گروه محیط زیست- اسد افلاکی: با وجود آن که نزدیک به 8 سال از شهادت شهید رشید غفاری به دست مافیای قاچاق چوب و زمین می‌گذرد، هنوز قاتلان این جنگلبان دلاور مجازات نشده‌اند

این در حالی است که رسول محمدی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان، اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در حاشیه مراسم چهارمین سالگرد شهادت جنگلبان شهید ناصر پیروی، در جمع خبرنگاران از قصاص قاتلان شهید رشید غفاری تا قبل از خردادماه جاری خبر داده بود.

محمدی با اشاره به اینکه مجازات قاتلان شهید پیروی جز با پایمردی و مساعدت مسئولان قضایی امکان‌پذیر نبود تاکید کرده بود، مسئولان قضایی با عزمی راسخ پرونده شهید غفاری را پیگیری می‌کنند و شواهد حاکی از آن است که این پرونده تا پیش از خرداد به نتیجه برسد.

اینک خرداد از نیمه گذشته است، طاقت خانواده شهید غفاری به پایان رسیده اما همچنان این پرسش بی‌پاسخ مانده است که چرا با گذشت این زمان نسبتا طولانی قاتل یا قاتلان هنوز مجازات نشده‌اند؟ مشکل کجاست؛  آیا 8 سال زمان، برای دستگیری و شناسایی عاملان جنایت کافی نبوده است؟

دکتر مازیار رضوی، رئیس اداره کل منابع طبیعی تالش _  منطقه‌ای که شهید غفاری در آن به شهادت رسید_  در این باره به همشهری گفت: هنوز پیگیری‌های قضایی به نتیجه قطعی نرسیده به همین دلیل پرونده همچنان در دست بررسی است. با این همه، انتظار می‌رود با مساعدت مسئولان قضایی در آینده نزدیک عدالت در خصوص قاتل یا قاتلان به اجرا درآید.

وی با اشاره به پیشینه این پرونده گفت: شهریور 81 که شهید غفاری به شهادت رسید پرونده این جنایت در حوزه قضایی کرکان رود تشکیل شد اما پس از یک سال این پرونده با پیگیری منابع طبیعی در مرکز استان مورد بررسی قرار گرفت.

سال 85 مجددا این پرونده از استان به کرکان رود بازگردانده شد، پس از آن طی 2 سال پرونده تقریبا مسکوت ماند؛ سپس با پیگیری مسئولان منابع طبیعی و طرح موضوع در شورای حفاظت تامین استان، پرونده دوباره به جریان افتاد و اینک با مساعدت مسئولان قضایی با جدیت در حال پیگیری است.

رضوی خاطرنشان کرد: با آنکه انتظار می‌رود در آینده بسیار نزدیک قاتل یا قاتلان مجازات شوند اما طولانی شدن سیر قضایی، تبعات ناگواری در روحیه همکاران آن شهید به‌ویژه جنگلبانان دارد از این رو امید ما آن است که مسئولان قضایی همان طوری که در به نتیجه رساندن پرونده شهید پیروی قاطعیت مثال زدنی از خود نشان دادند در این مورد نیز با قاطعیت عمل کنند تا تنها خواسته خانواده شهید غفاری که قصاص قاتل یا قاتلان است عملی شود.

رئیس اداره منابع طبیعی تالش، منطقه تحت مدیریت خود را منطقه‌ای قاچاق خیز عنوان کرد و افزود: تالش به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن گونه‌های ارزشمند جنگلی یکی از مناطق قاچاق خیز است که همواره قاچاقچیان حرفه‌ای و زمین‌خواران به آن چشم طمع داشته‌اند به همین دلیل هر گونه مسامحه با متجاوزان به‌ویژه طولانی شدن پرونده شهید غفاری سبب جری شدن قاچاقچیان و متجاوزان می‌شود و زمینه تعدی و تجاوز به عرصه‌ها و درختان جنگلی را فراهم می‌سازد.

مافیای قاچاق چوب و زمین، شهید رشید غفاری را نیمه شب 18 شهریور 81 در خانه‌اش و در جلوی چشمان حیرت زده فرزند خردسالش از فاصله یک متری هدف گرفته و او را به شهادت رساندند.

این جنگلبان دلاور، هنگام شهادت 44 سال داشت که 22 سال آن را صادقانه صرف صیانت از انفال کرده بود.

به گفته تمامی همکاران و کسانی که با غفاری در ارتباط بودند از آنجایی که قاچاقچیان نتوانسته بودند با تطمیع و ارعاب،  وی را با خود همراه سازند او را به طرز ناجوانمردانه‌ای در خانه و در جلوی خانواده‌اش به قتل رساندند اکنون بعد از 8 سال این تردید بر دل همکاران غفاری سایه افکنده است که آیا عامل یا عاملان این جنایت وحشتناک مجازات خواهند شد.