ناظر و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس از صدور مصرف اضطراری برای این واکسن همزمان پیش از اتمام فاز سوم کارآزمایی بالینی آن خبر داد.

به گزارش همهشری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و ناظر و مسئول کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس گفت: مجوز اضطراری به این واکسن ایرانی به احتمال بسیار زیاد پس از اتمام موفقیت‌آمیز فاز دوم آزمایش بالینی و انجام بخشی از فاز سوم کارآزمایی صادر می‌شود و تعلق می‌گیرد.

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر واکسن های ایرانی کووایران برکت و پاستوکووک مجوز اضطراری را دریافت کرده اند، گفت: با توجه به تایید بی‌خطر بودن، ایمنی‌زایی و موثر بودن واکسن رازی کووپارس در مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی و نیاز شدید کشور به واکسن، وزارت بهداشت به احتمال بسیار زیاد اقدام به صدور مجوز اضطراری این واکسن می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران همچنین گفت: بر اساس روال عادی، پس از اتمام کارآزمایی بالینی فاز سوم برای بررسی و تحلیل نتایج اولیه حداقل ۲ ماه زمان نیاز دارد، ولی مسئولان نظام سلامت به دلایلی از جمله اضطرار می توانند مجوز استفاده واکسن را زودتر صادر کنند که این کار برای ۲ واکسن ایرانی کرونا انجام شده است.

کوهپایه‌زاده، تعداد داوطلبان مرحله دوم واکسن رازی کوو پارس را ۵۰۰ نفر اعلام کرد و  ادامه داد: واکسن رازی کوو پارس مرحله دوم کارآزمایی بالینی خود را با موفقیت به اتمام رسانده است.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس هم با موافقت سازمان غذا و دارو در روزهای آینده اجرا شود.

برچسب‌ها