مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه فردا (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، مرحله اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه فردا (سه شنبه ۲۲ اسفندماه) آغاز می‌شود.

در این رزمایش یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه شرکت دارند و نمایندگانی از کشور های عمان، آذربایجان، قزاقستان،پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند.

هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشورهای شرکت کننده و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشورها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.

از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد.

در همین حال، خبرگزاری تاس نوشت: بنا بر بیانیه روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه ۱۴۰۲ وزارت دفاع روسیه، کشتی‌های روسی همراه با کشتی‌ها و ناوگانی از نیروی دریایی ایران و چین در این رزمایش حضور خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، نمایندگی از نیروی دریایی پاکستان، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، عمان، هند و آفریقای جنوبی نیز در این رزمایش حضور خواهند داشت.

بنا بر گزارش وزارت دفاع روسیه، این رزمایش با هدف تمرین تضمین ایمنی فعالیت های اقتصادی دریایی و در محل دریای عمان برگزار می‌شود.

در این گزارش آمده است:‌ همراه با رزمناو موشکی گارد "واریاگ"، ناو بزرگ ضد زیردریایی "مارشال شاپوشنیکف" به همراه یک ناوچه، دو کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی چین و همچنین شناورها و بالگردها از ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش شرکت خواهند کرد.

بنا بر این گزارش، مرحله اصلی این رزمایش، سه شنبه ۲۲ اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، رزمایش سه‌جانبه روسیه، ایران و چین پارسال در دریای عرب در نزدیکی بندر چابهار ایران برگزار شد.

ناوگان‌های دریایی سه کشور در این رزمایش، تشکیل یک یگان مشترک از کشتی های جنگی، مانورهای تاکتیکی مشترک و اجرای دستورات رزمی را تمرین کردند.

علاوه بر این، آنها در روز و شب با شلیک توپخانه، اهداف تعیین شده را مورد اصابت قرار دادند. آنها همچنین فرایند آزادسازی یک کشتی با گروگان‌ها و نیز کمک به یک کشتی در شرایط اضطراری را تمرین کردند.

منبع: ایرنا