کارشناس داوری فوتبال کشورمان در گفتوگو با همشهری آنلاین درخصوص اینکه وزیر ورزش و جوانان در مصاحبهای اعلام کرده است، برای فصل پیشرو لیگ برتر فوتبال سیستم کمک داور VAR مورد استفاده قرار خواهد گرفت، گفت: «شرکتهای داخلی خودمان میتوانند سیستم VAR را در ورزشگاههای کشور اجرا کنند، اما آنها بدون تاییدیه فیفا نمیتوانند فعالیتی داشته باشد. فیفا هم در سایت خودش نام چند شرکت را که در تهیه VAR هستند را قرار داده و کشورها فقط میتوانند از این شرکتها تجهیزات مخصوص را تهیه کنند. این کار فیفا هم برای پول و درآمد خودش است. ما هم که تحریم هستیم، نمیتوانیم از این شرکتها خرید کنیم. اصل قصه همین است.»
وی ادامه داد: «VAR چیز پیچیدهای نیست. صحنهها را بازبینی میکند. بهخاطر اینکه دوربین های زیادی دارد، یک صحنه را از زاویههای مختلف تهیه میکند. فقط یک مقدار سیستم گل آنلاین و آفساید سخت است. اما چیزی نیست که شرکتهای ما نتوانند آن را اجرا کنند، ولی فیفا طبیعتا به یکسری شرکتها مجوز میدهد که با آنها کار میکند. فیفا فقط بهدنبال درآمدزایی است و این شرکت درصدی از فروش خود را به فیفا میدهند.»
او درباره اینکه حتی اگر مجوز استفاده از سیستم کمکداور ویدئویی را هم بگیریم فقط تعداد محدوی از ورزشگاهها در کشورمان میتوانند از این سیستم استفاده کنند و این خود باعث تنش و جنجال خواهد شد، تاکید کرد: «بله شاید ۲-۳ استادیوم به این سیستم مجهز شوند. البته در کشورهای اروپایی هم همین طور بودند. نمونهاش همین کشور بلژیک را میتوان نام برد که چند سال قبل فقط اینطور بود، اما در کشورمان جالب نیست؛ مثلا یک تیم شاید نتواند سیستم VAR را بیاورد. البته بهطور کلی من خودم فکر نمیکنم سیستم VAR برای فصل پیشرو برسد. ضمن اینکه حتی اگر هم بیاوریم، داوران ما برای استفاده درست این سیستم باید دورههایی را پشت سر بگذارنند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.»
مظفری تاکید کرد: «با آمدن VAR هم مشکلات داوری ما حل نمیشود. چراکه این مشکلات به نحوه مدیریت آن برمیگردد که سالهاست پاشنهاش روی یک در میچرخد. تعداد داورانمان در لیگ برتر را باید به ۲۴-۲۵ داور کاهش دهیم. پارسال بالای ۱۰۰ نفر بود. در حالی که در کشورهای اروپایی هم ۲۳-۲۴ داور در لیگ برترشان دارند که ضربدر ۲ و اندی با کمکها حدود ۶۰ نفر میشوند. ولی ما در فصل گذشته بالای ۱۰۰ داور در لیگ برتر داشتیم که به هر عنوان مانند قضاوت فقط در یک بازی، یا داور چهارم یا کمکداور به آنها بازی رسید. در حالی که بهخاطر تیمها تعداد افراد خاص باید بیشتر قضاوت کنند. وقتی از داورانی استفاده میکنیم که توانایی لازم را ندارند، کیفیت پایین میآید.»
وی افزود: «در حالی که داوران خوب باید بیشتر قضاوت کنند و در چرخه باشند، اما این داورها وقتی با وجود قضاوت خوبی که داشتهاند، ۳ هفته قضاوت نمیکنند، مطمئنا افت میکنند. آلمانیها ۱۰-۱۵ سال پیش به خاطر مساله شرط بندی مجبور شدند تعدادی از داوران را کنار بگذارند. وقتی تعداد داورانشان ۲۰ نفر شد، دیدند، آنها عملکرد بهتری دارند. متوجه شدند این داوران به خاطر اینکه قضاوتشان زیاد شده قضاوت بهتری دارند. اما در ایران به خاطر اینکه رای هیاتها را برای حضور در هیات رییسه داشته باشند، به هیاتها فشار میآورند که حتما از استانشان داوری داشته باشند و این پروسه اشتباه است. چراکه داوری در لیگ برتر نباید به خاطر رای باشد، بلکه به خاطر توانایی آن داور باید به او میدان داد. مشکلات داوری ما اینها است.»
مظفری خاطرنشان کرد: «ما یک مشکلی که در ایران داریم این است که وقتی فصل تمام میشود با خودمان میگویم مشکلات داوری برای فصل بعد حل خواهد شد. در حالی که ما مشکلات بنیادی در داوری داریم. الان ۲۰ سال قبل نیست. ۲۰ سال قبل آقای نظری رییس وقت کمیته داوران اول فصل، نیم فصل و یکی هم آخر فصل چند تا کلاس توجیهی را برای داوران میگذاشتند. الان خود فیفا هم رایگان یک کلاسی را برای داوران میگذارد، ولی در کل، کمیته داوران فقط یک کلاس قبل از شروع فصل میگذارد و این کافی نیست. در آلمان برای پایینترین رده لیگشان هر ماه یک بار برای داوران برنامه آموزشی و امتحان دارند و وقتی به ردههای بالاتر میآیی، داور را مجبور میکنند که مطالعه داشته باشد.»
این کارشناس داوری کشورمان تاکید کرد: «ما هم باید چنین فضاهایی را برای داوران کشورمان مهیا کنیم. کلیپ بفرستیم؛ آنالیز داشته باشیم. مثلا داور این اشتباه را کرد، علتش چه بود؟ چرا ما در تیم ملی همیشه در بحث داوری در اعتراض بازیکنانمان به داور ضرر میکنیم. مانند بازی با ژاپن در جام ملتهای قبلی که داور سوت نزده بود، بازیکنان برای اعتراض به سمت داور رفتند. این از کجا نشات میگیرد؛ از لیگ ما. بازیکنان مرتب در حال اعتراض هستند. اگر کمیته داوران پشت داورانش باشد، بیانیه بدهد و اگر بازیکنی اعتراض کند کارت زرد بگیرد و هر هفته آن را اجرا کند، از هفته پنجم کسی اعتراض نخواهد داشت. اما انجام نمیدهیم و باید تبعاتش را هم بپذیریم.»
او افزود: «عدم اجرای قانون هم در فدراسیون قبلی و هم این فدراسیون را شاهد هستیم. رییس کمیته داوران و اعضای آن حق ندارند با تشکیلات فوتبال ارتباطی داشته باشند. در فدراسیون قبلی، رییس کمیته داوران، همزمان رییس هیات فوتبال زنجان بود. الان هم رییس کمیته داوران، همزمان رییس هیات فوتبال است. وقتی رییس کمیته داوران غیرقانونی عمل میکند، چرا بازیکنان به قانون احترام بگذارند؟ البته اشتباه برداشت نشود، این دلیل بر ضعف داوران ما نیست.»
مظفری حرفهایش را با یک مثال ادامه داد: «اگر در مرحله پلیآف لیگ دو برای صعود به لیگ یک بین تیمهای زنجان و مازندران، داور در دقیقه ۹۰ ناخواسته به اشتباه پنالتی به صعود تیم زنجان بگیرد، شما به تصمیم داور به خاطر اینکه رییس هیات فوتبال زنجان، همزمان رییس کمیته داوران هم است، شک نمیکنید؟ این یک مثال ساده است. ما به مسایل رسیدگی نکردیم و در کنارش پشتوانهسازی هم نداشتیم. افرادی مثل فغانی هم با توانایی شخصی پیشرفت کردند وگرنه کمیته داوران کاری برای آنها نکرده است.»
این کارشناس داوری کشورمان تاکید کرد: «من قول میدهم در رقابتهای جام ملتهای آسیا، داوری از کشورمان برای قضاوت نخواهیم داشت؛ مگر اینکه داور چهارم باشد. چراکه از روند تصمیمات AFC میشود این را فهمید. جز فغانی همه داوران ما در رده دوم آسیا قرار گرفتهاند و طعبیتا آنها را دعوت نمیکنند تا در جام ملتها قضاوت کنند. بهخاطر اینکه پشتوانهسازی نکردیم. ما الان داورانی میخواهیم که اسمشان از هر بازی بزرگتر باشد. مگر زمان محسن ترکی یا مظفریزاده، VAR بود؟ ولی نام آنها از بازی بزرگتر بود. اما کمیته داوران چه کار کرده است؟ چه برنامهریزی برای داوران ۱۸ سال داشته است تا آنها پیشرفت کنند؟ زمانی که خودم ۱۵ -۲۰سال پیش قضاوت میکردم، یک نفری، ناظر داوری بودو در حال حاضر نیز او همچنان ناظر است! مگر چنین چیزی امکان دارد؟»