زمین‌لرزه قدرتمند ۷/۸ ریشتری که در ساعات بامدادی روز دوشنبه پهنه‌های گسترده‌ای را در ترکیه و سوریه را لرزاند، صدها ساختمان را ویران کرد و به کشته شدن بیش از ۱۹۰۰ نفر انجامید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس تصور می‌شود که صدها نفر هنوز در زیر آوار باشند و انتظار می‌رود میزان تلفات با ادامه جستجوی امدادگران در زیر آوار  در شهرها و شهرهای زلزله‌دیده افزایش یابد.

ساکنان در هر دو سوی مرز با زمین لرزه پیش از بامداد بیدار شدند و در یک شب سرد، بارانی و برفی به بیرون از خانه‌ها هجوم بردند. ساختمان‌ها به توده‌هایی از سقف‌های روی هم‌ فروریخته بدل شدند و پس‌لرزه‌های شدید یا زمین‌لرزه‌های جدید از جمله یک زمین‌لرزه که به اندازه اولی قدرتمند بود، همچنان منطقه را تکان می‌داد.

ماموران امداد و نجات و ساکنان در چندین شهر در میان کلافه‌های فلز و سیمان به سجتجوی بازماندگان پرداختند. یک بیمارستان در ترکیه فرو ریخت و بیماران از جمله نوزادان از مراکز درمانی در سوریه تخلیه شدند.

یکی از ساکنان در شهر آدانا در ترکیه گفت سه ساختمان نزدیک خانه‌اش فرو ریخته‌اند.یکی از ساکنان، محمد فتح یاووز، دانشجوی روزنامه‌نگاری گفت صدای یک بازمانده که امدادگران در تلاش بودند به او دست یابند، از زیر آوار شنیده می‌شد که می‌گفت:‌ «دیگر قدرت ندارم.»

رجب طیب اردوغانِ رئیس‌جمهور ترکیه گفت:‌«از آنجایی که آواربرداری در بسیاری از ساختمان‌ها هنوز ادامه دارد، ما نمی‌دانیم شمار کشته‌ها و مجروحان تا چه میزانی افزایش خواهد یافت.»

«امیدوارم این روزهای پرمصیبت با اتحاد و یکپارچگی ما به عنوان یک کشور و یک ملت پشت سر گذاشته شود.»

این زمین‌لرزه که کانون آن در استان قهرمان‌مرعش در جنوب شرق ترکیه قرار داشت، تا فواصلی بسیار دور حتی در شهر قاهره پایتخت مصر احساس شد. این زمین‌لرزه ساکنان دمشق را به خیابان‌ها کشاند و  تکان‌هایش مردم را در بیروت در تختخواب‌هایشان بیدار کرد.

این زمین‌لرزه منطقه‌ای را که تکان داد که در هر دو سوی مرز در نتیجه بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه شکل گرفته است. این منطقه در طرف سوریه میان قلمروهای در دست دولت و آخرین بخش تحت کنترل نیروهای مخالف، محاصره شده بوسیله بوسیله نیروهای دولتی تحت حمایت روسیه تقسیم شده است. ترکیه در همین حال محل سکونت هزاران آواره جنگ داخلی سوریه است.

منطقه تحت کنترل مخالفان در سوریه انباشته از حدود ۴ میلیون نفر است که در نتیجه جنگ در مناطق دیگر این کشور به این منطقه گریخته‌اند. بسیاری از آنها در ساختمان‌هایی زندگی می‌کنند که به علت بمباران‌های قبلی تخریب‌شده بودند. نیروهای امدادی می‌گویند صدها خانواده در زیر آوار به دام افتاده‌اند.

به گفته امدادگران، مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها که از قبل هم تحت فشار بودند، به سرعت با مجروحان پر شدند. برخی از مراکز بیمارستانی از جمله یک بیمارستان مادران نیز به اجبار تخلیه شدند.

این منطقه بر روی خطوط گسل عمده‌ای قرار دارد و به طور مکرر زمین‌لرزه‌ها آن را تکان می‌دهند. حدود ۱۸۰۰۰ نفر در زمین‌لرزه‌های به همین اندازه قدرتمند که در سال ۱۹۹۹ شمال غرب ترکیه را لرزاندند، کشته شدند.

سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده شدت زمین‌لرزه دوشنبه را ۷/۸ ریشتر اندازه‌گیری کرد . چند ساعت بعد یک زمین دیگر با قدرت ۷/۵ ریشتر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از کانون اولیه رخ داد. یک مقام سازمان مدیریت بلایای ترکیه گفت این زمین‌لرزه دوم یک زمین‌لرزه جدید بوده است و پس‌لرزه به شمار نمی‌رود، هر چند که اثرات این زمین‌لرزه هنوز روشن نیست. اورهان تاتار به خبرنگاران گفت انتظار می‌رود صدها پس‌لرزه پس از این دو زمین‌لرزه رخ دهد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که هزاران ساختمان در منطقه گسترده‌ای از شهرهای حلب و حماه در سوریه تا شهر دیاربکر در ترکیه در فاصله بیش از ۳۳۰ کیلومتری در شمال‌شرق فروریخته‌اند. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه گفت یک بیمارستان در شهر ساحلی مدیترانه‌ای اسکندرون فروریخته است، اما هنوز شمار مجروحان احتمالی معلوم نیست.

ایستگاه‌های تلویزیونی ترکیه صفحه‌های نمایش‌شان را به چهار یا پنج بخش تقسیم کردند تا پوشش زنده اقدامات نجات را در استان‌هایی که بیشترین آسیب‌ها را دیده‌اند، پوشش دهند. در شهر قهرمان‌مرعش، امدادگران دو کودک را زنده از زیر آوار بیرون کشیدند و یکی کودک هم که روی روی زمین برفی روی برانکار دراز کشیده بود، دیده می‌شد.

پیشنهادها برای کمک از تیم‌های جستجو نجات تا  تجهیزات پزشکی و پول بوسیله چندین کشور اعلام شده است، از جمله اتحادیه اروپا و ناتو.

دکتر استیون گادبای، کارشناس خطرات طبیعی در دانشگاه ناتینگهام ترنت می‌گوید آسیب‌های دیده‌شده در عکس‌ها در مناطق زلزله‌زده به طور معمول با تلفات زیاد همراه هستند- از طرف دیگر دماهای پایین و مشکل در کار کردن در این مناطق درگیر جنگ داخلی اقدامات امدادی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

تلاش مردم برای خروج از مناطق زلزله‌دیده باعث بندآمدن رفت‌وامد در جاده‌ها شده است و تلاش‌های تیم‌های اضطراری برای رسیدن به مناطق آسیب‌دیده را با مشکل روبرو کرده است. مقامات از ساکنان خواستند که به خیابان‌ها نروند. مساجد در اطراف این منطقه برای پناه دادن به مردی که در دماهای زیر صفر قادر به بازگشت به خانه‌های آسیب‌دیده‌شان نیستند، باز شده‌اند.

صدها نفر از امدادگران و غیرنظامیان در شهر دیاربکر صف‌هایی بر فراز تل‌های آوار تشکیل داده‌اند تا قطعات شکسته شده بتون، اسباب خانه و سایر خرده‌ریزها را دست به دست کنند تا امکان جستجوی بازماندگان فراهم شود و در همین حال حفاران درون آوار را می‌کاوند.

در همین حال، در ترکیه یک قلعه تاریخی بر فراز تپه‌ای در مرکز شهر غازیان‌تپه در حدود ۳۳ کیلومتری مرکز زمین‌لرزه ویران شده است. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که بخش‌هایی از دیوارهای قلعه با خاک یکسان شده‌اند و سایر بخش‌ها به شدت آسیب دیده‌اند.