گروه شهری: مامی زندانیان زن تهرانی که با محکومیت مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های تهران به سر می‌بردند آزاد شدند

 تا هیچ زندانی زنی با محکومیت مالی در زندان‌های تهران وجود نداشته باشد.

چندی پیش به پیشنهاد شهرداری تهران و دفاع سرسختانه معصومه آباد، عضو شورای اسلامی شهر تهران این موضوع به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید و براساس آن به شهرداری مجوز داده شد تا از محل ماده 17بودجه نسبت به پرداخت بدهی آن دسته از زنان زندانی که با محکومیت مالی و جرایم غیرعمد در زندان‌های تهران به‌سر می‌برند، اقدام شود.

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز به همین مناسبت طی سخنانی در زندان اوین گفت: شهرداری یک میلیارد تومان برای آزاد‌سازی‌ حدود 200 نفر از زندانیان شهر تهران هزینه کرد که از این تعداد 70 نفر زن و مابقی مردانی هستند که آنها نیز با جرایم غیرعمد در زندان
 به سر می‌بردند.

وی افزود: اگر امروز شهرداری امکان مادی دارد و چنین تصمیمی را گرفته و اجرا می‌کند همه این‌‌پول‌ها و امکانات متعلق به مردم شهر تهران است و ثواب و خیر این کار به همه شهروندان خوبی برمی‌گردد که به تعهدات خود درمقابل شهرداری به موقع عمل می‌کنند.

قالیباف‌خاطر نشان کرد:‌ همیشه تاکید کرده‌ایم که در کنار فعالیت خدماتی و عمرانی، توجه به مسائل اجتماعی، آموزشی، ‌فرهنگی، دینی و حقوق شهروندی از دغدغه‌های مهم مجموعه مدیریت شهری است.

شهردار پایتخت با اشاره به رویکرد فعالیت در حوزه خدماتی و عمرانی، ‌رفاه و فراغت شهروندان و توجه به مسائل تربیتی و آموزشی که 3بخش مهم فعالیت‌های شهرداری را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: این تصمیم که گرفته شد و امروز به ثمر نشست در راستای نگاهی است که در همه حرکت‌های شهرداری در حوزه‌های آموزشی، فراغت و حتی در حوزه‌های خدماتی و عمرانی به چشم می‌خورد.

وی ادامه داد:‌ اگر امروز آزاد‌سازی‌ زنان زندانی به‌عنوان اولویت نخست شهرداری مدنظر قرار می‌گیرد به‌دلیل حاکمیت این رویکرد در مجموعه مدیریت شهری است که هرکدام از این بانوان ستون و خیمه گاه یک خانواده هستند و هر لحظه دوری آنها از خانواده می‌تواند باعث آسیب‌های جدی‌ و اساسی در جامعه شود؛

به همین دلیل باید تلاش کنیم تا کانون گرم خانواده‌ها را روز به روز گرم‌تر و کامل‌تر کنیم و توجه به آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان را سرلوحه اعمال خود قراردهیم.

شهردار تهران اضافه کرد: هر جرمی که در کشور اتفاق می‌افتد 3 مقصر در آن وجود دارد؛ نخست کسی که جرم را مرتکب شده، سپس جامعه و سوم مدیران جامعه.

برای مثال در بحث اعتیاد جامعه و بیکاری نقش تعیین‌کننده دارد اما در کشور ما متأسفانه وقتی جرمی اتفاق می‌افتد فقط مجرم را تنبیه می‌کنیم و به‌دنبال دیگر مقصرها و روش‌های پیشگیرانه نیستیم.

طرح آموزش، مشاوره و اشتغال برای زندانیان زن

زهرا سادات مشیر، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در حاشیه این مراسم گفت: کمک به زنانی که به‌دلیل حداقل‌های مالی در زندان هستند در دستور کار شهرداری قرار دارد و شورای شهر نیز لایحه آن را پذیرفته و امروز شاهد آزادی 200 نفر از زندانیان با محکومیت مالی شهر تهران هستیم.

مدیرکل اموربانوان شهرداری تهران اظهار داشت:در ابتدای سال 87 بازدیدی‌از زندان اوین داشتم و این نکته به ذهنم رسید که شهرداری می‌تواند اقدامات حمایتی را در این زمینه داشته باشد که به کاهش آسیب‌ها و پیشگیری از چرخه جرم منجر شود.

وی افزود: در این راستا فعالیت‌هایی آغاز شد و طرحی با ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به قوه قضاییه ارسال شد که آیت‌الله هاشمی شاهرودی با آن موافقت کرد و در آن آموزش و مشاوره، روان درمانی و اشتغال برای زنان زندانی در نظر گرفته شده است وهمچنین اقداماتی نیز در زندان اوین برای موضوع ورزش زنان زندانی انجام شد.