تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۰

روزی نیست که در یک محله یا کوچه، یک خانه قدیمی خراب نشود تا یک خانه مدرن و نوساز جایش را بگیرد. در این مدرن شدن البته یک چیزهایی حذف و چیزهایی هم به خانه‌ها اضافه می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، حیاط‌های نقلی و حوض‌های آبی از بین می‌روند و جایشان را به پارکینگ‌های جمع و جور می‌دهند، قرنیزها و طاقچه‌ها از بین می‌روند و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی، می‌شوند پنجره‌های دوجداره برای کم شدن سر و صدا.

چند وقتی هم هست که خیلی‌ها بی خیال کولرهای آبی شده‌ و کولر گازی را جایگزین آن کرده‌اند و عده‌ای هم تا جایی پیش رفته‌اند که زمان ساخت خانه، کانال‌کشی کولر آبی را حذف می‌کنند تا متراژ مفید ساختمان را بیشتر کنند.

بیشتر بخوانید:

مشاور مدیرعامل توانیر با انتقاد از این کار گفته که اصلا در بعضی از مناطق نیازی به استفاده از کولر گازی نیست و تأمین دمای آسایش با کولر آبی که به‌مراتب مصرف برق کمتری دارد، قابل انجام است. به‌طور مثال، در مناطق معتدل نظیر تهران و گرم و خشک مانند یزد، کولرهای آبی جدید که کم‌مصرف و پربازده هستند کاملاً قابل استفاده بوده و استفاده از کولر گازی و سایر سامانه‌های سرمایشی مشابه توصیه نمی‌شود.

در نتیجه اگر ساکن تهران هستید و قصد دارید خانه‌تان را بازسازی کنید، بی خیال کولر گازی شوید تا بی‌جهت هر ‌ماه مجبور نباشید کلی پول برق بدهید؛ در عوض یک کولرآبی کم مصرف بخرید و حواستان هم باشد که معمار ساختمان کانال کولر را در ساخت لحاظ کند.

منبع: روزنامه همشهری