نیروهای امنیتی عراق با گذشت 2 هفته از خروج نظامیان آمریکایی از مناطق شهری این کشور همچنان تحت فشار حملات تروریستی هستند

و برای اثبات توانایی خود جهت تامین امنیت کشورشان تلاش می‌کنند.

در تازه‌ترین حملات چندین انفجار5 کلیسای بغداد را هدف قرار داد. در بزرگ‌ترین انفجار که در مقابل کلیسایی در خیابان فلسطین در شرق بغداد رخ داد 4 نفر کشته شدند که 3 نفر از آنها مسیحی بودند. دقایقی پس از این انفجار بمبی در برابر کلیسای مسیحیان در محله الدوره منفجر شد که در اثر آن 4 عراقی مجروح شدند.

پس از آن هم انفجار 3 بمب دیگر  مناطق الغدیر و الکراده مرکزی و شرقی شهر بغداد را لرزاند. آخرین گزارش‌ها تعداد مجروحان این حملات را حداقل 30‌نفر تخمین می‌زند که به گفته منابع امنیتی عراق 8 نفر آنها مسیحی هستند. روز گذشته همچنین شهر موصل هم از حملات در امان نماند. انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده نزدیک مسجد شیعیان در شرق موصل باعث زخمی شدن 3 کودک عراقی شد.

همزمان با این حملات تروریستی بمبی نیز در مسیر خودروی کریستوفر هیل سفیر آمریکا در عراق منفجر شد. این انفجار در استان شیعه نشین ذیقار رخ داد و سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد که سفیر این کشور از این حمله جان سالم به در برده است. سوزان زیده سخنگوی سفارت آمریکا تاکید کرد: هیچ شخصی در این حمله زخمی نشده و تحقیقات درباره این حادثه در حال انجام است.

هیل پس از جلسه‌ای با رهبران سیاسی منطقه در حال عبور از این مسیر بود که خودروی وی هدف حمله قرار گرفت. در کرکوک هم یک کارمند ارشد دولت عراق از سوی افراد مسلح ترور شد. یک مقام امنیتی عراق اعلام کرد: افراد مسلح خودروی حامل عزیز رزقو حنا مدیرکل اداره‌ نظارت مالی در کرکوک را متوقف کردند و او را در مقابل دخترش به قتل رساندند.

به‌دنبال حملات روز گذشته به کلیساها، نیروهای امنیتی عراق تدابیر امنیتی شدیدی را در مناطق مسیحی‌نشین اتخاذ کردند. نیروهای امنیتی به‌دنبال گزارش‌هایی از احتمال حمله با خودروهای بمب‌گذاری شده ورود و خروج خودروها را به شهرهای حمدانیه واقع در 30 کیلومتری شرق موصل و تلکیف واقع در20 کیلومتری شمال این شهر پس از ساعت 6 عصر به وقت محلی ممنوع کردند. همچنین تدابیر امنیتی در اطراف کلیساهای بغداد تشدید شده است.

همچنین قسیم موسوی، سخنگوی نیروهای امنیتی بغداد با اشاره به عزم جدی نظامیان این کشور برای تامین امنیت از در نظر گرفتن تدابیر ویژه در اطراف حسینیه‌های این شهر خبر داد.

وی گفت: ما انتظار تشدید این حملات را در این دوره تاریخی برای ملت عراق داشتیم و اکنون طرح‌های جدیدی را برای تامین امنیت پایتخت در نظر گرفته‌ایم.

همچنین بابک زیباری رئیس ستاد ارتش عراق پس از این حملات با اعلام اینکه حملات تروریستی در عراق کاهش پیدا کرده است تاکید کرد که به احتمال زیاد خشونت‌ها و عملیات مسلحانه در عراق طی چند سال آینده ادامه خواهد داشت.

شبکه الجزیره گزارش داد زیباری پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی از مراجع عالیقدر شیعه با اشاره به اینکه حملات تروریستی ممکن است یک، 2 یا 3 سال دیگر ادامه داشته باشد اعلام کرد که ارتش عراق در هر زمان که نیاز باشد از نیروهای آمریکایی درخواست کمک خواهد کرد اما اکنون روی کمک شهروندان خود حساب باز کرده است.

وی گفت: برای مبارزه با تروریسم ما نیازی به تانک و خودروهای زرهی نداریم. ما احتیاج به دستگاه اطلاعاتی قوی و کمک گسترده مردم عراق داریم تا بتوانیم با حملات شبه نظامیان مقابله کنیم.

در حالی که نیروهای آمریکایی با شدید‌تر شدن حملات در انتظار درخواست دولت عراق برای بازگشت به مناطق شهری و باقی ماندن بیشتر در این کشور هستند چارلز جاکوب رئیس عملیات روزانه آمریکا در عراق تاکید کرد که نیروهای عراقی درخواستی برای کمک آمریکا ارائه نکرده‌اند.

وی گفت: ما پروتکل‌هایی درباره‌ نحوه درخواست کمک نیروهای عراقی در اختیار داریم اما پس از خروج نیروهای آمریکایی از مناطق شهری عراق در 30 ژوئن تاکنون نیروهای نظامی عراقی از ما درخواست کمک نکرده‌اند.

به احتمال زیاد حملات تروریستی در عراق برای ناتوان نشان دادن نیروهای امنیتی این کشور در روزهای آینده شدت خواهد یافت اما مقام‌های دولت عراق اعلام کرده‌اند که نیروهای این کشور برای شرکت در این آزمون سخت برای اثبات توانایی‌های خود در آمادگی کامل هستند.