تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹

با تداوم روند فعلی و توقف پروژه حفاظت از یوز ایرانی، نسل این‌گونه نایاب طی 10 سال آینده کاملا منقرض خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری محیط‌ زیست ایران، اسماعیل کهرم، جانورشناس و استاد دانشگاه، با بیان این مطلب،به جنگل‌های میرزا بایلوی گلستان و بیابان خارتوران- به‌عنوان مکان‌هایی که یوز در آن از بین رفته‌اند- اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نیز این جانور در نای‌بند خراسان جنوبی، بهادران، بافق یزد و دره انجیل و همچنین در منطقه کویر سمنان و دامغان به‌دلیل مشاهده عینی وجود دارد.

کهرم عملکرد سازمان محیط‌ زیست فعلی را نامناسب قلمداد کرد و افزود: در شرایط فعلی با ساختار و بی‌اطلاعی و عملکرد غیر‌تخصصی این سازمان در بقای یوزپلنگ ایرانی باید تردید کرد؛ در حالی که با روی کار آمدن افراد متخصص، علاقه‌مند، متعهد و کارشناس می‌توانیم تا 50 سال آینده بقای این حیوان نادر در حال انقراض را تضمین کنیم.

وی در گفت‌وگو با ایرن، با ابراز تأسف اظهار داشت: با متوقف شدن پروژه حمایت از یوز هیچ‌گونه امیدی به بقای این حیوان وجود ندارد.

باید مسئولان سازمان محیط‌زیست درک لازم را از این فاجعه زیست‌محیطی داشته باشند و هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت جلوگیری از انقراض این‌گونه نایب انجام دهند؛ در غیراین صورت تا 10 سال آینده یوز پلنگ ایران به‌طور قطع منقرض خواهد شد.