سهل‌انگاری، سوءتفاهم یا اشتباه؛ معلوم نیست نامش را باید چه گذاشت اما دردسرهایش فقط یک نام بیشتر ندارد آن هم گرفتاری های اهالی بیش از ۳۰ روستا در شهرستان قلعه گنج واقع در جنوب کرمان که گویا به اشتباه در محدوده حفاظت شده محیط زیست تعریف شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، اشتباه سازمان حفاظت محیط زیست موجب شده بیش از ٣٠ روستا در شهرستان قلعه گنج در محدوه حفاظت شده قرار گیرند و اکنون برای ادامه زندگی عادی خود هم به بررسی های جدید سازمان حفاظت محیط زیست امیدوار باشند.

این اقدام در تعیین درست مرز مناطق حفاظت شده در سال ۱۳۸۹ موجب شده چندین روستای شهرستان قلعه گنج در محدوده این منطقه قرار گیرند و عملا هرگونه فعالیت کشاورزی و دامداری آنها و حتی سکونتشان نیز خلاف قانون قلمداد شود. از سوی دیگر این روستاییان برای توسعه کشاورزی خود یا گرفتن مجوز یک پمپ آب هم به مانع می‌خورند و نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

حال اهالی و کشاورزان این روستاها قادر به دریافت اسناد مالکیت کشاورزی یا اجرای طرح های کشاورزی هم نیستند چون در منطقه حفاظت شده قرار دارند و فقط منتظر بررسی های جدید سازمان حفاظت محیط زیست مانده‌اند.

مشکل حل نشود مجبور به مهاجرت هستند 

فرماندار قلعه گنج به خبرنگار ایرنا گفت: آثار کشت و زرع بسیاری از مردم و کشاورزان این روستاها به سالیان قبل بر می‌گردد ولی الان که می‌خواهند دامپروری احداث کنند یا فعالیت کشاورزی خود را توسعه دهند می گویند استعلامات، املاک، کشاورزی و سکونتگاه آنان در منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار دارد و نمی توانند طرحی اجرا کنند.

محمد فلاح کهن افزود: هرگونه تغییر در این مناطق نیز باید در شورای عالی محیط زیست کشور مطرح و تصمیم گیری شود که روندی بسیار پیچیده دارد.

وی ادامه داد: در مجموع ۳۶ روستا در قلعه گنج با سکونتگاه و موتور پمپ کشاورزی هستند که اگر مشکل آنها در شورای عالی محیط زیست حل نشود راهی ندارند جز اینکه مهاجرت کنند.

اشتباه از محیط زیست بوده

کارشناس دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست که برای بررسی این موضوع به قلعه گنج آمده است نیز اینطور به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از سکونتگاه ها و مزارع کشاورزی روستاییان قلعه گنج در منطقه حفاظت شده محیط زیست قرار گرفته است و به دلیل سوءتفاهمی که قبلا در زمینه تطبیق و تعیین مرز یکسری اراضی کشاورزی صورت گرفته به اشتباه این اراضی داخل منطقه حفاظت شده قرار گرفته اند.

حسن قاسمی افزود: استعلام هایی که از منابع طبیعی گرفته ایم را با آگهی روزنامه سراسری که در این خصوص چاپ شده تطابق می‌دهیم.

وی افزود: ملاک آگهی روزنامه سراسری است که سال ۱۳۸۹ درج شده و در سال ۱۳۹۷ این آگهی اصلاحیه داشته و بیشتر بحث روستاهای شمال منطقه حفاظت شده است که شامل روستاهای چاه زنگی، تمگران، رودباهی، بندچاه رضا، چاه دادخدا و صولان است.

قاسمی اضافه کرد: این روستاها و زمین های کشاورزی که در مجاورت جاده قلعه گنج _چاه دادخدا واقع شده اند جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست هستند و باتوجه به استعلامات منابع طبیعی اگر اعلام کنند که این مناطق مستثنیات است ما خارج از منطقه حفاظت شده قرار می دهیم و نقشه آن نیز تهیه شده و برای اصلاح به شورای عالی محیط زیست کشور ارسال می شود تا در این زمینه تصمیم گیری کنند.

وی یادآور شد: مدت زمان و تاریخ مشخص این تصمیم معلوم نمی شود و باید منتظر تصمیم رییس جمهور و شورای عالی حفاظت محیط زیست باشیم.

پنج سال بی‌جواب مانده‌ایم

پاسخ مسئولان محیط زیست در حالی است که غلامرضا احمدی یکی از کشاورزان روستای بندچاه رضا از توابع چاه دادخدا قلعه گنج در این باره می گوید: نزدیک به یک هزار هکتار از اراضی کشاورزی و سکونتگاه و منازل طایفه احمدی واقع در منطقه بندچاه رضا در منطقه حفاظت شده قرار گرفته است و مدت بیش از پنج سال است که هرچه پیگیری می کنیم جوابی حاصل نمی شود و به نتیجه ای نرسیده ایم.

وی افزود: وقتی فهمیدیم کارشناسان محیط زیست کشور برای بررسی آمده اند خودمان را رساندیم تا جواب آنان را بشنویم چون منازل مسکونی ما جزو منطقه حفاظت شده قرار گرفته است.

احمدی ادامه داد: این در حالی است که از گذشتگان خود شنیده ایم در سال ۱۳۴۱ ما در این مناطق با چاه های کشاورزی دولاب مزارع خود را آبیاری می کردیم و طی چند سال گذشته بدون توجه به قدمت کشاورزی این مناطق جزو منطقه حفاظت شده قرار گرفته اند.

کارشناس زیستگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان هم در این باره گفت: از سال ۱۳۹۷ که اصلاحیه در این خصوص انجام شده تاکنون حدود پنج مرتبه به قلعه گنج سفر و از این مناطق بازدید داشته ایم.

تصرفاتی با سابقه طولانی؟

محمد اعظم پور افزود: مساحت کل منطقه حفاظت شده قلعه گنج ۲۱۳ هکتار است که شامل ۳۰ روستا و موتورپمپ کشاورزی و سکونتگاه های اهالی نیز می شود و الان روستاهایی که از اداره منابع طبیعی مستثنیات دارند در چارچوب قانون می توانند کار خودشان را انجام دهند اما مشکل ما با تصرفاتی هست که سابقه شان طولانی است.

وی اضافه کرد: تصمیم نهایی در خصوص خارج شدن این سکونتگاه ها از مناطق حفاظت شده را شورای عالی محیط زیست کشور خواهد گرفت.

اعظم پور ادامه داد: موضوع بررسی تصرفاتی است که سابقه آن به سال‌ قبل بر می گردد اما ۷۰۰ هکتار تصرفات جدید که طی سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده به تشکیل پرونده انجامیده و به دادگاه ارجاع شده که در حال بررسی است و ارتباطی با بررسی های ما ندارد.

هنوز بررسی های محیط زیست در جریان است اما با اینکه کارشناس اداره کل محیط زیست کرمان پنجمین بار است که به منطقه سفر می‌کند معتقد است ٣٠ روستا در محدوده قرار گرفته‌اند و این در حالی است که فرماندار صحبت از ٣۶ روستا می‌کند. ضمن اینکه طی این سال ها چرا مساله حل نشده و موضوع تصرفات نیز مطرح می شود خود جای ابهام و پرسش دارد که انتظار می رود مسئولان متولی برای حل مشکل زودتر اقدام کنند.

حال در این شرایط باید منتظر ماند و دید آیا مشکل این روستاییان بالاخره حل می‌شود یا خیر.

قلعه گنج در ۴۲۰ کیلومتری جنوب مرکز استان کرمان قرار دارد که در مسیرهای تردد جنوب کرمان به هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان به شمار می رود.

منبع: ایرنا