به گفته مدیر روابط عمومی راه‌آهن، با این فرض که طرف عراقی به وعده‌هایش در خصوص خط ریلی شلمچه - بصره عمل کند، ساخت این پروژه حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد؛ بنابراین قطعا قطار مستقیم کربلا به اربعین امسال نمی‌رسد.

به گزارش همشهری آنلاین، جلال مختاری درباره راه‌آهن مستقیم تهران - کربلا اظهار کرد: اگر همه چیز به درستی در ایران و عراق پیش برود، با این فرض که طرف عراقی به وعده‌هایش عمل کند، ساخت این پروژه حداقل ۱۸ ماه زمان می‌برد؛ بنابراین قطعا قطار مستقیم کربلا به اربعین امسال نمی‌رسد.

وی ادامه داد: البته قطار ترکیبی از تهران به کربلاء از سال گذشته هم وجود داشته؛ به این ترتیب که مسافران با قطار تا شلمچه می‌روند و از آنجا یک مسیر ۳۰  کیلومتری را با اتوبوس تا بصره رفته و از بصره هم با قطار به کربلاء می‌روند؛ اما اگر بنا باشد قطار مستقیم به کربلا ساخته شود، کمتر از ۱۸ ماه شدنی نیست.

مدیر روابط عمومی راه‌آهن درباره چگونگی ساخت این پروژه راه‌آهن مستقیم شلمچه - بصره توضیح داد: این پروژه ۳۰ کیلومتر روی زمین پیش می‌رود بعد به یک پل روی اروندرود یا شط‌العرب می‌رسد که به لحاظ فنی پیچیدگی‌هایی دارد.  هزینه مین‌روبی زمین با ایران است و پل را هم قرار است ایران بسازد؛ اما هزینه ساخت مسیر با عراق خواهد بود و اعلام کرده که ۲۱۵ میلیارد دینار عراقی هم برای این پروژه هزینه کند.

مختاری در پاسخ به اینکه قرار بود تا پایان ماه رمضان وضعیت تحویل زمین‌ها به ایران برای مین‌روبی انجام شود و این موضوع به کجا رسیده، بیان کرد: اینکه چه اتفاق جدیدی می‌افتد، هنوز مشخص نیست. هفته پیش بذرپاش به سوریه رفته بود و بعد هم سفر استانی وزیر و مدیرعامل راه‌آهن به خوزستان بود و فرصتی در این زمینه فراهم نشد. اما احتمالا در هفته‌های آینده هماهنگی‌هایی با طرف عراقی صورت می‌گیرد که در اولین فرصت این کار انجام شود.

منبع: ایسنا