انتشار فیلم دور ریختن خیارهای خاردار ویژه صادرات در جنوب کرمان از کامیون به‌علت نداشتن مشتری در حالی بحث‌برانگیز شده که گویا آنطور که مسئولان می‌گویند پای تعطیلات کریسمس و کم شدن تقاضا از بیرون مرزها در میان است.

به گزارش همشهری آنلاین، پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که علت این مسأله تعطیلی بازارهای خارجی به دلیل کریسمس است و این نوع خیار در داخل نیز چندان مشتری ندارد.

گفته می‌شود سال‌های قبل کشاورزان جنوب کرمان برای کشت "خیار خاردار" که مصرف داخلی ندارد با بازرگانان قرارداد می‌بستند و حتی پیش‌پرداخت هم دریافت می کردند به همین دلیل خریدار یا صادرکننده به هر ترتیب ملزم به خرید محصولات برداشت شده بود، اما امسال قراردادی بسته نشده و مشکلات صادرات نیز بر دوش کشاورز افتاده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان دوشنبه شب در این زمینه به ایرنا گفت: به دلیل کریسمس و تعطیلات سال نو میلادی بازارهای خارجی تعطیل بوده و امکان خرید از سوی بازرگانان که بیشتر در روسیه بودند فراهم نشده است.

صادق حسین زاده افزود: این نوع خیار سال‌های قبل به صورت قراردادی کشت می‌شده و خریدار داخلی با بستن قرارداد با کشاورزان این محصول را خریداری می کردند.

وی با ادامه داد: امسال بدون بستن قرارداد، کشت این محصول صورت گرفته است، البته کشاورزان تاکنون فروش خوبی داشتند و فقط در این ۲ هفته به دلیل نخریدن از سوی خریداران خارجی، فروش با وقفه مواجه شده است و انتظار می‌رود در برداشت‌های بعدی بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

حسین زاده یادآور شد: میزان سطح زیر کشت این نوع خیار به ۵۰ هکتار هم نمی رسد و فقط در گلخانه کشت می شود.

وی بیان کرد: کشاورزان حدود ۴۰ تا ‌۴۵ مرحله از این محصول برداشت می کنند و تاکنون حدود ۲۰ مرحله برداشت کرده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: خیار خاردار مصرف داخلی ندارد و به همین دلیل کشاورزان مجبور شده‌اند مقادیری از آن را دور بریزند.

وی یادآور شد: برداشت این محصول تا آخر اسفند ادامه دارد و بازار برای آن وجود دارد و به طور حتم کشاورزان متضرر نمی‌شوند.