وزارت خارجه ترکیه به نوعی اعلام کرد که کشورش قصد دارد راه عبور کشتی‌های جنگی روسیه را از تنگه‌های بسفر و داردانل که به دریای سیاه منتهی می‌شود سد کند؛ تغییری در موضع سابق بی‌طرف ترکیه که در آن مقامات این کشور بر اتحاد با روسیه و اوکراین تاکید کردند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «ما به این نتیجه رسیدیم که وضعیت اوکراین به جنگ تبدیل شده است. ما مقررات مونترو را به طور شفاف اعمال خواهیم کرد.»

ترکیه بر اساس کنوانسیون مونترو هر دو تنگه را کنترل می‌کند. این کنوانسیون به ترکیه این اختیار را می‌دهد که عبور کشتی‌های جنگی روسیه و اوکراین را که پایگاه دائمی‌شان در دریای سیاه نیست مسدود کند.

این کنوانسیون به این معنی است که اگر درگیری با تعریف جنگ مطابقت داشته باشد، می‌توان تنگه‌ها را مسدود کرد.

این انسداد احتمالاً بر تعدادی از کشتی‌های روسی در حال حاضر در دریای مدیترانه تأثیر خواهد گذاشت، از جمله زیردریایی‌ها و ناوچه‌ها که برخی از آنها متعلق به ناوگان دریای سیاه هستند. بستن به این معنی است که کشتی‌های جنگی روسیه قادر نخواهند بود از تنگه عبور کنند تا به نیروهای موجود کمک کنند.

در این میان، یووروک ایسیک تحلیلگر دریایی ترکیه، با اشاره به تصاویر ماهواره‌ای که دست‌کم 16 کشتی را در دریای مدیترانه نشان می‌دهد، گفت که آنچه ما می‌بینیم 16 کشتی است که برخی از آنها ناوگان دریای سیاه هستند. آنها ممکن است دارایی‌های اضافی از جمله تانکرهای تکمیل یا کشتی‌های گشت زنی کوچک در نزدیکی طرطوس داشته باشند، اما اینها مهم‌ترین دارایی‌ها در دریای سیاه هستند.

اظهارات چاووش اوغلو در مورد بسته شدن تنگه‌ها همچنین نشان دهنده تغییر در سیاست ترکیه است که تاکنون با دقت تلاش کرده است تا تعهدات خود در ناتو و اتحاد با اوکراین را همراه با وابستگی انرژی و امنیتی به روسیه در حالت تعادل نگه دارد.

موضع ترکیه در یکی، دو روز گذشته به سرعت تغییر کرده است، از جمله اظهارات اوایل امروز از سوی ابراهیم کالین، مشاور ارشد اردوغان که گفت: "ما به تلاش‌های خود برای کمک به مردم اوکراین و پایان دادن به خونریزی در این جنگ ناعادلانه و غیرقانونی ادامه خواهیم داد.»

تا پیش از این، مقامات ترکیه کلمات خود را با دقت انتخاب می‌کردند و در درجه اول از اصطلاحاتی مانند «عملیات نظامی» استفاده می‌کردند.