سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور و مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان آخرین وضعیت مناطق تحت تاثیر طوفان چرخنده حاره‌ای در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان را تشریح کردند. 

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: به دنبال صدور اخطار و هشدار سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال وقوع طوفان و بارش رگبار در برخی از مناطق دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سازمان مدیریت بحران کشور این دو استان را به حالت آماده‌باش درآورده و هشدارها و توصیه‌های لازم را به آنان ارائه کرد و از روز گذشته این طوفان آغاز شد.

وی درباره آخرین وضعیت مناطق متاثر از طوفان در این دو استان نیز اظهارکرد: در استان سیستان و بلوچستان آخرین گزارش‌های واصله حاکی از آن است که فعالیت طوفان از مناطق جنوبی این استان خارج شده و به سمت کشور عمان در حال حرکت است. البته همچنان آماده‌باش دستگاه های مختلف در این خصوص ادامه دارد.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: از روز گذشته تا کنون تعداد دو راه فرعی در شهرستان دشتیاری دچار آبگرفتگی شده و خساراتی جزئی هم به بخش کشاورزی و دامداری در این استان وارد شده که پس از بررسی و ارزیابی نهایی تیم های کارشناسی نسبت به تامین و جبرات خسارات اقدام خواهد شد.

بختیاری درباره قطعی برق نیز گفت: قطع برق نه به شکل گسترده و سراسری، بلکه به صورت جزئی در برخی از مناطق رخ داد که در مواردی این قطعی برطرف شده و در برخی از مناطق نیز نیروهای مربوطه در حال حل مشکل هستند.

وی به استان هرمزگان نیز اشاره کرد و افزود: در استان هرمزگان نیز وزش باد و طوفان موجب قطع برق در ۱۳ روستای شهرستان سیریک شده و خسارت دیگری گزارش نشده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور درباره خسارات جانی ناشی ازطوفان در این دو استان نیز گفت: خوشبختانه با اقدام به موقع سازمان و نیز تمهیدات اتخاذ شده، هیچ گزارشی در مورد خسارات جانی متأثر از طوفان در این دو استان گزارش نشده است و تنها چند مورد مراجعه سرپایی وجود داشته و مصدومیت جزئی بوده است.

طوفان ۱۲۲ نفر را در منطقه سیستان روانه بیمارستان کرد

علیرضا شهرکی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: ۱۲۲ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان و گرد و خاک از روز گذشته تاکنون روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

شهرکی اظهار داشت: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از توفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند.

وی ادامه داد: ۱۸ نفر از این افراد در بیمارستان‌های شمال سیستان و بلوچستان بستری و ۱۰۴ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به خشک بودن تالاب بین المللی هامون و در نتیجه بروز پدیده توفان و گرد و خاک همواره مردم منطقه سیستان به دلیل مشکلات مختلف که عمده‌ترین آنها تنفسی و چشمی است، به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

۵ صیاد مفقود شدند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان هم از  مفقود شدن ۵ صیاد در پی وقوع طوفان در شب گذشته خبر داد و گفت: ۵ صیاد ۲ لنج شکسته‌شده در پی طوفان در بندر پسابندر از توابع دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار مفقود شدند.

عطاالله رییسی اظهار کرد: یک لنج صیادی دچار نقص فنی شده و یک لنج دیگر با ۱۶ سرنشین که برای نجات و هدایت لنج به حوضچه بندرصیادی وارد دریا می‌شوند در مسیر دچار طوفان شده و طنابی که لنج را بکسل کرده بود پاره و به پنکه لنج برخورد می‌کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: متاسفانه طوفان ۲ لنج صیادی را به صخره می‌کوبد و در پی آن ۲ لنج شکسته و غرق می‌شوند.

وی افزود: متاسفانه ۱۶ سرنشین ۲ لنج صیادی بعد از حادثه به دریا می زنند و ۱۱ نفر خودشان را به ساحل می‌رسانند و پنج صیاد باقی‌مانده همچنان بعد گذشت بیش از ۱۰ ساعت مفقودی خبری از آنان نیست.

رئیسی گفت: عملیات جستجوی صیادان در بندر پسابندر ادامه دارد. 

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: متاسفانه طوفان حاره ای شاهین خسارت زیادی به زیرساخت های بنادر صیادی و سوله های ماهی وارد کرده و سقف برخی از آنها را کنده است.

او با بیان اینکه برآورد خسارت بعد از طوفان انجام و اطلاع رسانی خواهد شد، گفت: بیش از ۲۵ هزار صیاد و یکهزار لنج و هزار و ۵۰۰ قایق در چهار شهرستان چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک در حال فعالیت هستند. 

این مسئول گفت: هشدارهای لازم هواشناسی در خصوص منع تردد شناورها به صیادان داده شده و لنج و قایق‌ها به مکانی امن انتقال داده شده‌اند. 

برچسب‌ها