يكشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۶۷ - Aug 7, 2005
توصيه هاي وزارت بهداشت براي پيشگيري از شيوع وبا
004176.jpg
گروه اجتماعي: براساس آخرين گزارش هاي ارائه شده تا ظهر روز شنبه ۱۵ مرداد ماه، از طرف دفتر دكتر محمد مهدي گويا به روزنامه همشهري مرگ۴۸ نفر بر اثر ابتلا به وبا تاييد شده است كه به تفكيك ۲۱ مورد در قم، ۸ مورد در كرج، ۲ مورد در كنارك چابهار از استان سيستان و بلوچستان و ۳ مورد در استان گلستان (گنبد و آزاد شهر)، يك مورد در قزوين ، يك مورد در همدان و... بوده است.
همچنين دكتر محسن زهرايي معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اشاره به ثبت ۳ مرگ ناشي از وبا در كشور به ايسنا گفت: يك نوزاد سه روزه متولد شده از مادر مبتلا به اسهال وبايي، دو فرد ۴۵ و ۵۴ ساله به ترتيب در قم و همدان موارد فوتي را تشكيل مي دهند كه احتمالاً دو مورد مرگ ۴۵ و ۵۴ ساله گزارش شده به دليل همراهي نوع خاصي «عفونت ايكلايي»   بوده است.
معاون مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در ادامه توضيح داد: بيش از ۴۰ سال است كه همه ساله مواردي از وبا در كشور مشاهده شده و آخرين اپيدمي گزارش شده در كشور در سال ۷۷ با ۱۱ هزار مورد ابتلا از تمامي استان هاي كشور بود و در سال ۷۸ حدود ۱۰۰۰ مورد و طي ۴ سال اخير متوسط ۱۰۰ مورد وبا در كشور گزارش شد. وي مصرف آب آلوده به منابع فاضلاب را مهمترين علت بروز اپيدمي دانست و افزود: در اپيدمي برق آسا، صدها و هزاران فرد مبتلا مي شوند و هر جا كه ميزان دسترسي مناسب به آب آشاميدني سالم فراهم نشود خطر بروز اپيدمي وبا وجود دارد.
مناطق پر خطر
وي مناطق در معرض خطر را مناطق روستايي محروم و حاشيه شهرها به علت مهاجرپذيري به جهت عدم توسعه يافتگي و نبود زيرساخت هاي لازم شهري دانست و افزود: مناطق پر تردد و زائرپذير نظير قم كه خطر عدم رعايت بهداشت فردي وجود دارد نيز از ديگر مناطق در معرض خطر هستند.
معاون مركز بيماري هاي وزارت بهداشت با بيان اين كه اين موارد تك گير در صورت عدم رعايت نكات بهداشتي مي تواند آستانه شروع يك اپيدمي بزرگ وبا در كشور باشد بر آموزش درست به مردم تاكيد كرد و افزود: بايد تلاش مردم و جامعه پزشكي بر اين باشد تا از بروز مجدد اپيدمي ۷ سال پيش  جلوگيري شود.
وي ادامه داد : تك تك جامعه پزشكي موظفند در صورت شناسايي اسهال حاد آبكي با مراكز بهداشتي شهرستان تماس و درمان لازم را ارائه كنند. در اين راستا آگاهي مردم جهت عدم مصرف سبزيجات خام، سالاد كاهو و ميوه جاتي كه امكان كنده شدن پوست آن وجود ندارد و پرهيز از خود درماني الزاميست. وي بخش اصلي در درمان وبا را جايگزيني آب و املاح از دست رفته خواند و افزود: شوك، نارسايي كليه و اختلال در ساير سيستم هاي داخلي بدن از عوارض آب و املاح از دست رفته است كه در صورت عدم درمان به موقع سبب فوت فرد مي شود.
دكتر زهرايي با اشاره به وجود واكسن وبا گفت: متاسفانه واكسن وبا نقشي در پيشگيري از بروز اپيدمي وبا ندارد و صرفا كاربرد محدود در مناطق خاص بحران  زده دارد؛ همچنين پيشگيري دارويي نيز جزء در موارد محدود نظير تماس نزديكان و اعضاي خانواده توصيه نمي شود، لذا استفاده وسيع از پيشگيري دارويي علمي و اجرايي نيست.
زهرايي ترس از وبا را كاملاً بي مورد دانست و خاطرنشان كرد: با كمك تركيبات كلره نظير وايتكس، با غلظت ۵ در ۱۰۰۰ مي توان لباس و ملحفه بيمار را ضد عفوني و سپس در معرض نور آفتاب قرار داد. همچنين مي توان با استفاده از محلول «هيپو كلرايت سديم» براي ضد عفوني سطوح استفاده كرد. ضد عفوني دستشويي و محل بستري بيمار با استفاده از محلول كلردار نظير «هالاميد» توصيه مي شود، لذا ترسي براي ابتلاء به بيماري باقي نمي ماند.
دكتر زهرايي با اشاره به كلرسنجي آب آشاميدني توسط مسئولان بهداشتي گفت: در صورت نامناسب بودن ميزان كلر مصرفي، استفاده از تركيبات كلر مادر و يا جوشاندن آب قبل از مصرف توصيه مي شود، اين در حاليست كه نظارت وزارت بهداشت از طريق مركز سلامت محيط كار وزارت بهداشت در حال انجام است. به نحوي كه نظارت ها بر صنوف و عرضه كننده هاي مواد غذايي تشديد و همچنان در وضعيت آماده باش قرار دارند.
توصيه هاي ۴ گانه
همچنين دكتر محمد مهدي گويا به خبرنگار همشهري گفت: اپيدمي وبا در كشور جدي است و ضرورت دارد مردم به موارد بهداشتي با دقت توجه كنند.به گفته اين مسئول مركز مبارزه با بيماري هاي واگير وزارت بهداشت، عمل كردن به چهار توصيه مي تواند از ابتلا به اين بيماري كشنده پيشگيري كند.دكتر گويا تأكيد كرد شستن دست ها با آب و صابون، جوشاندن آب آشاميدني، خودداري از خريد تنقلات از دست فروشها و ضد عفوني كردن سبزيجات را بايد جداً رعايت كرد.
دكتر عبدالرضا سوبخش متخصص بيماري هاي عفوني با اشاره به اين كه عوامل عفوني مي تواند ويروسي، باكتريايي و قارچي باشد، اظهار كرد:  عفونت هاي اسهال و استفراغ معمولاً يا ويروسي و يا باكتريايي هستند.
دكتر مسعود كيمياگر متخصص تغذيه و عضو هيات علمي دانشگاه ،با اشاره به اين كه لعاب برنج و انواع سوپ مي تواند در بهبود اسهال كمك كننده باشد، اضافه كرد: ۵ ليوان آب با نصف پيمانه آرد برنج يا گندم و يك قاشق مربا خوري نمك، آشاميدني مناسبي براي فرد اسهالي است و نبايد اين ماده جايگزين غذاي فرد شود.
اين متخصص تغذيه با تاكيد بر اينكه مواد غذايي را در محل خشك و خنك نگهداري كنيد،  گفت: در مسافرت ها از مواد غذايي خشك مانند كتلت، كوكو و تخم مرغ استفاده شود و خانواده ها از گذاشتن مواد غذايي داخل نان خودداري كنند و هر ماده را در يك ظرف در بسته در يك يخدان اسفنجي نگهداري كنند. وي با بيان اينكه افراد از مصرف مواد غذايي مشكوك اجتناب كنند، افزود: مسافران از خوردن غذاهاي بين راهي مخصوصا سالاد قويا خودداري كنند.

فرآورده هاي گوشتي خارجي مجوز وزارت بهداشت ندارند
فارس: وزارت بهداشت تاكنون هيچ مجوزي براي ورود فرآورده هاي گوشتي خارجي صادر نكرده است و عرضه هر گونه فرآورده گوشتي خارجي در كشور غيرقانوني است.به گفته مدير كل نظارت بر مواد غذايي و آرايشي، فرآورده هاي گوشتي كه در كشورهاي غير مسلمان توليد مي شوند به علت مشكل حليت گوشت هاي به كار رفته در اين فرآورده ها نمي توانيم اجازه ورود بدهيم و از كشورهاي مسلمان نيز تاكنون درخواستي براي واردات فرآورده هاي گوشتي نداشته ايم.

وقتي خشمگين مي شويد پوستتان هم آسيب مي بيند
خشم فرصت لذت بردن از زندگي را از انسان سلب مي كند. آگاهي از عللي كه برانگيخته شدن خشم را سبب مي شوند كمك مي كند تا به نحو شايسته اي خشم را در وجودمان كنترل كنيم و يا آن را به حداقل برسانيم. گفت وگو با دكتر رضا فراست پناه (روانپزشك) در همين خصوص است:
* خشم يك پديده مثبت است يا منفي ؟
- مثبت است اگر به جا و با آگاهي از آن استفاده شود و منفي است اگر سررشته زندگيمان را به دست خشم بسپاريم و بدون تفكر آن را بروز دهيم. اما بايد بدانيم كه خشم براي انسان كاملا ضروري است و در زمان مناسب انرژي فراواني در فرد ايجاد مي كند.
* آيا خشمگين شدن روي جسم ما تاثير گذار است؟
- بله. اتفاقاتي كه متعاقب خشمگين شدن در بدن ايجاد مي شوند عبارتند از: تنفس سريع، متوقف شدن سيستم گوارش، كه يكي از بدترين پيامدهاي خشم است، آزاد شدن ذخاير گلوكز از كبد، ترشح كورتيزول و سركوب سيستم ايمني، افزايش هورمون تستوسترون در مردان، تسريع و تشديد حركات و گفتار، سفت شدن عضلات، گشاد شدن چشمها، سرخ شدن چهره و انتقال جريان خون از پوست، كبد، معده و روده به سمت قلب، سيستم عصبي مركزي و عضلات.
* آيا خشم هيچ تاثير مثبتي ندارد ؟
- چرا. در زمان خشمگين شدن دقت، هوشياري و حساسيت حواس پنجگانه و همچنين، قواي جسماني افزايش قابل توجهي مي يابند و به فرد اين امكان را مي دهند تا موقعيت را به سمت مثبت هدايت كند.
* آيا كنترل نكردن خشم نيز، عوارضي در پي دارد؟
- دقيقا همينطور است. افرادي كه سريعا كنترل خود را از دست داده و خشمگين مي شوند در دراز مدت دچار مشكلاتي از قبيل اختلالات پوستي، قلبي - عروقي، گوارشي، نارسايي سيستم عصبي، تشديد علايم بيماري موجود در بدن، آرتروز و سكته قلبي مي شوند.
* چرا افراد خشمگين مي شوند؟
- تصور اينكه فرد در معرض تهديد، خسارت، آسيب، از دست رفتن شخصيت، عزت نفس، سلامتي و غرور است مي تواند فرد را خشمگين كند. همچنين انتظارات نابه جا از ديگران، ناكامي ها و پايمال گشتن حقوق نيز، دليلي براي خشمگين شدن است.
* در پايان آيا همه افراد به يك اندازه در معرض خشم هستند؟
- خير. در هنگام خستگي،  بيماري و درد، آستانه ظهور خشم كاهش مي يابد. همچنين، افرادي كه اعتماد به نفس پاييني دارند؛ تحمل شان نسبت به ناكامي ها اندك است؛ از مورد انتقاد واقع شدن هراس دارند و همچنين كساني كه تصور مي كنند بايد هميشه با صلابت، شجاع، قدرتمند و قوي به نظر برسند بيش از سايرين خشم را تجربه مي كنند.
ايسنا

اجراي برنامه هاي پيشگيري  از اعتياد در منطقه عسلويه
ايلنا: مدير كل دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي، اعلام كرد كه بخش خصوصي منطقه «عسلويه» در اجراي برنامه هاي پيشگيري از اعتياد با بهزيستي همكاري نمي كرد.دكتر رفيعي، مدير كل دفتر پيشگيري از اعتياد بهزيستي گفت: براي پيشگيري از شيوع بالاي اعتياد در منطقه عسلويه، برنامه اجتماع محور كاهش اعتياد را در نظر گرفته ايم كه هم اكنون اين برنامه در حال اجرا است.وي افزود: طرح مذكور با همكاري شركت نفت انجام مي شود و در ابتداي اجراي اين طرح، با مشكلات زيادي روبه رو بوديم.وي گفت: وزارت رفاه اعتبار خوبي براي اجراي طرح مذكور اختصاص داده است و يك برنامه مشترك بين منطقه و وزارت رفاه تدوين شده است.

واگذاري مسئوليتهاي تازه به انجمن حمايت از زندانيان
ايرنا: بخشي از وظايف تأميني سازمان زندان ها به انجمن هاي حمايت از زندانيان، واگذار خواهد شد.مدير كل اقدامات تأميني سازمان زندانهاي كشور ديروز در همايش تمركززدايي فعاليت هاي انجمن حمايت از زندانيان شيراز، اعلام كرد: اين شيوه موجب مي شود كه روش هاي نظارتي در زندانها تقويت شود و با تكيه بر توانمندي هاي منطقه اي، انجمن حمايت از زندانيان در شهرستان ها نيز رشد كند.

چگونگي اعزام به خدمت متولدين ۵۵ تا ۶۵ اعلام شد
ايرنا: معاونت  وظيفه  عمومي  ناجا در خصوص  اعزام  به خدمت  مشمولان  ديپلم  و زير ديپلم  در مرداد ماه  سال  ۸۴ اطلاعيه  صادر كرد.
به  گزارش  روز شنبه  اين معاونت  تمامي  متولدين  سال  ۱۳۵۵ تا پايان  ۱۳۶۵ مي توانند با در دست  داشتن  دفترچه  آماده  به خدمت  يا برگه  اعزام  به خدمت  به  مراكز ذيل  مراجعه  كنند.
تمامي  مشمولان  ديپلمه  غائب  و غير غائب  كه  از اداره  كل  وظيفه  عمومي  تهران  بزرگ  دفترچه  سه  برگي  آماده  به خدمت  دريافت  داشته اند در ساعت  هفت  صبح  روز سه شنبه  مورخ  ۱۸ مردادماه  به  معاونت  وظيفه  عمومي  ناجا واقع  در ميدان  سپاه  مراجعه  نمايند.
همچنين  تمامي  مشمولان  عادي  زير ديپلم  غائب  و غير غائب  مزبور نيز راس  ساعت  هفت  صبح  روز چهارشنبه  مورخ  ۱۹ مردادماه  سال  جاري  به  معاونت  وظيفه  عمومي  ناجا واقع  در ميدان  سپاه  مراجعه  نمايند.
تمام  مشمولان  ديپلم  و زير ديپلم  غائب  و غير غائب  ساكن  در شهرستانها كه  مابين  سالهاي  ۱۳۵۵ تا پايان  ۱۳۶۵ متولد شده  و از مراكز وظيفه  عمومي  شهرستانها دفترچه  سه  برگي  آماده  به خدمت  دريافت  داشته اند ساعت  هفت  صبح  روز سه  شنبه  مورخ  ۱۸ مردادماه  سال  جاري  و روز چهارشنبه  مورخ  ۱۹ همين  ماه  به  مراكز وظيفه  عمومي  صادركننده  دفترچه  آماده  به خدمت  مراجعه  نمايند.براساس  اين  اطلاعيه ، مشمولاني  نيز كه  از مركز رايانه  معاونت  وظيفه  عمومي  ناجا برگه  اعزام  به خدمت  و نيز برگه  معرفي  به  مركز آموزش  بتاريخ  ۱۸ و ۱۹ مردادماه  دريافت  كرده اند بايستي  شخصا در موعد تعيين  شده  با همراه  داشتن  برگه هاي  ياد شده  به  مركز آموزش  اعلام  شده  در برگه  معرفي  مراجعه  نموده  و خود را معرفي  نمايند.در پايان  اين  اطلاعيه  يادآور شده است  «تمامي  مشمولان  قبل  از موعد اعزام  بايستي  واكسن  مننژيت  تزريق  كنند و اين  موضوع  توسط  واكسيناتور در دفترچه  يا برگه  اعزام  به خدمت  آنها درج  و ممهور شود.»

شاخص هاي ارزشيابي رفاه اجتماعي تدوين و پيشنهاد شد
فارس: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي با بيان اينكه سهم كم درآمدها از هزينه هاي سلامت كاهش مي يابد، از تدوين شاخص هاي ارزشيابي رفاه اجتماعي و كيفيت زندگي در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي خبر داد.
محمدرضا واعظ مهدوي گفت: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، ۱۲ شاخص را علاوه بر ۶ شاخص پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور براي سنجش ميزان عدالت در ابعاد مختلف اقتصادي و اجتماعي در مناطق مختلف كشور تدوين كرده و به هيأت وزيران و سازمان مديريت و برنامه ريزي جهت درج در سند توسعه استان ها پيشنهاد داده است.
وي در خصوص شاخص هاي حوزه رفاه و تأمين اجتماعي كه توسط وزارت رفاه تدوين شده، افزود: اين شاخص ها عبارتند از گسترش پوشش بيمه هاي اجتماعي (درصد بيمه شدگان اصلي به جمعيت فعال) شيوع كم وزني متوسط و شديد در كودكان زير ۵ سال، ميزان بي سوادي در زنان همسردار ۱۰ تا ۴۹ ساله، اميد به زندگي در بدو تولد، شاخص توسعه انساني، جمعيت زير خط فقر نسبي، نسبت هزينه ۱۰ درصد ثروتمندترين به ۱۰ درصد فقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه ۲۰ درصد ثروتمندترين به ۲۰ درصد فقيرترين خانواده ها، نسبت هزينه غيرخوراكي به كل هزينه هاي خانوار، جمعيتي كه هزينه هاي درماني آنان به بيش از ۴۰ درصد هزينه خانوار بالغ مي شود كه منظور همان هزينه هاي كمرشكن درماني است.معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه خاطرنشان كرد: از ميان حوزه هاي فوق تنها حوزه بهداشت و درمان موفق به تدوين شاخص هاي بخشي شده و شاخص هاي مذكور طبق ماده ۹۰ قانون برنامه چهارم توسعه به منظور ارتقاي عدالت توزيعي در دسترسي عادلانه مردم به خدمات بهداشتي و درماني در جهت كاهش سهم خانوارهاي كم درآمد و آسيب پذير از هزينه هاي بهداشتي و درماني  آنهاست.
واعظ مهدوي در مورد توزيع منابع و امكانات بهداشتي و درماني نيز گفت: توزيع منابع و امكانات بهداشتي و درماني بايد به نحوي باشد كه شاخص مشاركت عادلانه مالي مردم به ۹۰ درصد افزايش يافته، سهم مردم از هزينه هاي سلامت حداكثر از ۳۰ درصد افزايش نيابد و سهم خانوارهاي آسيب پذير از هزينه هاي غيرقابل تحمل سلامت نيز به يك درصد كاهش يابد.وي با تأكيد بر اهميت محورهاي عدالت خواهانه در جامعه امروز جهاني و همچنين در جامعه ايران تصريح كرد: مفهوم عدالت علاوه بر اينكه اخلاقي و يك ارزش ديني و اسلامي است يك شاخص عمده توسعه اجتماعي است و براي اينكه روند توسعه در ايران در اين مفهوم قابل ارزيابي باشد بايد اين مفهوم كمي شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تأمين اجتماعي اضافه كرد: اين مطلب با توجه به نگرش دولت آينده در زمينه عدالت اجتماعي از اهميت مضاعفي برخوردار است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |