تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۴

همشهری آنلاین: بان کی‌مون متولد ۱۳ ژوئن ۱۹۴۴در کره‌جنوبی است. او تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته امور اداری در دانشگاه هاروارد به پایان برده ‌است و یک پسر و ۲دختر دارد.

وی مدرک کارشناسی خود در روابط بین‌الملل را از دانشگاه ملی سئول در سال 1970 دریافت کرد و در 1985 به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در امور اداری از دانشکده دولتی کندی دانشگاه هاروارد نایل شد. وی علاوه بر زبان کره‌ای، به انگلیسی و فرانسه نیز صحبت می کند.

وی هشتمین دبیر کل سازمان ملل متحد است و کار خود را به طور رسمی از ۱۱ دی ۱۳۸۵ (اول ژانویه ۲۰۰۷ میلادی) آغاز کرده‌است.

اگر چه نام وی در لاتین به صورت Ban Ki-Moon نوشته شده است اما روش درست تلفظ نام کوچک وی، گی مون است.

وی در سال 1970 وارد وزارت امور خارجه کره‌جنوبی شد و در سال 1975 به بخش متولی امور سازمان‌ملل متحد در وزارت امور خارجه منتقل شد.

بان کی مون تعداد زیادی جوایز ملی و بین‌المللی، مدال و تقدیرنامه دریافت کرده است. در 1975، 1986 و مجددا در 2006 بالاترین نشان لیاقت مراتب خدمت برای انجام وظیفه به کشورش را دریافت کرد.

وی در سال 1992 معاون رئیس کمیسیون کنترل هسته‌ای مشترک شمال- جنوب شد و 7 سال بعد به ریاست کمیسیون مقدماتی سازمان پیمان جامع منع آزمایش هسته‌ای برگزیده شد.

سال 2001 رئیس دفتر کره‌جنوبی در سازمان ملل متحد شد و سال 2004 در کابینه کره‌جنوبی به مقام وزیر امور خارجه کشورش انتخاب شد و از اول ژانویه 2007 به سمت دبیرکلی سازمان ملل متحد برگزیده شده است.

آنتونیو گوترش در سال 2016 جانشين بان كي من در سازمان ملل شد.

برچسب‌ها