از ابتدای تابستان تاکنون ۵۰هکتار از اراضی تالاب انزلی به‌صورت عمدی طعمه حریق شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، سریال آتش‌سوزی در منابع طبیعی تجربه تلخ سال۹۹ استان فارس و آتش‌سوزی‌های مکرر میانکاله در بهار۱۴۰۰ در امسال تابستان نیز در تالاب انزلی در حال تکرار است. تنها طی ۷هفته اخیر که از تابستان گذشته، ۵آتش‌سوزی عمدی در محدوده تالاب رخ داده که ۵۰هکتار از نیزارهاو زمین‌های این محدوده از منابع طبیعی کشور را خاکستر کرده است.

تالاب بین‌المللی انزلی با مساحت ۲۰هزار هکتاری از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است. اما آتش زدن زمین‌های این محدوده هر سال وسعت بیشتری می‌یابد. در سال گذشته ۴۰هکتار از این عرصه به‌صورت عمدی آتش گرفت و در سال۹۹ نیز ۱۰هکتار از نیزارها عمدا طعمه حریق شد. طبق گزارش‌های دادستانی منطقه، سودجویانی که قصد فروش زمین یا ویلاسازی حوالی تالاب را دارند، بیشترین سهم را در آتش‌سوزی سال‌های اخیر داشته‌اند.

تالاب انزلی سال۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به‌عنوان زیستگاه با اهمیت برای پرندگان تشخیص داده‌ که جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و ازجمله زیباترین مناظر آبی منطقه است. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است و با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده،  ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی، اکوسیستم کم‌نظیری دارد.

تکرار تلخ سال‌های گذشته

تالاب انزلی که این روزها مکررا در آتش می‌سوزد، در سال۱۴۰۰ نیز شاهد چندین مورد آتش‌سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای‌پرده،  طالب‌آباد، لیجارکی و منطقه چراغ‌پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد. در این سال ۴۰هکتار از تالاب انزلی سوخت. همچنین در سال۹۹ حدود ۱۰هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد.

۷ تیر  ۳ حریق عمدی 

در هفته نخست تابستان امسال ۳فقره حریق عمدی در تالاب انزلی رخ داد که با سرعت مهار شد. نکته قابل توجه که مورد اشاره دادستان بندرانزلی نیز هست اینکه حریق‌ها بیشتر با هدف تصرفات غیرقانونی و دست درازی به بیت المال در حاشیه تالاب صورت می‌گیرد. اکبر سبحانی در این‌باره به همشهری گفت: افراد خاطی که قصد دست‌درازی به تالاب را داشتند شناسایی شدند و برای آنها پرونده تشکیل شد.

در یک دادرسی عادلانه با رعایت اصل بی‌طرفی به اقدامات این افراد رسیدگی و پرونده پس از صدور رأی به دادگاه تجدید نظر ارسال شد. خاطیان از حیث حریق عمدی و آلودگی محیط‌زیستی به مجازات محکوم شدند و احکام کیفری به مرحله اجرا در آمد.

۳۱تیر حریق ۹/۵هکتاری

چهارمین آتش‌سوزی ۳۱تیرماه به وقوع پیوست و طی درگیری لکه‌ای حریق، ۹.۵هکتار از اراضی حاشیه تالاب انزلی به‌طور کامل سوخت. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرانزلی در این‌باره اعلام کرد که متأسفانه افرادی هستند که توجهی به اهمیت و ارزش اکولوژیکی تالاب انزلی ندارند و سهل انگاری آنان موجب می‌شود شاهد وقوع آتش‌سوزی حتی با ته‌سیگار باشیم؛ گاهی نیز هدف از ایجاد آتش‌سوزی تصرف اراضی حاشیه تالاب است. از سویی این منطقه باتلاقی است و عملیات اطفا در آن بسیار سخت ادامه می‌یابد و بیش از هر چیز به امکانات پیشرفته و دستگاه‌های سنگین مانند هلی‌کوپتر آب پاش نیاز دارد.

۱۱شهریور ۴۰هکتار

طی پنجمین آتش سریالی، قسمت مرکزی تالاب انزلی در محدوده چراغ پشتان از بامداد روز جمعه اسیر شعله‌های آتش شد. بنابر اعلام فرماندار انزلی، ۴۰هکتار از تالاب سوخته است. ۲بالگرد سپاه برای اطفای آتش به تالاب اعزام شدند. در عین حال طبق پیش‌بینی محیط‌زیست اگر آتش خاموش نشود حدود ۱۲۰هکتار از تالاب را آتش فرا می‌گیرد. دلیل این آتش‌سوزی نیز عمدی است.

حسن جعفری، سرپرست اداره محیط‌زیست بندر انزلی به همشهری گفت: برای اطفاء حریق اقدامات لازم در حال انجام است. پس از دریافت خبر آتش‌سوزی در تالاب انزلی مدیریت بحران به محل مورد نظر اعزام شدند. دستگاه‌های خدمت رسان هم در منطقه مستقر هستند. این پنجمین آتش‌سوزی تالاب انزلی در تابستان امسال است.

خطر آتش‌سوزی در منابع طبیعی ادامه دارد

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بادهای فون که این روزها در جنگل‌ها و تالاب‌های کشور می‌وزند، خطری جدی برای تشکیل حریق‌های احتمالی هستند. وزش این بادها موجب افزایش محسوس دما در شمال کشور می‌شود و خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را در پی دارد.

به گزارش همشهری، صادق ضیاییان، رئیس این مرکز اعلام کرد که بادهای جنوبی، بادهایی هستند که در استان‌های ساحلی دریای خزر واقع در شمال رشته‌کوه البرز می‌وزند و از لحاظ علمی به «بادهای فون» معروف هستند. این بادها با شکل‌گیری جریانات باد در جنوب رشته‌کوه‌ها شکل می‌گیرند. وقتی بادهای گرم می‌وزند و به سمت پایین‌ یا دشت حرکت می‌کنند، در یک گرمایش آدیاباتیک (افزایش دما بدون افزودن یا حذف گرما)، هوای گرمی را با خود به سمت پایین‌دست کوه‌ها منتقل می‌کنند ؛ بنابراین از روی رشته‌ کوه‌ها به سمت پایین ‌دشت می‌روند و در سمت شمالی به آنها «گرم‌باد» نیز گفته می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌ها طی هفته جاری بادهای گرم، نواحی شمالی کشور به‌ویژه استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از استان اردبیل را درگیر می‌کنند و یکباره در یک روز دمای هوای این مناطق ۸درجه سانتی‌گراد یا بیشتر افزایش می‌یابد. این بادها احتمال وقوع آتش‌سوزی را به نحو مؤثری در منابع طبیعی افزایش می‌دهند.

منبع: روزنامه همشهری