تلویزیون مرکزی چین (CCTV) گزارش داد، برای اولین بار، جنگنده‌های J-16 چین در حال شرکت در گشت‌زنی مشترک چین و روسیه دیده شده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گلوبال‌نیوز چین، این گشت مشترک روز سه‌شنبه هفته گذشته توسط نیروی هوایی چین و روسیه بر فراز دریای ژاپن، دریای چین شرقی و اقیانوس آرام غربی انجام شد.

سرهنگ ارشد «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع ملی چین در این خصوص گفت: «این چهارمین گشت‌زنی مشترک در نوع خود از سال ۲۰۱۹ با هدف بررسی و تقویت قابلیت همکاری نیروهای هوایی چین و روسیه و تقویت اعتماد متقابل استراتژیک و همکاری عملگرایانه بین نظامیان دو کشور است.»

یک کارشناس نظامی چین نیز گفت که این اولین باری است که چین اطلاعات دقیقی درباره ارسال جت‌های جنگنده برای اسکورت در جریان گشت زنی مشترک چین و روسیه فاش می‌کند.

دو J-16 در حال پرواز در کنار یک بمب‌افکن چینی H-6K و بمب‌افکن روسی Tu-95MS

این کارشناس می‌گوید، وزارت دفاع روسیه گفت که جت‌های جنگنده Su-30SM را برای اسکورت فرستاده است، بنابراین استقرار J-16 چین یک برنامه متقابل بود.

به گفته تحلیلگران، از آنجایی که بمب‌افکن‌های استراتژیک برای شرکت در نبرد هوا به هوا طراحی نشده‌اند، داشتن جنگنده‌هایی به‌عنوان همراه نیز جنبه رزمی دارد و خاطرنشان کردند که هر دو جنگنده J-16 چین و Su-30 روسیه جت‌های جنگنده سنگینی هستند که می‌توانند در آمادگی رزمی گشت‌مشترک حضور داشته باشند.

این کارشناس ناشناس با اشاره به اینکه J-16 می‌تواند موشک‌های دوربرد هوا به هوا را نیز حمل کند، بر اساس عکس منتشر شده گفت که هر J-۱۶ دو موشک جنگی برد نزدیک PL-10 را حمل می‌کردند.

بیشتر بخوانید:

او همچنین افزود: «از ویژگی‌های J-16، برد طولانی، موتورهای دوقلو، صندلی‌های دوقلو، ظرفیت سوخت زیاد و قابلیت سوخت‌گیری در حین پرواز است.

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی چینی و مفسر تلویزیونی هم به گلوبال گفت: «با توسعه فناوری‌های نظامی، تجهیزات پیشرفته‌تری مانند جنگنده رادارگریز J-20 چین و جنگنده رادارگریز Su-57 روسیه می‌توانند در گشت زنی مشترک بعدی شرکت کنند.»