گروه سیاسی: دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور دیروز در تهران گرد آمدند تا در همایشی با عنوان نقش دادستان در صیانت از حقوق عمومی و تامین امنیت شرکت کنند.

در این همایش که در صحن مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شد آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه عالی‌ترین مقامی بود که پشت تریبون رفت.صادق لاریجانی با طرح این سؤال که دادستان به‌عنوان مدعی‌العموم، مدعی‌العموم دولت است یا مردم؟

تصریح کرد: گفته شده که در طول تاریخ ابتدا پادشاهان دادستان‌هایی را برای خود برمی‌گزیدند. در زمان ما آیا چنین فاصله‌ای بین مدعی‌العموم بودن دولت یا مردم وجود دارد؟

به‌نظر بنده اگر یک حکومتی مردم‌سالار باشد براساس خواست مردم‌ روی کار آمده باشد، نفس این نظام و حکومت از حقوق عمومی است. همان‌طور که باید از حق مردم دفاع کنیم باید از حقوق نظام هم دفاع کنیم.

همه کذب محض بود

لاریجانی که در جمع غلامحسین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور و وزیر سابق اطلاعات، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت دهم، سعید مرتضوی دادستان سابق تهران و معاون کنونی محسنی‌اژه‌ای، احمدرضا رادان جانشین فرماندهی انتظامی کشور و همچنین دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور سخن می‌گفت، در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: کسانی که بنا را گذاشته بودند که هر روز دروغی را رواج دهند و دولت، قوه قضاییه و نظام را مورد سؤال قرار دهند، چیزهایی را به‌عنوان تجاوز در بازداشتگاه‌ها مطرح کردند که همه کذب محض بود. آیا اشاعه این امر ظلم نیست؟

این چه فهم و بصیرتی است؟

رئیس قوه قضاییه همین طور ادامه داد:‌ در این جریان اخیر کشورهای غربی چه سوءاستفاده‌هایی که نکرده‌اند. چگونه ما نفهمیم وقتی شما حرفی می‌زنید کشورهای غربی آن را به‌عنوان به‌هم‌ریختگی نظام مطرح می‌کنند. این چه نحو برخورد با نظام است؟ کار شما، کار منافقین اول انقلاب است.

همین کار را اول انقلاب انجام می‌دادند و دانشجویان را به خیابان‌ها می‌کشاندند. الحمدلله دانشجویان ما آگاه و دلسوز نظام و انقلاب هستند و شاید برخی مواقع در موضوع اشتباه کنند ولی این چه فهم و بصیرتی است که 30 سال پس از انقلاب به دانشجو می‌گویند اگر 16 آذر نشد 17 و 18 آذر. اینها خلاف امنیت کشور و از جرائم مسلم است.

او همچنین با اشاره به حوادث اخیر گفت: دستگاه قضایی به اندازه کافی از شما پرونده دارد و اگر نظام با شما مماشات و ملاطفت می‌کند حمل بر نفهمیدن نکنید. چطور متوجه نباشیم که رسیدگی به این مظالم از وظایف دستگاه قضایی است؟

سیاسی‌کاری نکنید

صادق لاریجانی در ادامه‌ این سخنرانی، خطاب به قضات گفت: در مقام قضا، سیاسی کاری نکنید، از کسی خوف نداشته باشید و هیچ وقت عزت خود را به کسی نفروشید اما در عین حال منافات ندارد که خودتان به این بصیرت برسید که اگر کسی در روزگار ما در امنیت کشور اخلال می‌کند با او برخورد کنید.

مثل همیشه شکست خواهد خورد

در این همایش مسئولان عالی دستگاه قضایی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان ویژه روحانیت، دادستان انتظامی قضات، رئیس حوزه‌ ریاست قوه قضاییه، معاون حقوقی و توسعه قوه قضاییه، معاون اداری مالی قوه قضاییه، رئیس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، رئیس سازمان زندان‌ها، رئیس سازمان ثبت، رئیس سازمان پزشکی قانونی حاضر بودند و پیش از سخنرانی رئیس قوه قضاییه، محسنی‌اژه‌ای نخستین سخنران این همایش بود.

دادستان کل کشور با طرح مسئله جنگ‌نرم و تاکید بر شناسایی جنگ نرم و راه مقابله با آن، گفت:‌ امروز موضوع جنگ براندازی نرم مطرح است، گرچه ان‌شاءالله دشمن مثل همیشه شکست خواهد خورد اما این موضوع باعث می‌شود که نیاز به شناسایی جنگ نرم داشته باشیم.

80 دشمن در حال برنامه‌ریزی

یکی دیگر از سخنرانان این همایش وزیر اطلاعات دولت دهم بود. حیدر مصلحی در سخنرانی خود گفت: بیش از 80 مؤسسه، بنیاد و صندوق بیگانه در جنگ علیه ما برنامه‌ریزی می‌کنند و بودجه یکی از این مؤسسات یک میلیارد و 700میلیون دلار است که اگر 20 درصد این بودجه علیه ایران هزینه شود فقط 340 میلیارد تومان در سال 2009 می‌شود.

مجری نه، مدعی عدالت

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم در نوبت سخنرانی خود با بیان اینکه دادستان‌ها در بحث حقوق عامه، مجری عدالت نیستند بلکه مدعی عدالت‌اند، گفت: اگر ظلمی به فردی شود که خلاف حق است وظیفه‌ حکومت است که در احقاق حق به آن فرد کمک کند و اگر حقی مربوط به70 میلیون است و کسی آن را انکار کرده یا متعرض آن شود به همان نسبت احقاق آن حق اولویت چندگانه پیدا می‌کند.