مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۶۴ دستگاه اتوبوس در شهر قم فعال است که روزانه حدود ۲۰ دستگاه از این تعداد به دلیل شستوشو، ضدعفونی و تعویض روغن در خطوط اتوبوسرانی فعال نیستند.
علی نیک افزود: برای جابجایی مسافران در شرایط کرونایی که مردم به استفاده از خودرو شخصی توصیه میشوند قم باید در شرایط عادی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد.
بررسی همشهری نشان میدهد که با وجود تحریمها و توقف خط تولید اتوبوس در کشور و قطع تسهیلات دولتی، امکان خرید اتوبوس برای شهرداریها غیرممکن بود. در این شرایط اقدامات و تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قابل توجه بوده است. گام نخست شهرداری در این شرایط خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس نو موجود در کشور بود. در سال ۱۴۰۰ هم با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت خرید ۱۵۰ دستگاه اتوبوس جدید دیگر در دستور کار قرار گرفت که به زودی به ناوگان اضافه میشود.
شهرداری قم به عنوان پیشگام در نوسازی اتوبوسهای فرسوده و با تغییر سیاست توانست ناوگان اتوبوسرانی را به شرایط مطلوبتری برساند. حدود ۲۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در قم وجود داشت که تعدادی از اینها به دلیل اتمام تعهد ۱۰ ساله از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج و تعدادی دیگر نوسازی شدهاند. در سال ۹۹ با دو قرارداد، نوسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آغاز شده و تا امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس به مدار وارد شده و بقیه به مرور به ناوگان وارد میشود. با اقداماتی که انجام شده، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی به ۲ سال کاهش یافته است.
یکی از دلایل مهم کاهش سهم سفرهای حمل و نقل همگانی، افزایش سرانه مالکیت خودروهای شخصی بوده است. طی ۱۰ سال گذشته با سیاست گذاری اشتباه و بیتوجهی به ناوگان اتوبوسرانی، سهم اتوبوس در سفرهای درون شهری از ۱۸ درصد به ۸ درصد با احتساب سفرهای پیاده کاهش یافته است.
در حالی که طبق برنامههای کلانشهر، در این مدت باید سهم ۱۰ درصدی اتوبوسرانی به ۲۸ درصد افزایش مییافت. در حال حاضر با اصلاح خطوط اتوبوسرانی از قطری به شعاعی و کاهش زمان سفر و همچنین ایجاد نظم در سرفاصله اتوبوسها در کنار خرید و نوسازی اتوبوسها برای ارائه خدمات مطلوب مدیران شهری تلاش میکنند اعتماد شهروندان به ناوگان حمل و نقل عمومی را بازگردانند.
در حال حاضر در شهر قم بیش از ۶ هزار تاکسی تردد میکند که از سال ۹۶ امکان نوسازی این ناوگان وجود نداشته است. امروز مدیران شهری در این حوزه به چالشهای بزرگی دچار هستند.
شهرداری قم در سال ۹۶ با توجه به قیمت ۳۰ میلیون تومانی تاکسی و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی دولت به صاحبان تاکسی توانست هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی را در شهر قم نوسازی کند.
عمر ناوگان تاکسیرانی از ۱۰ سال به ۶ و نیم سال کاهش یافت و چنانچه این روند ادامه داشت، میتوانست علاوه بر نوسازی کامل، عمر ناوگان را به ۵ سال کاهش دهد.