دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید پیش‌بینی‌های نشان می‌دهد که تا بهار آینده این منطقه شامل ۵۳ کشور ممکن است با ۷۰۰۰۰۰ هزار مرگ دیگر ناشی از کرونا مواجه شود و شمار کل تلفات در آن به ۲ میلیون مورد برسد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت که مقر آن در کپنهاک در دانمارک قرار دارد،‌ همچنین به شواهد فزاینده‌ای از کاهش در حفاظت ناشی از واکسن‌ها در برابر عفونت و بیماری خفیف اشاره کرد و گفت تزریق «دوز یادآور یا تقویتی» واکسن‌های کرونا برای جمعیت‌های با بیشترین اسیب‌پذیری – از جمله افراد دچار نقص دستگاه ایمنی- و نیز افراد بالای ۶۰ سال و کارکنان مراقبت بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد.

این در حالی است که مقامات سازمان جهانی بهداشت در مقر مرکزی آن در ژنو بارها خواسته‌اند که استفاده از دوزهای یادآور واکسن‌های کرونا به تاخیر بیفتند تا این واکسن‌ها برای کشورهای فقیرتر استفاده شوند که در مقایسه با کشورهای ثروتمند با کمبود شدید واکسن روبرو هستند.

منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت که کشورهای آسیای مرکزی را هم در برمی‌گیرد، در هفته گذشته حدود ۴۲۰۰ مرگ ناشی از کووید در روز را گزارش کرد – که نسبت به میزان‌های ثبت‌شده در پایان سپتامبر (شهریور) افزایشی دوبرابری را نشان می‌دهد.

دفتر اروپای سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سه عاملی که باعث افزایش شیوع کرونا در منطقه اروپا و آسیای مرکزی شده‌اند، شامل انتشار سویه‌ی بسیار واگیری دلتا، کاسته شدن از اقدامات محدودکننده مانند ضرورت ماسک زدن و فاصله‌گیری جسمی در مکان‌های عمومی و شمار زیادی از افرادی است که همچنان واکسینه نشده‌اند.

بر اساس بیانیه این دفتر انتظار می‌رود بر اساس روندهای فعلی شمار کلی مرگ‌های ناشی از کرونا تا بهار سال آینده به بیش از ۲.۲ میلیون مورد برسد.