يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۷ - Aug 7, 2005
هر دور برگردان ۳۰درصد ظرفيت معبر را افزايش مي دهد
۱۴۰ دوربرگردان در شريان هاي پرتردد تهران ساخته مي شود
004188.jpg
گروه شهري- جمشيد پوراسكندر: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد به منظور روان سازي آمد و شد خودروها و كاهش زمان سفرهاي درون شهري ۱۴۰ دور برگردان در مناطق بيست و دوگانه تهران طراحي و اجرا مي شود.
دكتر حميد بهبهاني در گفت وگو با همشهري از بار سنگين ترافيك در معابر عمومي به عنوان يك مشخصه اصلي تهران نام برد و خاطرنشان كرد :با اجراي دهها طرح ترافيكي مبتني بر آراء متخصصان و كارشناسان مي توان به روان سازي ترافيك در سه دوره زماني كوتاه، ميان و بلندمدت همت گماشت و در اين ميان ساخت دوربرگردانها به دليل برخورداري مزيت دهگانه از جايگاه ويژه اي برخوردار است.
وي با اظهار اين مطلب كه در يك دوره زماني كمتر از دو سال، ۳۰ دوربرگردان در نقاط مختلف تهران ساخته شده و ۱۱۰ دوربرگردان ديگر به تدريج مورد بهره برداري قرار مي گيرند، افزود: كاهش زمان تاخير از طريق افزايش ظرفيت عبوري خودروها تا ميزان ۳۰ درصد، رعايت طول تداخل مسير و در نتيجه كاهش حركات تداخلي، حذف چراغ هاي راهنمايي و در نتيجه حذف هزينه هاي نگهداري اين چراغها، فراهم آوردن امكان دسترسي آسان به تمامي جهات حركتي براي خودروهاي عبوري و افزايش سطح سرويس و در نتيجه افزايش سرعت عملي خودروهاي عبوري از جمله مزيت هاي دوربرگردان ها مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: كاهش مصرف سوخت و كاستن از آلودگي هاي زيست محيطي به جهت حذف چراغ هاي قرمز، افزايش ظرفيت عبوري مسيرهاي مستقيم به دليل حذف حركات گردشي به ويژه گردش به چپ، كاهش نقاط برخورد و در نتيجه كاستن از ميزان تصادفات احتمالي رانندگي، جلوگيري از اجراي پروژه هاي پرهزينه مانند تقاطع هاي غيرهمسطح و اجراي سريع پروژه در كوتاه ترين مدت زمان ممكن از ديگر مزيت هاي ساخت دوربرگردان مي باشد.
همچنين علي خرقاني _ كارشناس حمل و نقل و ترافيك، ساخت دوربرگردان را اقدامي موثر در هدايت و مديريت ترافيك خواند و افزود: هدايت و كنترل ترافيك كلانشهر تهران، مستلزم تخصيص اعتباراتي است كه به نظر مي رسد در حال حاضر از عهده مديريت شهرداري خارج است و به همين دليل مجبور است از طرح هايي زود بازده، كم هزينه و در عين حال برخوردار از پشتوانه هاي علمي، تحقيقاتي و كارشناسي باشد و دوربرگردانها از آن جمله هستند.
وي تصريح كرد: هزينه ساخت دور برگردان نسبت به ساير طرح ها از جمله ساخت تقاطع هاي غير همسطح، بسيار اندك اما تاثيرگذار مي باشد.
خرقاني يادآور شد: تا پيش از اين به منظور افزايش ظرفيت معابر، طرح هايي نظير تعريض معابر اجرا مي شد كه اين مهم نيز مستلزم تخصيص اعتبارات سنگين براي تملك اراضي مي شد، اما با ابتكاري كه مديريت حمل و نقل و ترافيك تهران به خرج داد، ساخت و بهره برداري از دوربرگردانها در دستور كار قرار گرفت و خوشبختانه شاهد روان سازي ترافيك در معابر عمومي هستيم.
وي افزود: با اجراي دوربرگردانها و حذف تقاطع ها معابر عمومي از جمله بزرگراههاي درون شهري، كاركرد ذاتي خود را بدست آورده است به نحوي كه امروزه شاهد افزايش سرعت حركت خودروها در بزرگراهها هستيم.
وي تصريح كرد: به رغم اينكه معابر عمومي تهران ظرفيت يك ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو را دارد و هم اينك حدود ۳ ميليون خودرو در آن تردد مي كند و براساس آمارهاي موجود همه روزه حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ دستگاه خودرو جديد نيز به آن افزوده مي شود، طبعا بايد شاهد ترافيك هاي بسيار سنگين در معابر باشيم، اما با ساخت دور برگردانها و حذف تقاطع ها و فانوس هاي راهنما، امروزه سرعت تردد خودروها تا حدودي بهبود يافته است.

مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران:
پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام پايتخت ساماندهي مي شود
مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر، تهران از ساماندهي و تعيين تكليف پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام شهرداري تهران تا پايان سال جاري خبر داد.
مهندس داود مددي به تعيين تكليف و يا انعقاد متمم قراردادهاي پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام مولوي، الماس كريمخان، بازار سنتي ستارخان، مسكوني مرواريد غرب، ميلاد قائم، بلور، مجموعه مسكوني قصر سوزان و مجموعه اداري بابك در مناطق مختلف شهرداري طي يك سال گذشته اشاره كرد و گفت: اين سازمان با يك نگرش تخصصي و ايجاد وحدت رويه در تعامل با سرمايه گذاران، درصدد تصحيح ديدگاه ها برآمده و پروژه هاي نيمه تمام مشاركتي را چهره كه شهر را مخدوش نموده، به حركت واداشته است.
اين كارشناس ارشد بخش صنعت كشور يادآور شد: بيشتر اين پروژه ها به واسطه عدم برخورداري از يك بستر حقوقي مناسب، پس از تغيير مديريت ها و يا عدم تعريف جايگاه هاي طرفين قرارداد، موجبات توقف پروژه را در سالهاي گذشته فراهم آورده اند. وي افزود: اين سازمان با تأكيد بر يك مديريت كيفي فرآيندگرا، با خلق ايده نوين مديريت شهري، انشايي جديد در عرصه مشاركت در شهرداري تهران را نهادينه كرد.
مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران، برآورد اوليه مبلغ قراردادهاي پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام را در حدود۲۰ هزارميليارد ريال عنوان كرد و افزود: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته تا پايان سال جاري علاوه بر انعقاد قرارداد پروژه هاي جديد مشاركتي در تهران به ارزش ۲ هزار ميليارد ريال ساماندهي و تعيين تكليف پروژه هاي مشاركتي نيمه تمام در ۱۳ سال گذشته را در دستور كار جدي اين سازمان مي باشد.

معاون سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرد:
خروج ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده در سال ۸۴
ايسنا: معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست از ابلاغ و اجرايي شدن مصوبه خروج ۲۰۰ هزار خودروي فرسوده با ارايه تخفيف در سود بازرگاني واردات خودرو و قطعات آن در سال جاري خبر داد.
دكتر يوسف حجت افزود: با ابلاغ اين مصوبه شركتهاي «ايران خودرو» و «سايپا» هر كدام ۹۰ هزار و ساير خودروسازان بخصوص «گروه بهمن» ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده را در سال جاري از رده خارج مي كنند.
وي همچنين به مشكل ارايه تسهيلات به خودروسازان از سوي گمرك اشاره كرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت، ارائه گواهي صادرشده از سوي نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مبني بر از رده خارج شدن خودروهاي فرسوده، براي پرداخت تخفيف عوارض گمركي توسط گمرك ايران كافي است.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به مصوبه كارگروه خودروهاي فرسوده، به ايسنا گفت: بر اين اساس خودروهاي سواري چهار سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۴ شمسي و ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ ميلادي، ۶ سيلندر شخصي مدل هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۹ شمسي و ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۰ ميلادي، وانت هاي شخصي و پلاك قرمز مدل هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۴ شمسي و ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۵ ميلادي و تاكسي ها مدل هاي ۱۳۴۵ تا ۱۳۶۹ شمسي و ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۰ ميلادي مي توانند در سال جاري از تسهيلات ۱۵ ميليون ريال به ازاي اسقاط هر دستگاه خودرو فرسوده پلاك شخصي و ۳۰ ميليون ريال براي از رده خارج كردن هر خودرو پلاك قرمز استفاده كنند.
وي تصريح كرد: بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، اين تسهيلات مختص ۷ شهر آلوده نبوده و تمامي مالكان خودروهاي فرسوده كشور مي توانند از اين تسهيلات استفاده كنند.
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه روند جايگزيني خودروهاي فرسوده به دليل عدم برگشت سرمايه از سوي گمرك با كندي ادامه داشت، اظهاراميدواري كرد كه با ابلاغ اين مصوبه و تأكيد انجام شده به گمرك در اين زمينه، اين مشكل نيز برطرف شده و طي روزهاي آتي شاهد قوت گرفتن اجراي اين طرح باشيم.

رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران:
نرخ جديد تاكسي ماه آينده اعلام مي شود
004191.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران از تصويب نرخ جديد كرايه تاكسي ها تا يك ماه آينده خبر داد.
دكتر حسن زياري با اشاره به اين كه نرخ كرايه تاكسي ها هنوز به طور رسمي توسط شهرداري تهران به شوراي شهر ارائه نشده است، افزود: پيشنهاداتي به صورت غيررسمي به شورا ارسال شده كه بررسي اين پيشنهادات تا زمان ارايه رسمي نرخ كرايه تاكسي ها از سوي شهرداري آغاز شده است.
وي با بيان اين كه تصويب نرخ كرايه تاكسي ها بر اساس تثبيت نرخ قيمت ها خواهد بود، افزود: كليه جوانب، درآمد، هزينه رانندگان تاكسي و ميزان تورم در تصويب نرخ كرايه تاكسي در نظر گرفته خواهد شد.
به گفته زياري، رانندگان تاكسي پس از تصويب نرخ جديد كرايه تاكسي ها موظف به رعايت اين نرخ و ضوابط آن هستند و سازمان تاكسيراني نيز بايد كنترل و نظارت جدي در اين زمينه داشته باشد.
وي با اشاره به اين كه با تصويب نرخ هاي جديد كرايه تاكسي ها استفاده از تاكسيمتر نيز الزامي مي شود، از اجراي ناموفق اين طرح ابراز تأسف كرد و افزود: در تصويب نرخ كرايه تاكسي نصب تاكسيمتر قطعا لحاظ خواهد شد و اميدواريم مديرعامل جديد سازمان تاكسيراني بتواند اين طرح را اجرا كند.

كارگاه آموزشي بررسي برنامه ۵ ساله راهبردي
شهرداري تهران
كارگاه آموزشي ويژه بررسي و تدوين برنامه ۵ ساله راهبردي شهرداري تهران ديروز آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، به گفته دكتر مسعود غني زاده مديركل تشخيص و ايجاد منابع درآمد شهرداري تهران، اين كارگاه آموزشي با هدف آشنايي مسئولين و مديران برنامه ريزي واحدها با برنامه اجرايي خود در نظام اجرايي برگزار خواهد شد.
در اين كارگاه آموزش مفاهيم برنامه ريزي، تعريف كاربردي عناوين و كليه واژه هاي برنامه و نحوه جمع آوري اطلاعات مرور خواهد شد، ضمن اينكه ايجاد همسويي بيشتر بين مسئولين برنامه ريزي در سراسر شهرداري مهمترين هدف برگزاري اين كارگاه آموزشي است.
مديركل تشخيص و ايجاد منابع درآمد شهرداري تهران با تاكيد بر اينكه نظام برنامه ريزي راهبردي شهرداري تهران با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران از سال گذشته كار خود را آغاز كرد و در حال حاضر گام اول خود را كه همان تبيين ماموريت هاي موجود، وظايف فعلي و ارائه چشم اندازي از وضعيت مطلوب آينده است را برداشته و بخشي از گام دوم كه تحليل محيط داخلي و خارجي براي شناسايي نقاط قوت و ضعف و تلاش براي تقويت و يا رفع آنها است، در دست بررسي دارد، تصريح كرد: جهت گيري تمام برنامه هاي شهرداري تهران بر اساس رهنمودهاي مقام معظم رهبري، رئيس جمهور، شهردار تهران، شوراي اسلامي شهر تهران و با نگرش به تكاليف موجود در برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي خواهد بود.

صعود بانوان كوهنورد شهرداري تهران به قله كركس
به مناسبت جشن هاي ميلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س)، شمار قابل توجهي از ورزشكاران و كوهنوردان كشورمان به قله هاي صاحب نام و معروف ايران صعود كردند. ازجمله ۱۴ نفر از بانوان هيات كوهنوردي شهرداري تهران به همين مناسبت موفق به صعود به قله ۳۹۵۰ متري كركس واقع در نطنز كاشان شدند.
مهشيد عالمي، افسانه نوروزي، معصومه سعيدي، رقيه الوندي، فرح حيدري، مرضيه اميري، معصومه حيدري، مهشيد حمزه پور، پوران خورشيدي، پروانه ستوده، الهام رجايي، بهاره فعال، معصومه دادوند و فاطمه شكيبايي نفرات صعودكننده به قله كركس هستند.

تاسيس بانك شهرداريها
004197.jpg
دكتر مسعود غني زاده با اشاره به اينكه هنوز شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي مجوز فعاليت بانك شهرداري ها را صادر نكرده است، افزود: در حال حاضر فقط كميسيون زيربنايي دولت طرح اوليه را تاييد كرده است.
وي خبر موافقت بانك مركزي با تاسيس بانك شهرداريها را نادرست دانست و اظهار داشت: كميسيون زيربنايي دولت پس از تصويب طرح تاسيس بانك شهرداريها، ارايه آنرا به هيات دولت يا كميسيون اقتصادي تقبل كرد.
مديركل تشخيص و ايجاد منابع درآمد شهرداري تهران با اشاره به اينكه طرح مذكور در حال گذران مراحل كارشناسي تحت بررسي است اظهار داشت: تا زماني كه شوراي پول و اعتبار و بانك مركزي مجوز تاسيس بانك را صادر نكنند، به هيچ وجه نمي توان وارد اقدامات اجرايي شد.

معاينه فني خودروهاي سنگين
004194.jpg
ايلنا: مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو، از راه  اندازي دو خط ثابت معاينه فني خودروهاي سنگين شامل اتوبوس، كاميون و كاميونت در جنوب شهر تهران و در محل يكي از زمين  هاي پايانه اتوبوسراني شركت واحد در آينده نزديك خبر داد.
محمدرضا اميري صفت افزود: در حال حاضر روزانه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ دستگاه خودروي سنگين شامل كاميون و كاميونت توسط گروه  هاي معاينه فني سيار ستاد مركزي، تحت معاينه فني قرار مي  گيرند؛ اما هنوز به اين منظور مركزي دائمي و ثابت راه  اندازي نشده است كه بنا داريم در صورت توافق با شركت اتوبوسراني، اين مركز ويژه را در قالب دو خط معاينه فني در محل يكي از پايانه  هاي شركت واحد در جنوب شهر تهران داير كنيم.

توسط شهرداري منطقه ۱۴
خانه دكتر محمد معين به كتابخانه تخصصي
ادبيات فارسي تبديل شد
همزمان با بزرگداشت سي و چهارمين سال درگذشت دانشمند و محقق فرهنگ و ادب ايران اسلامي، دكتر معين، خانه اين استاد در مركز فرهنگي غدير با حضور شخصيت هاي علمي و فرهنگي، همسر و فرزندان و بستگان اين مرحوم به عنوان كتابخانه به روي مشتاقان اهل فرهنگ و ادب فارسي گشوده شد.
شهردار منطقه در اين مراسم با اشاره به هزينه پنج ميليارد ريالي بابت تملك و بازسازي محل مركز فرهنگي غدير و خانه مرحوم دكتر محمد معين به كتابخانه تخصصي ادبيات فارسي گفت: ايران اسلامي ما داراي مفاخر ارزشمندي است كه رعايت شأن و منزلت آنان با اجراي برنامه هايي در حفظ آثار بجامانده اعم از ابنيه، دست نوشته، وسايل شخصي آنها از جمله اهداف مديريت شهري شهرداري تهران است.
وي افزود:مركز فرهنگي غدير طي دو مرحله براساس اهداف تعريف شده فعاليت خود را آغاز نموده كه مرحله اول آن در زمينه برگزاري كلاسهاي مرتبط با شعر و ادب و مرحله دوم آن به عنوان كتابخانه تخصصي همراه با برپايي نمايشگاه از آثار و لوازم شخصي استاد برجسته ادب فارسي مي باشد.
باقري گفت: محدوده منطقه ۱۴ شهرداري تهران محل زندگي شخصيتهاي برجسته علمي، فرهنگي و سياسي همچون شهيد آيت الله محلاتي، آيت الله سعيدي، نواب صفوي، مرحوم حاج اسماعيل دولابي بوده كه در اولين گام حفظ ياد و خاطره اين بزرگواران و آشنايي نسل هاي كنوني و آينده، نسبت به تملك و بازسازي خانه مرحوم دكتر محمد معين و امير جاهد اقدام گرديده است.

اخطاريه زيست محيطي
004200.jpg
ايسنا:رئيس اداره محيط زيست شهر تهران گفت: ۸ بيمارستان و ۹ هتل در نيمه اول مرداد ماه اخطاريه زيست محيطي گرفتند.
زهرا اعظم نوري افزود: در اين مدت ۱۷ مورد شكايت از سوي شهروندان تهراني نسبت به صنايع آلاينده واصل شد كه گشت محيط زيست به ۱۵ مورد آنها رسيدگي كرد. وي افزود: همچنين ۱۴۱ واحد آلاينده شامل ۵۳ واحد صنايع فلزي، ۲۸ واحد صنايع شيميايي، ۱۴ واحد مركز خدماتي، ۱۱ واحد صنايع غذايي، ۹ هتل و كاني غيرفلزي، ۸ بيمارستان ، ۶ واحد آبكاري، ۴ واحد ريخته گري، يك واحد مسكوني و سلولزي اخطاريه زيست محيطي دريافت كردند.

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران:
مسكن انبوه و ارزان پاسخگوي نياز مردم است
پرداخت وام مسكن ۱۸ ميليون توماني با توجه به تورم ۲ رقمي در كشور و سطح پايين حقوق ها، تأثير چنداني در خانه دار شدن اقشار كم درآمد جامعه ندارد
004206.jpg
گروه شهري: افزايش وام مسكن بدون درنظرگرفتن ساز و كارهاي مربوط به تعادل عرضه و تقاضا تأثير مثبتي بر خانه دار شدن اقشار كم درآمد و آسيب پذير نخواهد داشت.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران به خبرنگار ما گفت: وام ۱۸ ميليون توماني مسكن با توجه به تورم ۲ رقمي در كشور اثربخشي چنداني براي خانه دار شدن اقشار كم درآمد ندارد.
وي افزود: بخش عمده حقوق بگيران به عنوان كساني كه قرار است از اين وام استفاده كنند براساس برآوردهاي انجام شده در خط فقر قرار دارند و حقوق آنها پاسخگوي بازپرداخت اقساط چنين وامي نخواهد بود.
آشتياني با بيان اينكه اقشار آسيب پذير و متوسط جامعه در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد درآمد خود را براي مسكن هزينه مي كنند گفت: از آنجا كه راجع به وام مسكن كارشناسي نشده ممكن است اين موضوع حتي قيمت مسكن را دچار چالش مجدد كند.
خزانه دار شوراي شهر افزود: در دنيا حدود ۸۰ درصد بهاي خريد مسكن به صورت وام و با شرايط مناسب و بهره حداكثر ۴ درصد پرداخت مي شود، در حالي كه بالا بودن نرخ بهره و عدم تعادل در عرضه و تقاضا، بخش مسكن را در كشور با چالش بزرگ روبه رو ساخته است.
آشتياني گفت: ميزان ساخت و ساز در تهران در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ حدود ۴۷ درصد كاهش داشته است و اين نشان مي دهد كه ما در بخش ساخت و ساز تقريباً كند عمل مي كنيم و عرضه مسكن پاسخگوي تقاضا و نيازهاي مردم نيست.
وي گفت: براي حل مشكل مسكن بايد انبوه سازي واحدهاي ارزان قيمت، از طريق انبوه سازان و تعاوني هاي مسكن فعال و از سوي دولت سياست گذاري و نظارت و حمايت شود.وي با بيان اين كه در حال حاضر ما با چالش بزرگي به خاطر عدم حمايت دولت از بخش مسكن روبه رو هستيم گفت: اگر دولت به صورت همه جانبه از ساخت و ساز و انبوه سازي حمايت كند و زمين ارزان قيمت در جاهاي مناسب دراختيار سازندگان قرار دهد و شهرك سازي هاي برخوردار از امكانات و سرانه هاي خدماتي را مورد حمايت قرار دهد هم مردم صاحب خانه خواهند شد و هم تمركززدايي از شهرها صورت خواهد گرفت.
عضو هيأت رئيسه شوراي شهر تهران گفت: در شرايطي كه برخي از شهرك هاي اطراف تهران از ابتدايي ترين امكانات محروم است نمي تواند باعث جذب و استقبال مردم شود.
وي افزود: در صورتي كه اين شهرك ها از امكانات رفاهي و سرانه هاي خدماتي مناسب برخوردار شوند هم تمركززدايي درپي خواهد داشت و هم تهران شرايط بهتري را به لحاظ توزيع جمعيت پيدا خواهد كرد.
آشتياني شرط كارآمدي وام مسكن را انجام يك سري اصلاحات اقتصادي، افزايش سرانه درآمد مردم، تشويق و حمايت همه جانبه دولت از انبوه سازي و كاهش بهره وام مسكن مي داند و مي گويد در اين صورت مي توان اميدوار بود كه وام ۱۸ ميليون توماني بتواند گره اي از مشكل مردم براي خانه دار شدن باز كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |