تحقیقات پلیس برای دستگیری این کلاهبردار حرفه‌ای از 4 سال قبل شروع شد

در آن زمان نمایندگان چند بانک دولتی با در دست داشتن شکوائیه به شعبه 3 دادسرای ناحیه 4 تهران رفتند و مدعی شدند یک کلاهبردار حرفه‌ای با استفاده از اسناد جعلی اقدام به دریافت وام‌  میلیاردی کرده و بدون بازپرداخت حتی یک قسط، متواری شده است.

ماموران در همان تحقیقات اولیه متوجه شدند که کلاهبردار تحت تعقیب مردی به نام جمشید است که در سال‌های قبل، فرد خوشنامی در زمینه ساخت و ساز آپارتمان در کرج و اطراف آن بوده اما بعد از مدتی تصمیم به کلاهبرداری از بانک‌ها و مشتریانش گرفته است.

با شناسایی تعدادی از شاکیان این مرد، تحقیق از آنها آغاز شد و در این میان یکی از آنها که مردی 65 ساله است، مدعی شد: مدت‌ها بود که می‌خواستم خانه کلنگی‌ام را تبدیل به آپارتمان کنم.

از آنجایی که جمشید فردی خوشنام در زمینه ساخت و ساز بود، با او وارد معامله شدم و قرار شد که وی در ملک من 9 واحد آپارتمان بسازد و بعد از ساخت، چند واحد از آنها را به من بدهد و بقیه را هم برای خودش بردارد.

پس از اینکه طبق قرارداد، 3 دانگ خانه‌ام را به نام او کردم، وی به بهانه گرفتن پایان کار و تفکیک سند آپارتمان‌ها، سند خانه را از من گرفت اما بعدها متوجه شدم که او بعد از گرفتن سند، نام خودش را به‌عنوان تنها مالک آپارتمان‌ها در سند آورده و همه واحدهای آپارتمانی را فروخته است.

این مرد تنها به فروش آپارتمان‌ها قناعت نکرده بود بلکه با سپردن سند به بانک، وام میلیاردی دریافت کرده و بدون اینکه حتی یک قسط آن را پرداخت کند، متواری شده بود.

بعد از اظهارات شاکیان، ماموران متوجه شدند مرد کلاهبردار با جعل وکالتنامه و مدارک هویتی مالک و جعل اسناد ملکی به نام خودش، این اسناد و مدارک را به بانک‌هایی در تهران و کرج ارائه کرده و از این طریق وام‌های هنگفتی دریافت کرده است.

این مرد همچنین به بهانه ساخت 7 مجتمع مسکونی در مهرشهر و گلشهر کرج، اقدام به پیش فروش آپارتمان کرده اما بعد از دریافت مبالغ میلیونی از مشتریانش، بدون اینکه آپارتمانی‌ بسازد پا به فرار گذاشته است.

در حالی که تعداد شاکیان به 65 نفر رسیده بود، کارآگاهان اداره 13 پلیس آگاهی تهران بررسی‌های تخصصی برای یافتن ردی از متهم تحت تعقیب را ادامه دادند اما وی بدون برجا گذاشتن ردی از خود ناپدید شده بود.

تجارت، بعد از کلاهبرداری

درحالی‌که بررسی‌‌ها برای دستگیری مرد کلاهبردار ادامه داشت، ماموران در جریان تحقیقات شبانه‌روزی به سرنخ‌هایی از این مرد در یک شرکت خصوصی دست یافتند. بررسی‌ها نشان می‌داد که متهم با راه‌اندازی یک شرکت واردات و صادرات برای اعضای خانواده‌اش، خود نیز در این شرکت به تجارت مشغول است. بنابراین دستور بازداشت او صادر شد و ماموران با زیر نظر گرفتن محل کار متهم، موفق شدند او را دستگیر کنند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب افرادی که از سوی این مرد هدف کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، از افراد کم‌درآمد جامعه هستند که قصد داشته‌اند با پس‌انداز چندین ساله‌ خود اقدام به خرید آپارتمان کنند اما متأسفانه در دام این کلاهبردار حرفه‌ای گرفتار شده‌اند.

وی با بیان اینکه متهم بعد از به جیب زدن مبالغ هنگفت از طعمه‌هایش، با پول‌های کلاهبرداری زندگی خوب و راحتی برای خود و اعضای خانواده‌‌اش فراهم کرده بود، افزود: با توجه به اینکه پرونده‌های کلاهبرداری از مالباختگان، در کرج رخ داده است، متهم با دستور قاضی یاسینی، بازپرس دادسرای ناحیه 4 تهران، در اختیار زندان قزل‌حصار کرج قرار گرفته تا مالباختگان از طریق دادسرای کرج اقدام به پیگیری پرونده کنند.

رئیس پلیس آگاهی تهران از تمامی شاکیان احتمالی خواست برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 51055435 تماس بگیرند.