روزنامه وشنگتن پست نوشت: در روستای ماکیویکا در جنوب غربی اوکراین تنها تعداد اندکی مرد در سنن جنگ باقی مانده است و بقیه هر لحظه می ترسند که به عنوان سرباز به خدمت گرفته شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، آرتی به نقل از واشنگتن پست نوشت: علی رغم اینکه مردان کمی در این روستا وجود دارند اما ساکنان آنجا می گویند که کارمندان دفتر ثبت نام و سربازگیری نظامی هرکسی را که بتوانند دستگیر می کنند و می برند.

این روزنامه در ادامه نوشت: موج بسیج مستمر در شهرک ها و روستاهای کوچک کشاورزی مثل ماکیوکا، باعث رعب و وحشت غرب شده است جایی که ساکنان می گویند که سربازانی که که در دفاتر سربازگیری کار می کنند، در خیابان های تقریبا خالی در جستجوی مردان باقی مانده پرسه می زنند.

براساس نوشته همین روزنامه، نظیر چنین تاکتیکی برخی را به این اعتقاد واداشته است که مردانشان در مقایسه با مناطق دیگر و شهرهای بزرگی نظیر کی یف که پنهان شدن در آن آسان است، به شیوه ای نامناسب هدف قرار می گیرند.

خانم «اولگا کامیتیووک» سی و پنج ساله که همسرش والنتین در ماه ژوئن توسط سربازان در جاده اصلی ماکیویکا حین نوشیدن قهوه دستگیر شد، می گوید: «مردم مثل سگ در خیابان دستگیر می شوند.»

اولگا اظهار می کند: «با اینکه همسرم پوکی استخوان داشت اما معاینه پزشکی خود را در ده دقیقه پشت سر گذاشت و به جبهه اعزام و در آنجا مصدوم شد.»

مادر والنتین نیز می گوید: «کل دهکده به این شکل ربوده شدند.»

پس از کاهش نیروهای اوکراین و فرسوده شدن نیروهای نظامی، پارلمان این کشور در حال بررسی لایحه ای برای گسترش دامنه سربازگیری و کاهش سن سربازی به ۲۵ سال به جای ۲۷ سال است.

۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی، حکومت نظامی و بسیح عمومی در وکراین اعلام شد و دوره آنها بارها تمدید شده است.

منبع: شفقنا