نسل دوم پیام‌های گرافیکی احساسی، اسمایلی‌ها بودند. صورتک‌های زرد رنگی که لبخند و تعجب و احساسات دیگر را نشان می‌دادند. اگرچه Smile به معنای لبخند است، اما کاربران اینترنت به سرعت عادت کردند که اسمایلی گریه و ناراحتی و عصبانیت هم داشته باشند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، ایموجی یا شکلک در واقع تصاویر مفهومی و صورتک‌هایی هستند که در پیام‌های مجازی و تارنماهای جهانی استفاده می‌شود. ایموجی در واقع به معنای پندار نگاره (Ideogram)، یا خط تصویری است و یا به دیگر سخن، می‌توان آن را، بیان گرافیکی عواطف و احساسات نامید. کلمه اموجی در زبان ژاپنی به معنای تصویرنگاشت است و از دو بخش تصویر شخصیت ساخته شده‌ است. کد اسکریپت ایزو ۱۵۹۲۴ برای ایموجی است.

اولین خلاقیتی که در این زمینه شکل گرفت، استفاده از اموتیکون بود. به این معنا که از ترکیب علامت‌هایی مثل ; و ( و ) و : و – برای بیان احساسات استفاده شد. البته هنوز هم استفاده از اموتیکون‌ها در گفتگوهای دیجیتال رواج دارد.

نسل دوم پیام‌های گرافیکی احساسی، اسمایلی‌ها بودند. صورتک‌های زرد رنگی که لبخند و تعجب و احساسات دیگر را نشان می‌دادند. اگرچه Smile به معنای لبخند است، اما کاربران اینترنت به سرعت عادت کردند که اسمایلی گریه و ناراحتی و عصبانیت هم داشته باشند.

مرکز پژوهشی بتا در این بخش به بررسی ایموجی‌هایی که کاربران در سال ۱۴۰۰ در بستر توییتر و اینستاگرام منتشر کرده‌اند پرداخته و آن‎ها را به ترتیب علاقمندی کاربران دسته‌بندی کرده است.

در این بخش به بررسی ایموجی‌های به کار رفته در بستر توییتر می‌پردازیم.

مورد استفاده‌ترین ایموجی توسط کاربران توییتر ایموجی خنده (😂) و چشم قلبی (😍) است. بعد از آن ایموجی‌های خنده دندان‌نما (😁)، غمگین (😔) و پوکرفیس (😐) در رده‌های بعدی قرار دارد.

در این بخش به بررسی ایموجی‌های به کار رفته در بستر اینستاگرام می‌پردازیم.

بیشترین ایموجی که توسط کاربران اینستاگرام در پست‌ها مورد استفاده قرار گرفته است مربوط به ایموجی چشم قلبی (😍) و قلب قرمز (❤️) است. بعد از آن ایموجی اشاره به چپ (👈)، جرقه (💥) و اشاره به پایین (👇) قرار دارد که این ایموجی‌ها در بستر اینستاگرام به علت تعدد پیج‌های فروش و تبلیغات تکرار شده است.