گروه محیط‌زیست: تلفات آبزیان در آب‌های جنوبی کشور با انجام عملیات فیزیکی رس‌پاشی متوقف شده است.

دکتر عباسعلی مطلبی، رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران دیروز در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب از کاهش 80 درصدی میزان تراکم پلانکتون‌های مضر با انجام عملیات رس‌پاشی خبر داد.

پدیده کشند قرمز [‌کشند قرمز مزارع میگو را تهدید می‌کند] که از مهر‌ماه سال 87 آب‌های ایران را تحت‌تأثیر قرار داده است تاکنون علاوه بر اتلاف مقادیر زیادی از ماهی‌ها موجب بروز مشکلاتی نیز برای مردم منطقه شده است:مرگ و میر  زوپلانکتون‌ها، نرم تنان، بی‌مهرگان و خیارهای دریایی، انبوهی از کف آب‌های متعفن در مناطق ساحلی ایجاد می‌کند که این مسئله موجب تولید گاز سولفور اکسیژن می‌شود و مشکلات بهداشتی مستقیم و غیرمستقیمی برای مردم منطقه جنوب کشور به همراه داشته است.

از سوی دیگر، کمبود اکسیژن و جلوگیری از ورود نور خورشید به‌دلیل شکوفایی مضر پلانکتون‌ها موجب تلفات آبزیان شده است.

رس‌پاشی عملیاتی است که از زمستان گذشته از سوی محققان ایرانی برای مبارزه با این پدیده در دستور کار قرار گرفته است.

ریختن خاک رس روی سطح آب موجب چسبیدن ذرات رس و جلبک‌ها به یکدیگر و لختگی آنها می‌شود که در اثر سنگینی به زیر آب فرو می‌روند.رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات ایران میزان تلفات آبزیان درآب‌های جنوبی کشور را در اثر این پدیده تا آذر ماه سال گذشته  بالغ بر حدود 35 تن اعلام کرد و افزود: در حال حاضر کمیته ویژه بررسی خسارت اقتصادی در اکوسیستم در استان‌های جنوبی کشور تشکیل شده و تغییرات در منابع آبی استان‌های بوشهر، خوزستان و چابهار  به‌شدت کنترل می‌شود.

هاب‌روم در هرمزگان

پیش از این نیز دکتر حسین نگارستان، رئیس بخش اکولوژی مؤسسه تحقیقات شیلات از رصد مداوم این پدیده خبر داده بود؛«درصددیم با راه‌اندازی مکانی به نام هاب روم (Harmful Algal Bloom Room) در هرمزگان عکس‌های ماهواره‌ای پدیده را جمع‌آوری کنیم که می‌توان با استفاده از دریافت عکس‌های ماهواره‌ای، محل لکه‌ها را مشخص کرده و برای مواجهه با خطر بروز کشند قرمز متراکم و مهار آن از طریق رس پاشی و شیوه‌های دیگر در آینده استفاده کرد.

به گفته این محقق در حال حاضر از تراکم این پدیده در نزدیکی سواحل خلیج‌فارس کاسته شده اما همچنان در مرکز آن به‌صورت متراکم مشاهده می‌شود.

رئیس بخش اکولوژی مؤسسه تحقیقات شیلات درباره راه‌های مبارزه با پدیده شکوفایی مضر پلانکتونی گفت: تحقیقات نشان داد که با استفاده از رس زرد می‌توان تا حدی از تراکم کشند قرمز کاست چرا که پاشیدن رس زرد باعث چسبیدن فیتوپلانکتون‌ها و ته‌نشینی آنها در اعماق آب می‌شود و از آنجا که فیتوپلانکتون‌ها به نور خورشید نیازمندند با ته‌نشین شدن و دوری از نفوذ نور از بین می‌روند.

وی با اشاره به اینکه پاشیدن رس زرد از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است، عنوان کرد: ابتدا از شناور رس پاش استفاده شد و سپس در اسفند ماه با استفاده از هواپیمای سم پاشی که از دزفول به بندرعباس منتقل شد، پس از شناسایی محل لکه‌های کشند قرمز، نسبت به رس پاشی از ارتفاع کم اقدام شد که این ایده برای کارشناسان خارجی به‌ویژه کره‌ای‌ها جالب بود.