مجری خط هفت مترو تهران در رابطه با آخرین وضعیت دریافت مجوز آسانسورها مترو گفت: ۱۶ ایستگاه تمام مشکلات استانداردشان حل شده و تنها مسئله دسترسی در عمق بالاتر از ۱۱ متر مانده است. این مسئله هم در حال بررسی‌های کارشناسی است تا وارد مدار شوند.

همشهری آنلاین-محسن ابویی: ایجاد آسانسور و پله برقی در متروهای تهران یکی از مهم‌ترین شیوه‌های دسترسی آسان به این سیستم حمل و نقل عمومی است که در برخی از نقاط به دلایل فنی و صادر نشدن مجوز از سوی سازمان استاندارد با مشکل خدمات رسانی مواجه هستند.

محمود یوسفی مجری خط هفت مترو تهران در گفتگو با همشهری آنلاین از اقدامات این مجموعه برای حل مشکلات استاندارد آسانسور و پله برقی خبر داد.

*بعضی از ایستگاه‌های خط ۷ همچون مهدیه و محمدیه فاقد پله برقی هستند، برای رفع این مشکل چه کارهایی انجام شده است؟

این دو ایستگاه تنها نقاطی در خط ۷ هستند که پله برقی ندارند و برای رفع مشکل پیگیری‌هایی انجام شده است.

*چه زمانی مشکل رفع می‌شود؟

این دو ایستگاه نیاز به ۱۰ پله برقی دارند و امسال سفارش ساخت به پیمانکار داده‌ایم اما در سال جاری با توجه به افتتاح ایستگاه دادمان، فرصت نصب این پله‌برقی‌ها را نداریم و می‌توانم قول دهم که در سه ماه ابتدایی سال آینده این پله‌برقی‌ها نصب خواهند شد.

*مشکل آسانسورهای این خط هم در حال پیگیری است؟

بله! برخی از آسانسورهای خط ۷ مترو نیز بعد از رایزنی‌ها با سازمان استاندارد رفع مشکل شدند. براساس آخرین اطلاعات باید بگویم که ۱۱ آسانسور مجوز استاندارد گرفتند و ۵ آسانسور نیز در مراحل نهایی دریافت مجوز هستند، در مجموع ۱۶ آسانسور در خط ۷ استاندارد دریافت خواهند کرد.

*یکی از مسائل مهم مربوط به آسانسورهایی با عمق بیشتر از ۱۱ متر بود، مشکل استاندارد را چطور رفع و رجوع کردید؟

هر آنچه که سازمان استاندارد از مترو خواست،‌ ما انجام دادیم. از ۳۲ آسانسور که مشکل داشتند، ۱۶ مورد تمام مشکلاتشان رفع شده‌اند و برای آسانسورهای با عمق زیاد نیز خروجی مورد نظر سازمان استاندارد را ایجاد کردیم. ۱۶ آسانسور دیگر به دلیل همان مسئله دسترسی در عمق ۱۱ متر هنوز امکان دریافت مجوز ندارند و در تلاش هستیم تا مشکل را حل کنیم.

*این آسانسورها در کدام ایستگاها قرار دارند؟

۱۶ ایستگاه تمام مشکلات استانداردشان حل شده و تنها مسئله دسترسی در عمق بالاتر از ۱۱ متر مانده است. این مسئله هم در حال بررسی‌های کارشناسی است تا وارد مدار شوند. این مشکل بیشتر مربوط به ایستگاه‌های قدیمی است. براساس آخرین اطلاعات، ۲ آسانسور از ۶ آسانسور ایستگاه میلاد، ۲ آسانسور در مدافعان سلامت، ۲ آسانسور در ایستگاه‌ها کمیل،‌ ۲ مورد در ایستگاه کمیل و ۲ مورد در ایستگاه هلال احمر دچار این مشکل بودند و همچنین ۲ آسانسور در ایستگاه دروازه دولاب، یک آسانسور ایستگاه آهنگ،‌ یک آسانسور در ایستگاه میدان قیام و همچنین ۴ آسانسور در میدان بسیج از نظر سازمان استاندارد امکان دریافت مجوز در عمق بیشتر از یازده متر را نداشتند. بیشتر این ایستگاه‌ها مشکلشان حل شده است.

*در حال حاضر ایستگاهی است که مشکل آسانسورش از نظر سازمان استاندارد قابل حل نباشد؟

از بین این ۱۶ آسانسور که ذکر کردم،‌ هلال احمر،‌ چهل تن دولاب و کمیل یعنی ۶ آسانسور، امسال مشکلشان حل خواهد شد و امیدواریم سال بعد نیز مسئله آسانسورهایی با عمق بالاتر از ۱۱ متر را حل کنیم. ما با سازمان استاندارد به یک جمع بندی رسیده‌ایم تا این مشکل را هر چه سریعتر حل کنیم و ایستگاه مهدیه نیز اولین ایستگاهی بود که در این حوزه مجوز گرفت.

*در رابطه با شیوه حل مشکل در این آسانسورها نیز توضیح می‌دهید چرا که براساس گفته مسئولان سازمان استاندارد، لازم بود تا برای این آسانسورها در عمق بالا یک خروجی ایجاد شود.

ما به این آسانسورها یک دسترسی داده‌ایم به عنوان مثال در آسانسور چهل تن دولاب یا هلال احمر به دلیل اینکه همجوار با پله فرار بودند، هر ۱۱ متر یک دسترسی از آسانسور به پله فرار ایجاد شده است.

*دسترسی به چه شکل است؟

یک دیوار بین آسانسور و پله فرار وجود دارد و ما در هر ۱۱ متر، دیوار را باز کردیم و یک در برای خروج مسافر گذاشتیم تا مشکل آسانسورها حل شود. برخی از ایستگاه‌ها مانند ایستگاه میلاد، مدافعان سلامت امکان چنین دسترسی را ندارند و در حال بررسی موضوع با مسئولان سازمان استاندارد هستیم و به همین دلیل نهایی شدن سرنوشت این آسانسورها مقداری طولانی‌تر شده است.

منبع: همشهری آنلاین