رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، سفر برنامه‌ریزی شده خود به گینه بیسائو را لغو کرد و برای شرکت در نشست آنلاین با رهبران ناتو، از آفریقا به کشور بازمی گردد.

به گزارش همشهری آنلاین، دفتر رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد که نشست سران ناتو برای روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین، تنش‌ها را در میان دو همسایه ترکیه در دریای سیاه افزایش داده است. اردوغان پیش‌تر گفته بود که این اقدام مسکو غیرقابل قبول است.

اردوغان به همراه اعضای ارشد کابینه، سفری سه روزه به جمهوری دموکراتیک کنگو، سنگال و گینه بیسائو کرده بود و قرار بود روز چهارشنبه به ترکیه بازگردد.

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌های غربی نگران جنگ گسترده در اوکراین بوده و تحریم‌های احتمالی علیه روسیه را اعلام کرده یا در حال بررسی آن هستند.

ترکیه روابط خوبی با مسکو و کی‌یف دارد و پیشنهاد کرده که به‌عنوان میانجی عمل کند و اصولا با تحریم‌ها مخالف است.

ترکیه به‌عنوان عضوی از پیمان ناتو می‌تواند هر گاه بخواهد، اقدام به سد کردن تنگه‌های ورودی به دریای سیاه شود. بدین ترتیب نیروهای خارجی نمی‌توانند از طریق دریای مدیترانه وارد این دریا شوند.

ترکیه با اوکراین و روسیه مرز خاکی ندارد، اما از طریق دریای سیاه به هر دو کشور دسترسی دارد. ناتو در حال حاضر بر روی ترکیه حساب ویژه‌ای باز کرده، اما از آنجا روابط ترکیه با غرب در سال‌های اخیر رو به تیرگی رفته است، این احساس به‌وجود آمده که اردوغان بیشتر دوست دارد، نقش میانجی را بین اوکراین و روسیه بازی کند، نه اینکه از سر اجبار به حمایت از اوکراین بپردازد.