تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

گز بلداجی از محصولات و سوغات اصلی چهارمحال و بختیاری ثبت جهانی شد.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: پس از ۴سال پیگیری گز بلداجی که در سال۹۷ به ثبت ملی رسیده بود، ثبت جهانی شد. با دریافت این نشان جهانی علاوه بر افزایش تولید و صادرات، دیگر هیچ تولیدی نمی‌تواند از برند بلداجی سوءاستفاده کند.
سجاد رستمی با بیان اینکه با ثبت برند جهانی گز بلداجی، شاهد گسترش تجارت جهانی این محصول و طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان مختلف در سراسر جهان برای آشنایی با این برند هستیم، افزود: ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم و از سوء‌استفاده طرح توسط تقلیدکنندگان جلوگیری می‌کند و هزینه‌های بازاریابی کمتر و کسب سود بیشتر را به‌همراه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ثبت برند و علامت‌های تجاری در صنعت برای افزایش اعتبار و وجهه تولید بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری با تولید گز باکیفیت و به دست آوردن بازارهای داخلی و جهانی سال‌ها قطب اول تولید گز در ایران بود و گز تولیدی شهر بلداجی در این استان به‌عنوان معروف‌ترین گز ایران شناخته شده می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال با بیان اینکه در بلداجی ۹۰کارگاه تولیدی گز وجود دارد، بیان کرد: چند سالی است تولیدکنندگان گز در شهر بلداجی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند. افزایش هزینه‌های تولید از مهم‌ترین این مشکلات بود که کارگاه‌های تولید گز در استان را با مشکلات فراوان مواجه و همچنین بیماری کرونا نیز خسارات فراوانی را به فعالان این عرصه وارد کرد.
رستمی با بیان اینکه به‌طور میانگین سالانه ۴۰تن گز معادل ۱۰۰هزار بسته در چهارمحال و بختیاری تولید و به‌طور مشخص برای مصرف عید نوروز ۱۲۰۰ تن گز از سوی کارگاه‌های فعال در خوشه کسب و کار بلداجی روانه بازار می‌شد، ادامه داد: در شرایط فعلی متاثر از کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت تمام شده گز و شیوع ویروس کرونا بسیاری از کارگاه‌های کوچک، بزرگ، صنعتی و نیمه‌صنعتی شهر بلداجی با حداقل ظرفیت خود فعال هستند.
شیرینی گز از ترکیب انگبین، سفیده تخم مرغ، مغز پسته و بادام  ساخته می‌شود و از مجموعه شیرینی‌ها خشک و فرآورده‌های سنتی ایران است که تولید آن  به دوره قاجاریه برمی‌گردد و در سراسر دنیا طرفدار دارد.
نخستین کارگاه گزسازی در سال ۱۳۵۲ در بلداجی تاسیس شد، بلداجی شیرین‌ترین شهر ایران با بیش از ۲۰هزار نفر جمعیت، در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.