برگزیدگان دومین دوره جایزه‌ ادبی "جلال آل ‌احمد" جوایز 110 سکه‌ای خود را از رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارشاد دریافت کردند

و این بار هم هیچ نویسنده‌ای روی سکوی تالار وحدت نرفت. امسال در بخش نقد ادبی، 2 کتاب «زبان عرفان» نوشته علیرضا فولادی و «تماشاخانه اساطیر؛ اسطوره و کهن‌نمونه در ادبیات نمایشی ایران» نوشته نغمه ثمینی برگزیده شدند که به هریک 55 سکه تعلق گرفت.

در بخش مستندنگاری هم همان طور که حوزه هنری زودتر اعلام کرده بود، «دا»، خاطرات سیده زهرا حسینی به اهتمام سیده اعظم حسینی، برگزیده و برنده 110 سکه طلا شد. همچنین بخش جنبی جایزه، از کتاب «اطلس شیعه» به اهتمام رسول جعفریان تقدیر کرده است.

اما در بخش داستان که قرار بود از امسال، برگزیده آن در بخش داستان به منزله برگزیده جایزه «کتاب سال» نیز معرفی ‌شود، هیچ‌یک از 3 نامزد  از 6 نامزد اعلام‌شده، به‌عنوان برگزیده معرفی نشدند.

امسال مصطفی مستور با رمان «من گنجشک نیستم»، قباد آذرآیین با مجموعه داستان «هجوم آفتاب» و مجید قیصری با رمان «شماس شامی» از نامزدی جایزه انصراف دادند و رمان‌های «بیوتن» نوشته رضا امیرخانی و «صورتک‌های تسلیم» نوشته محمد ایوبی و همچنین مجموعه داستان «آوای نهنگ» نوشته احمد بیگدلی دیگر نامزدها بودند اما متأسفانه، باز هم در حوزه ادبیات داستانی، برگزارکنندگان این جایزه ترجیح دادند هیچ برگزیده‌ای نداشته باشند.

این در حالی است که با توجه به سخنان مسئولان، این باور ایجاد شده بود که امسال دیگر حتما برگزیده‌ای، این جایزه بزرگ را به خانه خواهد برد.همچنین برخلاف رویه معمول ارشاد، دیروز همزمان با برگزاری مراسم نهایی این جایزه،  اسامی 8 نفر از اعضای هیأت داوران دومین این دوره جایزه که مخالفتی با انتشار اسامی خود نداشتند، اعلام شد.

آنطور که دبیرخانه دومین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد دیروز اعلام کرد، امسال «محمدرضا سرشار»، «اصغر قائدان»، «محمود بشیری»، «حسین‌علی قبادی»، «عباس‌علی وفایی»، «مریم حسینی»، «فیروز زنوزی جلالی» و «احمد شاکری» عضو هیأت داوران این جایزه بوده‌اند.