به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس تحقیقات سایت Booking، سیزده درصد از گردشگران این نسل اعلام کردهاند بهدلیل انتشار گازهای گلخانهای دیگر با هواپیما سفر نخواهند کرد، ۵۱ درصد از آنها ترجیح میدهند با محدود کردن مسافت سفر، ردپای کربن خود را کاهش دهند و ۵۰ درصد میگویند رزرو از طریق پلتفرمی با استانداردهای محیطزیستی بالا را در اولویت قرار میدهند. «ایوانا جانستون»، متخصص بازاریابی در حوزه فناوری، گردشگری و استارتاپها، در مجله فوربز درباره نقش نسل Z در آینده گردشگری در مقاله خود نوشته است: «نسل Z جوهره بازاریابی و طراحی تجربه سفر را دگرگون و صنعت گردشگری را وادار کرده برای جذب این نسل تأثیرگذار -متولدین بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲- راهبردی نو بیندیشد. این نسل حدود یکسوم جمعیت جهان را تشکیل میدهند.» سید مصطفی فاطمی، معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی هم معتقد است این نسل در ایران هم تجربه سفر را متفاوت میبینند و تمایلشان به طبیعتگردی بیشتر شده است.
نسل زد، نسل تجربهگرا
معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با بیان اینکه تحولات مهمی در عرصه گردشگری در حال وقوع است به همشهری میگوید: نمیتوان انکار کرد که جهان امروز شاهد دگرگونی هایی است که نسل جدید را بیش از پیش به سمت تجربهگرایی سوق داده است. جوانان علاقه دارند موضوعات تازه را کشف کنند و بسیاری از آنها به طبیعتگردی گرایش پیدا کردهاند.
سید مصطفی فاطمی با بیان اینکه در کشور ما این روند با شتابی حتی سریعتر از جهان در حال رخ دادن است، میافزاید: به عنوان نمونه، نمایشگاه طبیعتگردی که حدود چهار یا پنج سال پیش فقط ۶۰۰ متر وسعت داشت، امروز به فضایی گسترده با ابعادی در حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار متر تبدیل شده و بیشترین رشد را در میان نمایشگاههای گردشگری تجربه کرده است. دلیل این رشد، افزایش مخاطبان جوانی است که به طبیعتگردی علاقهمند هستند و از فضاهای محدود و بسته فاصله میگیرند. آنها ترجیح میدهند به روستاها، بیابانها، جنگلها و دشتها سفر کنند و در کنار دوستان همفکر خود به فعالیتهای تفریحی بپردازند.
دوری از سفرهای لوکس
در سالهای اخیر یکی از رویکردهای گردشگران افزایش استفاده از خودروهای کاروان و دیگر وسایل مرتبط با سفرهای طبیعتمحور است. معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این باره عنوان میکند: هرچند برخی توان خرید این تجهیزات را دارند و برخی دیگر نه، اما علاقه به این سبک سفر هم بسیار گسترده شده است. همچنین، ارتباط مستقیم با جوامع محلی و جذب فرهنگهای متنوع جایگزین گرایشهای لوکسگرایانه شده است. در سطح جهانی نیز شاهد حرکت از گردشگری لوکس به سمت تورهای تجربهمحور و جامعهمحور هستیم.
سید مصطفی فاطمی با این توضیحات به نسل زد اشاره میکند و میگوید: نسل زد نیازهای متفاوتی دارد. این نسل بیش از گذشته از فضای مجازی و اینترنت بهره میگیرد. در گذشته، مشاوران سفر افرادی بودند که تجربه سفر به مقصد مورد نظر را داشتند یا آژانسهای گردشگری بودند؛ اما امروز مشاور نسل جدید هوش مصنوعی است.
به گفته او، همین امر موجب شده است هر فرد بتواند بر اساس علایق خود مقصد مناسب را به سادگی بیابد. دیگر یک هتل بزرگ تنها مرکز اقامتی شهر نیست که فقط به دلیل شناخته شدن ظرفیت خود را پر کند؛ بلکه مجموعه های کوچک و تخصصی در نقاط دورافتاده نیز میتوانند مسافران خاص خود را جذب کنند.
به سمت تخصصی شدن
به نظر میرسد آینده گردشگری به سمت تخصصیتر شدن حرکت میکند و تمرکز بیشتر نسل جوان بر موضوعات خاص است. معاون توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با اشاره به این موضوع تاکید میکند: نسل جوان به ویژه نسل زد از این ظرفیت با شیوههای نوین بهره خواهد برد. سید مصطفی فاطمی اضافه میکند: از منظر فرهنگی نیز آمارهای سفر میتوانند آینده اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ایران را پیشبینی کنند. تغییرات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور با سرعتی چشمگیر بر گردشگری اثر میگذارند و این نکتهای است که سیاستگذاران باید به آن توجه کنند.