همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بومی گزینی داوطلبان کنکور سراسری در آزمون‌های سال‌های آینده نیز طبق مصوبه امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر اساس پیشنهاد سازمان سنجش نهایی شد اجرا خواهد شد

به گزارش روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور،عبدالرسول پورعباس با بیان اینکه مصوبه بومی گزینی با مطالعه و تلاش بسیار سازمان سنجش تدوین شده به طوری که کلیه موازین آموزشی در آن رعایت شده است، گفت: پیشنهاد سازمان سنجش به شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره بومی گزینی که در نهایت به تصویب این شورا رسید پیشنهاد مطالعه شده ای بود.

وی اضافه کرد: این پیشنهاد بر اساس مطالعه عمیق و جامعی که صورت گرفت ارائه شد و به طور کامل با عدالت تطبیق دارد.

پورعباس گفت: همانطور که اعلام شده است تغییر بومی گزینی در 13 رشته پر طرفدار در رشته های مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری، مهندسی صنایع (در گروه آزمایشی ریاضی و فنی)، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی (در گروه آزمایشی علوم تجربی)، حقوق،‌ روانشناسی و حسابداری (در گروه آزمایشی علوم انسانی ) صورت خواهد گرفت.

پورعباس اضافه کرد: پذیرش بومی در این رشته ها پس از کسر سهمیه 40 درصدی ایثارگران به صورت 60 درصد گزینش بومی و 40 درصد آزاد صورت می گیرد.

وی افزود: در صورت تکمیل نشدن ظرفیت سهمیه ایثارگران در 13 رشته مذکور، باقیمانده ظرفیت به صورت 50 درصد گزینش بومی و 50 درصد گزینش آزاد اعمال می شود.

رئیس سازمان سنجش در تشریح نحوه پذیرش داوطلبان کنکور در سایر رشته ها جز 13 رشته مذکور گفت: براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 69 و کمیته مطالعه و برنامه ریزی کنکور، پذیرش بومی پس از کسر سهمیه ایثارگران (40 درصد) به صورت 80 درصد بومی و 20 درصد آزاد صورت می گیرد. در واقع پذیرش داوطبان در سایر رشته ها به جز این 13 رشته که اعلام شد به صورت گذشته و همانند کنکورهای قبل خواهد بود.

پورعباس ادامه داد: در پذیرش دانشجو در سایر رشته ها (غیر از 13 رشته مذکور) در صورتی که ظرفیت ایثارگران تکمیل نشود، باقیمانده ظرفیت به صورت تماما بومی برای پذیرش داوطلبان اختصاص خواهد یافت.