رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت از درخواست وزارت بهداشت برای دورکاری کارمندان تهرانی در روزهای آلوده خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به درخواست وزارت بهداشت برای دورکاری کارمندان تهرانی، گفت: در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار برای همه جمعیت مواجهه یافته با آلودگی از جمله کودکان است. 

با اشاره به تداوم آلودگی هوا در شهر تهران، تاکید کرد: با توجه به ادامه آلودگی هوا و قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها، ما درخواست جدی دورکاری کارمندان تهرانی را داریم.

وی افزود: البته این درخواست به طور جدی به خصوص برای کارمندان خانم باردار، کارمندان دارای فرزند زیر ۶ سال، کارمندان دارای بیماری تنفسی و قلبی و کارمندان با سن بالای ۶۰ سال مطرح می‌شود.

شاهسونی تاکید کرد: این نکته شایان توجه است که در روزهایی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، استنشاق چنین هوایی معادل استعمال ۳ تا ۷ نخ سیگار برای همه جمعیتِ مواجهه‌یافته با آلودگی از جمله کودکان است.

وی درباره مرگ‌های منتسب به مواجهه با ذرات معلق اظهار کرد: بر اساس مطالعه وزارت بهداشت در ۲۷ شهر با جمعیت تقریبا ۳۵ میلیون نفر مشخص شد در سال ۱۴۰۰ میزان مرگ‌های منتسب با ذرات معلق در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ نفر بوده است که از این میان سهم تهران ۶۴۰۰ مرگ اعلام شد.

وی درباره وضعیت هوا در روزهای آتی بیان کرد: وضعیت هوا تا روز جمعه (دوم دی ماه) تقریبا به همین منوال آلوده است و به تدریج از اواخر روز جمعه با بروز ناپایداری جوی انشاالله شرایط بهتر خواهد شد.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید کرد: در روزهایی که هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (شاخص کیفیت هوا ۱۰۱ تا ۱۵۰ و رنگ زرد) باشد، زمان بازی کودکان در فضای باز و پارک‌ها را به میزان زیادی کاهش دهید. همچنین افراد مسن و بیمارانی که دارای مشکلات تنفسی هستند نیز فعالیت خود را در فضای بیرون کاهش دهند. در روزهایی که شاخص کیفیت هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها" (۱۵۱ تا ۲۰۰ و رنگ قرمز) است باید از ورزش، دوچرخه‌سواری و به طور کلی از قرار گرفتن در معرض هوای آزاد بپرهیزید و فعالیت‌های ورزشی خود را در باشگاه‌های ورزشی ادامه دهید یا در داخل منزل فعالیت سبک ورزشی داشته باشید. همچنین در روزهایی که شاخص کیفیت هوا "بسیار ناسالم" (۲۰۱ تا ۳۰۰ و رنگ بنفش) است، گروه‌های حساس بخصوص افرادی که بیماری قلبی دارند، باید از هرگونه فعالیت در فضای بیرون اجتناب کرده و از حضور در فضاهایی که سیگار استعمال می‌شود اجتناب کنند.

شاهسونی با اشاره به اینکه هوا یکی از اساسی‌ترین نیازهای فیزیولوژیک انسان است، اظهار کرد: تصور ادامه حیات بدون هوا حتی برای چند دقیقه هم غیرممکن است. این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش بار بیماری‌ها، چهارمین عامل خطر مرگ در جهان و مهم‌ترین تهدید زیست محیطی برای سلامت انسان، آلودگی هوا است. بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوای آزاد و هوای داخل سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس در جهان می‌شود که این یعنی از هر ۹ مرگ یک مرگ منتسب به آلودگی هوا است.

وی در خصوص شهرهای دارای آلوده‌ترین هوا هم توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ شهرهای تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج کمتر از ۱۰ روز هوای خوب داشتند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک هم مربوط به شهر زابل بوده که ۱۵ روز هوای خطرناک داشته است.

منبع: ایسنا