شمار موارد عفونت کرونا با از کنترل خارج شدن انتشار سویه‌ی اُمیکرون در ایالات متحده، پهنه‌هایی از اروپا و استرالیا تا حد بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و باعث در قرنطینه ماندن کارکنان کرونا گرفته در خانه‌ها و پر شدن ظرفیت مراکز آزمایش شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز در حالیکه تقریبا دو سال از گزارش نخستین خوشه موارد «ذات‌الریه ویروسی» در شهر ووهان در مرکز چین می‌گذرد، این کروناویروس مرتبا در حال جهش در بسیاری از نقاط جهان در حال تاخت و تاز است و دولت‌ها را مجبور کرده است که درباره مقررات قرنطینه و آزمایش افراد تجدیدنظر کنند.

گرچه برخی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که سویه‌ی اُمیکرون احتمالا کمتر از سویه‌های قبلی مرگبار است، شمار فراوان افرادی که آزمایش مثبت پیدا کرده‌اند، به معنای آن است که ظرفیت بیمارستان‌ها در برخی از کشورها به زودی پر خواهد شد و برخی از کسب‌وکارها به خاطر قرنطینه شدن بسیاری از کارکنان دچار کرونا شده‌شان ممکن است تعطیل شوند.

فرانسه، انگلیس، ایتالیا، پرتغال، یونان و مالتا روز سه‌شنبه شمار بی‌سابقه‌ای از موارد جدید کرونا را گزارش کردند.

شمار میانگین موارد کرونا در ایالات متحده نیز به بالاترین حد خود در هفت روز گذشته رسید. نقطه اوج قبلی شیوع کرونا در این کشور در ژانویه (بهمن) گذشته بود.

شمار موارد روزانه کرونا در استرالیا روز چهارشنبه به حدود ۱۸۳۰۰ مورد رسید و رکورد قبلی حدود ۱۱۳۰۰ مورد مربوط به روز قبل را شکست.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا گفت کشورش نیاز برای کنترل آزمایشگاه‌های زیرفشار قرار گرفته که صفی از بیماران پیاده و سواره پشت درهای آنها هستند، باید راه حلی پیدا کند.

پر شدن ظرفیت آزمایشگاه‌ها در کشورهای اروپایی هم رخ داده است و در اسپانیا، دولت منطقه‌ای مادرید روز سه‌شنبه اعلام کرد میزان تقاضا  برای کیت‌های رایگان آزمایش کرونا بر میزان عرضه آنها پیشی‌ گرفته  و صف‌های طویلی در خارج از داروخانه‌ها تشکیل شده است.

برخی از دولت‌ها هم به طور فزاینده درباره شمار بالای افرادی که به علت تماس با افراد دچار کرونا مجبور به ایزوله کردن خودشان شده‌اند، نگران هستند.

موریسون، نخست‌وزیر استرالیا به خبرنگاران گفت: «ما دیگر نمی‌توانیم هر فردی از به خاطر اینکه در یک مکان معین و زمان معین (در کنار یک فرد کرونایی) بوده است، از چرخه کار خارج کنیم.»

انتظار می‌رود ایتالیا که روز سه‌شنبه شمار موارد عفونتش دو برابر شده و به ۷۸۳۱۳ مورد رسیده است، با توجه به نگرانی درباره اینکه مجبور شدن شمار زیادی از  افراد به ایزوله کردن خودشان به خاطر تماس با افراد مبتلا باعث از کار افتادن کشور شود، از سختگیری مقررات قرنطینه‌اش بکاهد.

اما چین همچنان به سیاست تحمل صفرش در برابر شیوع کرونا ادامه داد و برای هفتمین روز ساکنان شهر ۱۳ میلیونی «شی‌آن» را در قرنطینه عمومی نگهداشت که ۱۵۱ مورد دیگر کرونا در آن در روز سه‌شنبه گزارش شده بود.

یک مکانیک ۳۲ ساله که هفته پیش برای سفری کاری به شهر شی‌ان رفته بود و اکنون در قرنطینه عمومی در این شهر گرفتار شده است، گفت: «من فقط می‌خواهم به خانه‌ام برگردم.»

هنوز موردی از سویه‌ی اُمیکرون در شهر «شی‌آن» گزارش نشده است.

بسیاری از کشورها هنوز از موج شیوع کرونای دلتا خارج نشده‌اند، از جمله لهستان که روز چهارشنبه ۷۹۴ مورد جدید مرگ ناشی از کرونا را گزارش کرد که بالاترین میزان تلفات روزانه در موج چهارم پاندمی در این کشور است.

والدمار کراسکا، معاون نخست‌وزیر گفت که بیش از ۷۵ درصد از افراد فوت‌شده واکسینه‌نشده بودند.

سازمان جهانی بهداشت در آخرین گزارش اپیدمیولوژیکش  اعلام کرد داده‌های مقدماتی از انگلیس، آفریقای جنوبی و دانمارک نشان دهنده کاهش خطر بستری شدن به علت سویه‌ی اُمیکرون در مقایسه با سویه‌ی دلتا است.

با این حال این گزارش می‌گوید داده‌ّ‌ها یبیشتری لازم است تا بتوان دریافت تا چه حد این کاهش شدت بیماری مربوط به تاثیر ایمنی ناشی از واکسیناسیون یا عفونت‌های قبلی است.

این افزایش شمار موارد عفونت تعطیلات سال نوی میلادی همزمان شده است که به طور معمول دوره زمانی مسافرت و مهمانی است. برخی از کشورها از جمله ایتالیا جشن‌های عمومی را لغو کرده‌اند و مقامات در ژاپن از شهروندان خواستهاند تا گردهمایی‌های پایان سال را کوچک نگهدارند.

برچسب‌ها