تازه ترین شماره روزنامه همشهری امروز شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ با مطالب و گزارش هایی درباره مهمترین مسائل روز ایران و جهان منتشر شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، مطالب این شماره و آرشیو روزنامه همشهری را همیشه می توانید در این آدرس ببینید و بخوانید: https://newspaper.hamshahrionline.ir/ سایت روزنامه همشهری

- ساخت هواپیما سال‌هاست که در زمره برنامه‌های اصلی ایران بوده، اما این تلاش در سال‌های اخیر با جدیت بیشتری دنبال شده که نتیجه آن طراحی و ساخت یک هواپیمای ترابری سبک بومی به نام «سیمرغ» است. سیمرغ در فرهنگ ما نمادی از پرنده‌ای اساطیری و نیک‌منش است. انتخاب این نام برای یک هواپیمای ترابری، پیام ضمنی «بالندگی»، «رهایی از وابستگی» و «صعود» را به همراه دارد....این مطلب را در صفحه دانستنی ها می خوانید.

- ناکامی محور واشنگتن- تل‌آویو در دستیابی به اهداف براندازانه‌شان در جریان جنگ ۱۲روزه، توهم‌های رضا پهلوی را وارد مرحله تازه‌ای کرده‌است؛ تا جایی که اخیرا او ترجیح داده شخصا وارد میدان شود و بگوید«اکنون زمان تشکیل گروه‌های کوچک مبارزه و آماده شدن برای نبرد نهایی است.» در شرایطی که طی روزهای اخیر جمع معدودی از جریان سلطنت‌طلب کوشیده‌اند فضای تبلیغاتی پرسر وصدایی را پیرامون این «ایده تازه» به‌وجود آورند...این مطلب را در صفحه سیاسی می خوانید.

- نخستین قطار گردشگری گیلان جمعه (۹آبان) از ایستگاه راه‌آهن رشت به مقصد لوشان حرکت کرد تا تجربه‌ای نو از سفر در دل طبیعت سرسبز شمال برای گردشگران و علاقه‌مندان به سفرهای ریلی رقم بزند. مسیر حرکت این قطار شامل عبور از مناطق دیدنی و مناظر کم‌نظیر طبیعی نظیر جنگل سرسبز سراوان، پل سد سیاهرود، پل سد منجیل (طولانی‌ترین پل ریلی کشور) و پل شاهرود (لوشان) است. این مسیر به مسافران امکان تماشای جلوه‌های شگفت‌انگیز طبیعت گیلان را از زاویه‌ای متفاوت می‌دهد....این مطلب را در صفحه سرزمین من می خوانید.

- نه تولد است و نه جشن پایان سال، اما صدای ریتم و آواز از یکی از کلاس‌های پایه نهم در مدرسه‌ای دولتی در قم شنیده می‌شود. دانش‌آموزان شاد و سرحال، ریتم «لا، می، سل...» آهنگ گیلکی «آها بوگو» را در دستگاه شور گرفته‌اند. بعضی‌شان سر ضرب، روی نیمکت‌های خط‌خطی از یادگاری‌نوشته‌ها می‌کوبند و بعضی دیگر آکورد آهنگ را با کوبه‌های پاهایشان بر زمین حفظ کرده‌اند. ...این مطلب را در صفحه گزارش می خوانید.

- افزایش بی‌رویه مصرف بنزین و الزام به واردات روزافزون آن و رقم هنگفت یارانه‌ای که دولت برای عرضه بنزین به قیمت ارزان پرداخت می‌کند، از معضلات اصلی اقتصاد ایران است. بسیاری از کارشناسان راه چاره کنترل مصرف بی‌رویه بنزین را افزایش قیمت آن می‌دانند، اما دولت به لحاظ سیاسی، علاقه‌ای به این کار ندارد و تداوم روند فعلی سبب تشدید کسری بودجه دولت می‌شود. هفته گذشته سخنگوی دولت از رقم بالای واردات بنزین انتقاد کرد اما باز هم تاکید کرد دولت قصد افزایش قیمت بنزین را ندارد....این مطلب را در صفحه اقتصاد می خوانید.

- جمشیدی چطور از کشور خارج شد؟جنجال‌های مربوط به پژمان جمشیدی، بازیگر و فوتبالیست سابق همچنان ادامه دارد و در تازه‌ترین مورد وکیل جمشیدی خروج او از کشور و سفرش به کانادا را تأیید کرد.
‌به گزارش همشهری، کامبیز برجاس، وکیل پژمان جمشیدی در این‌باره به فارس گفت: شایعه خروج دائم موکلم از کشور صحت ندارد و این مسافرت برای دیدار با خانواده‌اش بوده ‌ و هر زمان لازم باشد به ایران بازمی‌گردد. او ادامه داد: در حال حاضر دستگاه قضایی نیازی به حضور موکلم ندارد.....این مطلب را در صفحه سرنخ می خوانید.

- امانوئل مکرون نامحبوب‌ترین سیاستمدار تاریخ معاصر فرانسه است. تنها ۱۱درصد از مردم فرانسه او را تأیید می‌کنند. در نظرسنجی‌های دیگر این رقم بین ۱۵ تا ۲۱درصد نوسان دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این عدم محبوبیت، اصلاحات اقتصادی سنگین، مثل افزایش سن بازنشستگی و افزایش سرسام‌آور هزینه‌هاست....این مطلب را در صفحه دیپلماتیک می خوانید.

- مهدی کروبی اخیراً گفته برای حاکمیت و نظام، منافع ملی اهمیت ندارد و در سال ۸۸هم نتوانست رأی مردم را طاقت بیاورد. این حرف را کروبی در شرایطی به زبان آورده که بسیاری از اصلاح‌طلبان سال‌هاست اعتراف کرده‌اند در ایران امکان تقلب در انتخابات، وجود ندارد. نشان به این نشان که هر بار صحبت از انتخابات و رأی مردم می‌شود، اصلاح‌طلبان سریع لیست می‌دهند یا نامزد معرفی می‌کنند و از مردم هم می‌خواهند به آن لیست یا نامزد رأی بدهند. ...این مطلب را در صفحه دیپلماتیک می خوانید.

- پروازهای آزمایشی رسمی «سیمرغ» سه‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ (۲۸ اکتبر ۲۰۲۵) در شاهین‌شهر آغاز شد؛ اتفاقی که از نظر صنعتی، مهم‌تر از یک نمایش پروازی است. از این لحظه پروژه وارد مرحله‌ای می‌شود که نتیجه‌اش یا «دریافت مجوز و پیوستن به ناوگان» است یا «بازگشت به میز اصلاحات». مطابق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، برای اخذ مجوز نهایی حداقل ۱۰۰‌ساعت پرواز آزمایشی در شرایط مختلف لازم است؛ عددی که نشان می‌دهد مسیر پیش‌رو بیشتر مهندسی آزمون و گواهی‌سازی است تا تبلیغات....یادداشت عباس خاراباف؛ کارشناس هوافضا را در صفحه یک می خوانید.

- تقریبا همه ما نگران چیزی هستیم؛ نگران مشکلات اقتصادی، ناتوانی از تامین نیازهای زندگی روزانه و بی‌ارزش شدن دارایی اندکی که داریم، نگران خشکسالی که تا نیمه پاییز ادامه دارد و آلودگی هوا که بعد از آن شروع می‌شود...این مطلب را در صفحه جامعه می خوانید.

با کلیک روی لینک های زیر گزیده مطالب شماره امروز را بخوانید :