تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۱

همشهری آنلاین: دانشمندان بریتانیایی تکنولوژی را ابداع کرده‌اند که اتصال مستقیم اعضای مصنوعی را به اسکلت انسان امکانپذیر می‌کند.

به گزارش "مدیکال نیوز تودی" پژوهشگران یونیورسیتی کالج لندن می‌گویند این تکنیک که شامل نصب کردن مستقیم  یک میله تیتانیومی درون استخوان است باید با شکافتن پوست انجام شود اما خطر عفونت ندارد.

امتحان‌های اولیه این شیوه در بیمارستان مونت ورنون در میدل‌سکس انگلیس بر روی داوطلبانی انجام‌شده که انگشنان دستشان را از دست داده بودند. قرار است همین تکنولوژی برای جایگزینی بازو و ساق پا هم به کار رود.

دانشمندان می‌گویند این شیوه که "پروتز درون‌استخوانی میان‌پوستی اعضای قطع‌شده"(IATP) نامیده می‌شود ، یک گام مهم در مسیر تحقق انسان بیونیکی یا ساختن اعضای مصنوعی قابل کنترل بوسیله  بوسیله دستگاه عصبی مرکزی خود فرد خواهد بود. 

همه دست و پاهای مصنوعی فعلی در خارج از بدن نصب می‌شوند، به عبارت دیگر از پوست عبور نمی‌کنند،اما با استفاده از میله‌های تیتانیومی می‌توان عضو مصنوعی را مستقیما به استخوان وصل کرد. بعدها پوست اطراف میله را فرامی‌گیرد و درز موجود را می‌بندد، بنابراین عفونتی بوجود نخواهد آمد.

پروفسور گوردون بلان و دکتر کاترین پندگراس،ابداع‌کنندگان این تکنیک، ابتدا چگونگی بیرون‌زدن  شاخ گوزن  از پوست جانور بدون رخ‌دادن عفونت را مورد بررسی قرار دادند وسپس بر اساس مشاهداتشان شیوه عبوردادن میله تیتانیومی از پوست و اتصال  آن به استخوان را طراحی کردند.