علیرضا سلطانی: امسال نیز به مانند سال‌ گذشته تندیس‌های جایزه ملی کیفیت بدون مشتری بود

این موضوع حاوی نکته‌ای مهم است و آن اینکه نهضت ارتقای کیفیت در کشور بر خلاف روندهای جهانی، دوران رکود و ضعف را می‌گذراند.

در عین حال انگیزه برای رقابت کیفی در کشور و در بین تولیدکنندگان ایرانی کمرنگ است. این پیام خوبی برای اقتصاد کشور در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله نیست.

در سنجش کیفیت، 4 متغیر یا شاخص زمان، مرغوبیت و قیمت کالا به همراه خلاقیت و نوآوری مورد توجه قرار می‌گیرد.

این شاخص‌ها در عین حال با استانداردهای بین‌المللی برای سنجش کیفیت فاصله دارد.

بنابراین باید گفت: کالاهای تولیدی ایرانی همچنان با استانداردهای کیفی بین‌المللی فاصله زیاد دارند و این فاصله هرساله با توجه به اضافه شدن شاخص‌های جدید و همچنین سخت شدن رقابت زیادتر نیز می‌شود.

توان ضعیف رقابت کیفی شرکت‌های ایرانی پیام دیگری نیز دارد و آن پایین بودن سطح تحقیق و توسعه و اقبال ضعیف شرکت‌های داخلی به این مقوله مهم ارتقای توان رقابتی است.

به‌راستی چرا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند جوایز ملی کیفیت را نصیب خود کنند؟