخورد قضايي با عوامل و طراحان اين سئوالات شد.
و ي گفت: اگر ثابت شود اين مسئله عوامانه و از روي جهالت بوده، همه بخشيده و آن را تحمل مي كنند.
نفوذ جرياني خطرناك در نظام آموزشي
همچنين رئيس پژوهشكده امام خميني و انقلاب اسلامي با ابراز تاسف از آنچه در طرح سئوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگيان در هتك حرمت نبي مكرم اسلام اتفاق افتاد ، اظهار داشت : اين حادثه نشان از نفوذ جرياني خطرناك در بخشي از نظام آموزشي ما دارد.
حجت الاسلام والمسلمين مجيد انصاري افزود: عذرخواهي تنها كافي نيست. اقدامات عملي جدي بايد صورت بگيرد همچنين ساير مسئولان ذي ربط نبايد به سادگي از كنار اين مسئله بگذرند و آن را يك حادثه ناخواسته تلقي كنند و به فراموشي بسپارند.
اين عضو مجمع روحانيون مبارز در ادامه با بيان اينكه در اين مسئله نشانه  نفوذ جرياني آشكار شده است، تصريح كرد: بعد از وقوع اين اتفاق نگراني به وجود مي آيد كه از كجا مي توان اطمينان حاصل كرد اين جريان فكري و خطرناك در ساير بخش ها حضور و نفوذ نداشته باشد و كار خود را زيركانه انجام ندهند.
انصاري همچنين خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد فراتر از يك حادثه  مقطعي موردي و تاسف بار بايد به اين قضيه نگاه كرد.
معرفي افراد دخيل به مراجع قضايي
در همين حال مشاور وزير آموزش  و پرورش از ارجاع پرونده افراد دخيل در طرح سئوالات موهن به ساحت مقدس پيامبرص به مراجع قضايي خبر داد.
علي ذوعلم، با تلخ توصيف كردن طرح سؤالات موهن در آزمون فرهنگيان يكي از شهرستانهاي استان تهران و گفت: اين، اهانتي غيرقابل قبول و زشت به ساحت پيامبر اعظم ص است.
وي با اشاره به عذرخواهي وزير آموزش و پرورش افزود: افرادي كه در طرح اين سئوالات دخيل بودند بر كنار شدند.
محافل فرهنگي تعداد افراد مرتبط با طرح سؤالات موهن را 3 نفر ذكر مي كنند اما تأكيد دارند در اين موضوع نبايد ضعيف كشي كرد و مجازات محدود به عوامل اجرايي شود، بلكه مسئولان بالادستي بايد مؤاخذه، تنبيه و عزل شوند. برخي از نمايندگان مجلس و مسئولان نيز استعفاي وزير آموزش و پرورش را راه حل مسئله مي دانند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
دانش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   دانش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |