با ایفای نقش در سریال‌های «خط قرمز» و «در قلب من» به چهره‌ای محبوب و سرشناس تبدیل شد و هنوز هم در کوچه و خیابان او را با «امیر» سریال خط قرمز یا «سینا» جوان عشق بسکتبال سریال در قلب من به یاد می‌آورند.

«پویا امینی» که فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی نمایش است، ده‌ها فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی دیگر هم در کارنامه هنری‌اش دارد و از آن دست هنرمندان مردمی است که برای ارتقای فرهنگ جامعه دغدغه دارد. گفت‌وگوی ما را با این بازیگر جوان بخوانید که سال‌هاست در محله سعادت‌آباد زندگی می‌کند.

ساکن محله سعادت‌آباد است و وقتی حرف از محله‌ای می‌شود که سال‌هاست او را به مردم این شهر پیوند داده، سر درددلش باز می‌شود: «محله سعادت‌آباد در نگاه نخست یکی از محله‌های برخوردار یا به اصطلاح از محله‌های بالای شهر تهران است. اما باید ببینیم منظور از برخوردار چیست. حتی محله‌ سعادت‌آباد و محله‌های اطراف آن هم از فقر امکانات فرهنگی رنج می‌برند؛ در حالی که هر محله ساختمانی به اسم سرای محله دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه محله و به‌ویژه تقویت فعالیت‌های فرهنگی است.» امینی ادامه می‌دهد: «متأسفانه از ظرفیت این‌سراها درست استفاده نمی‌شود. به‌عنوان مثال فعالیت سرای محله سعادت‌آباد به کلاس‌های ورزشی برای بانوان و فعالیت‌هایی از این دست که البته در دوران شیوع کرونا همگی تعطیل شدند محدود می‌شود. درحالی که علاوه بر برگزاری این کلاس‌های مفید از فضای مناسب این‌سرا می‌توان برای برگزاری کلاس‌های فرهنگی در رشته‌های مختلف مثل ادبیات، آموزش صنایع‌دستی و حتی تئاتر و بازیگری هم استفاده کرد.»

  • از ظرفیت هنرمندان و ورزشکاران منطقه استفاده کنیم

امینی علاوه بر فعالیت در سینما و تلویزیون از دوستداران ورزش و از آن فوتبالی‌های دوآتیشه است که مثل هر شهروند دیگری از امکانات ورزشی بوستان‌های منطقه استفاده می‌کند. امینی یکی از مشکلات جدی منطقه را کمبود سرانه ورزشی متناسب با جمعیت در محله‌های منطقه می‌داند: «یکی از نقاط قوت بوستان‌های تهران وجود لوازم و امکانات ورزشی مناسب است که خوشبختانه شهروندان هم از این تجهیزات استفاده می‌کنند. تماشای جوانان و حتی سالمندانی که با این لوازم کار می‌کنند برای من لذت‌بخش است اما منطقه ۲ از نظر امکانات تخصصی ورزشی شرایط مناسبی ندارد. ورزشکاران و هنرمندان بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند که حضور هرکدام از آنها به معنای یک فرصت برای‌ ترویج ورزش و هنر است. اما متأسفانه فقر امکانات و کمبود اماکن تخصصی فرهنگی و ورزشی شرایط استفاده از این فرصت را فراهم نمی‌کند. امیدوارم مسئولان شهرداری و نهادهای مرتبط با این حوزه به مشکلاتی مثل کمبود سالن‌های سینما و تئاتر، فضاهای آموزشی هنری، زمین‌ها و سالن‌های ورزشی در منطقه بیشتر رسیدگی کنند.»

  • امان از تغییرکاربری‌ها

بازیگر هم‌محله‌ای علاقه زیادی به محله‌اش دارد و در قامت یک شهروند مسئولیت‌پذیر هم مهم‌ترین معضلات محله را به گوش مدیران شهری می‌رساند: «شرط آرامش یک محله و دغدغه اهالی برای شناسایی و حل معضلات محله، تقویت حس همبستگی محلی است. زمانی اهالی برای محله دل می‌سوزانند که به محل سکونتشان عشق بورزند و در یک کلام آن را محله‌ای ببینند که ساکنانش برای حل معضلات محله دغدغه دارند. یکی از معضلات سعادت‌آباد، شهرک غرب و... پدیده تغییر کاربری واحدهای مسکونی به اداری، درمانی و توسعه بیش از اندازه سازمان‌ها و اداره‌ها در محدوده مسکونی است. تا جایی که این مسئله شب‌ها خیابان‌های محله را خالی از جمعیت ساکن و زمینه را برای کاهش حس امنیت فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال مدتی پیش سارقان با استفاده از خلوتی خیابان‌ها به خودرو ما دستبرد زدند. از طرفی معضل کمبود جای پارک هم از پیامدهای پدیده تغییر کاربری است که دامن اهالی این محله‌ها را گرفته است.»

«مهدی امیرآبادی»

  • امیدوارم بازدیدهای میدانی شهردار به حل مشکلات کمک کند

«مهدی امیرآبادی» را با پیراهن آبی استقلال و بازی‌های به یادماندنی‌اش در لباس تیم‌ملی‌ می‌شناسیم. او علاوه بر کارنامه پر و پیمان در ورزش، چند سالی است که به‌عنوان یکی از کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران برای توسعه ورزش در شهر و دعوت شهروندان به ورزش همگانی تلاش می‌کند. او می‌گوید: «یکی از اقدامات خوب شهرداری که نشانه‌های آن در بوستان‌های منطقه ۲ هم دیده می‌شود، نصب لوازم و تجهیزات ورزشی در بوستان‌ها بود. البته این تجهیزات ضعف‌هایی هم دارد. ظاهراً طی سال‌های گذشته هنگام نصب این تجهیزات با کارشناسان ورزش مشورت نشده است. چون بسیاری از این لوازم می‌تواند برای گروه‌های سنی مختلف آسیب‌زا باشد. یکی از اقدامات مثبت شهرداری رسیدگی دوباره به این تجهیزات و اصلاح آنهاست.» امیرآبادی بازدیدهای هفتگی شهردار تهران را قدم بزرگی برای حل معضلات شهری می‌داند: «هر منطقه و محله‌ای از شهر ما معضلات مختص به خود را دارد. اهالی محله‌ها بیشتر از هر شخص دیگری در جریان زیر و بم معضلات هستند. بازدیدهای میدانی شهردار و همکلام شدن با اهالی، او را در جریان جزئیات این معضلات قرار می‌دهد. امیدواریم این اقدام خوب ادامه‌دار باشد و شهردار و همراهانش بازید دوباره از آن مناطق و بررسی اجرای دستورات‌ و راهکارهایشان را هم در دستور کار قرار دهند.»

حسین بدوی مکری، هنرمند نقاش

  • باغ‌های طرشت را حفظ کنیم

سال‌های جوانی را پای نقاشی از کوچه‌باغ‌های طرشت و انبوه درختان توت، گردو و میوه‌های نوبرانه‌ آن گذاشت؛ تابلوهایی که مثل ماکت‌ها و عکس‌هایش از کوچه‌باغ‌های قدیمی شهر برچسب فروش نخورده و صفای روزگار گذشته تهران را برای هنرجویانش زنده می‌کند.
«حسین بدوی مکری» نقاش و ماکت‌ساز باسابقه‌ای که فضای سبز شهر، باغ‌های قدیمی و کوچه‌باغ‌های باصفای آن سوژه بسیاری از آثارش بوده از دغدغه‌هایش برای باغ‌های طرشت می‌گوید: «سال‌ها پیش هر وقت دلم هوای نقاشی از طبیعت می‌کرد، بوم و سه پایه را زیر بغل می‌زدم راهی باغ‌های طرشت می‌شدم. آنقدر سوژه برای نقاشی زیاد بود که انتخاب کردن از میان آن مناظر زیبا برای من سخت می‌شد. متأسفانه در یکی دو دهه اخیر بسیاری از باغ‌های طرشت در اثر کم‌آبی و توسعه ساخت‌وساز از بین رفته و جای خود را به آپارتمان‌ها و ساختمان‌های بدقواره داده است. این باغ‌ها ریه‌های تنفسی شهر هستند که همه ما برای حفظ آنها مسئولیت داریم.» مکری ادامه می‌دهد: «امیدوارم مسئولان جدید شهرداری توجه بیشتری به باغ‌های طرشت داشته باشند و علاوه بر آبیاری به موقع فضاهای سبز، حفظ این باغ‌ها را با وضع و اجرای قوانینی که از تغییر کاربری جلوگیری می‌کند در دستور کار قرار دهند.»