به گزارش همشهری، تکمیل راهگذرها یا همان کریدورهای حملونقلی، با جذب سرمایههای خارجی در دستور کار دولت بوده و قرار است مناطق آزاد به فرصتهای درخشان سرمایهگذاری، لجستیکی و ترانزیتی برای کشور تبدیل شوند.
کریدورها، اسم رمز همکاریهای چند جانبه اقتصادی و سیاسی هستند و ایران با ظرفیتهای بسیاری برای احداث کریدورهای ایمن و ارزان، به هر دری میزند تا فرصتهای مغفول مانده در سالیان متمادی را فعال کند. مناطق آزاد، تازهترین مجرایی است که میتواند با جذب سرمایه خارجی، زمینه را برای فعالسازی کریدورها فراهم کند.
بازگشت کیش به رؤیاهای قدیمی
همه کشورها، بهخصوص آنهایی که در اقتصاد و تجارت جهانی اسم و رسمی دارند، روی ایجاد راهگذرهای ایمن و ارزان حساب ویژه باز کردهاند و این موضوع بهقدری برای آنها مهم است که جنگی به بزرگی جنگ اسرائیل علیه مردم غزه نیز ریشههایی در ماجرای کریدورها دارد.
در شرایط فعلی، با وجود اینکه ایران استعداد قابلتوجهی در ایجاد و فعالسازی کریدورهای حملونقلی ارزان، ایمن و بهصرفه دارد، به دلیل مختلف از جمله تحریمها نتوانسته است به جایگاهی که شایسته آن است دست یابد، اما در دوره جدید، با تقویت دیپلماسی منطقهای امید برای جذب مشارکت حداکثری ذینفعان راهگذرهای ایران افزایش پیدا کرده است.
جزیره کیش در جنوب ایران، سالهاست که برای تبدیل شدن به یک هاب تجاری و اقتصادی خیز برداشته اما این رؤیا هنوز محقق نشده است. حالا، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رویکرد و جهتگیری جدیدی در مدیریت مناطق آزاد حاکم شده، معتقد است: مناطق آزاد به فرصتهای درخشان سرمایهگذاری، لجستیکی و ترانزیتی برای کشور تبدیل خواهند شد.
مهرداد بذرپاش، در مراسم افتتاح ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش، اظهار کرد: توسعه زیرساختهای حملونقلی مناطق آزاد در همه شقوق یک موضوع جدی است و فرصتهای ترانزیتی بهعنوان ظرفیت تولید ثروت برای حال و آیندگان در مناطق آزاد بهویژه منطقه آزاد کیش تجلی مییابد.
مأموریت جدید کیش
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت و ظرفیتهای مناطق آزاد کشور گفت: مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش باید دروازههای سرمایهگذاری برای کل کشور باشند و زیرساختهای فراهم شده در آنها میتواند موجب جذب سرمایه داخلی و خارجی برای توسعه خود مناطق و کل کشور شود.
بذرپاش، فراهم کردن و تسهیل شرایط برای جذب سرمایهگذاری خارجی را یکی از اصلیترین پروژههای دولت در روزهای اخیر عنوان کرد و افزود: سفرها و دیدارهای متعدد خارجی و همینطور جلساتی که با کشورهای منطقه با محوریت تکمیل کریدورها و استفاده از فرصتهای ترانزیتی ایران برگزار میشود و تکمیل پروژههای مربوط به کریدورهای کشور روزانه توسط رئیسجمهور پیگیری میشود.
کریدور ریلی دریا به دریا
اتصال دریا به دریا تا ماههای آتی در کشور به اتمام خواهد رسید؛ این وعده بذرپاش برای اتصال خط ریلی ترانزیتی از بند شهید رجایی در استان هرمزگان تا بندر کاسپین در دریای خزر است که در کنار خط ترانزیتی چابهار به مشهد و خط ریلی شرق به غرب کشور از اهمیت ویژهای برخوردار هستند که فرصت طلایی برای ذینفعان کریدورهای ایران و کل دنیا بهحساب میآیند؛ چراکه با استفاده از این کریدورها، هزینه و زمان مبادله در مقایسه با مسیرهای موجود بسیار کاهش مییابد.
توسعه هوایی در مروارید خلیجفارس
امروز ترمینال جدید فرودگاه بینالمللی کیش با حضور وزیر راه و شهرسازی و حجتالله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد افتتاح شد.
این ترمینال مسافری، سومین ترمینال بزرگ فرودگاهی کشور ازلحاظ ظرفیت و وسعت به شمار میآید قابلیت جابهجایی سالانه ۶ میلیون نفر مسافر دارد و با ۱۰ دستگاه پل تلسکویی برای انتقال و تبادل مستقیم مسافران با هواپیما، یک ترمینال مجهز و روزآمد محسوب میشود. سیستم یکپارچه پذیرش مسافر و انتقال بار و پارکینگ روباز با ظرفیت ۵۲۰ خودرو از دیگر ویژگیهای این ترمینال است.
تجهیز فرودگاه کیش از این منظر مهم است که این جزیره قرار است در نقش دروازهای برای توسعه کشور عمل کند و آنگونه که وزیر راه و شهرسازی میگوید: قرار است تا پایان دولت سیزدهم، تعداد قابلتوجهی هواپیمای مسافر خریداری و به صنعت هوایی اضافه شود.
بذرپاش، ساخت این پایانه را یکی از ضرورتهای منطقه دانست و گفت: ارزش روز این پروژه حدود ۵ هزار میلیارد تومان بوده که بهعنوان یکی از نمادهای توسعه منطقه محسوب میشود و با فعال شدن آن، باید تعداد پروازها برای دسترسی راحتتر در جزیره کیش افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با توجه به اینکه جزیره کیش قرار است نقش سرمایهگذاری را در کشور ایفا کند، باید زیرساختها را برای جذب سرمایهگذاری داخلی و خارجی از طریق این جزیره فراهم کنیم.