نیروی دریایی سریلانکا روز دوشنبه اعلام کرد آماده است یکی از ناوهای نیروی دریایی خود را به دریای سرخ بفرستد تا با تهدیدات علیه خطوط کشتی‌های تجاری مقابله و به کشورهایی مانند هند بپیوندد تا از آب‌راه کلیدی تجارت جهانی محافظت کند.

به گزارش همشهری آنلاین، خبرگزاری ایندین اکسپرس نوشت: این اعلامیه پس از دستورات هفته گذشته رانیل ویکرام‌ سینگه نخست وزیر این کشور منتشر شد که هزینه این اقدام را ۲۵۰ میلیون روپیه سریلانکا (حدود ۷۷۵ هزار دلار) در هر دو هفته اعلام کرده بود.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ارتش ملی یمن اعلام کرده در حمایت از مردم مظلوم غزه تنها کشتی‌های تجاری که مبدا یا مقصد رژیم صهیونیستی داشته باشند را هدف قرار می‌دهد و تنگه باب المندب و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها امن است.

نیوزوایر سریلانکا به نقل از سخنگوی نیروی دریایی این کشور، کاپیتان گایان ویکراماسوریا نوشت: تاریخ دقیق استقرار این ناو هنوز تایید نشده است اما این ماموریت دریای سرخ، دریای عرب، خلیج عدن و خطوط دریایی متصل را پوشش خواهد داد.

کاپیتان ویکراماسوریا ادامه داد: در ابتدا یک کشتی به عنوان بخشی از عملیات نگهبانان امنیت که در حال برگزاری است در دریای سرخ و مسیرهای تجاری مجاور حضور خواهند داشت و پس از مذاکرات و بر اساس توانایی کشتی جنگی در هر یک از خطوط دریایی که نیاز به حفاظت دارند، مستقر خواهد شد.

وی اظهار داشت: تبادل نظر درباره استقرار تعداد بیشتری کشتی یا تعویض کشتی ها بر اساس نیازهای فعلی و وضعیت اقتصادی سریلانکا، صورت خواهد گرفت.

وزیر دفاع و نخست وزیر سریلانکا به دلیل این تصمیم در زمانی که این جزیره در حال گذراندن بحران اقتصادی است، مورد انتقاد قرار گرفته اند.

با این حال، منابع آگاه گفتند: هزینه استقرار این کشتی در مقایسه با خسارات وارده به بندر کلمبو در صورتی که عبور و مرور کشتی‌ها با مشکل مواجه شود، بسیار کمتر خواهد بود.

منبع: ایرنا