وزارت دفاع روسیه در اولتیماتومی به نیروهای اوکراینی که هنوز در شهر محاصره شده ماریوپُل می‌جنگند، از آنها خواسته است در ساعت ۶ صبح به وقت مسکو در روز یکشنبه سلاح‌هایشان را بر زمین بگذارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین روسیه قبلا مدعی شده بود که همه مناطق شهری در بندر ماریوپُل را از نیروهای اوکراینی پاک کرده است و فقط شمار اندکی از جنگجویان اوکراینی و خارجی در کارخانه‌های فولاد آزوستال در این شهر محاصره قرار دارند.

وزارت دفاع روسیه می‌گوید جان افرادی که تسلیم شوند، در امان خواهد بود.

سرهنگ- ژنرال میخائیل میزینتسف، رئیس مرکز ملی مدیریت دفاعی روسیه به خبرگزاری دولتی تاس گفته است که وضعیت در این کارخانه «مصیبت‌بار» است.

قبلا ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در روز شنبه پذیرفت که وضعیت در ماریوپُل در جنوب اوکراین «بسیار شدید باقی مانده است» اما درباره ادعاهای روسیه درباره پاکسازی همه مناطق شهری از نیروهای اوکراینی سخنی نگفت.

شهر ماریوپُل صحنه‌ برخی از بدترین پیکارها در این جنگ بوده است که از هنگام عقب‌نشینی نیروهای روسی از اطراف شهر کی‌یف، پایتخت اوکراین و پیوستن آن به نیروهای تهاجمی در شرق اوکراین تشدید شده است.

اگر نیروهای روسیه موفق به کنترل ماریوپُل شوند، نخستین شهر عمده اوکراین تا به حال را به تصرف درآورده‌اند.

روسیه همچنین حملات موشکی به کی‌یف و شهرهای غربی اوکراین را هم از سر گرفته و شماری از تلفات غیرنظامی در شهر خارکف و کی‌یف گزارش شده است. روسیه قبلا هشدار داده بود که بمباران موشکی‌اش را به دنبال غرق شدن رزمناو «مسکوا» تشدید خواهد کرد.